Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Rut var på pay and jump idag, hade lite problem att ta mig till stallet först:
Visa bifogad fil 10949

Men efter att jag backat några hundra meter kunde jag vända och köra en annan (oplogad) väg.
Vi hoppade återigen 90 och 110, men idag var det fler starter så det blev lite långt emellan. Rut fick gå in en kort sväng i transporten och käka. Jag red kasst i 90, fick inte någon galopp och då stämmer inga avstånd och eftersom hon inte går fram så måste jag korrigera genom att bromsa, plus att hon bromsar själv och kollar på hinderna (seriöst, vattenmatta liksom?) Man har beräknat att få 7 språng på en linje, men får 9. :banghead: Och sen landar i korsgalopp och vägrar byta. :p

Så efter det var jag arg på mig själv som inte rider ordentligt! Och taggade inför 110 genom att rida framåt och ta tillbaka massor och sen fram igen på stora utebanan. Det hjälpte, för sen gick det jättebra! Hon svarade inte riktigt fram efter 1:an så det blev långt in på tvåan och jag tryckte till henne där så hon hoppade flackt och tog med sig en bom, sen hade vi ner någon bom till (har ingen aning om hur många, men det blev kanske bara en) men hon bjöd framåt jättebra, landade i rätt galopp eller bytte direkt och hoppade riktigt fint på de flesta hinderna. :banana: Dessutom kändes det inte så högt heller längre! När jag red på 1:an så for tanken genom huvudet att den var lägre, men insåg att det var pay and jump och då är alla hinderna lika höga (de mätte dessutom med måttstock). Yey!

Tyvärr fanns det ju ingen där som filmade, så det har väl inte hänt då. :cautious:

Nu ska jag bara lista ut hur jag ska få mig själv att rida så redan i första klassen! Nån som har några tips? Jag behöver bli arg för att det ska funka. :angel::o
Nästa gång får du ha dagens första runda i bakhuvudet och lova dig själv att de förstarundorna inte ska bli en vana..
 
IMG_0216.jpg


Kom laddad till stallet i morse sugen på att rida. Harry var så laddad att han stod och piaffera/galoppera när jag skulle göra iordning honom. Gick knappt att få på benskydd för han var inte stilla en sekund. Så jag fick ändra mina planer och fick tömköra i stället. Var nog tur för han var riktigt laddad.:angel:
 
Vi har varit på Ultuna idag.. och det gick bra. Som ni ser på bilden nedan (alla tycker inte att det är helt ok att lägga upp sånna bilder, men jag ser bara en strupe så för mig är det inte så konstigt) så är det en läkning som pågår på det högra undre stämbandet. Det blev stor hage och dags att sätta igång på riktigt. Sen får vi se hur han reagerar. Är det så att han fortsätter bromsa efter 30-35 minuter även efter han borde kommit upp kondition får vi se om vi tror att det är stämbandet, eller om vi ska göra en smärtutredning i stället. Men nu är vi inte där så vi låtsas att allt är bra tills motsatsen är bevisad.

(två bilder bara för att se om det går.. och det gick)

27540762_10160433241460497_1202905184987073508_n.jpg

Varning för äcklig bild (tycker vissa)
27459053_10160433241580497_9033569332966600017_n.jpg
 
.
Tyvärr fanns det ju ingen där som filmade, så det har väl inte hänt då. :cautious:

Nu ska jag bara lista ut hur jag ska få mig själv att rida så redan i första klassen! Nån som har några tips? Jag behöver bli arg för att det ska funka. :angel::o

1.Nej det har aldrig hänt.
2. Tänk terräng redan på framridningen
 
Markarbetesträning igår, bilen visade -14 när jag skulle lasta ur. Då är det skönt med isolerat ridhus med full värme på :D Gick helt ok! Fortfarande projekt "lyhördhet" och "reagera på små hjälper" och visst hittar vi känslan till slut, det hade bara varit trevligare att vara där redan från början.. Försöker därför rida ut och gasa lite mer så fort tillfälle ges.

Våra ridvägar på nya stället är verkligen outstanding men de kräver lite snö/torka/underhåll för att fungera perfekt.
Vår klätterslinga går delvis vid sjökanten (mitt emot Lövsta, så vi smygkikar på dressyrisarna över den lilla sjön) och vid den anslutande bäcken bor en hel bäverfamilj! Jag överdriver inte när jag säger att de fäller minst 1 träd i veckan rakt över vår ridväg :rofl:. Det är inga små träd heller! Att hoppa är inte på tal om p.g.a. både höjd och kvistar. Pappa har svängt förbi med motorsågen ett par gånger för att öppna upp vägen igen. Bilden är efter 1 månads ostört Bäver-jobb, då jag lånade araben och skrittade ut barbacka en sväng. :D
 

Bifogade filer

  • palle.jpg
    palle.jpg
    516,5 KB · Visningar: 54
Efter kyla blir det varmare och då går vattenrör sönder. Kom till stallet i morse och det stod en decimeter vatten i stallet och en fontän ur vattenledningen. Båda ponnierna var livrädda även efter jag stängt av vattnet. Fick de knappt ur boxarna. Väckte stallägaren som sopat ur allt vatten och har ställt in en fläkt. Bävar lite för hur där ska se ut när jag kommer dit efter jobbet.
 
Efter kyla blir det varmare och då går vattenrör sönder. Kom till stallet i morse och det stod en decimeter vatten i stallet och en fontän ur vattenledningen. Båda ponnierna var livrädda även efter jag stängt av vattnet. Fick de knappt ur boxarna. Väckte stallägaren som sopat ur allt vatten och har ställt in en fläkt. Bävar lite för hur där ska se ut när jag kommer dit efter jobbet.

Oh no :nailbiting:
 
Efter kyla blir det varmare och då går vattenrör sönder. Kom till stallet i morse och det stod en decimeter vatten i stallet och en fontän ur vattenledningen. Båda ponnierna var livrädda även efter jag stängt av vattnet. Fick de knappt ur boxarna. Väckte stallägaren som sopat ur allt vatten och har ställt in en fläkt. Bävar lite för hur där ska se ut när jag kommer dit efter jobbet.

Usch, det samma hände min granne i går kväll, hon kom hem till att ena hästen var dränkt i vatten och med typ 20 cm vatten i sin box..... :eek:

Enda fördelen med att inte ha indraget vatten i stället är väl att man slipper sådant! :p
 
@Fiorano Men fy va jobbigt. Hoppas de torkar upp. Hade hästarna klarat sig från att bli blöta? Hände ett par gånger när jag jobbade på ridskolan och kom på morgonen att de stod små stackars ponnys i spilta i en fontän av vatten.
 
Kom just hem från stallet och jag är så otroligt tacksam just nu att jag börjar jobba så hiskeligt tidigt att det inte hann bli mer översvämmat! Stallet har klarat sig oväntat bra! Tack och lov sitter ledningen så att vattnet inte sprutade mot hästarna. Jag hade dessutom hängt hökassarna precis framför där röret spruckit att fontänen hölls lite mer kontrollerad haha. Det enda som blivit jobbigt blött är några täcken som hängde precis i vattnets väg och hökassarna förstås :p.

Min stallägare hade gjort ett bra jobb imorse med att få ut allt vatten. Hade hade varit snäll och tagit ut det blöta i boxarna också. Men det är ju lite roligt när ickehästmänniskor ska ta sig an en blöt omockad box:grin:. Han hade onekligen tagit ut det blöta, fyllt botten ed rent spån och sen lagt över resten-bajs och allt... Så jag har fått ägna en stund att fixa boxarna men det var det lilla. Torra och fina var de :).

Nu får en fläkt stå på därinne så det torkar upp ordentligt. Burb tycker att fläkten är av ondo och troligen är ute efter henne, men hon vänjer sig nog :p. Blir skönt att ha en fläkt att ha på därinne nu när det ska bli kallt imorgon igen och sen nytt omslag till varmare väder. Och mer snö ska det också komma :nailbiting:.
 
Lyckades få plats för Jeanna i helgen till halva priset (en som hade skadad häst) så Barb ska få träna i helgen :love:! Är dessutom ensamtider så behöver inte ta hänsyn till någon annan. Red ut igår med Barb som handhäst och hon bockade, busade och brallade nåt helt galet :D! Är så himla glad att hon verkar trivas så gott med livet nu!

(...och jag har fått nytt jobb med betydligt bättre lön så jag är happy happy happy :D!!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
472
Senast: tott
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 212
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 589
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 844
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp