Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har tränat idag för första gången på väldigt länge. Så han vad kul det är och hjälp vilken träningsvärk jag kommer att få i morgon:angel: vi är tämligen otränade. Men efter lite sidvärts i både trav och galopp kändes han riktigt fin och jag fick någon som jagade på mig så att jag red ordentligt och inte fesred när han spände till och höll på att hoppa ur skorna för alla läskigheter (läs lekande barn). Får hoppas det blir träning om två veckor igen :)
 
Var ett tag sen jag uppdaterade, men här händer inte så mycket!;) Är inne och läser flera ggr i veckan så hänger med i vad ni hittar på !:D
Har ridit igång Nova igen efter fölningen men inte börjat träna något än. Ridit henne sporadisk sen i november/ december men senaste månaderna i alla fall 3-4 ggr i veckan. Rider henne enbart i skogen just nu för att bygga upp henne igen efter skada/ fölning.
I morgon ska hon få djupvågsbehandling och kolla så att sadlarna passar. Misstänker att dressyrsadeln inte ligger så bra längre!:( Bara köpa en annan i så fall.:angel:
Beställt en ny transport också som jag får hämta någon gång i maj! Hästkontot minskar rejält, men ibland får man unna sig lite också!:D
Ska försöka komma igång och träna med henne under sommaren i alla fall men vill ta det lugnt med henne eftersom vi inte vet exakt varför hon var halt innan vi betäckte!
 
@oxo Vad roligt att du tränat. Träning är en sån motivationshöjare. Hoppas du kommer igång regelbundet nu.

@Novalisa hur känns det att rida? Är det kul? Känns hon som innan skadan?
Tycker en bild på avkomman är på sin plats. Var längesedan :D
 
@Novalisa intressant att du nämnde djupvågsbehandling. Mina hästar fick det häromdagen och såg ut att gilla det, den ena visade också på de punkter jag vet att hon behöver behandling men hon visade bara lite ogillande just där. Men av en händelse åkte jag med henne till min "vanliga" kiropraktor lite senare i veckan, var oplanerat, och då fick jag mig en riktig tankeställare! För där hon visat lite grann med djupvåg hade hon RIKTIGT ont när h*n gjorde sin vanliga behandling! Min slutsats är att djupvågen inte tillnärmelsevis är tillräcklig för att visa vilka problem som finns och jag kommer inte använda den behandlingen igen.
 
@Novali01 tanken med djupvågsbehandlingen är som komplement till kiropraktorn. Är kiropraktorn som föreslog att hon skulle få djupvågsbehandling. Eftersom det ändå är relativt billigt tänker jag ändå testa och se om det hjälper! Tyvärr krånglade hennes maskin så hon hade fått lämna in den på lagning så blir inte förrän 28/4!
Provat sadlar i alla fall, dressyrsadeln låg inte alls bra som jag misstänkte, har inte använt den alls sen jag började rida igång henne. Blev att köpa en ny, blev en Lippo. Tyvärr ligger inte hoppsadeln helt optimalt heller så blir att försöka hitta en ny hopp också.
Har ridit i den nya sadeln och både Nova och jag verkar trivas i den. När jag sätter mig i den så känns det som jag direkt hamnar rätt och får en bättre sits.
Känns även som att Nova tar ut steget mer!
@Jfrelin känns jättekul att vara igång igen, men samtidigt vill jag ta det lugnt så att det inte blir ett bakslag! Märker inget över huvud taget efter skadan, men hon är lite stel på vissa ställen. Därför jag väljer att verkligen kolla upp henne med kiropraktor, sadelprovning, djupvågsbehandling och tänder! Då vet jag att jag har gjort det bästa av situationen i alla fall!
Hon har ju inte visat något på återbesök på klinik!
Har tyvärr inga nya kort på Noella på datorn, men lägger in ett par bilder sen i vintras!
Blev en bild på Nova också!:D
15338734_1531935153490263_6793952599604320136_n.jpg
16938436_1622723127744798_4235706852172362233_n.jpg
17458249_1656542387696205_7911012253019908976_n.jpg
 
Har roadtripat till Skåneland idag, 70 mil tor för att få 50 min ridtur på min gammeltant. :love:
Hon blir 24 år nästa måndag men beter sig som fem. :p Alla föl och unghästar älskar henne och följer henne i klunga och bråkar om att få vara närmast.

Hon är min hjärtas häst och trots att vi bara ses några ggr om året nu så är det vi. Hon ställer sig nära, håller huvudet bara mm från mig, blick stilla. Sen buffar hon mig på kinden mjukt med överläppen. :love:

Hon rids inget särskilt så brukar bara skritta ut lite med lite trav och någon kort galopp bara för att hon själv är så på. :)

18033235_10155243555144784_6557453043128601333_n.jpg

18056754_10155243555094784_8470060989495369797_n.jpg

1915339_10154026193194784_5881281191542656050_n.jpg
 
@Kirre Vilken fin tjej, riktigt klok blick!

Vi har tränat idag, fått superbra hjälp (av PF) att få honom att använda vänster bak också. Han har verkligen blivit snedare och snedare och jag har haft svårt att balansera upp det. Men nu kändes det som om det blev lite vändning äntligen. Det ser kanske inte så mkt ut för världen men det kändes bättre. idag brydde vi oss inte så mkt om framdelen, utan mer bakdelen, jag känner redan att jag kan placera nosen där jag vill nu. Liten film:
https://www.instagram.com/p/BTMBCpwFyp7/?taken-by=amandafog

Vi kör i morgon igen, med samma princip.

Dagens största seger är ändå att jag tog in honom och hade honom nästan ensam i stallet. Och precis som för två veckor sen när jag kunde knoppa så kom han till ro nu med. Han kissade och stod helt still när jag lindade ben. Det känns nästan som om jag får börja betrakta honom som en normal häst..
 
Barb har hoppat PnJ med Maja idag och gjorde en fin nollrunda i 70 cm. Ska försöka peta in lite hopptävlingar i planeringen framöver också :).

18057066_10211129958316734_5029726669703053726_n.jpg


18057222_10211129958156730_8936047184107587536_n.jpg


18033133_10211129959156755_8284856600248707739_n.jpg

Är dina ponnyer hoppstammade egentligen Eller? Är kass på ponnyavel.Det kanske inte är uppdelat på samma vis som på Häst? Barb hoppar fint iallafall, det har jag alltid Tyckt!
 
@fio Med connemarorna verkar de kunna lite alltmöjligt haha. Barb är e Juno Rory och han tävlades enbart i dressyr och vann en hel massa SM med både Jeanna Högberg och Emelie Brolin (var det väl). Sen är det Carnaby Patrick Hooligan därefter som jag ärligt talat inte alls vet vad han gett. Janus i tredjeled har gett en del hoppning bla godkända hingsten Castle Verdi som är alldeles underbar. Barbs lillebror Juno som jag hade innan hoppade 9-9 på sitt treårstest och Burb hoppar riktigt bra hon med. Så tja, egentligen är dom nog hoppeponnier :D. Kan erkänna att Burban har gjort mig superpepp att börja hoppa mer för hon är så himla enkel att rida på hinder och tittar inte. Då är det superkul att hoppa!

Från hoppträningen i fredags med Maja och Barb
https://www.instagram.com/p/BTKAPNhAmjO/?taken-by=mysdressyr
 
@fio Med connemarorna verkar de kunna lite alltmöjligt haha. Barb är e Juno Rory och han tävlades enbart i dressyr och vann en hel massa SM med både Jeanna Högberg och Emelie Brolin (var det väl). Sen är det Carnaby Patrick Hooligan därefter som jag ärligt talat inte alls vet vad han gett. Janus i tredjeled har gett en del hoppning bla godkända hingsten Castle Verdi som är alldeles underbar. Barbs lillebror Juno som jag hade innan hoppade 9-9 på sitt treårstest och Burb hoppar riktigt bra hon med. Så tja, egentligen är dom nog hoppeponnier :D. Kan erkänna att Burban har gjort mig superpepp att börja hoppa mer för hon är så himla enkel att rida på hinder och tittar inte. Då är det superkul att hoppa!

Från hoppträningen i fredags med Maja och Barb
https://www.instagram.com/p/BTKAPNhAmjO/?taken-by=mysdressyr

Åh så fint, jag hade ju en connemaraponny efter värnbergs castor - Carna Bobby om jag minns rätt .. var ju aslängesedan Men någon dressyr fanns inte i den ponnyn vad jag minns :D

Maxad D men var nog 155, på den tiden var ju slutmätt, slutmätt liksom
 
@Amanda_F Jag har kass ljud på min dator men skulle verkligen vilja veta vad du fick göra för övningar för att få med dig vänster bak? Han släpar ju verkligen det efter sig...
 
@Amanda_F Jag har kass ljud på min dator men skulle verkligen vilja veta vad du fick göra för övningar för att få med dig vänster bak? Han släpar ju verkligen det efter sig...
Tror inte det framgick. Men det handlade om att jag skulle hamna mer på det sittbenet med en längre vänstersida (kryper ihop där och viker mig). Jag fick lyfta högerknät och jobba med att trampa ner på vänster sida. Sen fick jag flytta runt lite i sluta, både förvänd och vanlig och se till att få honom yttertygeln. Jag fick också jobba på att få honom kvickare för skänkeln, ffa höger som han låste sig på i lördags. Han har varit så långsam i det benet att han nästan är fyrtaktig i galoppen ibland. Men nu verkar det ha släppt och han börjar komma igenom bättre.

Hade veterinären för två veckor sedan för att kolla på det där vänsterbenet men det var enligt honom (veterinären) beroende på högerbenet och där blev han behandlad i rumpmuskeln. Det var dock väldigt tydligt igår att blistringen, som veterinären fixade vid samma tillfälle tagit först igår. Så då var han mycket bättre igår än i lördags.
 
Tror inte det framgick. Men det handlade om att jag skulle hamna mer på det sittbenet med en längre vänstersida (kryper ihop där och viker mig). Jag fick lyfta högerknät och jobba med att trampa ner på vänster sida. Sen fick jag flytta runt lite i sluta, både förvänd och vanlig och se till att få honom yttertygeln. Jag fick också jobba på att få honom kvickare för skänkeln, ffa höger som han låste sig på i lördags. Han har varit så långsam i det benet att han nästan är fyrtaktig i galoppen ibland. Men nu verkar det ha släppt och han börjar komma igenom bättre.

Hade veterinären för två veckor sedan för att kolla på det där vänsterbenet men det var enligt honom (veterinären) beroende på högerbenet och där blev han behandlad i rumpmuskeln. Det var dock väldigt tydligt igår att blistringen, som veterinären fixade vid samma tillfälle tagit först igår. Så då var han mycket bättre igår än i lördags.

Vad händer om du ryggar honom längre sträckor på tygeln med långa kliv regelbundet under passet?
Jag tror du skulle få en mer liksidig häst som får in bakkärran lite mer.
Ser de ut så där och har de problemen får man nog tänka lite alternativt för att få dem självbäriga och slippa behandling och ev problem, tänker jag.
 
Vad händer om du ryggar honom längre sträckor på tygeln med långa kliv regelbundet under passet?
Jag tror du skulle få en mer liksidig häst som får in bakkärran lite mer.
Ser de ut så där och har de problemen får man nog tänka lite alternativt för att få dem självbäriga och slippa behandling och ev problem, tänker jag.
Det gör jag jättemkt faktiskt. En del avsuttet också, och i svag lutning uppåt. Jag gillar ryggningar, de är ju både samlande och lösgörande. Och diagonala.
 
Jag är så sur just nu. En häst har haft hög feber i helgen. Idag kom veterinären och febern var borta och hon friskförklarade hästen men satte hela gården i karantän ändå. Kul. 3 veckor tills man får tävla och jag skulle startat den 14/5 så det var ju bara att stryka sig. Blir så trött. Hade 4 MSV B:2 jag kunde rida till juli och en har varit och nu försvann en.....morrr
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 929
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 392
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
48 49 50
Svar
997
· Visningar
66 024
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 292
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Återkommande uvi
  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp