Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Novali01 @tuaphua Ja det är helt klart lättare att ta katapulten när man sitter framåt men min hjärna har tagit över hela min kropp och skriker : akta dig så du inte flyger över halsen :p
Plus att folk runt i kring hela tiden tjatar om att jag måste sätta mig på bakbenen och ha henne mer framför mig och då känns det bättre när jag lutar mig bakåt skulle jag tro :)

Tog ju 1,5 år att lära hästen enkla byten för att hon trodde hon skulle ramla men nu går det fin fint så jag hoppas hon accepterar detta med balansen i bytena snart hon med.

Sanningen är ju att hon kommer troligtvis aldrig bli en häst som kan byta bra ur fisgalopp utan jag måste ha henne kortare och kvickare än vad de flesta behöver men tänker att det kommer gynna mig senare då hon kommer vara van att vara mer samlad så det är bara att fortsätta öva.

Haha.. Fördelen med att ridit bockande stegringsmaskiner är att man inte blir så brydd över en kospark. ;)
Jag tror inte en så rutinerad ryttare som du löper risk att åka av för kosparkar med litet hopp.
Ni får programmera om er ihop du och Divan. ;)
"Vi ska inte ramla, vi ska inte ramla"

Min har eg lätt för att byta. Han måste bara klara av att vara utanför sin komfortzon. Och hans mentala är ju hans stora akilleshäl i det här jobbet.

Med Divan har det ju gått jättemycket framåt sen hon börjat lära sig rubba sin balans och tex göra sidvärts etc. Ni kommer lösa det här med.
 
Fast du lutade dig mer bakåt förut när han vek in nosen mer så det tycker jag är en klar förbättring! Kolla i din mellantrav, mycket mer följsam än förut.
Han kanske tycker att du klämmer honom med överskänkeln? Hade ett sto som gjorde så, fick tillsägelse en hel lektion o sen slutade jag klämma...tyckte inte själv att jag klämde men jo, det gjorde jag...:o
haha du skulle sett hur det såg ut innan han började skälla på mig (tog bort ljudet). Men jag kände ju att det blev bättre, så jag ska försöka på den inslagna vägen.

Mitt stora problem just nu är att jag rider för lite och jag kan inte själv lösa situationer som jag kunde förr. Saknar den kontinuerliga ridningen..
 
@tuaphua KOSPARK???? Hon skickar mig ju fram på halsen och ett par gånger har jag varit riktigt nära att åka av, de finns tyvärr inte på film :p :D :nailbiting:

Ju mer hon måste vara utanför comfort zone desto fler grejer blir i hennes comfort zone om du fattar var jag menar.

Löslongerar jag byter odjuret rent på varje diagonal så snällt så.
 
@tuaphua KOSPARK???? Hon skickar mig ju fram på halsen och ett par gånger har jag varit riktigt nära att åka av, de finns tyvärr inte på film :p :D :nailbiting:

Ju mer hon måste vara utanför comfort zone desto fler grejer blir i hennes comfort zone om du fattar var jag menar.

Löslongerar jag byter odjuret rent på varje diagonal så snällt så.
Min byter också rent och i varje när han får bestämma själv. Inte helt i balans dock. Men Det jag märker är att jag inte kan sitta tungt och inte heller lägga vikten bakåt för då verkar jag störa mekaniken i höft och bakben.

Fö är det lite störigt att hans gamla ägare verkar ha lärt honom att byta för tygeln. Så fort jag tar lite i tygeln på böjt spår i galopp så byter han sen vi tog upp bytesträningen igen-.-
 
@tuaphua KOSPARK???? Hon skickar mig ju fram på halsen och ett par gånger har jag varit riktigt nära att åka av, de finns tyvärr inte på film :p :D :nailbiting:

Ju mer hon måste vara utanför comfort zone desto fler grejer blir i hennes comfort zone om du fattar var jag menar.

Löslongerar jag byter odjuret rent på varje diagonal så snällt så.

Haha.. Jag tycker det är lugnt så länge de inte får sån där äcklig snärt och liksom piskar av en från ryggen. Att bara lätta bak eller fram är lugnt även om det är skitbeteende som ska bort.

Ja, du gör rätt som utmanar henne så. Både hon och min behöver träna på sånt.
Din blir ju mer pissig när hon kommer ur sin komfortzon. Min blir hysterisk och stressad.
Vi får kämpa på med våra. De har ju iaf andra kvaliteter som man får tänka på när man tycker de är lite väl.. ;)
 
@tuaphua Ja tack gode gud för att de är bra på andra saker. Har ibland tvivlat på att jag klarar av detta men sen får jag jävlar anamma och tänkt att det SKA gå. Det som är mest konstigt är ju att det måste vara så mycket jobbigare att knixa och trixa än att bara göra det korrekt. Måste ju kosta massor av mer energi och det brukar hon ju inte vara så pigg på, att göra saker som är jobbigare än de borde.
 
@tuaphua Ja tack gode gud för att de är bra på andra saker. Har ibland tvivlat på att jag klarar av detta men sen får jag jävlar anamma och tänkt att det SKA gå. Det som är mest konstigt är ju att det måste vara så mycket jobbigare att knixa och trixa än att bara göra det korrekt. Måste ju kosta massor av mer energi och det brukar hon ju inte vara så pigg på, att göra saker som är jobbigare än de borde.

Fast för henne är det jobbigare att byta. Det är ett avbrott i hennes taktfasthet och i det att röra benen i ett förutsägbart mönster. Du hade ju problem både med sidvärts och att få henne på arslet sas lite just pga det. Det är svårt för henne.
Just att hon klantar sig och slår sig mer än tex min talar ju också för viss balansproblematik. Att inte vilja gå sidvärts är ju samma problem men annan symptom sas. Nu har ni fått henne att kunna flytta sig sidvärts och rubba balanspunkten iom det. Ni har också fått henne att förstå att benen kan röra sig på annat vis än hon trott.

Just att tappa balansen är ju det värsta ett flyktdjur kan vara med om tror jag. Värre än smärta/hälta.
Så om man inte provocerar balansen på dem kan de aldrig lära sig att de inte behöver vara oroliga för det.
Förr har ju Divan fått vara orörd i balansen och hon har fått gå med benen i samma spår/rörelsemönster. Klart som fan det blir svårt att byta! Och klart som fan hon blir upprörd.
Men ju mer ni provocerar balansen på henne. Ju mer ni bryter invanda rörelsemönster desto mer kommer hon coola ner i det och inte se saker som övergrepp.

Min har ju lätt att tappa takt och balansera om. Så han kommer nog gå att byta serier på med lätthet när han vant sig vid känslan. Men han kommer å andra sidan aldrig ha lika lätt för längningar som Divan eller ha lika bra egen takt.

Du har ju bra hjälp och du är duktig. Ni löser det här med. Du har ju löst andra saker som du trott var tvärkört, tex sidvärts.
 
@Jfrelin Barb har också varit jättesvår att lära nya grejer. Tror iofs att det berott mycket på att jag varit trög i kroppen. Nu när vi bytestränat försöker jag få henne lättare i rumpan a la Divan :D. Kittlar henne med spöet så hon lyfter i rumpan istället för att skjuta ifrån och byta efter bak. Så i vårt läge tar jag hellre byte med spark som är rent än att ständigt vara ett efter :p. Tror nog att du mest är i ett läge där ni ska rida massor av byten så de avdramatiseras, du hittar tajmingen helt och Divan tröttnar på att sparka :)

Vi ska träna för Jeanna i hegen och förhoppningsvis göra mycket bytesjobb Är såååå himla pepp D. Har ridtid 21:20 imorgonkväll...
 
@Jfrelin klart det kommer lösa sig med bytena - se så mycket bättre de redan är med jobbet du gjort ! :)
Som vi "pratat om" tidigare så känner jag igen Divan jättemycket i min egen häst . Det är precis det där ang att de inte gillar när man vill ändra på deras balans . Men du har ju fullständig insikt i detta och precis som du säger så måste det till att då ändra ändra ändra på dem hela tiden så de lär sig att det är helt normalt och att de kan och dessutom känner sig normala med det !

Min har varit otroligt stadig och taktmässig i sig själv redan som unghäst men hade han fått välja själv ang balans så hade han föredragit att vara så stadig som en brödrost ...

Såklart det kommer bli ordning på torpet för dig även med bytena ! Tycker du gör ett ypperligt arbete med din fina Diva !
 
Sitter jag bakåt får kroppen ta mkt mer stryk.
.
*dyker in som obehörig i tråden*
Jag sitter ju "lätt" i sadeln eftersom det katapultar ganska friskt, men hör nånstans i bakhuvudet samma som du @Jfrelin -Sitt i sadeln!!
Men jag sitter numera lite lättare istället för att inte få ont i ryggen helt enkelt, och så kommer jag ner i sadeln mer och mer i takt med att katapultandet läggs ner.
 
*dyker in som obehörig i tråden*
Jag sitter ju "lätt" i sadeln eftersom det katapultar ganska friskt, men hör nånstans i bakhuvudet samma som du @Jfrelin -Sitt i sadeln!!
Men jag sitter numera lite lättare istället för att inte få ont i ryggen helt enkelt, och så kommer jag ner i sadeln mer och mer i takt med att katapultandet läggs ner.

Fast man kan ju sitta på rumpan och inte luta sig bakåt med överlivet.. det finns liksom en led någonstans där mellan rumpan och överkroppen :devil:

Isabell Werth är ju en mästare på att ha röven i sadeln men ändå med i rörelsen framåt! :bow:
 
@fio Ja men exakt! Isabell är grym att kolla på när det gäller balans och vara med i balans framåt.
@mooi Det är ju lite svårt när man tänker framåt men kroppen ba: Är du från vettet?? sitt ner för fan :p:p
@mackan som en brödrost alltså hahahaha fattar EXAKT vad du menar

*kl*
Red lite byten direkt från start idag och körde diagonal, öka, framme upp, ta tillbaks byt. Tänkte nästan luta dig framåt för att inte hamna baklänges :p funkade ganska bra, det blev inte sämre iallafall. Höger till vänster börjar faktiskt sitta riktigt bra utan spark.

Sen testade jag att rida på en hand. Läste i ridsport om Uta Gräf och Hess clinic och blev inspirerad. Alltså herre min gud. Vänster varv gick bra, då kan jag ju fortfarande dra i höger tygeln men vänster hahahaha hästen gick i en form som nivå 2 på ridskola rider i. Apsvårt. Gick bättre efter ett tag och till slut kunde jag rida skänkelvikning, öppna och sluta på en hand. Fick ju såklart dra ner tempot men ändå. Kände mig sjukt snajdig när jag red öppna till B och sen i på diagonal i sluta. Kommer definitivt göra om detta regelbundet.
 
@Fiorano tack! Det gäller att få henne att förstå vad hon ska göra liksom. Hon är sjukt trög, likadan som ett annat sto med samma pappa som hade samma problem men den byter som en maskin nu :D Divan tror ju verkligen att hon gör rätt. Galopperar glatt vidare efteråt utan spänning. Det är också därför vi gör det på olika linjer. Jag har fått till några helt normala bra byten men hon är så jädra kvick så blir lätt att hon faller fram innan jag hinner korrigera. När hon blir kvar uppe fram kommer hon inte kunna trixa. För att få den styrka jobbar jag mycket med stora arbetspiruetter.
Nästa MSV B start blir ju inte förrän 4/6 så hoppas hon fattat tills dess :p
PJ's Donna med samma pappa protesterade ju så i i h......e i början av bytesträningen. Jag blev rädd när hon varvade sparkar i sarjen med spanska ridskolan konster ovan mark. Nu byter hon ju i varje.
Harry har hur lätt som helst för byten, vi måste trimma förvänd i stället. Min första häst hade också superlätt för byten. Detta har nog fått mig att vara rätt avslappnad med byten. Säger någon däremot bakdelsvändning så vet jag knappt va vänster och höger är längre. Har alltid tyckt de är en supersvår rörelse.
I veckan har jag och Harry haft 2 toppenpass trots inställda träningar. Men trots de så tror jag tävlingsdebuten blir i höst. Jag behöver samla mod.:nailbiting:
 
@Charlotte1975 der var PJ's Donna jag syftade på i mitt tidigar inlägg :p. Hon peppade mig sist jag var på Lejondal och jag har ju sett hur bra hon byter nu.
Förstår att det känns konstigt att komma ut på banan igen men bara gör't. Han är ju superfin så det kommer gå bra.
Jag hatar skänkelvikningar. Jävligt onödig rörelse :p
 
@fio Ja men exakt! Isabell är grym att kolla på när det gäller balans och vara med i balans framåt.
@mooi Det är ju lite svårt när man tänker framåt men kroppen ba: Är du från vettet?? sitt ner för fan :p:p
@mackan som en brödrost alltså hahahaha fattar EXAKT vad du menar

*kl*
Red lite byten direkt från start idag och körde diagonal, öka, framme upp, ta tillbaks byt. Tänkte nästan luta dig framåt för att inte hamna baklänges :p funkade ganska bra, det blev inte sämre iallafall. Höger till vänster börjar faktiskt sitta riktigt bra utan spark.

Sen testade jag att rida på en hand. Läste i ridsport om Uta Gräf och Hess clinic och blev inspirerad. Alltså herre min gud. Vänster varv gick bra, då kan jag ju fortfarande dra i höger tygeln men vänster hahahaha hästen gick i en form som nivå 2 på ridskola rider i. Apsvårt. Gick bättre efter ett tag och till slut kunde jag rida skänkelvikning, öppna och sluta på en hand. Fick ju såklart dra ner tempot men ändå. Kände mig sjukt snajdig när jag red öppna till B och sen i på diagonal i sluta. Kommer definitivt göra om detta regelbundet.

Jag brukar tänka och speciellt i ökade traven att jag har en knivspets mellan skuldrorna, så lutar du dig bakåt så förstår du vad som händer :angel: Det låter kanske töntigt men det funkar väldigt bra, den där knivspetsen för dig liksom framåt!
 
@fio När jag var i Tyskland och tränade så red jag för en Meister Herr Putz några gånger. Red några mellan/ökade på diagonalen. Helt plötsligt hör man: Nein nein nein!!!! Du får inte luta dig bakåt!!!
Jag: okej men jag tyckte inte jag gjorde det nu.
Herr Putz "stövlar ner i ridhuset": so mußt du sitzen "korrigerar överlivet 5cm"
:rofl:
 
Red ut en sväng igår. Kan inte annat än älska Ariel när jag efter två veckors vila ändå kan rida i alla gångarter på lång tygel. :love:

Idag var hon mindre rolig, allmänt irriterad på allt och alla. :p Så jag klippte manen och sedan fick hon vara ifred. Imorgon åker jag och kollar på nya stället, ska bli så spännande! Har dessutom hört rykte om att det byggs ett ridhus ännu närmare än 5 min med transport (dock tyvärr lite svårt att rida till) som ska bli 30x100 m. Låter inte dumt alls. :angel:
 
Hemma efter en riktigt sen träning för Jeanna Högberg ikväll! Det var sååå roligt och åkte hem med en riktigt bra känsla :). Jobbade byten förstås och hon är ju väldigt svårpåverkad bak. Men mitt tänk med att reta henne med spöet och få henne att stampa mer bak och lyfta var det som funkade bäst. Fick till ett rent iaf med det tänket. Med bättre tajming från oss båda kommer vi nog få till det så småningom. Om ett år eller så haha.

En liten film på ett inte så bra, men rent byte (kommer fler filmer så småningom på travjobbet, är urnöjd med våra skolor:D)
https://www.instagram.com/p/BTfGwZVAph2/?taken-by=mysdressyr
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: tott
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 248
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 844
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 870
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp