Bukefalos 28 år!

07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så sur just nu. En häst har haft hög feber i helgen. Idag kom veterinären och febern var borta och hon friskförklarade hästen men satte hela gården i karantän ändå. Kul. 3 veckor tills man får tävla och jag skulle startat den 14/5 så det var ju bara att stryka sig. Blir så trött. Hade 4 MSV B:2 jag kunde rida till juli och en har varit och nu försvann en.....morrr
Himla trist men med tanke på alla infektioner som sprids så förstår jag varför hon gjorde det. Tröstar ju inte dig såklart...:o
 
@Novali01 Nä jag köper hela grejen helt men fan vad sur man blir. Speciellt när vårt stall ligger så långt bort från det med sjuka och våra hagar med. Jag blir dock tokig på folk som åker hit och dit med sjuka hästar i stallen så det är bara att bita i det sura äpplet. Vi blir dock fria innan nästan Paulindaträning så det är bra.
 
Vi har konstaterad kvarka på en ridskola på Mälaröarna så nu är vartenda stall i närheten stängt för utomstående. Dagens KG träning blev inställt pga detta. Men har full förståelse att de inte vill ha in hästar utifrån just nu. Harry går i alla fall riktigt bra just nu, känns som vi klivit upp en nivå. :)
 
Upp som en sol och ner som en pannkaka här. Men vi ska åka iväg och träna i morgon, det ska bli nyttigt. Det är hemmatränaren (MÅ) som vi ska besöka. För än så länge är vi inte isolerade.
 
@Charlotte1975 några planer på att komma ut på tävling?

Vi har fått provsvaren och det är EHV-1, abortvirus eller virusabort som SVA kallar det. Crap! Förlängd isolering till 3 veckor.
 
Klubben som ligger i närheten av vårat stall har konstaterad kvarka. Riktigt tråkigt och naturligtvis är man orolig för att någon ska dra med sig det till vårat stall. Visserligen väldigt liten risk men det är inte kul när det kommer nära.
 
@Charlotte1975 några planer på att komma ut på tävling?

Vi har fått provsvaren och det är EHV-1, abortvirus eller virusabort som SVA kallar det. Crap! Förlängd isolering till 3 veckor.

Men vilken klok veterinär då - helt rätt ju, så nu kan du släppa att vara sur :D

Vi har haft både kvarka och virusabort här i Norrköping med omnejd också tidigare i vintras... vi stängde vår anläggning för både in och ut av hästar och obehöriga i 3 veckor . jättetrist för stallägarna som tappade mycket inkomst på inställda träningar osv., inackorderade som inte fick lämna gården för träning/tävling etc.. men Jag är bara tacksam faktiskt över såna beslut med tanke på hur smittorna sprids.

Vi har kloka stall till 90 % här omkring (väldigt hästtätt) men en 10 % som inkluderar ett större stall/anläggning där ägarna har en väldigt liberal inställning . Jag tycker det är helt otroligt att det är så, men det är det ...
 
Senast ändrad:
@mackan Jag håller verkligen med veterinären bara lite sur egoistiskt :p Hade tänkt åka och hälsa på Myran nästa helg men kommer avboka det också även fast man åker dit med privata kläder. Skulle dö om man fick med smitta på något sätt och det finns dräktiga ston där....

*kl*
Här kommer lite filmer från i söndags, Amanda flimrar förbi ibland


 
@Jfrelin Vilka framsteg ni gjort med bytena! Nog för att hon slår och fixar men hon är ju ren iaf. Sista bytet var ju nästan helt normalt! Väldigt kul att se hur ni jobbar med bytena också :).
 
@Fiorano tack! Det gäller att få henne att förstå vad hon ska göra liksom. Hon är sjukt trög, likadan som ett annat sto med samma pappa som hade samma problem men den byter som en maskin nu :D Divan tror ju verkligen att hon gör rätt. Galopperar glatt vidare efteråt utan spänning. Det är också därför vi gör det på olika linjer. Jag har fått till några helt normala bra byten men hon är så jädra kvick så blir lätt att hon faller fram innan jag hinner korrigera. När hon blir kvar uppe fram kommer hon inte kunna trixa. För att få den styrka jobbar jag mycket med stora arbetspiruetter.
Nästa MSV B start blir ju inte förrän 4/6 så hoppas hon fattat tills dess :p
 
Vi var som sagt och tränade igår. Det var ju nära att vi inte kom fram, för han brukar stå som ett ljus men igår hade han någon sorts hårdrockskonsert i trailern och headbangade så pass att han pajade rutan fram. Han är ju inte rädd att gå in i trailern, han står ganska still och jag upplever inte honom som rädd i trailern. Jag antar att jag kommer gå över till Hösilage igen i trailern så han blir nöjdare. Rutan är bara sprucken så det går att åka om man limmar plattor framför och bakom så klarar den en liten färd i alla fall. Verkstadstid nästa vecka...

Träningen gick bättre och bättre, och det var skönt för min kompis var med igår och troligen kan jag få lite påminnelser på söndag på tävlingen...
 
@Jfrelin eftersom jag är detaljnörd så undrar jag om du tänkt på att du ofta lutar dig bakåt precis i bytena? I film 3 i slutet gör du inte det och får till ett bra byte. Likaså när du gör enkla byten lutar du aldrig dig bakåt. Bara en detalj men energin ska ju gå framåt....;)
 
@Novali01 Har tänkt på det jag med när jag sett filmer på det :D Tror det blivit så automatiskt pga förväntar mig en katapult. Ska verkligen tänka på det ikväll och vara mer i "framåtläge"
Tack för att du uppmärksammade det. Det är ju detaljerna som gör det.
 
@Novali01 Har tänkt på det jag med när jag sett filmer på det :D Tror det blivit så automatiskt pga förväntar mig en katapult. Ska verkligen tänka på det ikväll och vara mer i "framåtläge"
Tack för att du uppmärksammade det. Det är ju detaljerna som gör det.
Tror t om att du skulle uppleva katapulterna som enklare att fånga upp i din kropp om du lutade dig ngt framåt.
 
@Amanda_F Jaha så tog filmen precis slut när han gjorde nåt mysko??:confused::D För övrigt ser ni klart bättre ut än tidigare!
Tack! Jag lutar mig också bakåt.. :angel: Tycker det går såååå himla fort i traven. Får kämpa för att bli mer följsam.

Det han gör är det han ofta gör (troligen pga att jag har en överaktiv ytterskänkel och så släpper jag yttertygeln:wtf:) att han svänger in rumpan och går på tvären. Han har två lägen där med alternativ. Det ena är att han drar iväg på diagonalen, och det andra är att han byter så snart man vänder in på diagonalen. :o

Ibland är det en blessing att man inte får plats med allt material på en 1 min lång instagramfilm.
 
Tack! Jag lutar mig också bakåt.. :angel: Tycker det går såååå himla fort i traven. Får kämpa för att bli mer följsam.

Det han gör är det han ofta gör (troligen pga att jag har en överaktiv ytterskänkel och så släpper jag yttertygeln:wtf:) att han svänger in rumpan och går på tvären. Han har två lägen där med alternativ. Det ena är att han drar iväg på diagonalen, och det andra är att han byter så snart man vänder in på diagonalen. :o

Ibland är det en blessing att man inte får plats med allt material på en 1 min lång instagramfilm.
Fast du lutade dig mer bakåt förut när han vek in nosen mer så det tycker jag är en klar förbättring! Kolla i din mellantrav, mycket mer följsam än förut.
Han kanske tycker att du klämmer honom med överskänkeln? Hade ett sto som gjorde så, fick tillsägelse en hel lektion o sen slutade jag klämma...tyckte inte själv att jag klämde men jo, det gjorde jag...:o
 
Tror t om att du skulle uppleva katapulterna som enklare att fånga upp i din kropp om du lutade dig ngt framåt.

Håller helt klart med! Min har också katapultat i bytena ibland. Sitter jag bakåt får kroppen ta mkt mer stryk.
Min katapultar för att han inte tycker om att uppleva att han förlorar balansen. När han var ung bockade han serier avsuttet tom när han upplevde det. Det hjälpte ju inte direkt balansen. Men han är inte så bbright. ;)

Tror JFrelins häst är balanskänslig med på lite annat sätt. Hon är ju mer fast i sin balanspunkt medans min är överrörlig i den. Men tror nog katapultandet slutar när hon lärt sig variera balansen mer och vågar tro att hon klarar sånt utan vurpor.
 
@Novali01 @tuaphua Ja det är helt klart lättare att ta katapulten när man sitter framåt men min hjärna har tagit över hela min kropp och skriker : akta dig så du inte flyger över halsen :p
Plus att folk runt i kring hela tiden tjatar om att jag måste sätta mig på bakbenen och ha henne mer framför mig och då känns det bättre när jag lutar mig bakåt skulle jag tro :)

Tog ju 1,5 år att lära hästen enkla byten för att hon trodde hon skulle ramla men nu går det fin fint så jag hoppas hon accepterar detta med balansen i bytena snart hon med.

Sanningen är ju att hon kommer troligtvis aldrig bli en häst som kan byta bra ur fisgalopp utan jag måste ha henne kortare och kvickare än vad de flesta behöver men tänker att det kommer gynna mig senare då hon kommer vara van att vara mer samlad så det är bara att fortsätta öva.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: tott
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
63 697
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp