07-orna del 22

Status
Stängd för vidare inlägg.
Andra träningsdagen och det blev ett svettigt pass :D! Fortsatte med galoppen och fick till några fler rena byten. Kom vidare med slutorna också och det är ju väggslutorna som är the issue. I diagonalslutorn har jag mycket mer bjudning i henne när vi inte är vid en vägg som bromsar. Är så otroligt nöjd med helgens träningar och det känns som om vi har fått en hel del verktyg att jobba vidare med :). Nästa tillfälle är inte förrän i augusti tyvärr, men under tiden får @Mirtai hålla lite ordning på oss!
 
@Jfrelin blir lite nyfiken på vad det är med skänkelvikning /sidvärts som föranleder din kommentar att du tycker dessa är det värsta ? :confused::) "Brödrostar" i all ära men detta har jag ändå inte upplevt att min häst (eller jag) tycker är särskilt svårt ändå . ?
Divan har ju alla förutsättningar att ändå lätt röra sig :)
 
Senast ändrad:
@mackan det är jag som inte kan rida skänkelvikningar. Tycker det är svinsvårt. Som om min kropp inte fattar vad jag vill göra :p
Har haft svårt på alla hästar.
Skolorna är lätta men skänkelvikningar....
Jag har blivit bättre och får 7 på tävling iallafall.
 
Vi tävlade igår.. MsvC.1 igen. Tyckte det kändes bättre men det är frustrerande att domaren dömer det den ser för dagen och inte utvecklingen.. :angel: Samma procent som typ alla andra starter senaste året alltså.

 
Nu har Nova och även jag fått djupvågsbehandling!:D
Jag har problem med rygg/höft när jag springer och tänkte jag kunde testa på mig själv också! Ska ju springa Göteborgsvarvet om några veckor. Tyckte inte jag märkte så mycket just under behandlingen men dagen efter kändes det så skönt! Har inte haft några känningar av problemen efter behandlingen!
Nova var rejält spänd på några ställen, speciellt på ryggen i bakkant på sadeln. Men såg ut att njuta av behandlingen i alla fall. Dagen efter när jag red var hon en helt annan häst, så himla pigg och framåt. Var lite fjantig för vissa grejer och studsade lite! Hängde tom lite löst i sadeln några gånger och det är väldigt länge sedan!;)
Så för våran del var det verkligen värt att testa. Kommer göra en behandling till den 8/5.
Har en hoppsadel jag lånat hem för att prova också, ligger väldigt bra på Nova men jag har inte bestämt mig för hur jag gillar den än. Eftersom dressyrsadeln bara kändes helt rätt på en gång är jag lite tveksam nu.
 
Eftersom jag gillar att spamma den här tråden kan jag säga att jag lämnat in mitt släp på verkstaden i morse. Det visar sig att det troligaste är att det är ett stenskott som pajat rutan. Jag har så dåligt samvete för att jag skyller allt på C. Inte konstigt att han var skärrad lixom. :( Han har varit älskvärdheten själv de senaste dagarna. Så nu ska jag jobba med mig själv och fundera på varför jag upplever att han trycker på så mkt onda knappar...
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Idag har vi tränat för andra gången. Fortsatt arbete med skänkelvikningarna och att få honom att ta i mer med sitt högra bakben som verkar ha gått i dvala. När båda bakbenen kom igång blir han riktigt trevlig att rida. Satt lite löst några gånger när han blev lite irriterad på mig när jag tyckte att han skulle ta i och när han fick för sig att det fanns farliga saker utanför staketet:p
 
Chatsi idag på dygn 313. Ser ut som en rugguggla, hur mycket jag än borstar så lyckas hon rulla sig ännu mer. Vi tog av framskorna för några veckor sedan och verkade henne bak. Hon har ju gått utan bakskor i några månader, men hon blev väldigt ömfotad så hon har helst inte velat röra sig. Fick dessutom lymfangit bägge bak i påskas när det snöade och blev lerigt i hagen och hon fick lera på bakkotorna... Hade glömt hur mycket pyssel det var med den här hästen. :grin:
Nu rör hon sig lite bättre igen, vi var på promenad igår i solen och betade gräs i vägkanten, det var gott sa hon!

 
Sen testade jag att rida på en hand. Läste i ridsport om Uta Gräf och Hess clinic och blev inspirerad. Alltså herre min gud. Vänster varv gick bra, då kan jag ju fortfarande dra i höger tygeln men vänster hahahaha hästen gick i en form som nivå 2 på ridskola rider i. Apsvårt. Gick bättre efter ett tag och till slut kunde jag rida skänkelvikning, öppna och sluta på en hand. Fick ju såklart dra ner tempot men ändå. Kände mig sjukt snajdig när jag red öppna till B och sen i på diagonal i sluta. Kommer definitivt göra om detta regelbundet.

hahahaha trodde bara det var jag som nördade o testade den grejen! Löjligt nog gick min lilla irländska bättre på en hand efter lite inledande kommunikationsproblem? Wonder why....
 
@Novali01 det var ju sjukt svårt i början. Jag märkte att jag höll krampaktigt i båda tyglarna i en hand ett tag för det kändes som om man inte hade kontakt alls men när jag slappnade av och höll normalt i ytter så funkade det ju riktigt bra. Kul att testa sig själv.
 
hahahaha trodde bara det var jag som nördade o testade den grejen! Löjligt nog gick min lilla irländska bättre på en hand efter lite inledande kommunikationsproblem? Wonder why....

Den har vi fått köra i många år. En kompis värmde upp så på alla sina på finalen på Strömsholm. Det blev ett jäkla rabalder.

Jag brukar be folk som inte riktigt vet hur mkt de meckar med handen rida så. Har själv fått göra det för att lära mig bli medveten om vad jag gjorde. Skitavslöjande!
 
Jag fick göra något liknande men lite lightversion för tränaren som flyttade till USA. Höll tyglarna som vanligt men händerna skulle alltid röra vid varandra. Också svårare än man tror men gav bra resultat så gjorde så emellanåt med Bruce. Har inte provat på 4-åringen än.
 
Det här med att vi jobbat med lätt bakdel i helgen gav ett intressant pass med Barb idag. Jag kunde inte ens peta på henne med spöt utan att hon uftade ordentligt. Tror hon hade kunnat ge Divan en match idag faktiskt :D! Fick verkligen jobba för att få henne ur tryckigheten det skapade i traven, men den blev så fin! I galoppen var det lite high chaparall stundvis-men hon tänker rätt för hon slår om bak när hon lyfter och det var precis vad vi jobbade med i helgen. Nu ska hon bara sluta vara en dramaqueen och komma lite mer på hjälperna. Men jag intalar mig själv att jag måste släppa på kontrollen och låta det vara lite vilda västern ett tag :p. Avslutade med en travlängning som var bland de bästa vi gjort för övergången uppåt kom mer ur samling än vad vi klarat tidigare.

Burban fick sommarskor igår och senaste tiden har jag varit lite brydd över henne för hon har direkt vilat på höger bak efter ridning. Hon belastar höger bak mer vilket även syns vid verkning. Så min superba hovslagare kom med förslaget att prova lägga en sula bara just på höger bak för att balansera henne och hjälpa kroppen. Red ikväll och hon vilade inte öht på höger bak efter ridningen! Ska bli spännande att se om det fortsätter så. I övrigt utvecklas hon fint, men jag ställer inte så höga krav på henne. Imorgon är det hoppträning och jag har minsann köpt en riktig hoppsadel till henne också :D. En Equipe Extreme blev det.
 
Måste visa hur fina min ponnytant var på hoppträningen ikväll :heartlove:
18301848_10211223558696685_64482485144950637_n.jpg
 
@Fiorano Det var intressant med Burban o höger bak för så gör min ena fuxmärr också. Hon har aldrig vilat på nåt bakben förut men börjat nu det sista. Igår hos kiropraktorn så var höger bakmuskel väldigt spänd och även uppe i ländryggen fast då på vänster sida. Hon får vila idag men imorgon ska jag rida ett pass och ska då även kolla om hon fortfarande vilar höger bak när jag sadlar. Och så ska jag föreslå detta för min hovis, men la ni bara en helt vanlig sula? Hur kan det göra skillnad på balansen?
 
Jag och Rut har jobbat hårt med våra hjärnspöken senaste tiden. (Terräng-)Tränaren red en hopplektion på henne och satte lite mer press på henne, hjälpte inte, men blev inte sämre heller. Hopptränaren funderade på om hon hade ont då hon gick in så totalt i flykt-mode. Berättade hemska historier om en häst som haft grav spatt bägge bak) Jag har försökt få henne att stanna och titta på otäcka saker istället för att fly i panik. Vi har haft fobi-träning på ridbanan i grimma och grimskaft: Titta på hinder - få godis. Nosa på hinder - få godis. Gå emellan otäcka murdelar - få godis. Kliva över bommar - få godis. Springa efter matte och hoppa över otäcka bommar och sedan över otäcka murdelar och hinder - få godis. Hon hoppade då helt avslappnat bredvid mig, men nästa dag när vi kom ut på ridbanan igen så höll hon på att välta när hon såg nämnda otäcka murdelar. :banghead:

Men, nu har jag inte ramlat av på ett tag, och hon har inte nitat och dragit på länge heller (det hänger ju ihop iofs, för gör hon det så åker jag, oavsett hur mycket jag har planterat arslet i sadeln och trampar ner hälarna så att framfoten är domnad efteråt)

För 1,5 vecka sedan testade jag oss genom att åka på tävling i stilterräng! Hoppade lite på hemmabanan kvällen innan och hon är ju lite konstig. Tittade en del på småhinderna i framhoppningen, men sen kom hon igång och hoppade bra. Hoppar super på en 90-kulvert för att 100 m längre bort tvärnita och stirra på en liten pinne mellan två stubbar, 30 cm hög. Men, stannar hon och tittar så kan jag hantera det. Tvingade henne att kliva över den.

På tävlingen var hon inte rädd för några hinder alls! Däremot för omkringblåsande granar, och det är kanske mer förståeligt. Fick ett konstigt språng på hinder 3 i 80-klassen, sen gick det bra. Red långsamt och höll i henne ordentligt. I 90-klassen var det hindret med som nummer två, och när hon blev osäker där (låg en omkullblåst gran bakom hindret) så gick jag inte på henne, utan hon fick stanna och titta och hoppade sen på andra försöket. Sen fick hon fart och flög runt resten av banan och kändes precis som hon gjort förut.

Var anmälda till en H90 fälttävlan i söndags och kände mig mer orolig inför banhoppningen. Hoppade lite hemma och då hoppade hon faktiskt trots otäcka hinderdelar, så vi åkte till tävlingen för att se hur det skulle gå, var beredd på att kanske ramla av redan på lilla krysset på framhoppningen, eller att inte ta oss runt hoppbanan.

Dessa hästar! Går det att förstå sig på dem? Fin i framridningen till dressyren, men blir spänd och klämmig inne på banan (och jag också, hur svårt kan det vara?). Inga jättemissar i dressyren och inte alls särskilt rädd för dressyrstaketet som hon är inomhus. 63,57%.
Funderar på hur jag ska lyckas visa henne alla hinderna på hoppbanan innan startsignal? Men det hann jag. Fast det spelade ingen roll, för hon tittade bara till lite på det första hindret jag visade (hade det stått hemma hade hon inte gått i närheten), sen brydde hon sig inte alls. (Eller funderade på om jag ville att hon skulle hoppa från skritt? För det kunde hon plötsligt tänka sig.) 2 riv blev det, bägge efter att jag tappat galoppen när hon gick in i sväng i korsgalopp. Jättenöjd häst!

Sen terrängen, lite konstigt språng på första hindret, sen hoppade hon super fram till några läskiga hinder på slutet, men då höll jag om och hon tittade och hoppade. Felfria och inom tiden. Supernöjd med oss, och ont verkar hon inte ha.







Efter några dagars återhämtning följde vi med tränaren till skåne igen denna veckan och tränade för Magnus i Eketorp. Helt nytt ställe för henne och det blåste rejält, men hon var avslappnad och sugen på hinder. Fanns inte så mycket olika hinder där, så vi hoppade några större, och shit så rolig hon är att rida på lite större hinder! Såna dagar känns det som att vi kan hoppa vadsomhelst. Sen ser man bilderna från Badminton och bara: Nä. :cool:
:D
 
Tycker synd om Ariel... ;) Fick ett ryck och lasttränade alla hästar idag. Ariel fattade ingenting. Hon gick in i transporten som vanligt (skickar in henne) och sen skulle hon plötsligt ut igen? :confused: Så brukar det ju inte vara. Matte brukar ju stänga dörren, sedan gå runt och ge godis samt sätta fast, därefter stänga igen överallt och så åker vi iväg. Varför ändra på ett vinnande koncept? O_o

Ariel blev så förvirrad att hon blev stressad, hon förstod inte alls vad jag ville när jag duttade henne i rumpan, så hon bajsade av nervositet. Så jag fick hämta grepen och mocka bort det (med henne fortfarande lös utan någon dörr stängd bakom) innan jag med hjälp av ett lätt tag i svansen fick henne att förstå att hon skulle ut igen.

Matte är en konstig typ, som plötsligt ska lastträna en stensäker häst typ åtta år efter senaste träningen. :p
 
@Marvin tror helt klart du kommer lösa det. Kul att det åtminstone känns bra på tävling. Gäller att hitta det flytet hemma. Brukar ju vara tvärtom :p
Har ridit en annan häst med liknande problem. Det var när jag jobbade som groom på sommarloven i England och fortfarande var hoppryttare. Den hästen gick inte att rida när andra stod inne på banan hemma men på tävling gick den som en klocka men den hade blivit barrerad i Holland så det var ju ganska lätt att fatta varför.
 
Jag och Rut har jobbat hårt med våra hjärnspöken senaste tiden. (Terräng-)Tränaren red en hopplektion på henne och satte lite mer press på henne, hjälpte inte, men blev inte sämre heller. Hopptränaren funderade på om hon hade ont då hon gick in så totalt i flykt-mode. Berättade hemska historier om en häst som haft grav spatt bägge bak) Jag har försökt få henne att stanna och titta på otäcka saker istället för att fly i panik. Vi har haft fobi-träning på ridbanan i grimma och grimskaft: Titta på hinder - få godis. Nosa på hinder - få godis. Gå emellan otäcka murdelar - få godis. Kliva över bommar - få godis. Springa efter matte och hoppa över otäcka bommar och sedan över otäcka murdelar och hinder - få godis. Hon hoppade då helt avslappnat bredvid mig, men nästa dag när vi kom ut på ridbanan igen så höll hon på att välta när hon såg nämnda otäcka murdelar. :banghead:

Men, nu har jag inte ramlat av på ett tag, och hon har inte nitat och dragit på länge heller (det hänger ju ihop iofs, för gör hon det så åker jag, oavsett hur mycket jag har planterat arslet i sadeln och trampar ner hälarna så att framfoten är domnad efteråt)

För 1,5 vecka sedan testade jag oss genom att åka på tävling i stilterräng! Hoppade lite på hemmabanan kvällen innan och hon är ju lite konstig. Tittade en del på småhinderna i framhoppningen, men sen kom hon igång och hoppade bra. Hoppar super på en 90-kulvert för att 100 m längre bort tvärnita och stirra på en liten pinne mellan två stubbar, 30 cm hög. Men, stannar hon och tittar så kan jag hantera det. Tvingade henne att kliva över den.

På tävlingen var hon inte rädd för några hinder alls! Däremot för omkringblåsande granar, och det är kanske mer förståeligt. Fick ett konstigt språng på hinder 3 i 80-klassen, sen gick det bra. Red långsamt och höll i henne ordentligt. I 90-klassen var det hindret med som nummer två, och när hon blev osäker där (låg en omkullblåst gran bakom hindret) så gick jag inte på henne, utan hon fick stanna och titta och hoppade sen på andra försöket. Sen fick hon fart och flög runt resten av banan och kändes precis som hon gjort förut.

Var anmälda till en H90 fälttävlan i söndags och kände mig mer orolig inför banhoppningen. Hoppade lite hemma och då hoppade hon faktiskt trots otäcka hinderdelar, så vi åkte till tävlingen för att se hur det skulle gå, var beredd på att kanske ramla av redan på lilla krysset på framhoppningen, eller att inte ta oss runt hoppbanan.

Dessa hästar! Går det att förstå sig på dem? Fin i framridningen till dressyren, men blir spänd och klämmig inne på banan (och jag också, hur svårt kan det vara?). Inga jättemissar i dressyren och inte alls särskilt rädd för dressyrstaketet som hon är inomhus. 63,57%.
Funderar på hur jag ska lyckas visa henne alla hinderna på hoppbanan innan startsignal? Men det hann jag. Fast det spelade ingen roll, för hon tittade bara till lite på det första hindret jag visade (hade det stått hemma hade hon inte gått i närheten), sen brydde hon sig inte alls. (Eller funderade på om jag ville att hon skulle hoppa från skritt? För det kunde hon plötsligt tänka sig.) 2 riv blev det, bägge efter att jag tappat galoppen när hon gick in i sväng i korsgalopp. Jättenöjd häst!

Sen terrängen, lite konstigt språng på första hindret, sen hoppade hon super fram till några läskiga hinder på slutet, men då höll jag om och hon tittade och hoppade. Felfria och inom tiden. Supernöjd med oss, och ont verkar hon inte ha.







Efter några dagars återhämtning följde vi med tränaren till skåne igen denna veckan och tränade för Magnus i Eketorp. Helt nytt ställe för henne och det blåste rejält, men hon var avslappnad och sugen på hinder. Fanns inte så mycket olika hinder där, så vi hoppade några större, och shit så rolig hon är att rida på lite större hinder! Såna dagar känns det som att vi kan hoppa vadsomhelst. Sen ser man bilderna från Badminton och bara: Nä. :cool:
:D

Alltså min grå är ju lite likadan, det var först i vintras han inte flydde från ett mindre hinder när man gick fram till det. Nu står han kvar ganska obekymrat. Han är jättemarkskygg så små hinder är fruktansvärda. Dock har det ju aldrig varit några större problem på tävling .. förutom soffan på öveds med kuddar
 
@Novali01 Det är en tjocksula med filt och plast som är pålagd. Den är väl nästan 4mm så det blir ju viss höjdskillnad ändå. Jag vet inte exakt vad som händer när en balanserar upp så, men jag litar till 100% på min hovis så hon har fria händer att experimentera med mina pålls :p.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 135
Senast: Mabuse
·
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 701
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp