Bukefalos 28 år!

07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fiorano

Trådstartare
Börjar nya tråden med ett alldeles underbart ridpass! De två veckornas vila har verkligen varit bra och Barbie kändes som en miljon ikväll:love:! Samlade galoppen var helt underbar och vi gjorde vårt första enkla byte:). Sååå himla fantastisk hon är alltså:D!
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

stjarnfrugt: har köpt min på H...., den stora kedjan du vet ;)

Den andra luvan ser du om du söker på Equilibrium Net Relief Riding Mask. Jag har funderat på den, men tycker denna funkar OK!
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Åh hoppas det går bra på återbesöket så ni får komma igång nu. Det är mycket insekter och flygfän så jag förstår förklädnaden om man ska skritta...

Fiorano, vad härligt med ett så bra pass och grattis till ett rent byte! Min förra häst hade ju otroligt lätt för det där, men lilla GP har lite svårare...

Själv har jag minsann hoppat i helgen, fast jag sa att jag inte skulle göra det mer innan bebisen. Kunde inte låta bli och det var jättekul tyckte både jag och hästen :D Satte upp tre hinder i paddocken, två vanliga räcken och en grind, hoppade väl runt 90 cm så det var ju inte så högt och hästen kändes så otroligt lydig och lätt att justera mellan hinder.

Efter hoppningen avslutade vi med några galopper på stubbfältet efter ärtorna, rejält stora fält med bra underlag, både lite samlad galopp och så några spurter så hon verkligen får ta i lite. Rejält svettig men pigg, ville knappt skritta av utan taktade tillbaka. Red liknande pass både lördag och söndag.
Kul att hon är så pigg att rida i den här värmen, ett tag var hon lite tröttare tyckte jag. Är nog en kombination av salttillskott och lite snabba galopper tror jag.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Är inte byten i språnget vi gjort utan bara ett simpelt enkelt byte med skrittsteg mellan:p. Msv:c kommer ju inte msv:b så vi börjar med dom enkla;).

Himla kul att du fortfarande rider:)! Himla tur också att du inte sålde den där härliga pärlan till häst! Börjar bli lite sugen på att ta tag i hoppningen jag också nu. Känner mest bara att det är svårt att hinna med allt och jag prioriterar ett till dressyrpass ist för hoppass.. Men har en tanke att jag ska kunna vara med på nån storhäst hopptävling med 80 cm. Det är ju trots allt bara L:C för henne och det brukar ju inte vara så avancerade avstånd tänker jag.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Nej precis, det där klarar ni! Den hopptävlingen jag o GP blev trea i i våras vanns just av en c ponny, så det var nog inga problem med avstånden där. Lite lustig prisutdelning, Ian var C ponny, tvåa halvblod, trea en "frieser" och så sen två halvblod som fyra o femma.

Jaha, med enkelt byte menar du med skrittsteg emellan, det förstod jag inte :D just det klarar GP, hon har lätt att fatta både från halt och skritt.

Ja, jag är själv förvånad att jag kan rida i princip som vanligt fortfarande, men när jag sitter på hästen är det ju hästen som bär den extra tyngden och inte jag, var lite överraskad av att hoppningen kändes så himla enkel.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Aha, ska ta en titt när jag har vägarna förbi :)

Fick en rapport om att min häst skött sig mkt bra i hoppningen som hippologen kört med henne:) Känns bra att nån som kan får hoppa henne ibland, och det känns genast onödigt att åka iväg med henne till beridaren när det finns en som kan hoppa henne på hemmaplan... mkt billigare också :o
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

*kl*

Jag är hemma efter herrns första planerade fälttävlansstart (debutanten som jag drog ut honom på förra våren när min andra var halt och han inte var helt förberedd kan nog knappast räknas, vi kom ju inte särskilt långt :meh: ).

Dressyren skötte han sig i och jag blev mycket förvånad när vi fick 62 straff (58%), trodde att en mjuk runda med endast en miss (byte i uppsamlingen efter en galopplängning, som gav en fyra på en punkt) borde ha gett något bättre siffror än så. Han fick femmor på sådant som han i LA fått sjuor på. Nåja, bedömningssporter ligger ju i betraktarens öga. Han nollade hoppningen, även om han slängde sig åt fel håll en gång så jag fick gasa på för att hinna med tiden (rundan var inte snygg men han gjorde i alla fall det han skulle, att han slängde sig berodde väl på att det var nästan åtta veckor sedan han var ute sist på tävling och då blir han lite svår på marken direkt igen).

Terrängen hade jag noll förhoppningar inför, jag räknade med att "desto längre på banan vi kommer, desto mer rutin får han i och med varje språng". Det är bara stora öppna fält där och det är det värsta som finns med honom, om han sticker åt fel håll och slänger sig så är det på sådana ställen (och då har jag inte en chans på ryggen). Men han gick, och vi kom i mål! Jag fick rida för kung och fosterland och han stannade 20 m innan en häck (som många stannade på, klurigt hinder som hoppades in emot alla komplex där det satt åskådare och fanns annat farligt), då fick han skritta fram och nosa och sen travhoppade vi den lite fint innan vi fortsatte. Han stack på alla galoppsträckor men fick gå, drar jag så springer han och drar jag inte så springer han också. Nu får han springa tills han saktar ner av sig själv ett tag och så får vi se om den taktiken fungerar (den fungerar ju i alla fall på felridna heta hästar för det mesta, och han bör rimligtvis sakta ner snabbare än mina gamla fullblod gjorde... han är ju ett halvblod helt utan kondition :angel: ). Han har i alla fall koll på benen och hoppade duktigt allt han skulle. Kom in 23 sek över tiden och var högst positivt överraskad av att jag kom över mållinjen. Det kanske går att göra fälttävlanshäst av den här trots allt :o

Nu har vi Trossnäs som nästa tävling, helt annorlunda bana där det inte går att speeda igenom. Bör vara bra för honom, eller så går det inte alls.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Var ni i Flyinge?

Är inte alls avis! Vill också ut med min knashäst! Varför skulle hon bli knäppavfölhormoner :mad:
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Det är inte våran säsong Hunter, så är det bara. Men vänta ni, NÄSTA år då kommer Hunter o jag som två jehun!:D
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Hunter..jag tror du oxå hade fixat det om du hade flyttat från fölet....min käcka mörkgrå tog inte ett steg framåt på hoppbanan i helgen med min hopptränare och han är ändå proffs...haha stackars honom..hade gått jättebra med allt i veckan..men nepp ..å jag var ändå där förra året och gjorde en hyfsat bra runda.. vem vet hur dom tänker..
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Flyinge ja, mycket trevligt. Ska bara installera en broms samt någon form av tro på att hästen faktiskt kan tänka sig att bli fälttävlanshäst. Till och med hästägaren/uppfödaren/mamma erkände i telefon efter genomförd tävling att hon sagt till sin sambo att hon faktiskt inte trodde att det skulle bli möjligt att få runt honom i terrängen. Vi har höga förhoppningar här... men jag har nog aldrig känt att en debutant på nittionågonting-straff varit en sådan seger förut :angel:
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Kul att det gick så bra!! :banana:

Hunter: Hästen har en blödning i gaffelbandet, hur stor skadan är gick inte att bedöma, nytt ultraljud om 2 veckor. Jag vet inte hur hon skadade sig, det har inte synts någonting utanpå alls.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

KL

Åh vad kul med ny tråd, det skrivs flitigt av oss (er)! Och SÅ HIMLANS KUL med alla som lyckas så bra denna säsong! :D

Vi har en vecka semester kvar nu för den sista flyttar vi hem igen. Det ska bli superskoj att komma igång igen! Har så mycket motivation i kroppen nu. Sex veckor hästlös är inte kul, alls. Men C verkar stortrivas och det är värt allt smör i småland!

En liten bonusbild från betet på en oborstad, skitig och lycklig kille!
21418_435797433200248_1888652461_n_51ee10dfe087c312eca6dbdc.jpg


eh, loggan är INTE MIN, räknas det ändå som reklam? :( Isf får moderator ta bort inlägget!
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Det är inte våran säsong Hunter, så är det bara. Men vänta ni, NÄSTA år då kommer Hunter o jag som två jehun!:D

Hehe ja :D Hade ju varit kul att komma i väg på nåt nu när jag FAKTISKT har en häst som både kan krummelura och hoppa!
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jo men visst - jag kom ju igenom, till viss del, innan jag lämnade henne till proffset. Många timmars slit på marken, två boxdörrar, två träns, en longerpisk, x antal grimmor senare så satt jag ju upp och red. Men det känns bra att ha lämnat bort henne ändå - så får proffset pressa henne lite uppsuttet. Kan ju vara så att det där med att tänka uppåt i stället för framåt kommer fram när det blir lite jobbigt för snorkfröken...:meh: jag kunde ju pressa henne på marken utan att hon reste sig, testade inte pressa henne uppsuttet.

Ibland är det "orka liksom", så jäkla fina hästar och så wastar dom sin talang på skit!!!! :mad:
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

men jag har nog aldrig känt att en debutant på nittionågonting-straff varit en sådan seger förut :angel:

I know the feeling...jag kände nästan samma rus när jag satt av efter min 5-minuters ritt (första uppsittningen sen hästen börja resa sig) och det gick klockrent som när jag gick i mål felfri i min första **-iga...

Tror du inte han börja backa av när det blir lite större hinder sen? Jag har i o f s haft en häst som INTE backade av även på större - jag ville ha honom till FT men fick inse att han inte var en lämplig terränghäst för han var fullständig kamikaze - synd för han fick stående ovationer från dressyrdomarna...

Känns som våra hästar är rätt lika - massa talang och massa skalle, men så är det ju samma blod i deras ådror
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Gud vad tråkigt :( Hoppas hon kan komma tillbaka snabbt! Är så himla roligt att läsa om era framsteg! Ni är verkligen inspo :)
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jo, det är precis det jag tror. I banhoppningen så drar han, slarvar, hoppar flackt och är mest bara tung överallt när man ska hoppa "mellanhöjder" (dvs. inte låga markarbetshinder eller högre banor utan när övningarna som sedan ska höjas upp ligger på 90-110). Höjder man däremot upp till 120-140 så blir det en helt annan häst att rida på hinder, då aktar han sig och tar sig an uppgiften tillsammans med ryttaren på ett annat vis.

Problemet i terrängen är ju att han måste traggla sina debutant först, där det händer på tok för lite i alla grenar enligt hans smak (för långa transportsträckor i dressyren och för små hinder i hoppningen). I terrängen är han både tittig och rusar vilket är en ganska jobbig kombination eftersom det gör att allt han gör blir så svårt att stoppa, men om han inte tänker hoppa något så är det inte vid hindret han kommer på det i alla fall utan 30 m före där han då tvärnitar och slänger sig bakåt (det var precis det han gjorde i Flyinge nu när han fick ett stopp, han stannade låååångt innan och ställde sig och glodde). Får han sen gå fram och kolla så brukar det gå på försök nummer två, om det inte låser sig i skallen och han sticker därifrån.

Och visst är de lika på det viset, skalle och talang som måste komma ihop sig på något vis så småningom. När han väl glimmar till så känns allt så lätt på honom. Då hoppar han 140 och det känns som cavalettin, trampar rent utan att det känns svårt i dressyren och hoppar linjer med smalhinder i terrängen utan att tveka. Han är en häst för stora uppgifter, det är bara att han just nu tycker att alla uppgifter lite väl stora. Han behöver mängdträning och få komma ut och se mycket, och få ordning på kroppen. Han är nog inte färdigväxt än på 1-2 år, och när han har balansen och styrkan så kommer nog resten att falla på plats också.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Ibland är det "orka liksom", så jäkla fina hästar och så wastar dom sin talang på skit!!!! :mad:

Nähä, säger du? :angel: Jag blir så trött på min med som sagt, när varje nytt moment ska bråkas om. Sedan vet man ju att hon slutar bråka eller åtminstone skriker mindre högt efter några pass där detta moment ingår, när hon liksom vant sig. Men just grejen att det alltid ska bråkas är så jäkla... onödigt. Och för mig tålamodskrävande. Hon har inga svårigheter alls, varken i dressyr eller hoppning, utom skallen...

Men å andra sidan brukar jag tänka att det är väl bättre då att det är en bra häst i sig, för hade hon varit halvkass och medioker så vemfan hade velat ha henne då? Inte jag iaf. Då hade jag gjort verklighet av mina ponnydrömmar istället.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Nu har vi Trossnäs som nästa tävling, helt annorlunda bana där det inte går att speeda igenom. Bör vara bra för honom, eller så går det inte alls.

Härligt att det funkade!!

Tror det går bra i Trossnäs med din som liksom min inte gillar öppna ytor... min mörka gick ju bra där och även i Flyinge förra året var det problemfritt.. där följer man ju liksom en dunge på vägen ut och det hjälper min väldigt mkt att det inte är fritt synfält åt båda håll! Jag hade gärna åkt till Trossnäs men jag jobbar den helgen, det är ju samma helg som Styringe.. hade hoppats att kunna byta eller ta semester men det gick inte :mad: Får se om jag får ett ryck och orka åka ner till Styringe direkt från jobbet utan att sova...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 553
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: FruS
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 087
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp