Bukefalos 28 år!

07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Fast jag föredrar nog en häst vars huvud jobbar MED mig o ngt mindre talangfull än en talang som jobbar emot. Det blir ju så himla mycket extra jobb med bråk som kanske ger skador på både häst o ryttare o det är ju inte så himla kul.

Förstår precis hur du o Hunter har det med era hästar och jag beundrar dig som inte ger upp, kanske lättare att jobba på när man inte har tävlingar i sikte? Eller har jag missuppfattat? Verkar inte som du är så tävlingsinriktad? Jag skulle få kruppanfall om jag inte fick tävla.:D För mig så är det drivkraften i min ridning men så är det ju inte för alla.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag vill gärna tävla, speciellt nu när det börjat lossna så att det faktiskt känns som en ide att åka ut på nåt. Nu kan vi liksom rida på LB-nivå utan några större bekymmer bara jag får in vanan att rida program. Men sedan jag köpte henne och fram tills nu har fokus varit på att det ska fungera i ridningen, jag ser ingen vits i att åka och tävla om hästen inte går bra på hemmaplan. På så vis kan jag lägga mkt tid på att få till det ordentligt, för jag är inte stressad av att visa på championat eller liknande. Jag tar det när det kommer helt enkelt.

Sedan är min häst väldigt trevlig i all praktisk hantering. Lättlastad, lätt att ha med sig på nya platser, vänta i trailern etc. mkt smidigt.

Problemet är min orutin, jag har aldrig fått möjlighet att tävla när jag var ung och därför känns ridningen inte som den stora grejjen för mig utan snarare allt planerande och fixande runtikring. Jag hade önskat att någon tävlingsvan ville agera lite mentor första gångerna och följa med mig och hjälpa till med markservice och visa lite hur jag ska bära mig åt rent praktiskt med allt som man ska göra på och inför tävling. Min erfarenhet säger dock att det är svårt att få till helger när det passar både för mig och de få tänkbara jag är bekant med där jag bor :o

till saken hör också att jag jobbar varannan helg året runt, vilket gör att jag lätt räknar ut att jag inte blir den som kommer att åka på tävlingar varje ledig helg under säsongen. Då får man ju aldrig ta det lugnt, för mig räcker det med någon tävling per år, iaf nu i början tills man fått in vanan.
 
Senast ändrad:
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Är det inte nån i ditt stall som tävlar? Tränaren?
Så kan du hänga med dem för att få se hur det går till och få känna på atmosfären lite?
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Ja ok då förstår jag. Bra förslag från Marvin, känner du inte någon som tävlar som du kan haka på en helg o titta?
Suck, att jobba varannan helg förstör ju verkligen hela säsongen för du kan hoppa upp o sätta dig på att JUST den helgen när lämplig tävling i närheten går av stapeln då jobbar du...:mad:
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Japp, precis så är det. När det äntligen är tävling i närheten (så man slipper köra 15 mil enkel resa för att göra bort sig) så nog fan jobbar man den helgen. :mad:
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Det var min plan förra året. Givetvis jobbade jag alla helger som de tänkbara tävlingsekipagen åkte iväg :( jag vill ju inte åka med vem som helst, utan någon som är trevlig, någorlunda intresserad av att visa hur allt går till och inte tycker man är en belastning. Jag umgås ju inte med så många i stallet även om det är endel som tävlar relativt mkt.

Samma sak detta år. Jag kollade tävlingsplaneringen på ridportförbundets hemsida. Jag jobbar i princip alla tänkbara tävlingar i mitt distrikt, möjligtvis att jag kan rida en eller två LB:3 i höst. Men då är det ju ökad skritt och galopp-avbrott-ny fattning väldigt tajt som jag inte vet om vi riktigt fixar.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Skitsamma om ni inte fixar något moment perfekt. Eftersom det är första tävlingen så finns det andra saker som är mycket viktigare att det går bra.
Åk!
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag är lite orolig för att han kommer att banga ur och inte gå fram till hindrena istället just för att han inte får upp samma tempo. Men på träning så kan han ju gå i ett bra tempo och jobba genom banorna, senaste träningen så lossnade det verkligen och plötsligt så kunde jag ligga och rulla på en bana och det gick i samma tempo innan, över och efter hindrena - det var ett genombrott. Han är inhoppad och utbildad på den banan som 4-åring och då gick det jättebra, men en annan nackdel är att jag inte tror att de har banvisning till häst i debutant. Det var EXTREMT bra för min att få skritta runt fälten och kika innan start i Flyinge. Och så är det den där jäkla graven i grop (som sedan blir en halvcoffin och coffin i högre klasser), den hoppade även mina rutinerade hästar högst motvilligt (den ena försökte ta hela gropen i ett språng istället :meh: ). Men å andra sidan så kan man ta den ungefär stillastående också.

Och otur med jobbet, hitta inte på något så du kör ihjäl dig nu. Jag jobbar varannan helg nu på sommaren och hade väldig tur med mitt schema, fick in Flyinge, Trossnäs och Askim i jobbveckorna utan att byta något. Sedan får han gå Örebro och Tranemo också, förhoppningsvis räcker det för att skrapa ihop något kval.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Kul att läsa om att det gick så bra! Han kommer nog bli kanonbra när han har mognat lite :)


Kl
Det är lite sorgligt men min pålle åker på måndag. Men jag tror det kommer bli bra! Är glad att jag har hittat någon som kan hoppa honom och även ta ut honom på terrängbanan. Det blir nyttigt för honom. Men det känns ändå lite vemodigt, tur att jag har min gamla ponny kvar så att jag får komma ut i stallet och rida lite på när det känns som att det är dags.

Men jag kommer fortsätta att läsa om alla era fina hästar! :)
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Fast jag föredrar nog en häst vars huvud jobbar MED mig o ngt mindre talangfull än en talang som jobbar emot. Det blir ju så himla mycket extra jobb med bråk som kanske ger skador på både häst o ryttare o det är ju inte så himla kul.

Nänänä nu är du heeelt ute och cyklar - det är ju jätteroligt att hålla på och meka med sin häst och leka horse whisperer ;) :meh:

:p
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Förstår att det känns dubbelt. Hur länge ska han vara borta?

kl

Nu ska jag gå och släppa ut mina hästar, andra dagen de står inne pga alla hemska blinknaggar, eller blinningar eller broms eller vad man nu ska kalla dem, känns som om de har ganska många olika namn beroende på vilken ort man kommer ifrån.

Så det blir nog att hämta årets första lass med hö redan i veckan eftersom det går lite grann nu när de står inne, och det ska visst vara varmt hela veckan. Undviker att rida nu när de står inne hela dagen, för framåt kvällen vill de ju ut och beta och de verkar ganska otåliga.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Du är redig som håller dig kvar tycker jag! Känner en tjej som hade massa problem med sin häst - inte vid hinder utan ofta att den starta som ett jehu och sen tvärnita den efter ett par hundra meter, den kunde också tvärnita längre ut på banan. Jag fattar inte hur hon våga starta den gång på gång och med det modet och jävlaranamma som hon red iväg med! Efter ett par såna luftfärder hade nog jag blivit lite spak :o
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Ja, jag ska iaf åka och rida nån pay and ride. Jag har som sagt inte bråttom, det är ju mest om jag får för mig att sälja som det är bra om hon är startad.

Sedan var frågan, hur funkar tdb? Och hur får man reda på sitt Grönt Kort-nummer om man tagit det 1995 och sedan inte använt det sedan 1998 och således inte har någon aning om vart det finns? :o Ska man mejla ridsportförbundet om de har nåt register eller måste man göra om hela skiten? Isf är det att glömma tävling detta år.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Vi har inte avtalat någon direkt period utan sagt att passar dom inte ihop så behöver hon inte ha kvar honom och det blir inga sura miner om jag bestämmer mig för att jag vill ha tillbaka honom. Men två veckors uppsägning från bådas sida har vi sagt iaf så att jag hinner fixa med stallplatsen och sånt.

Men skulle det fungera jättebra så är ju jag bara glad om hon kan tävla honom lite i hoppning så att han får mer rutin där :)
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag förstår :) Det måste ju vara perfekt för er alla tre, hoppas de trivs med varandra.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag mejlade dem igår, för det första hoppas jag att kortet finns reggat nånstans så jag slipper att ta om det. Det är ju gjort 1995 och jag har ingen aning om vart det är nu :o
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Fast på den tiden när allt var så nytt var det stenhårt att man skickade in listorna till förbundet för att få ut korten så jag kan nästan garantera att du finns registrerad!:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 788
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: FruS
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 196
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 155
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp