Bukefalos 28 år!

07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Ja jag tyckte det var en tråkig kommentar... Så onödigt! Hade ridit min treåring innan då samma ryttare även red sin treåring samtidigt, och hon menade på att jag på honom såg lagom ut men för stor på Queenie. Tja, jämför man så så tycker jag hellre att jag ser för liten ut på honom, och lagom på Q... Men å andra sidan så rider jag ju henne mer och tycker han känns som en jätte (hela 160 cm över havet :angel:).

Treåringen
DSC_0610_zps2eec27b5.jpg


Queenie
DSC_0449_zps1a4fd0c2.jpg


Ja jag hade hemskt gärna fortsatt rida kurser på henne. Men som sagt är det syrrans ponny så hon måste ju få rida de gånger hon har möjlighet. :) Men jag kommer passa på varenda gång som hon inte kan. ;) Däremellan är det ju jag som tränar här hemma, så hon får köra finliret medan jag sliter. ;) Haha!
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Du ser absolut inte stor ut! Jag rider själv runt på ponny nu och jag är 171 cm lång och väger nog några kilon mer än dig. Min ponny på 147 i mkh klagar inte och jag känner mig inte stor. Förstår inte varför alla vill rida omkring på bamse hästar och att det ska vara något att sträva efter.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Tycker inte heller att du ser stor ut.

I morse vräkte regnet ner, och tänkte att i dag är dagen då vi måste in i ridhuset sen i våras. Men under tiden jag gjorde i ordning hästen sprack de upp, och vi fick en kanonhärlig uteritt på perfekta grusvägar.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

+ sassiball och oxo: Tack, skönt att höra. :) Man blir ju nojjig för ingenting!

Charlotte: Det lät jättehärligt! Grusvägarna blir verkligen super att rida på när det har regnat. :)


KL
Idag bestämde jag mig att det SKULLE bli en lugn tur. ;) Öhm, Queenie höll inte med idag heller, hon lägger alltid i turbon på hemvägen. Men istället för att springa bort energi så tränade vi halter. Usch så trälig hon var... Slingrade sig hit och dit, vägrade gå rakt, körde upp huvudet och segdrog i bettet, ökade takt och tempo hela tiden, skritta är TRÅKIGT då är det bättre att trava på tvären. :meh: I halterna stod hon först och drog, sen böjde hon på nacken och började skritta på en gång. :sneaky: Typ det enda pluset var att vi fick till klockrena avbrott från galopp och att vänstergaloppen var väldigt rund och bärig idag. :)

Var ute kanske 40 min varav typ hälften var en stillastående viljornas kamp. :angel:

Har märkt på mig själv att när hon drar i tyglarna så tippar hela jag fram, så istället för att sitta emot så blir det att vi båda drar mig framåt istället. Försökte tänka på det hela tiden idag och de sista halterna kändes helt okej, så då blev det fri skritt hem. ;)
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

KL
Tog för övrigt några bilder på fröken efter ridturen, kul att ha att jämföra med senare. :) Tycker nog allt att hon börjar få lite muskler nu! Rumpan börjar bli rund och fin (och saknar för första gången i hennes liv fett som dallrar!). :)

Jag tycker hon ser ut lite som en pudel med all päls kvar på benen. :p

IMG_20131105_144244_zps3c107c6f.jpg


Skitig svans, vi har också varit ute på nyregnade grusvägar!
IMG_20131105_144257_zps36c5adea.jpg


Fin rumpa utan fettdepåer! :)
IMG_20131105_144329_zps461daa15.jpg


Kul att ha såna bilder också kan man ta från samma vinkel om några veckor och se om det blivit nån skillnad. Som synes klippte jag ner lite mer på ryggen och minskade ner hjärtat på rumpan lite, tyckte det blev bättre såhär. :)
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Kul med bilder att jämföra. Jag har tagit mkt bilder men mest uppställda, och rotade runt lite.
April 2011

Feb 2012

Maj 2012

Feb 1013

Juni 2013

Aug 2013

24 okt 2013
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

*kl

Red ett pass inne idag med gårdagens superritt i minnet. Hade dagen till ära läst en artikel i Hästmagazinet om hur man på bästa sätt får en lösgjord häst och kan rida fram gångarterna ordentligt. Vet inte om min häst köpte konceptet riktigt att som framridning i lång och låg form galoppera istället för trav för att det är lättare att få dem fram till handen i galopp. Hon har överlag svårt för att fatta vettig galopp utan vettigt stöd från ryttaren.
Efter 20 min ful framridning tyckte jag ändå att hon var igång. Lätt ihanden och trevlig.

Men alltså, att göra halt från skritt är ingen lek. Fattar inte problemet, men hon slingrar sig, segdrar, blir stenhård och seg i munnen och stoppsträckan är enomt. Stå på tygel i halt är bara att glömma, och det är det överlag utom när hon är riktigt bra lösgjord i slutet av ett fint pass. Tur att halt från skritt inte ingår i mina dressyrprogram :o

Tips någon?
Har provat allt, att samla samla samla innan och det funkar oftast bäst, men att stå på tygeln ger hon upp så fort vi stannat.
Att lära henne den hårda vägen med en snäll förhållning och sedan ett skarpt ryck om hon ignorerar - mkt otrevligt enligt mig själv. Ogillar att dra i munnen, vetefan om min tajming är så bra heller för stopsträckan är lång ändå och ännu mer stretigt av förklarliga skäl.

Bäst är att göra halt från trav. Men från skritt känns så basic att det bara måste sitta...
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Min häst är lite drygt 160 cm och jag är 1 dm kortare än dig. Ser ut som en unge enligt mig själv. Storhästryttare tycker att jag ser lagom ut... Själv känner jag mig lagom när jag rider d-ponny. Känns som att skänkeln hamnar på rätt ställe och man har en lite större förmåga att komma åt hästen...
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Prova att böja henne när du stannar o ha henne böjd när hon står still. Prova åt bägge hållen, då får hon ju svårare att dra sig ur o slå upp men framförallt så är det nog så att hon inte är framme för skänkeln utan du får streta på o få henne ännu mer lösgjord.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Nu kommer tråkmoderator och låser tråden då tråden gått långt över 1000 inlägg och en "himla massa" sidor att bläddra sig igenom.

Så nästa som har något nytt att berätta, får dra igång en ny tråd om de fantastiska 2007-orna.

Mvh

Moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 552
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: FruS
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 082
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp