Bukefalos 28 år!

07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Hur länge låter ni era 07-or vinter/höst vila? Motivera gärna, det blir intressantare. Obs inget svar på Fiorano utan en egen undran :)
 
Senast ändrad:
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Oavsett hur vårt vetbesök går idag blir det minst 3-4 veckors vila för min:).
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Tack ja jätteskönt att kunna rida igen :D

kl

ja kanske lite småtokigt får jag erkänna... men jag kommer inte rida så värst mycket nu framöver, tänkte mig 2-4 ggr i veckan, mer vill jag inte lämna bebisen. Får ser hur det flyter på framåt sen. Jag kommer nog försöka hålla mig till att rida på förmiddagar då bebis är lugnast och sover då, kvällarna med tre barn i huset kan jag inte lämna allt åt maken.

Så praktiskt innebär det att jag kommer kunna rida lördag - söndag och kanske en eller två fm i veckan om jag ordnar barnvakt då.

Marvin, din häst har verkligen attityd! Jag tycker du är duktig som kämpar på med henne, tur du har din tränare. Och, ja, volvoraggare ska man passa sig för ;)

Charlotte, jaså du tycker det blåser härnere :D :p jag bor ju visserligen inte i skåne, men väldigt nära. Har ju installerat pållarna i lösdriften igen efter att jag fick lagat vinterhagen och igårkväll kändes det ruggigt så jag bestämde mig för att lägga täcke på de två stora hästarna. Inte lätt att göra det i blåst kan jag säga! Fick täcket över mig själv ett par gånger, för givetvis skulle de inte samarbeta heller utan ville snirkla sig undan täcket.
 
Senast ändrad:
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Håller tummarna att din magkänsla har fel. :)

Maja: kul du är igång och hopptränar regelbundet och ni båda verkar ju tycka det är kul. :)

Stjarnfrugt: Jätteroligt att du åker ut på lite träningstävlingar! När man väl börjat så vill man gärna fortsätta. :D
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Nä fel hade jag inte.

Veterinären frågade mig när vi började vad jag trodde det var. Svarade att med största sannolikhet är det knälederna bak eftersom jag får känslan att hon inte vill mata på bakifrån och ta i. Och ev sekundära framkotor. Oj så rätt jag hade. Hon är behandlad båda knälederna bak och båda framkotorna.

Det positiva är att det egentligen inte ens fanns några böjprovsreaktioner. En halv grad höger framkota och en halv grad högt vänster bak. Där lades bedövningar och då kom en liten liten reaktion på longering höger bak (som jag inte ens kunde se). När hö framkota var släckt kom också en större reaktion på vä framkota.

Så hon sprutades med en halv dos tuppkam båda framkotor och båda knälederna. Inget kortison i lederna men en liten dos intramuskulärt i fall det skulle bli en reaktion på tuppkammen.

Fick mycket beröm över att hon var så fin i kroppen och jämt och fint musklad:). Kul att höra även om hästen inte är helt fräsch:p. Passade även på att väga henne. 388 kg:o! Jag tyckte hon var tjock i somras och då vägde hon 15 kg mindre, nu tycker jag att hon är jättefin i kroppen. Veterinärens reaktion på det var typ "ja, ni dressyrryttare gillar ju runda former":D.

Så nu ska Barbie vila november ut och så sätter jag igång långsamt under december. Mycket skritt och så fick jag råd att ha viktboots bak för knäledernas skull.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Nu var det ett tag sen jag skrev här, men har följt er! :)

Vi håller ju på med igångsättningen, Amazing är mestadels ett monster :meh: och vill absolut inte skritta, inte stå still, stegrar och lever rövare i galna bocksprång! :arghh:

Jag tömkör och sitter på lite om vartannat, beroende på hur spänd hon är. Har blivit mestadels på töm då jag har lättare att hålla ner henne då och slipper alla attacker (oftast, hon får ju spel på töm också! :mad:)

Har testat graman ett par gånger och då kan hon inte resa sig MEN då lägger hon i backen och försöker kasta sig runt, snacka om att inte vilja ta skänkeln! :meh: Så jävla obehagligt när hon backar men sist backade hon (trots att jag släppt tyglarna och bara manade framåt) rätt in i sargen och fick sig en smäll i baken, då var hon lite bättre framåt sen! :sneaky:

Tror att allt blir mycket bättre när vi (förhoppningsvis) får lov att börja trava om ett par veckor, då kan jag ju börja jobba henne mer och trava av henne allt bus!

Vet att det inte är lätt för henne med alla energi och hon vill ju inget annat än jobba, men har blivit lat! Hon är varken rädd eller spänd, hon vill bara hellre mysa ute i lösdriften! (Såklart!!)

Jag jobbar nu på att bli lite tuffare mot henne och börja se henne som den stora kraftfulla häst hon är (som jag gör med alla andra hästar) och inte min lilla bäbis som tyvärr har blivit alldeles för borstkämd under skadetiden!

Hon är dock snäll som ett lamm på marken och blev nyss klippt utan problem, så jag tror inte att det handlar helt om respeklöshet emot mig heller, då hon från marken lyder min minsta vink.


Så, nu är romanen klar! :o:p
 
Senast ändrad:
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag har inte planerat in nån vila. Hon får en vilodag per vecka och då är det antingen helvila och bara hagen dagtid eller så är det en skrittrunda 30-60 min. Min häst är inte så förtjust i vilor denna årstid, hon blir piggare ju kallare det är.
Hade jag haft längre och bättre tillgång till utevistelse eller rentav lösdrift då hade jag låtit henne vila en längre period den tråkiga delen av året när det inte är så kul att rida i mörker och dåligt underlag.

Hon fick vila lite varannan dag en vecka då jag var bortrest i början på oktober - när jag kom hem hade hon återupptagit sin krubbitning som hon inte ägnat sig åt sedan i maj. Jag tror hon blir understimulerad om hon för göra för lite.
Det brukar bli lite naturliga vilor emellanåt pga jobbelastning för mig, resor eller dåligt underlag.

Har diskuterat vila med uppfödaren som diskuterat detta med sin ET vilken menar att vuxna hästar inte behöver vila så mkt som vi vill tro. De mår istället bättre av att hållas igång men kanske få en period av bara uteritter, då de får vila från "jobbet" som tex dressyr- eller hopphäst. Och i vårt fall blir ju hästarna 7 år om några månader, det är inte unghäst för mig.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Tråkigt att då hade rätt, men samtidigt skönt att få bekräftat att det var precis rätt du haft. Om inte annat är det ju facit på att man kan rätt bra koll.

Hade vet någon tanke om vad detta kan bero på? Jag tycker att du verkar ha vettigt upplägg för dina hästar vad gäller träning, vila och variation. Så det skulle vara intressant mest i "utbildningssyfte" att få veta vad detta kan komma av...
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag tror att du kan ha ganska rätt i din tolkning att hon blivit lat. Jag tycker att hon låter som en unghäst som fått gå och skrota för länge och inte fått lära sig att arbeta... klart att den hellre vill vara i hagen liksom. Men jag tror att detta kommer ge sig med uppfostring och i takt med att du får rida mer. Då kommer hon förr eller senare att inse att arbete också är ett roligt inslag i livet. Man kan göra annat än gå i hagen ;)

Min häst har ju också haft sina perioder som sagt. Men det är så roligt nu när hon verkligen visar att hon tycker att det är roligt att jobba, även i ridhuset som tidigare var en effektiv energidödare.

*kl

Red ut i dressyrsadeln idag. Tänkte träna lite fattningar från skritt och mkt sidvärts. Jag brukar inte lyckas så bra med det ute alla gånger och jag misstänker att det beror p att jag sitter så mkt sämre i hoppsadeln - mkt riktigt. Min häst har sällan gått så bra ;) Tom skänkelvikning för vänster skänkel gick hur bra som helst att göra på hemvägen, riktigt mjuk och genom kroppen var hon. Underbar galopp också, rund och fin även i olika tempon. Hon har ju en tendens att bli lite kantig när hon inte är helt framme, och speciellt ute då jag inte kan rida igenom sprången pga hur man sitter i hoppsadeln...

Jag ska definitivt göra detta oftare, dock känns det lite osäkert då jag inte kan ha min väst i dressyrsadeln, och den har jag ju gärna haft på mig vid uteritter...
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Den där jädra magkänslan alltså. Fast bra period på året att lägga in vila och igångsättning :D

Viktboots kör en i mitt stall med och hon tycker det funkar bra och har märkt skillnad.

Fan jag blir ju orolig nu. Har aldrig haft inflammationer på mina hästar men om Barbie som ser så fin ut kan vara dålig så........
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Absolut, och jag vet ju sen innan hur härlig och go hon är när hon väl är igång :love:, hon har alltid haft en jävla attityd ;):D men inte en tillstymmelse till att vara ett monster som nu! :meh:
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Ja, jag har ju märkt hur träningsmotivationen dippat efter att jag var ute på sen senaste i september. Har ju inte haft nåt att se fram emot... :o
Kanske är det tur för min ekonomi att jag jobbar varannan helg. Jag har en känsla av min tävlingspersonlighet kommer fram i vår när det är dags att åka ut på riktigt.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

+ frugtis

Ja detta är verkligen helt rätt tid för vila:p. Det jag har känt är att hon helt enkelt inte vill trycka på, men jag kan själv inte se något på filmerna. Så det har bara varit en känsla.

Vad det beror på är väl att jag ridit för hårt och helt enkelt inte tillräckligt bra skulle jag tro:o. Hon har ju gått en ganska ordentlig säsong och kraven har hela tiden höjts på henne. Tror mest att det kanske har gått lite för fort för hennes kropp för att hänga med. Samtidigt så tror jag faktiskt att JÄTTEmånga hästar har betydligt större reaktioner än vad Barbie hade idag som folk rider runt på.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Vad skulle viktbootsen göra för nytta? Bruces mamma blev ju också behandlad i bakknäna i våras.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Skulle tydligen stärka bra att skritta med viktboots. Värt att prova tänker jag:).
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Den där jädra magkänslan alltså. Fast bra period på året att lägga in vila och igångsättning :D

Viktboots kör en i mitt stall med och hon tycker det funkar bra och har märkt skillnad.

Fan jag blir ju orolig nu. Har aldrig haft inflammationer på mina hästar men om Barbie som ser så fin ut kan vara dålig så........

Men lugna ner dig :D Om du känner att det inte känns bra och som vanligt (det var ju det Fiorano kände).. då kan det vara läge att åka in..

Precis den där magkänslan ska man verkligen lita på.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Hahaha ja men va fan när man läser på Buke ibland så blir man ju livrädd. Hästar som funkar bra och sen helt plötsligt är döende :p:D
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Blåser, JA. Vi är längst ut på Bjäre och jag såg hur mkt träd som vält runt Laholm när jag åkte till Ullared. Blåst är de värsta vädret enligt mig. Rider hellre i regn än storm.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Skönt att du litade på din magkänsla, och att de inte va så farligt. Vila nu passar ju bra med tanke på väder och underlag, som nästan är som sämst nu. Blir de något återbesök?
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Säger som många andra, hon ser ju fiiiin ut de stunder hon inte protesterar. Ser ut dom ren protest för att du börjar komma åt henne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 552
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: FruS
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 082
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp