Bukefalos 28 år!

07-ornas 14:ende tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag har inte planerat in någon helvila. Passar inte min häst att vila helt när de är kallt och ruskigt ute, hon blir bara knasig. Däremot kanske de blir någon lugnare period med mest skritt ute, men hon måste stimuleras. Helvila passar henne bättre på sommaren är hon kan gå ute dygnet runt.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Är väl inte helt konstigt att hon är på tårna, med tanke på att hon vilat en längre period. När min vilade förra hösten pga skador kunde jag ju inte leda henne till ridhuset 50 meter bort utan att hon va med i luften än på marken. Som du säger blir de säkert bättre när hon får börja trava lite.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag tycker att det är obehagligt att din fina, lydiga och presterande häst har ledinflammationer. Vad ska då min ha :crazy: Visserligen strejkar ju min så fort det tar emot nånstans, men det gör hon ju även när det blir jobbigt i arbetet. Så nu tror jag ju att hon är ofräsch också...
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Skönt att det inte bara är jag som inte planerat nån helvila. Jag kände ett tag att jag kanske kör på för hårt, men med tanke på hur dryg hon kan bli bara efter 3 vilodagar i rad så känns det inte som ett alternativ. När tandläkaren var ute i augusti blev hon ordinerad vila 4-5 dagar (jag ville inte rida bettlöst då hon var väldigt yster just då) men jag var tvungen rida henne tidigare för hon blev så besvärlig och till saken hör att min häst Aldrig är besvärlig från marken. Helt klart uttråkad.

När jag tänker efter så är helvila nog endast ett alternativ för min på sommaren. Då är det varmt och hon hatar värme, samt att hon då går ute 11-12 tim per dag. För min del hade helvila passat bäst denna oktober-november beroende på vädret, eller januari-februari. Ge mig en lösdrift :angel:
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Divan kommer inte heller vila. Hon vilade ju 6 veckor i somras:p
Kanske blir en lugnare vecka när vintern är som vidrigast eller om det blir så kallt att det gör ont att rida, -20 grader.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Blir de något återbesök?

Om jag ville fick jag komma tillbaka om två veckor. men veterinären verkade tycka att det var rätt onödigt. Så jag tyckte att vi skulle återkomma dit när hon varit igång ett tag istället, men veterinären tyckte väl snarare att det räckte om vi kom tillbaka om hon inte kändes bra.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Vi har våran sista tävling i slutet av november! Efter det kommer Nelly få ta det lite lugnare, blir antagligen ingen helvila då hon som många andras hästar här inte riktigt verkar funka att vila helt! Så planen är väll 3-4 veckor med lättare ridning ute i skogen, ingen träning och inte ett enda språng ska hon behöva ta under december månad!
Man kan ju hoppas på att marken fryser under december så hon kan gå ut i sin stora gräshage och göra av med lite mer energi där! :p

Förövrigt har vi haft en bra tävlingsäsong i år, 2 st 110 har vi hunnit med nu de sista 2 tävlingarna och felfria i båda :D

Ny sadel har jag köpt också då det visade sig att den gamla har en spricka i bommen :crazy: :banghead: och den sadeln har Nelly inte protesterat mycket i! Snälla, snälla häst! Nu har hon iaf fått en ny prestige bellagio som hon verkar trivas alldeles super i! :)
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag tycker att det är obehagligt att din fina, lydiga och presterande häst har ledinflammationer. Vad ska då min ha :crazy: Visserligen strejkar ju min så fort det tar emot nånstans, men det gör hon ju även när det blir jobbigt i arbetet. Så nu tror jag ju att hon är ofräsch också...

Men det är ju inte meningen att skapa hypokondri i tråden:D! Grejen med Barbie är nästan att hon är för lydig. Hon gjorde verkligen allt jag bad henne om då också men kändes ändå inte som vanligt. Så jag tror inte att nåt är fel på din kuse för att hon stretar och surar så länge det inte börjar eskalera eller avvika från hennes vanliga surande.

Å andra sidan är det som sagt en bra tid på året för koll så är du (+ni andra tveksamma) är det ju alltid bara att köra till kliniken och kolla;).
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Om jag ville fick jag komma tillbaka om två veckor. men veterinären verkade tycka att det var rätt onödigt. Så jag tyckte att vi skulle återkomma dit när hon varit igång ett tag istället, men veterinären tyckte väl snarare att det räckte om vi kom tillbaka om hon inte kändes bra.

Jag håller med vetten ! Vad ska du dit för liksom om två veckor när hon ska vila och dessutom inte ens varit halt .
Trist med fynden men är ju ändå inget att oroa dig för det lilla - klokt av dig att lita på magkänslan och kolla så tidigt direkt !
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Hennes vanliga surande är som det är - kommer när det blir jobbigt och går över när hon är lösgjord ;)

Jag har aldrig sysslat med "årlig kontroll" hos veterinär. Å andra sidan har jag haft häst på den tiden och i den delen av landet kanske, där det inte ens existerat att man gått till veterinären med en häst som känns som vanligt. Min senaste var en promenadhäst - han slets inte så hårt, hade ändå besök av veterinär i alla andra tänkbara ärenden så att han skulle ha fått förslitningar mellan varven var rätt otänkbart :o

Min nuvarande har jag inte känt att det är några fel på. Får alltid beröm av tränare, ET och veterinären som kollar tänderna för att hon är fin. Visserligen kollar inte den veterinären hela hästen, men alla kollar ju av sina områden så att säga. Tanken har liksom inte slagit mig att man ska göra en årlig koll när hon inte ens tävlat och matchats speciellt hårt. Det är ju liksom detta år hon börjat ridas normalt, varken för lite eller för mkt eller några krav som tävlingar osv. Jag tycker att hon känns ganska nöjd, snarare att hon skulle behöva mer än mindre... :o
 
Senast ändrad:
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag får inte till nån bra sits! Får jag höften och axeln i samma lodplan så hamnar hälen framför. Har jag hälen och axeln i samma plan, så är höfterna bakom. :crazy:
Jag behöver nog en ny sadel. Igen. Jag har inte fått sålt den gamla än. :wtf: Och jag vet INGEN sadelutprovare som jag känner att jag litar på. :(

Nu har jag lyckats få till axel - höft hyfsat, genom att tänka "fram med höfterna" snarare än "bak med axlarna".

Absolut behöver jag sitsträna, och förmodligen även stretcha höftböjarna... Det svåra är att 1. Hitta en häst att sitsträna på (kan funka på min när hon får ridas i trav på volter igen) 2. Någon som håller i linan och ser till att jag sitter rätt. Kompisen som har filmat är jättesnäll och ställer upp, men uppenbarligen inte så bra på att se till att jag sitter ordentligt. Hon kommenterade de sluttande axlarna (så går det när man sitter framför en dator hela dagarna?) EFTER ridpasset, för hon "ville inte det skulle komma med på filmen". :banghead: Dessutom är hon så snäll att hon alltid säger att det ser jättebra ut, fast det inte gör det.

Fiorano: Imponerande att du lyckades känna en sån liten förändring ändå, hältor både bak och fram samtidigt är svårt att känna!

Sassiball: Jag säger ju att hon är en Häxa! :devil:

Novali och Jfrelin:
Protesterna på filmen är ju bara en bråkdel (:D) av hur det såg ut för några veckor sedan. Då hade hon efter att hon landat efter den lilla stegringen tvärstannat och frusit, och hade jag rört henne med skänkeln då så hade hon backat tills staketet tog emot på andra sidan ridbanan.
Jag vet att jag håller mycket i henne nu, men innan har jag ju alltid släppt efter när hon drar, och det har inte varit nåt vinnande koncept. Nu har jag i några veckor hållit (inte dragit, det är hon som drar) för kung och fosterland, och nu får jag plötsligt hålla utan att hon drar emot hela tiden.

Förra veckan, när hon började inse att jag inte tänkte släppa efter så provade hon istället att ta olika långa steg med frambenen (helt plötsligt ett dubbelt så långt steg med ena frambenet) för att försöka få mig ur balans.

Hon är påhittig, det får man ge henne. :cautious:

Vad jag och min tränare har märkt innan, när hon var igång, var att om man får henne att sluta streta mot handen, och sluta slingra bogarna åt alla håll, så kommer det plötsligt en helt annan framåtbjudning och hon svarar fram bättre.

Jag vet inte vad som är rätt, men det behövdes en förändring.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Vouge: Vad tråkigt att hon är så vild, men tror säkert att det blir bättre när hon får trava lite!

Fiorano: Ang ljudnivån, det är E22:an mellan Kalmar och Malmö som går precis bakom. All lastbilstrafik som ska till och från Polen-färjorna...
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Hahaha ston är ju för roliga.

Din tränare och du har ju en bra konversation och du har ju gått framåt jättemycket. Du ser och rider henne varje dag och vi ser bara det vi ser på film :)
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag hoppas få komma igång lite mer efter återbesöket, så att vi kanske kan börja åka och träna igen.

Håller med Fiorano, det har varit väldigt nyttigt för oss att tvingas hålla oss till skritt och jobba med grunderna. :o

Sen önskar jag att jag hade många fler hästar att rida, men så ser ju inte verkligheten ut. Suck.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Jag hade nog blivit helt vansinnig om min hållt på sådär. Har inte så mycket tålamod för sånt. :o Ser dock väldigt trevligt ut där hon sköter sig. :) Kul att ni är på gång igen åtminstone.

Fiorano; Trist att magkänslan var rätt. Du har ju nämnt misstankar om knäna förut, när hon tappat bak ibland i nedförslut bla. Men skönt att du ändå tog det så snabbt. :)

*kl*

Här hemma traskar vi på. Det som bekymrar mig mest just nu är ett svårläkt sår på det andra bakbenet som hon också är svullen av. Obesvärad dock.

Idag har jag hoppat lite på 07: an som jag får låna i stallet. Han är ju stor och med mycket åsikter och väldigt lite hoppad så har några gånger tidigare hoppat med hjälpbommar och småhinder för att han ska tänka till, komma ihop och inte bara älga iväg.
Idag var det premiär för fler hinder i följd, liiite högre och utan hjälpbommar. Jag är faktiskt riktigt nöjd med honom. Emellanåt lite åsikter om förhållningens funktion men hade ändå i stort en trevlig känsla. Så trevlig så det ser ut att bli debut på lokal om några veckor, lite för skoj skull. :)

Här en liten film (om det funkar)
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152044075304913&set=p.10152044075304913&type=2&theater
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Skönt att du vet nu att du ska lita på vad du känner. Det som din häst "drabbats" av är ju jättevanligt när man tränar och tävlar. Nästa säsong får du lägga in en veckas vila här o var så hon får återhämta sig så undviker du säkert detta men kan ändå klättra uppåt o få henne starkare.
Ska bli intressant att se om viktbootsen gör skillnad.

Marvin: ang sits så har vissa lättare o vissa svårare att sitta korrekt. Det beror på kroppsbyggnaden och helt klart sitter man lättare i en sadel som passar just din kropp medan en ryttare som har lätt för att få en korrekt sits tycker det är rena nonsens o man ska sitsträna istället!:p Det är ingen omöjlighet att hitta en sadel som passar både hästen och en själv men det som krävs är att man själv får bli expert på vad som passar just din häst och sen känner du ju själv om du kan sitta som du ska eller ej i just den sadeln!
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Min pålle är fräschare än någonsin just nu :)
Så glad att det blev så bra, han behandlades i somras-början av hösten och har haft en långsam igångsättning, nu en veckas ledigt då jag haft semester och det har bara gjort honom gott :D
Mer arbetsvillig och mysig häst har jag aldrig träffat!
Vi har haft ett par återbesök på kliniken under hösten, och ska tillbaka igen om några månader när han är fullt musklad och varit igång ett tag.
Han kommer få en-två veckor över jul om jag åker bort, annars får han en ledig dag per vecka. Eftersom han går ute 7-22 i kuperad hage med leksamma vänner känner jag inte att han behöver skrittas lediga dagar.
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Men oj så rätt du hade! Såklart tråkigt att hon inte var fräsch, men så skönt att få ett kvitto på att du känt rätt! Och som sagt, det är ju rätt årstid för vila. ;) Bra att du kollade upp det innan det eskalerade och hann bli nånting utav det.

Marvin: Hon är döläcker din pålla! :love: Men håller med övriga om att det mest ser ut som trots än smärta. Hon ser ju jättefin ut när hon bjuder till och slappnar av! :love:

Kirre: Filmen funkar inte. Men vad kul att du har en annan pålle att rida. :) Har din fröken lugnat ner sig?
Och ja, jag hade jättekul på träningen! Ponnyn också! :D Enda tråkiga var att jag fick en kommentar av en annan ryttare om att jag var för stor... Det har jag faktiskt inte tyckt än så länge, jag känner mig inte stor alls på henne och hon är pigg och busig som vanligt. Jag väger ju inte direkt mycket heller (167 lång, 60 kg) så jag har då tyckt att hon skulle överleva det... Men nu blir det syrran som rider träningar i fortsättningen, det är ju hennes ponny, men hon är i Spanien nu så det var därför hon inte kunde rida i söndags.

Freeride: Vad kul att ni är på gång igen! :)

Emmae_: Vad roligt att säsongen gått så bra! Hoppas ni får ett fint avslut också. :) Skönt med ny sadel!

Vouge: Som sagt inte så speciellt konstigt att hon är full i energi, men förstår att det är jobbigt. Hoppas det blir bättre när ni får börja trava!
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

KL
Igår red jag ut en sväng och hade i början tänkt att vi skulle ta det lugnt och mest jobba lång och låg. Men tja, ponnyn hade andra planer. :meh: Hon var i det närmaste hysterisk och studsade och taktade och slet och drog i tyglarna med öronen limmade framåt, ville bara springa och springa hela tiden. När jag gjorde en förhållning studsade hon med rumpan och körde upp huvudet och började springa på sidan istället. Snacka om överskottsenergi! Vi hade dragkamp deluxe länge innan hon till slut gav med sig... Jisses...

Så istället för en lugn joggrunda blev det 1,5 timme med mest bråk om vem som egentligen bestämde farten. :wtf: Jobbade mycket skänkelvikningar i skritt, flytta åt sidan för att direkt fatta galopp, galoppera bara 10-15 språng och sen ner i trav, tillbaka till skritt och göra åt andra hållet. I början bockade hon och drog iväg i galoppen, men sista biten var hon dock jättefin, jag lyckades äntligen få henne rak och hon låg kvar i form genom alla moment - vilket INTE hör till vanligheten. Det är bara så DRYGT att behöva bråka en timme innan man kommer dit... :banghead: Släppte stigbyglarna så jag kom ner ordentligt i sadeln vilket hjälpte en hel del, då kommer jag åt henne på ett helt annat sätt och hon tar skänkeln bättre, mer uppåt än framåt. Skulle helt klart haft en dressyrsadel...
 
Sv: 07-ornas 14:ende tråd

Tråkig kommentar :( Det finns många som tror att man per automatik blir för stor för ponny när man fyller 18 år. Fråga Fiorano tex om den debatten...

Jag tycker att du ska fortsätta rida träningar med henne, det är inte bara barn som ska få träna med sina ponnyer. Jag undrar om den personen varit ute och tittat på hur det ser ut bland ponnyryttarna, eller för all del bland islandsfolk? Det hade jag frågat denne om jag fått kommentarer igen. Jag tycker att många som rider ponny borde ha gått över till storhäst för längesedan, såg för ett tag sedan en tjej på 180 cm på en d-ponny. Där kan vi tala om storleken... Däremot om man är vuxen och liten så ska man minsann få höra, av ren princip :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
19 551
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Men hej på er! Jag har inte haft häst på åtta år och trodde att jag eventuellt hade "vuxit i från det" men så var inte fallet. För ca...
Svar
0
· Visningar
302
Senast: FruS
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 077
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp