Bukefalos 28 år!

07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har knappt skrivit i 07 trådarna.
Detta är Gagarin ox. Han tränas till distans men vi kämpar även på ridbanan.
Här provar min tränare honom för första gången, därför kunde jag filma.
Jag kämpar med framåtbjudningen på ridbanan. I distansen kämpar jag med att lugna ner honom ;)
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@mackan Jag Är överlycklig. Nåt annat kan jag inte vara, bortsett då från klumpen i magen när jag tänker på samtalet till Ösd så känns allting bara perfekt. Men den avtar väl med tiden. Nu väntar jag på att mitt anställningsavtal ska hinna hit med posten så att jag kan säga upp mig i tid.

@Maja_Kandi Jag med :o Det är helt outstanding. Idag fick jag dessutom veta att jag fått platsen i stallet jag ringde tidigare i veckan. Ett av de två jag skrev om här tidigare i våras. Det är ridavstånd till de enda ridhusen som finns och ligger relativt centralt (det är iaf inte långt till stallet eftersom stan inte är så stor). Känns helt underbart att slippa ha de här 1-3 milen till alla vettiga stall. Herregud. Dagtidsjobbet till trots lär jag väl gå +- noll när jag slipper åka flera mil varje dag.
Dock har jag inte hittat en bostad ännu och kan väl inte räkna med att hinna göra det till 1/9. Men jag får väl leva med att pendla från föräldrarna första tiden. Det är 4 mil, lite drygt att ha hästen så långt borta men nu flyttar jag henne inte mer i onödan. Jag orkar inte ställa henne i ett stall i byn, för att sedan flytta henne igen då jag har bostad på rätt ställe. Dessutom är det inte lättast i världen att komma in i det här stallet där jag fått plats, så jag tar den så snabbt jag kan.
De ska dessutom bygga lösdrift i höst så den möjligheten finns ju där om jag tycker att hagen är vettig. ska titta när jag kommer på plats, det är nog rätt kuperat och min är ju osedvanligt klantig som vi vet. Men hade varit skönt att ha henne ute ordentligt.
 
Köpte ett Cheval dressyrträns i min tröstshopping på Strömsholm. Bred fin nosgrimma och pärlpannband. Men idag såg jag att min häst fått lite skav på baksidan av öronen, och det måste vara nackstycket :( Har aldrig varit med om detta tidigare och ändå aldrig haft några bakåtskurna nackstycken på henne.
Detta är dock vadderat och jag tror att det är för tjockt och blaffigt helt enkelt. Det finns gott om utrymme för pannbandet så det är inte det som drar fram nackstycket på öronen. Känns drygt att behöva leta nytt träns igen, jag är så trött på mina gamla "ska bara ha tills jag hittar nåt bättre"-träns som jag haft i 2.5 år :o Jag hade ju planer på att köpa ett ordentligt fint antingen från Mia Sunnman eller nåt annat fint träns, men då skadade hon sig ju precis i samma vända och jag tyckte det blev lite väl lyxigt för en häst man inte ens visste om den skulle gå att använda vettigt på väldigt länge.

Däremot är det väl lika bra att detta blir nåt sorts reservträns, eller om jag säljer det för en billig peng. Kostade ändå bara 500 kr i inköp på man kan ju inte vänta sig det bästa kvalitetsmässigt, men drygt ändå. Dessutom tycker jag att nosgrimman är för kort på delen som går över nosen, den har en tendens att dra upp sidostyckena på kindbenen. Så på det hela sammantaget kan det ju bara konstateras att det inte passar min häst. Eller så är det väldigt litet i storleken helt enkelt,
 
@stjarnfrugt Alltså gud vad jobbigt för dig att behöva köpa ett nytt träns. Jättejobbigt. Verkligen:p. Är visserligen nöjd med mina träns och Juno har just fått ett nytt, men träns och täcken är bland det roligaste som finna att shoppa till hästen:D.

Idag har Barb tävlat igen. En lite LA1 för att det skulle kännas enkelt. Åh så fin hon kändes! Mjuk som smör redan på framridningen och fin inne på banan:). Jag tabbade mig och gjorde en lite för kraftig förhållning i vänstergaloppen så det blev ett avbrott:o. Och högergaloppen var aningens dubbelspårig. Annars är jag väldigt nöjd. Red ihop 65,65% och knap tredjeplatsen med ett enda poäng:p.

10502242_10203368761171656_3166031128544475739_n.jpg


10305957_10203368761131655_7426970846577609647_n.jpg


10492537_10203368760091629_4311277791543931148_n.jpg
 
@Fiorano Ja det är ett lyxproblem. Men jag måste ju upprätthålla mitt gnällrykte i tråden :angel: Skämt åsido, men just träns tycker jag är skitdrygt att köpa. Av någon anledning är det skitsvårt att hitta vad jag vill ha till ett pris jag vill betala. Det får inte vara mässingspännen, helst ej pullback, Aachenfästet är ett nödvändigt ont då man aldrig hittar riktiga engelska nosgrimmor på träns, sidostyckena ska ej ha inåtvända spännen för då får hon skav.... jada jada.

Fin hon ser ut :)
 
Senast ändrad:
@stjarnfrugt Jag vet inte om du gillar det, eller har nära till en Hööksbutik. Men nu på rean har de haft Blenheimtränset på halva priset. Är krockolack på nosgrimma och det svängda pannbandet och inte pullback. Jag tycker det är jättesnyggt, men det är inte försvarbart att köpa ett till träns tycker jag:p.
 
@Fiorano Jag har sneglat på det, men då haft ponnyn i åtanke. Dock fanns det ju bara i Cob och Full. Ett problem är dock de inåtvända spännena vid bettet, men i kombo med en engelsk nosgrimma är det kanske inte ett problem, då nosgrimman håller ut sidostyckena jämfört med remont? Dock slutsålt i Full på nätet, och jag har inte haft tid att åka till butiken och titta. Kanske blir på onsdag. Full är ju dock en väldigt dålig storlek att ha när det gäller reor :o
 
Idag fick jag anställningsintyget klart från min nya arbetsgivare, och lämnade då även in min uppsägning på nuvarande jobbet. Känns pirrigt. Men givetvis helt rätt.
Lastbilen är bokad till hästen. Kollar nu upp om det är billigare att hya extrabil + släp eller om jag ska ta flyttfirma till de största möblerna. Jag rymmer inte allt i hästtransporten.
 
@stjarnfrugt Måste säga att det är lite spännande att följa din resa hem nu:)! Hoppas så innerligt att det ska kännas bra nu för dig.

Jag och barb har varit ute i skogen och busat idag. Gjorde minsann tre helt ren byten från höger till vänster. Lite seg för hjälpen men det kommer! Idag funkade det dock inte från vänster till höger som egentligen är det lätta. Inte lätt att få hjärnhalvorna att samarbeta alltid:p.
 
Har ridit för första gången idag på 3 veckor.
Sjukt märkligt att hon inte blivit helt lösgjord när hon gått i hage :D
Skämt å sido så kändes hon ganska fin. Lite stressig i förvända så nu blir det ingen mer bytesträning förrän tävlingssäsongen är över.

Däremot har hon börjat nappa i höger tygeln. Tror att det är för att hon inte är igenom och riktigt på hjälpen för jag kollade tänderna för 4 veckor sen och då hade hon redan börjat nappa lite så det är inget nytt. Kickar nu till henne med hö skänkeln när hon nappar så får vi se om det försvinner när hon blir lite mer igenom annars blir det tandkoll hos annan veterinär.
 
@Fiorano Ja, det känns mkt märkligt. Jag hoppas det blir bra, eller jag vet att det blir det. Men det ska bli spännande att se exakt hur det blir. Det är lätt att ha så mkt föreställningar om hur det ska bli att flytta hem osv och många som gjort det blir ju besvikna. Men i mitt fall har jag ju hela tiden haft kvar mina vänner och bra kontakt med familj och släkten. Det är väl värre om man försvunnit i flera år utan att knappt titta förbi, jag har ju varit hemma flera ggr/år så för mig känns det bara som att umgänget med dom blir mindre omständligt och stressat.


Min häst hade sprungit gatlopp igår, stallägaren är bortrest men husvakten hade tagit in henne mitt på dagen. Sedan fick hon gå ut på em men hade varit hysterisk igen på kvällen så när jag kom var hon redan inne. Det var kopiöst med broms och annat elände så jag förstår henne. Vi skippade ridningen, har hon ändå sprungit sig fördärvad ger det knappast nåt att skritta runt på banan.
Idag fick hon ha flugtäcket samt att det blåste, nu idag var hon lugn. Flyttade upp henne i en annan hage där hon nu får gå framöver, jag tror att det blåser mer där och kanske slipper hon en del flygfän då. Inatt går dom ute då det blåste och höll undan insekterna, så tar jag in dom imorgon fm så får de stå inne de värsta timmarna på dagen.

Skrittade på banan idag och hon var riktigt trevlig att rida. Jag har även all tid i världen att fokusera på min sits och hand (blir lätt stum i handen och skritt är ju utmärkt att träna följsamheten i) så nånting gott kommer väl ur de här tråkerierna. Till helgen får vi äntligen börja jogga lite. Då blir det nog lättare att rida ut också. Inte minst med tanke på insekterna, det är inte alls kul nu. Har aldrig varit med om värre faktiskt. Vi ska rida 40 min men de här sommardagarna har vi ridit max 30 min för sedan är vi så trötta på flugor och bromsar och varken jag eller hästen kan koncentrera oss.
 
Jag har dragit på mig en riktig dunderförkylning, hur det nu går till när det är runt 30 grader varmt :crazy: Skallen är som en fotboll och jag kan knappt andas. Sova går ännu sämre. Så idag fick pojkvännen följa med mig till stallet för att släpa allt vatten i H2O-bag till 4 hagar som såklart ligger en bit bort efter en guppig stig = inte kul när man är helt slut i hela kroppen. Igår tappade jag ut en hel säck och fick tömma ur halva för att orka släpa den resten av biten till hagen :down:

Min häst får ju börja trava i helgen men vi får se hur det blir med det, ingen ide att börja med det om jag inte orkar rida.
Nu är det som sagt sjukligt varmt på dagarna och hästarna går ute 18-11 och inne värsta timmarna på dagen och em. Jag klagar inte, dels för hästarnas skull då vi inte har skugga i hagen, men även för att jag har morgonjourerna ons-fre denna vecka och jag är glad att jag slipper åka 3 mil till stallet före 7 :angel:
Däremot märker jag att min häst är väldigt trött av sig när jag kommer på fm och rider. Utmärkt när hon gått ute hela natten och det dessutom är skitvarmt. Jag har dessutom lyckats hålla de flesta bromsarna borta genom att spreja ner hela hästen med BromsBlocker inför ridningen, det funkar i 20-30 min. Så igår red vi ut en liten sväng efter 20 min på banan och hon skötte sig fint men jag vände innan hon blev för glad. Idag hade jag ju pojkvännen med mig och hästen var jättetrött efter natten. Så jag passade på att rida den "farliga" vägen där vi tidigare galopperat i diken och vägskyltar osv. Hon skötte sig mkt bra, blev såklart lite i gasen vartefter och speciellt när vi vände hemåt men värmen och utevistelsen hela nätterna gör sitt så det blir inget steppande iaf. Vi lyckades rida ute en kvart i sansad takt vilket är rekord. Man får vara glad för det lilla :angel:
 
Här har vi +28 grader varmt sen ngn vecka tillbaka. Jag hatar det haha. dvs jag hatar extrem värme allmänt, men ännu mer hatar jag extrem värme i kombo med häst.
dock har vi haft tur för det blåser på rätt bra trots värmen, bara i måndags som det var totalt vindstilla hittills. Då hade vi bromsar stora som jetplan och hästarna var besvärade trots att alla går med flugtäcken osv. Sen har det blåst och fläktat TACK OCH LOV så det har varit helt ok för hästarna i hagarna, jag hoppas det fortsätter så. Vi brukar inte ha jättemycket broms då sommarhagarna dels ligger i ngt vindstråk där det mer eller mindre alltid fläktar vettigt, och dels inte har några kor i närheten på mil, eller sankmarker heller, det gör också skillnad.
Har haft en lugn vecka med min 00:a för i måndags var Equin ute för halvårskontrollen på honom. fick guldstjärna - helt rak, helt jämnt musklad (har varit lite sämre på vänster sida tidigare och ngn gång ngn liten låsning osv) men inget nu, och musklat på sig och fick beröm för sin överlinje och rakhet. Känns så roligt då det är precis det jag upplevt ridmässigt både jag och tränaren, skönt att få kvitto att man inte hittat på ;)
så utifrån det vilade han måndagen, sen skulle ha ta det lugnt tisdag så då var tränaren ute och red i skogen en timma och joggade lite, igårkväll skulle han ha nya skor så då blev det ingen ridning heller. Men vilka korkade djur de faktiskt är alltså inser man ibland.... dagen för skoning igår kom jag ut och skulle hämta in honom vid 16 för hovis skulle komma ngnstans runt 17 och det var varmt satan så tänkte att han får komma in och svalna av, äta lite osv innan. Han vill alltid med när man hämtar honom, har varit MAX en gång om året han får för sig att han ska "skoja" och inte vill in. Idag fick han för sig det. Han och hans ponnytjej som går i hagen brevid som han avgudar, drog igång ngn överrenskommelse så jag fick inte komma nära, såfort jag gjorde det pep han och brallade och drog iväg.
Jag blev så less så jag gick därifrån, gick in i stallet och var väl där MAX en kvart och väntade. Sen behövde jag ju faktiskt kunna ta in honom pga hovslagarens ankomst osv, så gick ut igen och ropade på honom som om han inte sett mig alls 15 min tidigare. Han tyckte nog inte heller att han hade sett mig den dagen, för nu var läget som nytt och han hummade och kom fram och ville gärna gå med. Puckon är de. ;)

Idag har jag suttit i ett varmt ridhus som var ännu lite varmare eftersom jag var tvungen vattna det innan jag red med sprinklersystemet ;) Men man ska ju inte tro att häst var ett dugg påverkad av värmen - han var precis lika pigg som alltid, så det var en stor hjälp, eftersom svetten rann på mig själv bara av att öht vara därinne. Hästen var ju också sjöblöt efter passet förstås, men pigg pigg pigg och sammarbetsvillig. :heart
Tränaren är i falsterbo veckan ut så veckoträningen är inställd denna vecka vilket passar bra utifrån hur den sett ut i fråga om slapp-ridning och många vilodagar. Hoppas på att det blir lite svalare nu några dagar, smhi påstår det iallafall ;)

07a är i avtal med en tränare här som rider honom och kommer visa honom lite framöver osv, går jättebra och hon gillar honom skarpt så jag hoppas han kommer säljas den vägen via kontaktnät snart. jag kommer rida lite fortfarande men nu finns det lite mindre behov så vi får väl se hur mkt det egentligen blir. Hoppas jag ändå får vara kvar i tråden hos er.....
 
Senast ändrad:
Här har vi +28 grader varmt sen ngn vecka tillbaka. Jag hatar det haha. dvs jag hatar extrem värme allmänt, men ännu mer hatar jag extrem värme i kombo med häst.

Skriver under på det! Jag fullkomligt avskyr värme, ännu mer i samband med häst. Om jag inte ska göra annat än bara existera, går det bra med 25 grader. Ska jag rida eller umgås med min häst får det gärna hålla sig runt 17-20 grader.
Min kropp gillar inte heller detta, jag sväller upp som om jag hade en allvarlig PMS i flera veckor. Märkligt...

Det kan jag ärligt säga att jag längtar mkt efter med att komma hem till norr - att det aldrig är nån risk för att det blir värmebölja en hel sommar som här. Blir det några varma veckor i följd så är det en bra sommar norröver, och det passar mig utmärkt. Och min häst med, om tanken är att jag ska kunna rida henne vettigt. Däremot är det perfekt att ha henne konvalescent i sommarhettan, bortsett från bromsarna men de är ju en ganska lokal företeelse.
 
Här har det också varit megavarmt nu några dagar! Jätteskönt tycker jag, men mindre skönt för hästarna som sagt. Mycket broms i år och de här senaste dagarna har det knappt blåst nånting heller så det har varit lite besvärligt åt dem. Jag har jobbat och mest suttit i en tokvarm traktor hela dagarna. :wtf:

Queenie går iaf fortfarande bara och vilar, skönt för henne nu när det är så varmt. I förrgår blev det nya skor, Q stod och sov som vanligt! Lilla ettåringen åkte hem igår så snart ska vi rulla igång igen och vara vägvisare åt treåringen (nordisen) när han ska börja ridas mer. Blir bra upptrappning! :)
 
Jag har till min förvåning upptäckt att jag inte tycker det är jobbigt att rida trots värmen, och trots att jag inte brukar gillar värme. Sen är det iofs bara 30 grader också, när jag bodde i Ungern var det ju 38-39 grader i början och slutet av sommaren (ännu varmare mitt i, men då var jag ju hemma).

Hästen vilade ju i förra veckan och jag joggade igång henne sön-mån. Dressyrade lite i tisdags, vilade igår när vi var i Falsterbo, och idag tränade vi för kompisen. Rider henne nu med novabett och gelbettplattor och hopptränset med pullarnosgrimma och hon är nöjd och glad. Idag var hon riktigt pigg, så jag kände att jag fick ta tillbaka henne lite, hur ofta har det hänt tidigare! Jobbat jättemycket med övergångar och har upptäckt att jag kan få henne att lätta av i handen genom att göra en övergång till skritt och sedan trav igen. Gör även mycket halva övergångar, dvs en överdriven halvhalt, plötsligt har jag fattat vitsen med dem. Pling liksom efter 100 år... :o
Idag började hon plötsligt att vänta på nästa kommando, och ibland även försöka förekomma dem: ska vi galoppera nu? Nu? NU galopperar jag! Nähä, men nu då?
Har även tänkt mycket på att berömma henne massor, jag glömmer liksom bort det ibland. :o Men när jag gör det har jag märkt att även jag tycker att det är roligare att rida, det känns som att det går mycket bättre då, vadå lättlurad. :rofl:

Jag har haft stora problem att få i henne saltet. När hon står uppstallad får hon betfor med salt och selen i på kvällen, och så har hon natten på sig att slafsa i sig den. Nu vägrar hon att äta betfor, och hon har heller inte velat ha sin müsli om jag har haft mer än en liten gnutta salt i den. Hon rör aldrig sin saltsten i stallet, och jag tror inte hon är på den i hagen mycket heller och svettas ju en hel del eftersom jag rider mitt på dagarna nu. Nu har det visat sig att hon gärna äter müslin med salt och allt om hon får den precis när jag tagit in henne. Får hon den efter jag har ridit vill hon inte ha. Vill ju helst inte ge henne kraftfoder precis innan ridningen, men det verkar vara enda sättet att få i henne den. Nu på semestern har jag ju kunnat dra ut på borstningen och gosat lite, smörjt grejer och så.
 
@Marvin Det är helt underbart när man känner att poletten trillar ner. Jag brukar själv glömma framförallt halvhalterna, och det är förödande. Men det är riktigt svårt att rida en bra halvhalt, tycker iaf jag. Det ska bli spännande att få rida för min gamla ridgymnasielärare igen, då denne är petnoga med grunderna. Hoppas min häst är igång för träning i vinter.

Ang salt så har jag kommit på att mash är det enda sättet att få i min häst tråkiga tillskott. Jag höll på att storkna när stallägaren sa att hon åt mineralerna som de var, vilket hon aldrig gjort. Jag provade därför att ge salt med mineraler och lite havre, får väl se imorgon om hon åt upp dem idag. Nu när det är varmt delar jag upp saltgivan så gott jag kan, för att ge henne allt på en gång funkar inte ens med mash...
 
@stjarnfrugt Är det Hesse eller Maria du ska rida för? Blir lite avundsjuk när jag läste att du skulle börja rida för nån av dom. Är inte många som är så petiga, på ett bra sätt;)

Kl
Min häst leker fortfarande vildhäst och har blivit svår att fånga:banghead: När min mamma ska vara snäll och titta till honom och kolla så att täcket sitter som det ska så snappar han åt sig moroten och sen vänder han och drar iväg i hundranittio knyck.
Med mig prövade han i förrgår men då blev jag irriterad och låtsades longera honom och sen kom han på inkallningen. Smart häst :angel: Men det är dumt att han inte vill bli fångad av andra.
 
Hoppas att det fungerar att se filmen. Min kusin A rider. Hon har inte tränat hoppning på flera år men är totalt orädd till skillnad från mig som helst vill gå och gömma mig när jag ser färgglada bommar. Så hon ska hoppträna Lanzelot, jag betalar för allt, och så ska de starta sin första P&J på onsdag, det blir bara 60-70cm. Det finns flera P&J i närområdet i höst så nu är vi taggade till max! Det fungerade jättebra med denna tränare så vi ska dit igen när jag får lön. A och Lanzelot ska drillas till perfektion. :D

A har aldrig ridit en så snäll och medgörlig häst som Lanzelot förut, utan är uppvuxen med de knäppaste och galnaste hästar man kan tänka sig.
Det som behövs jobbas med är att A lutar sig framåt och tittar ned. Så fort hon slutar med det så går Lanzelot jättefint och A blir salig utav lycka... men så tippar hon framåt och vi får påminna henne igen. ;) Första gången hon red Lanzelot satt hon mest framåtlutad hela tiden och skavde upp hela..hm...där i fram....

Och jag vet att Lanzelot är sommarfet men vi jobbar på det.. jag har redan kunnat byta till smalgjorden, vilket jag tycker är ett stort framsteg. ;)


 
@oxo Jag hade tänkt rida för båda. Men det är tydligen jättesvårt att få plats, och jag är varken licensryttare eller medlem (men det går ju att lösa) för klubben där uppe så jag kommer längst ner i priolistan. Men å andra sidan är min häst kanske inte igång för träning ändå detta år så till nästa år borde det lösa sig kan jag tycka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 416
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 635
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp