07-ornas 17'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ridit träning idag och nu märks verkligen att vi är i en riktig träningsperiod. Började med bytena och de första blev jättebra, om än lite efter bak fortfarande. Men när vi skulle göra ett par till bara för att befästa sket det sig helt. Hon bytte fram på hjälpen men for iväg i korsgalopp. Fick igenom nåt halvdant till slut men inte alls lika bra som i början av passet:(.

Däremot var skolorna i traven riktigt fina idag. Känns att hon börjar bli starkare och orkar bära sig bättre nu. Så nånting händer iaf:p.
 
[QUOTE="Fiorano, post: 16503998, member:Har ridit träning idag och nu märks verkligen att vi är i en riktig träningsperiod. Började med bytena och de första blev jättebra, om än lite efter bak fortfarande. Men när vi skulle göra ett par till bara för att befästa sket det sig helt. Hon bytte fram på hjälpen men for iväg i korsgalopp. Fick igenom nåt halvdant till slut men inte alls lika bra som i början av passet:(.

Däremot var skolorna i traven riktigt fina idag. Känns att hon börjar bli starkare och orkar bära sig bättre nu. Så nånting händer iaf:p.[/QUOTE]

byten är svårt! har du ridit mycket byten innan?
 
@sommarminne Har ridit hoppbyten till förbannelse förr i tiden och kunnat göra serier i vart tredje. Men då var det inte så himla knussligt med att bak skulle vara med direkt och rakheten var nog också rätt tveksam;). Det är som du säger svårt, men nog sjutton ska vi också kunna lära oss tillsammans. Är inget jag pysslar med utan tränarhjälp. Eller jo, i skogen-och där byter hon som allra bäst:).
 
Jag ska nog lägga ner helt att rida ut ihop med andra, det ger mig noll och ingenting. :down:
För att det övh ska göra det så behöver vi gå efter, att gå först är ju lika samma som att rida ut själv förutom att jag måste ta dusten med henne att vi SKA gå först. Väl först är det inga bekymmer bara den bakom håller lite avstånd (vilket tar bort den ev sociala fördelen med sällskap) annars tycker hon det är onödigt och den andra får gärna gå före. Detta är för mig onödiga diskussioner när det i övrigt inte ger något.

Att gå efter funkar ju bara om den som går är stabil och gör det och där verkar de flesta jag iaf stött på ha bekymmer. De kan tvärstanna, börja backa = jag hamnar i farozonen för att bli sparkad, osv. Ett beteende de även har när de är själva. Rider jag ensam har jag aldrig den här typen av problem, det diskuterade vi för flera år sen, hon går framåt och tramsar inte, sen har vi andra diskussioner men de är ju samma om jag rider först ihop med någon annan. Rörigt men antar ni fattar.

Jag har ju genom alla år varit halvhjärtad till sällskap, av flera anledningar, men blir mer och mer övertygad om att jag bör avhålla mig helt men vad säger man när folk frågar och själva vill ha sällskap? Säger man nej får man väl värsta kuf eller snobbstämpeln. :crazy:

Så, nu har jag kräkts lite. :yuck:
 
@sommarminne Har ridit hoppbyten till förbannelse förr i tiden och kunnat göra serier i vart tredje. Men då var det inte så himla knussligt med att bak skulle vara med direkt och rakheten var nog också rätt tveksam;). Det är som du säger svårt, men nog sjutton ska vi också kunna lära oss tillsammans. Är inget jag pysslar med utan tränarhjälp. Eller jo, i skogen-och där byter hon som allra bäst:).

att det ska va så noga med dom där himla bakbenen :angel:
jag tränar också på dom mest ute och inbillar mig att det kan va bra att leka fram de lite. tror jag har haft lite tur att min byter rent för jag har bara gjort två byten i mitt liv innan:o
 
@sommarminne Jag tycker det är så himla roligt att rida byten så det är därför jag lekte runt så mycket med serier på hoppehästarna:D. Läääängtar tills jag och lilla ponnyn rider serier:p.
 
Jag ska nog lägga ner helt att rida ut ihop med andra, det ger mig noll och ingenting. :down:
För att det övh ska göra det så behöver vi gå efter, att gå först är ju lika samma som att rida ut själv förutom att jag måste ta dusten med henne att vi SKA gå först. Väl först är det inga bekymmer bara den bakom håller lite avstånd (vilket tar bort den ev sociala fördelen med sällskap) annars tycker hon det är onödigt och den andra får gärna gå före. Detta är för mig onödiga diskussioner när det i övrigt inte ger något.

Att gå efter funkar ju bara om den som går är stabil och gör det och där verkar de flesta jag iaf stött på ha bekymmer. De kan tvärstanna, börja backa = jag hamnar i farozonen för att bli sparkad, osv. Ett beteende de även har när de är själva. Rider jag ensam har jag aldrig den här typen av problem, det diskuterade vi för flera år sen, hon går framåt och tramsar inte, sen har vi andra diskussioner men de är ju samma om jag rider först ihop med någon annan. Rörigt men antar ni fattar.

Jag har ju genom alla år varit halvhjärtad till sällskap, av flera anledningar, men blir mer och mer övertygad om att jag bör avhålla mig helt men vad säger man när folk frågar och själva vill ha sällskap? Säger man nej får man väl värsta kuf eller snobbstämpeln. :crazy:

Så, nu har jag kräkts lite. :yuck:

Har ju varit uppe här tidigare och som sagt säger som jag gjorde då, jag rider inte längre ut med vem som helst för det ger ingenting om man ska vara uppfostrare åt andra på bascic nivå, snarare tvärtom.....
ang. byten osv så är det ju rätt noga att de lärs in korrekt från början för att undvika problem att hästarna lär sig fel ffa om ryttaren inte riktigt kan lära in. Lita på mig, jag har erfarit det å det grövsta då jag lärt in inte helt korrekt och inte varit tillräckligt avstämd osv, det lär vara det som hindrar mig och min häst från att kunna vara nivå MSVA.
 
@mackan
tycker faktiskt de är bra att du skriver om de där för en annan som inte har misslyckats (än) är väl lyckligt ovetande om hur dumt de blir om de blir fel. kan inte du beskriva lite mer ingående vad som krånglat för er pga just de? är lite nyfiken och känner att jag kanske borde passa mig lite och vänta med byten tills tränaren ger klartecken. är som sagt väldigt intressant att få höra om problemen de kan bli :)
 
Men hur säger man till sin supersociala kompis att man inte vill rida ut med denne så länge hästen är som den är. De flesta accepterar ju av en eller annan anledning att deras hästar inte går framåt. Jag blir ju tokig, på gott och ont, och är ju för att vi haft dessa duster och det funkar när vi är själva som jag inte ser vitsen med ännu mer "trassel" för att rida med sällskap. Jag får ju fram min först hur mkt den andre än trasslar men jag tycker inte det är värt den tillsägelse som jag ändå måste göra med min.

Frågar någon så säger jag alltid att den i så fall måste gå först och jodå, inga problem... Suck.
 
@mackan Hur ska man lära sig som ryttare att lära in byten om man inte "får lov" att göra det med risken att det blir fel? Jag kan byta bra på en färdig häst, men jag har ingen färdig häst att göra det på just nu. Är nyfiken eftersom denna åsikten alltid kommer fram när det kommer till byten; "Låt ngn som är riktigt duktig och har lärt in byten förr göra det".

Jag förstår det om det handlar om ett GP-ämne med lovande framtid. Men med min lilla ponny-som egentligen har ett större värde om hon är stensäker på att inte vilja byta spelar det inte så stor roll. Jag har henne för att lära mig bli en bättre ryttare och rida svårare rörelser än vad jag tidigare gjort.
 
@Kirre Synd att du inte bor här, jag har nämligen som minimikrav att jag alltid rider först. Då får jag bestämma tempo och jag slipper ha en backande häst i knät, och jag vet att min häst alltid går fram. Utom när jag ska hålla henne i skritt under konvalescens då men det hör ju inte hit :angel:

Förstår dig precis. Jag har mer eller mindre slutat att rida ut med sällskap. Rent socialt tycker jag att det är väldigt trist, men kvalitetsmässigt i ridningen är det en stor vinst. Jag är ju dock drillad i att man "ska" kunna rida ut både ensam och i grupp. Men det vetefan alltså, om det inte också är en sanning jag fått lägga bakom mig när jag huvudsakligen rider storhäst :( På ponny bryr jag mig mindre, men känner mig också rent ut sagt stensäker i jämförelse med på de stora sprattelgubbarna man i bästa fall når med skänkeln ner på halva bålen... har liksom inte en chans att hålla om och sitta kvar om man väl hamnar i nåt trubbel.

Min häst är ju stabil på så vis att hon inte är rädd för fan själv, går förbi allt om än det ibland behöver tittas och sprättas så nog fan går hon genom eld om det är så det är sagt. Väldigt skönt. Däremot är det ju en egenskap väldigt få hästar besitter, har jag insett. Det ska blåsas och skvättas och fjollas för allt. Och är det nåt jag är allergisk mot så är det konstrande hästar vid uteritt.
Jag kan även med stigande ålder villigt erkänna att jag faktiskt tycker att det är läskigt att rida ut i grupp. Jag har ett enormt kontrollbehov, vilket säger sig självt att det fungerar dåligt ute i grupp då jag i bästa fall bara kan kontrollera min egen häst. Vad de andra gör får jag hoppas ryttarna har koll på, vilket de sällan har och kanske just därför gärna vill ha sällskap ute.

Sitter jag på min stora yviga häst som är stark som en oxe och gärna brallar loss när hon blir taggad, då föredrar jag alla gånger att vara ensam. Då har hon helt enkelt mindre anledningar att tagga igång, och gör hon det så riskerar jag inte att hamna i vägen eller att nån annan hamnar i vägen för oss. Utan jag kan således reda ut situationen på mitt eget vis - sparka på och dra upp huvudet. Vilket är svårt om nån häst är i vägen framför eller flippar ur bakom om vi far iväg.

Jag tycker dessutom att min häst är mindre tittig när jag rider ensam, om det beror på att jag spänner mig när vi har sällskap eller om det är för att hon har "ansvar" för den andre hästen också det låter jag vara osagt. Men jag tycker inte att det är trevligt. Dock kan jag ofta rida ut med sällskap (helst bara en till) med väl valda ryttare där vi har exakt samma syn på hur uteritter går till. I skritt och trav är det sällan problem, men ska det galopperas, då föredrar jag alla dagar i veckan att vara ensam.

Men ja, jag upplever det som ett ganska stort dilemma. Då jab gillar att ha någon att snacka med ibland, och tycker att alla hästar ska vänjas vid både ensamma uteritter och med kompis. Men återigen - jag känner mig osäker på min stora häst när vi är ute i grupp. Ridningen blir därefter då. Väldigt tråkigt :( En annan nackdel är ju att ingen ser om man åker av, vilket jag tycker är olustigt. Men jag försöker att alltid meddela någon vart jag rider så att de kan leta på rätt ställe.
 
@mackan Hur ska man lära sig som ryttare att lära in byten om man inte "får lov" att göra det med risken att det blir fel? Jag kan byta bra på en färdig häst, men jag har ingen färdig häst att göra det på just nu. Är nyfiken eftersom denna åsikten alltid kommer fram när det kommer till byten; "Låt ngn som är riktigt duktig och har lärt in byten förr göra det".

Jag förstår det om det handlar om ett GP-ämne med lovande framtid. Men med min lilla ponny-som egentligen har ett större värde om hon är stensäker på att inte vilja byta spelar det inte så stor roll. Jag har henne för att lära mig bli en bättre ryttare och rida svårare rörelser än vad jag tidigare gjort.

har ingen aning utifrån ditt svar faktiskt. jag tycker alla får göra precis som de vill :) Känns inte som jag vill ge mig in i ditt defensiva svar utifrån tidigare historik och hur du tolkar det och ibland svarar på mina inlägg så jag hoppar det faktiskt :)
 
Red på banan idag igen. Det blåste väldigt mkt och min häst var pigg så jag tog ingen risk att rida ut. Tyvärr var banan hård och de blev inte mkt trav av den anledningen. Tyckte inte hon kändes jättekul men det kan ju ha varit humör, samt att jag red i hoppsadeln och då inte kommer åt henne lika bra = hon jobbar inte gratis. Vi joggade inte och hon jollrade och slog med huvudet i hörnpasseringar och när jag ite kom åt att rama in. Ingen konstigt alls, men gör känslan i passet direkt mkt tråkigare.

Såg fram emot att rida ut imorgon istället, men fick nyss ett meddelande om att hästarna sover inne inatt. Väldigt irriterande när dom dessutom stått inne mellan kl 10 och 17. Så jävla onödigt i mina ögon men jag orkar inte tjafsa när jag ändå snart ska flytta. Däremot är det inte en bra utgångspunkt för att rida ut imorgon, då hon knappt gått ute det här dygnet = lär vara pigg :(
 
@mackan Jag undrar bara hur du, utifrån ditt svar till sommarminne, resonerar kring risken att det blir fel med bytesinlärningen när man aldrig gjort det förut? Det var inte min mening att du skulle uppfatta mig som defensiv bara genom att jag förklarade mina förutsättningar.
 
@mackan Jag undrar bara hur du, utifrån ditt svar till sommarminne, resonerar kring risken att det blir fel med bytesinlärningen när man aldrig gjort det förut? Det var inte min mening att du skulle uppfatta mig som defensiv bara genom att jag förklarade mina förutsättningar.
Har man aldrig gjort byten innan, skulle jag försöka få låna en häst som är säker på byten och testa på. Mest för att lära sig känna när hjälpen ska läggas. Förstår att de kan va svårt att hitta men om möjligt. Min förra häst va en klippa på byten, och man behövde aldrig va rädd att de skulle strula när andra red honom och testade byten och serier. De va tider de när man kunde rida byten i varje. :D Med honom började jag dock för tidigt med byten innan den förvända galoppen va stabil så hade mkt strul med att han hellre slog om när de blev jobbigt. Men de löste sig med tiden. Man lär sig av sina misstag....
 
@Charlotte1975 fast att de ska befästa förvänd osv innan byten osv är ju förlegat det med, men givetvis beror det lite på individ men allmänt så ska de inte behöva befäsas i förvänd öht i fråga om byten, snarare tvärtom i evkationen.
 
Jag tycker det folk mest slarvar med i bytena är att de börjar med dem innan hästen är tillräckligt bra i samlad galopp. Man måste ha kvicka bakben annars får man orena byten. Är hästen stark i samlad och på hjälpen så är byten oftast inget problem.
 
Ang byten så kör jag en liten mellanväg, när jag har hoppsadeln på och hoppar eller jobbar med bommar så gör jag byten "där det behövs", alltså inte traggla byten för saken skull men ska vi byta varv så gör jag ett byte. Han får dock inte byta själv oavsett utan det skall alltid vara på hjälpen. För det mesta blir det rent eftersom vi har lite gratis energi och skjuts bakifrån i hoppningen, men ibland hänger inte bak med och då fortsätter jag med ny hjälp tills han trasslat klart och det blir rätt galopp.

När jag rider i dressyrsadeln gör jag inga byten själv ännu utan bara när tränaren är med. Bruce gör jättefina rena byten OM grundgaloppen är tillräckligt bra från början (precis som Jfrelin skrev). Så jag vill ha tränaren där som kan avgöra om vi har tillräckligt bra kvalitet i galoppen för att kunna göra lite byten idag och då även håller koll på om det blir rent eller inte. Jag litar inte fullt ut på om jag verkligen kan avgöra när galoppen är tillräckligt bra och jag känner inte alltid om bytet är helt rent eller inte så jag vill inte sitta och göra en massa byten hemma som jag kanske tycker känns bra men egentligen är efter bak, så berömmer jag och så lär han sig kanske att byta på det sättet...

Men nu är ju planen med honom att han ska upp i klasserna såsmåningom även om det har tagit mer tid för styrkebyggande än vi kanske trodde från början.
 
Här kommer min åsikt gällande bytesträning.. Har man ingen direkt tidigare rutin när det kommer till att befästa byten så bör man ta hjälp eller iaf. ha ngn. på marken som kan säga om bytet var rent eller ej. För det är just det som är så svårt att känna om man inte har så mkt. rutin sedan tidigare. Jag tror det är viktigt att man har en vettig plan i sin bytesträning så att det inte blir hipp som happ och ostrukturerat.

Vi börjar oftast genom att rida i förvänd galopp och ber om byteshjälpen strax innan hörnet på långsidorna, det brukar bli ganska naturligt för hästen + att själva bytet inbjuds till att bli ganska rakt och inte ett tygelbyte eller görs på fart vilket det gärna blir vid diagonala linjer. Men det finns olika vägar till Rom, och självklart finns det andra sätt som fungerar väl också.

Självklart ska man våga testa själv, men det är förbaskat svårt att komma till rätta med orena byten, hästen tror ju själv att de gör rätt och då blir korrigeringen svår. Byten är extremt individuellt och så sett tror jag att det många gånger är bra att man lär sig ihop med hästen men det är också därför det är av så stor vikt att ha någon på marken som snabbt kan ge feedback.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 162
Senast: LuckyMe
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 399
Senast: Ajda
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 336
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp