Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Nej jag tänkte väl det, du verkar vara så noga med ditt fina sto! :laugh:

Mmm min tjej är också en riktig flörtis och ställde upp sig så man :o:o:o i somars, som tur var för en valack som inte brydde sig mer än att lukta för att göra henne glad! :grin:
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Åh nu har vi varit ute på en mysig promenad i den UNDERBARA solen! :love: Det fick bli en kortis för mormor som var med skulle på möte nu vid 14 men ändå! :laugh:

Jag tog kedja och bett för säkerhets skull men det behövdes bara "användas" i början när det skulle blåsas och dansas lite! ;)
Men efter en bit lugnade hon sig och ögonen blev sådär "nu tar jag in en massa nya intryck" mysiga! :D

Så skönt att kunna ha dom nakna på dagarna nu! :d


Imorgon blir det tömkörning och på torsdag blir det ridning! :bump:
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Charlotte1975: Ahha, ja, det blev verkligen snabba pix då.. Som sagt tråkigt när det inte alls var planerat och när hon är så ung.. Men jag håller tummarna för att allt går bra, och nu får du ju lägga in lite bilder i "Dräktiga 2010"- tråden!

Igår när jag kom till stallet, låg min -08 ner och sov. Och när jag grejat ett tag i stallet och gick och skulle tömma kärran så lade sig Queenie också alldeles bredvid! :love:
30686433.jpg


Tyvärr hann hon inte ligga mer än typ fem minuter innan stallägarens ponny kom och jävlades med -08an. :crazy: Så då reste de på sig båda två..
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Update;

Idag hade Q börjat massakera hagsällskapets täcke, fick laga provisoriskt med kabinhakar :angel: antar att det tar några dagar innan de gjort upp vem som bestämmer och då lugnar det väl ner sig.

Han hade rullat sig dagen till ära och det tog över en halvtimme att borsta honom, så nu får han ha täcke medans det värsta i hagen torkar upp (har inte tid att borsta hästar över en timme varje dag när jag kommer dit på kvällen).

Longerade lätt inspänd med snodd en stund på utebanan. Han var okoncentrerad, bockade en del, tittade på de andra och det tog en stund innan han accepterade inspänningen och kunde trava med huvudet stilla några varv åt vardera håll utan att försöka vända eller kika vad resten av hästarna pysslade med.

Imorgon blir det uteritt iaf.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jag bara måste komma igång med Qvintus mer med nu. Upp igen alltså. Den senaste veckan har ägnats åt Bionix som nog kommer att flytta till fodervärd den 9 april. Det känns riktigt bra. Så kan jag ägna mig mer på Qvintus. Min vuxna arab fick sig en skogstur idag - solsken - och det var riktigt kul. Jag börjar känna igen honom. Han minns mer och mer hur jag rider.

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Du måste ju se till så att fodervärden är med här också så vi fortsätter få lite updates om honom! :)
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

*kl*

Ny kamera... lite bättre men inte bra :cry: :confused:

Första gången på utebanan. Vi var där nere själva och han drog lite mot utgången så vi får göra ett nytt besök i helgen tillsammans med någon kompis. Vår utebana har inga staket och jag tycker att det är bättre att förekomma än förekommas och speciellt när man sitter på en hingst. Men snäll var han ändå ;)

När vi sen gick in var han lite hög i nacken nästan hela passet men blev fin på slutet även om det knappt syns på den nu bara något ihoptryckta filmen... Ska iväg och träna för Anette Solmell på torsdag och just nu lutar det att Luxus får följa med. Skulle vilja få hjälp med att få honom lite lägre i formen och att han ska ta lite tag i bettet lite bättre. Även om vi bara rider en kort stund tycker jag att det är värdefullt att få hjälp tidigt med unghästarna.

http://www.youtube.com/watch?v=ePCEopWpGA0
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Tittar på filmen och är otroligt avundsjuk. Inte mest på den fina hästen (även om han är hemskt fin) utan på att ni har SNÖFRITT :D jag vill också ha det!!!






Jag har ju inte ens kommit till stadiet där jag får bebis att galoppera innomhus än :angel: ska försöka få med mig en häst till och rida på ridklubben någon dag. Så han lär sig att följa fyrkantsspåret och inte vingla runt så mkt samt att galoppera inne. Styrningen höger/vänster fungerar men stiligt är det knappast. Blir i alla fall många uteritter nu när jag äntligen har honom hemmavid igen.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jag har ju inte ens kommit till stadiet där jag får bebis att galoppera innomhus än :angel:

Om det är någon tröst så har jag inte ens testat galopp på min. :p Fast jag utbildar ju med distansritt som huvudsyfte = mycket skritt som grundträning.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Så, uteritt avklarad. Var ute ca 50 min, satt på honom hälften av tiden (blev mkt skritt, han var inte ens varm under sadeln när vi kom hem).

Gick superbra, han gick på framåt ordentligt och när vi travade så fattade han galopp 7-8 gånger, galopperade samlat en stund och sen bröt han av till trav. Väldigt balanserat. Bara han "fattar grejen" med paddock och ridhus så blir det inga problem.

När vi skrittade på lite kortare tyglar så sökte han sig framåt neråt själv så det här med formen kanske trillar på plats snabbare än jag trodde.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Ha ha...jag vet inte om hon är en Bukenörd. Jag kan ju hoppas.

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Här är en som har en häst med lite för mkt framåtbjudning. Skrittade så lugnt och fint, trots att vi var själva, upp mot vår travbana så matte blev kaxig och galopperade några steg. Det tyckte lillan var himla roligt och ökade snabbt galoppen, gick dock väldigt fint att sakta ner henne igen. På väg hem sen varvade hon mellan att takta och att galoppera på stället. Så fort jag gav henne långa tyglar så satte hon av i galopp, tror att galoppgenerna ligger väl på ytan på damen. Trodde det var sånt de lärde sig på galoppen, inte något de var födda med. Hon tar halter fint och saktar av fint, men så fort man ger lång tygel så tar hon det som en inbjudan till galopp.. Vet inte riktigt hur jag ska försöka få bort detta, vid tömkörning har hon ganska dålig framåtbjudning exempelvis..
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

*knapplån*

Igår var vi ute på promenad. Vi hade med oss både travaren och ardennern som sällskap. Vi var ute en timme och det blev en del inslag trav, vändningar, stopp, backningar och miljöträning - Lotta blev lite pigg och lite väl...framåt. Blev ju inte bättre av att grabbarnas ryttare inte höll bakåt på oss, men Lotta skötte sig faktiskt väldigt bra, just med tanke på att resten av flocken bara kom längre och längre bort. I början, när ryttarna fortfarande höll koll, så blev det lite trav-för-hand-träning, men sista biten blev det enbart skritt. Lotta ska lyssna på mig och man ska inte rusa ikapp andra hästar.
Jag är faktiskt nöjd. Lotta skötte sig bra. Men jag blev lite irriterad på ryttarna...och på vinden, som ju självklart skulle blåsa MOT mig så att ryttarna inte hörde mina visslingar...
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

*Uppdaterar*

Vädret är oss nådigt och snön smälter fort nu. Snödjupet ligger väl runt 30 cm och lite mer på vissa ställen. Grusvägen är fri och börjar bli mjuk och skogslingan är ridbar vilken dag som helst :D !!!

Provade en sadel igår på Rocket...Hittade en begagnad på Blocket som såg bra ut, en Saddle King av äldre snitt (trail), semi q bom. Jämfört med min Welsh Cob ser ju inte Rocket särskilt bred ut...ha ha ha, gissa om att jag missbedömt honom :o . Han behöver nog en FQ:cool: .

Tog in honom ensam i stallet under sadelprovningen. Hans hagkompis (Lilly-04) gastade som om det handlade om jordens undergång:mad: ... men Rocket skötte sig fint. Han älskar verkligen att bli pysslad med, den grabben. Sadelsäljaren blev lite impad av honom och det roligaste var att h*n dessutom är en gammal bekant till mig och h*n bor i närheten:rofl:. Världen är bra liten ibland ;)
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Tittar på filmen och är otroligt avundsjuk. Inte mest på den fina hästen (även om han är hemskt fin) utan på att ni har SNÖFRITT :D jag vill också ha det!!!

Jag har ju inte ens kommit till stadiet där jag får bebis att galoppera innomhus än :angel: ska försöka få med mig en häst till och rida på ridklubben någon dag. Så han lär sig att följa fyrkantsspåret och inte vingla runt så mkt samt att galoppera inne. Styrningen höger/vänster fungerar men stiligt är det knappast. Blir i alla fall många uteritter nu när jag äntligen har honom hemmavid igen.

Och jag har inte ens kommit till stadiet -Inridning ;) Har haft en lång tuff vinter när vi sopåkare har slitit i det tysta med kroppar som haft det mer än tufft och värkande muskler... fasiken vad jag gnäller men jag har faktiskt inte orkat börja med Jack ännu och när jag känt i ett ögonblick att nu i helgen.... så har tröttheten gjort sig påmind och jag har backat.

En period var jag faktiskt inne på att sälja honom och köpa en klar häst just pga min orkeslöshet :( Satte tom ut en annons :eek:

Nu har ju våren äntligen kommit och i helgen slog jag på skor fram (för han klarar inte att gå på grus) Så nu är det dags att börja äntligen. Jag hade funderingar på att skicka iväg honom pga tröttheten osv men har ångrat mig, varför skicka iväg honom och betala dyra pengar till en westerntränare när jag kan göra jobbet bättre med tanke på att jag känner honom och han är en häst med mycket hjärna som man får lirka med på rätt sätt.

Kontentan utav ett långt inlägg är att nu ska jag sätta igång för nu är jag pigg och alert som en fågelfjärt

24413_1214767137873_1489658793_30453622_1726551_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Ringde nya stallet för att berätta att jag kunde komma dit med Ariel den första maj. Men då fick jag veta att de har fått en plats ledig så jag kan flytta redan till helgen. :banana:

Det innebär att jag kommer kunna åka ut och vara med Ariel varje dag! :love: Jag kommer ju rida max 3 gånger/vecka, men då blir det lite promenader och annan hjärngympa resterande dagar. HÄRLIGT! :bump:
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Våren gör det med en. Gör en så pigg. En annan har istället för att slitit kroppsligt gått i dvala och behöver istället både träna upp styrka och kondition. Jisses...

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Ja, äntligen är våren här! Månaden som kommer ska jag försöka ta mig i kragen och rida två dagar i veckan och tömköra en del för att få upp flåset på både mig och pållen. Det blir lite mer tid till hästarna nu när killen åkt ut på sjön och ska jobba i en månad. Iofs ska jag inte klaga han följer gärna med ut till stallet och promenerar med ut :)
I morgon ska vi iaf lastträna, han är lite bråkig vid lastningen igen men det ska nog gå över när vi börjar åka lite mer! En B-lastbil står högt på önskelistan:D
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

KL!

Idag red jag ut på min 07:a med sällskap ut i skogen! Det var en hel del snö.
Han är dock väldigt spänd första 10 minuterna!! Känns som han ska explodera vilken sekund som helst! Han skjuter även lite rygg de första skrittstegen.. Longerar alltid innan jag sitter upp. Hur är era i början när ni sitter upp?
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Lotten är väldigt pigg och gillar att komma ut på "äventyr", han får skritta lite mellan sadelgjordsdragningarna sen är det bara att hoppa upp.:) Visst blir det en del taktande i början men han lugnar sej snabbt. Han vill helst vara först och går fram där matte säger att han ska gå. Lite konstigt tycker han att det är när matte ger komando uppifrån ryggen. Ser han något konstigt/läskigt stannar han och tittar och ev nosar. Svarar alltid på framåtdrivande.

Lotten är "trafiksäker", det åker en hel del bilar, traktorer och sånt här. Dom bryr han sej inte om. Cyklar kan därimot vara läskiga om dom kommer bakifrån, dom för ju inte oväsen och kan därför uppfattas som nått som smyger på honom...:D

Snön är nästan borta här och vi har hittat vår ridbana. Träningen har satts igång. Styrbarheten är inte den bästa ännu. Har dock upptäkt att Lotten tar sidförande skänklar så jag kan rama in honom. Är glad att vi jobbat med att flytta för tryck från marken. Det är så jobbigt med unghästar som inte förstår och ålar sej fram och gör tvärsimot.

Idag har vi galopperat för första gången, syster J höll i grimskaftet och sprang jätte fort. Lotten följde snällt efter och slog över i en lugn och bekväm galopp. Inte en ansats till bus! :love: Återigen förvånas jag över hur bärig han är, när övergången skedde anpassade han själv farten till syster J och det känndes tydligt att kraften kom från bakbenen.

Jag är bestämd och konsekvent med Lotten, han får inte lära sej dumheter eller "att brott lönar sej", jag har en lydig och positiv häst och det vill jag fortsätta med. Lotten vill göra rätt i alla lägen och är underbar att arbeta med. :love::love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
89 396
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp