Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Här har vi gett upp hoppet om att hinna med treårstest... Vi kommer itne hinna förbereda tillräckligt mycket, och som någon tidigare sa så är det alldeles för mkt pengar för att åka dit och inte kunna göra nåt bra resultat.

MEN! Idag har jag varit ute och ridit! Det var över en vecka sen sist och damen var hur pigg som helst! Det där med framåtbjudning har hon verkligen hajat nu, hon ville helst inte skritta alls! Det var bara takta och trava eller stå stilla som gällde! :D Vi mötte en bil, och hon tittade inte ens på den utan skrittade jättefint bakom de andra två.
Dessutom fick jag känna på ett par ordentliga bocksprång också! Hon kan verkligen det där med att slänga upp rumpan kan jag säga! Men jag satt kvar!
Efter första omgången bocksprång tappade hon balansen lite och föll in i galopp av sig själv, FÖRSTA GALOPPEN!!!, lät henne galoppera ikapp de andra och bröt av till trav och sen skritt. Det var som att hon inte riktigt förstod vad som hade hänt liksom, såg mest förvånad ut. :D
Sen tog vi en planerad första galopp! Och hon förstod direkt! Galopperade jättefint efter de andra två och bröt av när jag bad henne, trots att de andra två fortsatte lite till. På hemvägen galopperade vi en gång till, och då tog hon till å med galoppskänkeln! :o Snacka om snabblärd! Sen var mitt ridsällskap mindre lyckade och drog iväg på typ "tävling"... :cool: Tur man har en cool häst då som faktiskt lyssnar och håller sig till trav.
Ordentligt svettig blev hon, så jag svampade av henne efteråt - vilket verkligen inte uppskattades! :rofl:
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

*kl*

Jag och bäbis var ute med stallägaren och hennes halvblod idag igen. Red en lite längre runda idag (kanske 30-35 min på ryggen och 25 min promenad) och galopperade ganska mycket. Han var framåt och försökte till och med galoppera förbi draghjälpen :p han är förvånandsvärt balanserad, kan korta och länga galoppen och byter galopp (rent) för nya innerskänkeln när man kommer i en kurva. Har även förstått korta/länga traven.

När jag satt av för att promenera hem kände han dock efter hur trött han var så sista biten fick jag släpa honom :angel: var också lite ömfotad på grusvägen eftersom han blev verkad i förrgår (första gången sen oktober förra året han var hos hovis). Men det ger sig om nån vecka.

På torsdag är det löshoppning igen och så planerar jag en lugn tur i skogen på söndag. Försöker rida två gånger i veckan i skogen med sällskap (en dag lugnare och en dag lite hårdare så han får upp kondisen en aning) och jobba honom på banan/löshoppa en dag i veckan. Om några veckor ska vi börja rida i paddock/ridhus med draghjälp och sedan förhoppningsvis kunna rida utan draghjälp (med sällskap som bara finns inne på banan) i alla gångarter.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Idag har vi varit iväg och löshoppat. Gick riktigt bra och jag är nöjd över mitt lilla troll:)

30730866.jpg


film:http://www.youtube.com/watch?v=4ZZTO4Y0YtY
http://www.youtube.com/watch?v=m3_uXdoIjtc
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Men det där gick ju strålande! :laugh: Såg super ut, kul! :banana: Blir löshoppning för min nästa vecka oxå, kan lova att det inte kommer se sådär bra ut, hehe.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Ahhh vad trevlig och roligt det såg ut. Så otroligt fin "trollet" blivit. Så rejäl. Är så sugen på att komma igång ordentligt.

En stor snöhög ligger fortfarande framför hästkärran och framför den en skräphög. Bästa stället enligt min man. Sedan när väl kärran är framme måste bakluckans gångjärn repareras och kärran sedan till besiktning innan månaden är slut. Har funderat på ny kärra, men inte lyckats hitta någon. Har en enkelaxlad nu.

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Min bebis går mest i hagen och skrottar nu, och får massor med mat.
Inga tecken på att fölet kommer titta ut inom närmate dagarna.
så här ser den blivande mamman ut nu.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Ja, han verkar tycka att det var roligt:)

Det är verkligen kul att löshoppa dom små liven även fast dom inte är några stjärnor på det:D
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Ja han har verkligen grovnat nu det senaste. Men det är nog bra eftersom han inte är så stor så får han fylla ut med massa istället.

Får hoppas att du får fram din transport snart:)
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jag kunde inte se bilden, prova igen! Är så nyfiken på damen!

Oxo: Vad kul det såg ut! Din "lilla" bebis var ju riktigt duktig på det där! Skulle också vilja komma iväg fler gånger, men det verkar inte gå vägen riktigt..
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jag kan se båda! Hon ser fin ut:) När ungefär skulle den lille fölungen titta ut trodde vet?
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Ja nu såg jag båda två! :o Konstigt... Riktigt fin är hon! Då kanske du får bebis samtidigt som mig, fastän min var planerad... Hur verkar den blivande mamman må? Håller alla tummar för att allt går som det ska!
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Vad fin hon är!
På denna bild ser man verkligen att hon är dräktig. jag har följt er i tysthet hela tiden. Hoppas allt går bra.

Idag var det dags att visa upp PonnyRonny för dressyrtränaren och det gick super:) han skötte sig riktigt bra, nytt ridhus men det var inga som helst problem longerade snabbt åt båda hållen för kolla om han var spänd sen red vi. Kändes som om han inte gjort annat. Tränaren gillade honom, han är lugn, klok, och sansad, med rätt bjudning och kommer ha lätt för sig då han med lätthet sätter under sig bak redan nu blev omdömmet.

Efteråt konstaterade vi att det är en relativt berest kille med tanka på sin ålder sen mitten i november när han började ridas in har han hunnit besöka fyra olika ridhus och två olika utebanor och som sagt det är inget som bekommer honom.

Vi har nu lagt upp ett schema fram till treårstestet den 22maj och kommer regelbundet framöver checka av ridningen så vi ser att vi är på rätt väg.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Tack. Hon verkar må prima, väldigt lugn och harmonisk. Hon har ju fått en box som är så stor att hon kan trava runt i den och den är fylld med mat. Plus att hon bara får gå och mysa med killfavoriten i hagen och bli pysslad med. Rena lyxlivet....
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Härligt med så stor box! :) Tänk om jag också kunde ha en sån... Hur ser det ut då tycker du? Är det nära?
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jag är ju inte så erfaren på sånt här..... Men jag tror det är ett tag kvar. Jag gissar på 2 veckor. Jag har sett hur hennes mamma brukar se ut innan det är dax, större juver och mjölkanaler får man leta efter.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Det är så olika från sto till sto, men du har iallafall hennes mamma att gå lite efter då.

Ronnys mamma visade ingenting två dagar innan hon skulle föla hade knappt satt några juver alls. Vid sex tiden på kvällen innan var där en lite liten vaxpropp klockan ett på natten var allt klart. (Och där stod min mamma med lång näsa som mer eller mindre sa att jag var korkad som vakade för det är minst en vecka kvar)

Tänk att det är tre år sen nu, känns som det var igår min lilla PonnyRonny skuttade runt på sina små smala ben.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

*kl*

Jag har världens bästa häst! :love:

Igår ägnade vi två timmar åt att tvätta, tvätta och vårda svansen (och manen) och eftersom Lotta inte riktigt ville stå still, trots erbjudande om mat och sällskap, så tog det ju sin tid.
Idag tog vi in Lotta och gammelgubben tillsammans, gjorde i ordning dem och gick ut. I stallgången stod Lotta som ett ljus så länge jag var i närheten och när vi väl kom ut med tömkörningsgjorden på och med tömmarna på plats så frustade hon 10 gånger på rad. Och så fortsatte det till och från genom hela promenaden. Hon visade även på andra sätt att hon verkligen uppskattade att få komma ut och jobba lite. :love: Mjuuuk och fin i tömmarna, samarbetsvillig, följsam, lyhörd och positiv - UNDERBART!
Trots blöta stigar, snöhögar som bröt av skogens färger och träning på halter och följsamhet, så var hon framåt och positiv. :bow:
Vi chansade och tog oss över ett fält med energiskog. Det var blött, men det struntade Lotta i. Hon älgade rakt igenom, men energiskog både här och där, men det märktes inte - Lotta jobbade på ändå och klev över allt som om det vore vardag. Som en slalomåkare gränslade, rundade och böjde hon "pinnarna" och kändes sååå fin i tömmarna!
Jag kände mig så trygg där bakom och så fylld med glädje!

Åh, jag är så glad, så stolt och så nöjd! :D
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Härligt!!! Så kul att se när det går fint :D!



Igår la jag på Rocket Lillys stora XXL sadel med lite uppaddning så den låg bra. Jag hade ju en SemiQ-sadel på prov häromdagen och den var VÄLDIGT trång så jag undrar lite var denna grabb ska landa i storlek:crazy:. Planerar att åka till Scandinavian Western och prova ut en bra modell åt honom...

Nå, jag hade alltså Lillys sadel på honom, repgrimma, träns och longerlina. Vi knatade upp till vallen ovanför stallet och där fick han pulsa lite snö (jo, vi har rejält med snö kvar:mad: ). När han var genomjobbad åt båda hållen, visat att han lyssnar fint, stannade jag honom och klev upp från båda hållen. La mig över sadeln och klappade om honom, såg till att han såg mig från alla håll. Han stod som ett ljus och var inte ett dugg förvånad över att jag klängde på honom så. Känns som om ridning inte är så långt borta längre ;) .

Rocket är en cool kille. Hade honom ensam i stallet och groomade honom ordentligt. Lilly ropade utanför, hennes värld rasar lite när hon blir ensam. Rocket brydde sig inte om henne alls utan stod och njöt av mitt pyssel. Noterade lite fascinerat att den vita pälsen lägger sig överallt...medan den svarta mest faller av. Den vita är mjuk medan den svarta är mer sträv. Har jag inte stött på tidigare.

Så nöjd är jag med unge herrn, han är en raring :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
89 241
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp