Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd version 5!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Härligt att det går så bra för alla:D

Det låter som om alla i den här tråden har hittat riktigt pärlor till hästar!
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Visst gör det Oxo. Eller så är folk här duktiga och vet vad de pysslar med. Har precis läst Häst och ryttare (har inte haft tid tidigare) och är nu så sugen på att gå ut till stallet - fast att det snöar gör att det känns surt. Har inte hållt på med hästarna någon dag under påsklovet - har rustat hönshuset istället.

Men Bionix måste snart göras fin inför flytt. Det blir fodervärd på en ridskola på fredag. Känns mycket bra. Mycket kommunikativ fodervärd. Älskar att höra om både ditt och datt.

Fick ett konstigt annonssvar på försäljningsannons. I annonsen står hans stam + länk till blup på ASVH, båda ställen går att se att Bionix mamma har okänd härstamning. Ändå fick jag frågan om stam, men jag svarade snällt ändå. Fick då nytt mail, är hästens båda föräldrar till 100% renrasiga halvblod?

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Som sagt hade vi sällskap lugn och trygg ponny som Ronny mer eller mindre växt upp ihop med, vi kom aldrig så långt som framåt, när jag kom upp på ryggen började han med att resa sig direkt men som sagt vi avvaktar och ser vad som händer till helgen när vi ska testa att rida ut igen.

Idag har vi varit och löshoppat:), andra gången har endast varit iväg en gång i höstas och han är smart min lille kille viste direkt vad det handlade om. Som tjejen vi tränar för sa - Nu kan du lägga ner ditt snack om dina dressyrhästar för dom är hopphästar båda två!(hans mamma som jag köpte som dressyrhäst hoppade 9-7 på kvalitets och jag kom till träningen och ville mest komma över hindrena en gång eftersom vi var tvugna på kvalitets...)

Testade även lite visning för hand i dag och jag har FÖR KORTA ben, jag hänger inte med, du måste springa snabbare om han ska kunna visa sin rörelser, jotack en dm längre ben och lite kvickare hade jag nog löst det bara att öva.

På onsdag ska vi äntligen till dressyrtränaren och visa upp honom, ska bli kul och höra vad hon säger, efter detta kommer vi ta ställning till om vi kommer visa på treårs eller inte.

Det verkar som att vi börjar komma igång riktigt bra nuhär allihopa!
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Finns fodervärden hyfsat i närheten eller? Låter ju som en bra lösning iaf. Och väljer man att ha hästen på en ridskola så är man antagligen mån om träningsmöjligheten som finns där och seriös med sina avsikter :)


Quadrat har vilat igår och idag efter lördagens ridtur. Bestämde precis med stallägaren att vi ska rida ut imorgon (vilket passar mig fint, var på tävling med andra hästen idag så han ska vila imorgon). Man får pussla så att alla blir ridna så mycket som de ska.

Har förresten konstaterat att "lilleman" är väldigt kort i ryggen (vilket är bra, jag vill ha dem korta med långa ben). Han är 170 hög och drar 135 i täcken. Samma storlek som min fullblodskorning som är 158 i mkh (kunde ta ett regntäcke som han haft på sig och lägga direkt på Q utan att ändra några spännen eller gjordar) :D
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Fodervärden bor i samma län, även om det är i andra änden, så det tar nog en timme med bil att köra dit. Men nära nog att kunna hälsa på någon gång ibland.

Idag har det varit full rulle i hagen. Jisses, vad modig Qvintus börjar bli. Han är inte alls så stor - kanske 160 - men också högställd. Jag har lite dåligt med tid just nu så jag torr jag startar upp på allvar först till sommarlovet.

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Detta är en sådan jättebra tråd med många intressanta diskussioner som lyckligtvis inte skenar iväg. Det är så tråkigt när människor inte kan ge konstruktiva svar.

Jag har en liten -07, med betoning på liten. Tyvärr är min lilla bara 156! Hjälp! Önskar att det funnits något som man kan ge dem så att de växer mera. Jag ber innerligt om att hon kommer att växa mer under våren och betet i sommar. Man har ju hört om vissa hästar som växer sent, men sådan tur brukar vanligtvis inte jag ha.

Min lilla pålla rider jag ett par gånger i veckan i alla gångarter och det går riktigt bra. Oftast har hon bra framåtbjudning och positiv till det vi gör. Dock känns hon väldigt ranglig och tappar höger bog jättemycket. Jag vet inte om detta gör att hon därför ofta går utåtställd i höger varv när jag rider.

Nu skulle jag ju vilja ha lite tips på vad man kan göra med sin lillla bebis för att underlätta för henne själv... Hon behöver runda sig mer och arbeta i en mer ändamålsmässig form. Just nu går hon med huvudet rakt fram med ett oftast bra stöd på bettet. Men jag skulle vilja att hon söker sig mer neråt/framåt och runda ryggen mer. Är det förtidigt att börja böja henne lite och jobba in hennes bog. Det känns som om att där är nykeln till att hon blir mer balanserad och rund, men jag vet inte. Tips önskas!

Ang. treårstesten så är vet jag inte om det är lönt att visa en sådan liten häst som min. Vad skulle ni göra.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Detta är en sådan jättebra tråd med många intressanta diskussioner som lyckligtvis inte skenar iväg. Det är så tråkigt när människor inte kan ge konstruktiva svar.

Jag har en liten -07, med betoning på liten. Tyvärr är min lilla bara 156! Hjälp! Önskar att det funnits något som man kan ge dem så att de växer mera. Jag ber innerligt om att hon kommer att växa mer under våren och betet i sommar. Man har ju hört om vissa hästar som växer sent, men sådan tur brukar vanligtvis inte jag ha.

På fredag ska jag åka och kolla på en svensk ridponny som är född -07 och är redan 1.55 cm. Alltså långt över ponny måttet. Pratade med en kompis mamma idag som håller på med hästar och hon sa att den hästen blir nog närmare 1.60 cm i manken.
Hästar växer väll tills dom är ca 8-9 år? Det är väll då man slutmäter ponnyer?
Än finns det hopp! Och storleken är inte det viktigaste. Det är hur du och hästen trivs tsm. :grin:
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Senast jag mätte min 07:a var hon 148-149 fram, 152 bak...så jag känner mycket väl igen önskan om att få hästen att växa mer.
Hennes föräldrar ligger båda kring 154-156 och i a f på mödernet finns det större mankhöjder att hämta, så jag hoppas fortfarande på att hon växer till i a f 155. Hon är visserligen rätt bred över bakdelen - 125-täckena sitter bra över bogen men räcker inte över rumpan åt nåt håll...men jag vill gärna ha lite mer höjd, skadad från dressyrvärlden som jag är. Blir hon som mamman så är jag dock inte orolig nånstans, för hon upplevs som större än vad mätstickan visar.
Lotta har alltid varit lite efter i tillväxten, så jag försöker att ha is i magen. Storasyster (helsyster) har också varit lite långsam i tillväxten, så jag hoppas att Lotta helt enkelt blir stor "sent".
Fast jag har inte bråttom. Hellre att hon växer långsamt och håller än att det går i ogräsfart och så håller hon inte i 25 år till... :)




Ang träningen; du kan inte tömköra istället som stärkande och balanstränande alternativ?
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Äsch då, vissa hästar växer sent. Inget att oroa sig för än. Man brukar väl ha 6 år som en ålder då de antagligen inte kommer att växa så mycket mer. Då brukar de flesta hästar vara hyfsat "färdiga" i kroppen.

Min var förskräckligt ranglig när jag red in honom i höstas. Eftersom han inte var byggd för att ha ryttare på sig än. Nu har han breddat sig under vintern och orkar bära upp ryttaren på ett annat sätt. Så en enkel anledning kan vara att hon är sen i utveckligen och inte har byggt upp sig nog mycket för att bära upp både sig själv och dig.

Att runda hästarna över ryggen och få dem att bära sig är ett ganska högt krav för en såpass ung häst om den inte är färdig nog än. Men som sagt; pröva att tömköra. Att börja "mixtra" med henne under ryttare för att hon ska bära upp sig känns tidigt, då kan det vara bättre att låta dem vara.

Jag kräver inte mer än rak häst och lätt stöd i handen på våren när de är tre. Söker de sig själva framåt neråt så är det trevligt men det är inget jag kräver.

Angående storleken. Varför vill du visa? För det kan ge avdrag att hon är liten. Är det för dig själv och att det är en kul grej? Kör på det om hon känns färdig i övrigt. Om det är för försäljning eller liknande så kanske jag skulle skippa det med anledningen att hästen inte var färdig i kroppen för det.

Jag är ju en förespråkare för små hästar. Min tävlingshäst är 158 och han är den mest talangfulla hästen jag någonsin haft. Jag är 176 lång men det ser propotionerligt ut ändå.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Härligt att höra någon som inte skriker om stor häst. Är mitt uppe i att leta häst då ponny känns lite litet för mig (är 1.73 cm) och jag vill börja tävla så då får jag lägga det på hyllan när jag är 18.
En kompis skriekr att jag ska skaffa häst på 1.70 för att avstånd vid hinder på tävling ska stämma bättre. Detta förstår jag inte alls.
Ska kolla på en Svensk ridponny -07 som nått upp till hela 1.55 cm nu. Visst, kunde vara kul om den växxte 2 cm till men bara det funakar mellan rytatre och häst så spelar storleken ingen roll. Bara hästen inte tar skada av rytatrens längd, vikt.
Eller är jag ute och cyklar? :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Då jag tävlar min häst i hoppning, dressyr och främst fälttävlan så ser jag gärna att vi ser proportionerliga ut som ekipage. Att hästen får svårare att klara avstånd på tävling är snicksnack, det finns hästar på 170 som har hälften så bra galopp som min lille. Han hoppar lätt 135 och räcker till precis lika bra (om inte bättre, eftersom han är såpass liten och reglerbar) än sina stora kollegor.

Dock är jag medveten om att jag till exempel inte får öka i vikt. Och jag tränar honom ändamålsenligt för att han ska hålla. Då jag sitter på måste han jobba rätt med ryggen och bära upp mig på rätt sätt. Annars tror jag att man kan få problem i längden. Och jag skulle inte skaffa mig en alltför skran liten häst. Men det finns ju "viktbärande" och "icke-viktbärande" hästar i alla storlekar.
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Klart att du kan visa henne ändå! Jag har också en liten häst och jag tror att jag ska visa honom :)

Att hon tappar bogen och känns skev kan bero på att hon växer. Min kändes oliksidig ett tag då gav jag honom vila i några veckor och efter det så har han blivit mycket bättre. Sen tycker jag inte att du ska försöka böja och hålla på för mycket, formen kommer när hästen är tillräckligt stark, även jag tycker att tömkörning är riktigt bra för att få hästen att börja jobba fram till bettet. Det finns bilder på min på föregående sida när jag tömkör och jag tycker han börjar bli mycket bättre nu:)

Lycka till!
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

*KL*
Ja löshoppade prince igår för första gången på väldigt länge..Superduktig va han. Sen fotade ja honom väldigt mycke lös..Vilken trav den hästen har..Blir inte lätt o sitta på sen..haha..

Bildbomb kommer ikväll efter skolan :D:D
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Detta är en sådan jättebra tråd med många intressanta diskussioner som lyckligtvis inte skenar iväg. Det är så tråkigt när människor inte kan ge konstruktiva svar.

Jag har en liten -07, med betoning på liten. Tyvärr är min lilla bara 156! Hjälp! Önskar att det funnits något som man kan ge dem så att de växer mera. Jag ber innerligt om att hon kommer att växa mer under våren och betet i sommar. Man har ju hört om vissa hästar som växer sent, men sådan tur brukar vanligtvis inte jag ha.

Min lilla pålla rider jag ett par gånger i veckan i alla gångarter och det går riktigt bra. Oftast har hon bra framåtbjudning och positiv till det vi gör. Dock känns hon väldigt ranglig och tappar höger bog jättemycket. Jag vet inte om detta gör att hon därför ofta går utåtställd i höger varv när jag rider.

Nu skulle jag ju vilja ha lite tips på vad man kan göra med sin lillla bebis för att underlätta för henne själv... Hon behöver runda sig mer och arbeta i en mer ändamålsmässig form. Just nu går hon med huvudet rakt fram med ett oftast bra stöd på bettet. Men jag skulle vilja att hon söker sig mer neråt/framåt och runda ryggen mer. Är det förtidigt att börja böja henne lite och jobba in hennes bog. Det känns som om att där är nykeln till att hon blir mer balanserad och rund, men jag vet inte. Tips önskas!

Ang. treårstesten så är vet jag inte om det är lönt att visa en sådan liten häst som min. Vad skulle ni göra.

Jag har valt att inte visa min treåring som fortfarande ser ut som en unghäst. Långbent och inte breddad alls än. Har bara suttit in honom och låter det ta sin lilla tid. Känner att det är bättre att inte visa och riskera dåliga poäng - inte minst för att jag själv är så orutinerad. Att jag känner att jag inte kommer att göra hästen rättvisa. Jag tror dock inte att storleken på hästen har så stor betydelse när den visas, men kan som sagt vara helt ute och cykla.

Min andra treåring med grå papper, är också liten 156 cm. Men är defintivit mogen i kropp och har inte växt närmvärt sedan förra sommaren. Denna kille lånar jag ut till en tjej som är kortare än mig - jag är 162 cm - så det passar ju bra.

Vad det gäller om du skall börja böja så tycker jag att det skall börjas tidigt, men i små små portioner. Inte ligga och nöta. Bara känna att man får svar och göra under någon minut för att sedan släppa och få till en dykning från hästen när det slappnar av och länger ut.

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Jag har börjat fundera över att inte visa Ariel på treårstest. :( Pratade med en kompis som trodde att det skulle bli för tufft med lång resa (2-3 timmar) kombinerat med första gången någonsin i ridhus.

Eftersom jag inte har egen dragbil eller transport så blir det en för stor apparat att åka till ridhus och träna innan, så det blir nog inget treårstest. Det är ju dessutom inte avelsvärderingsgrundande för fjordhäst, även om det hade varit roligt att få min tjej bedömd.

Jag har för övrigt motsatta problemet, vill inte att hon växer mer nu! :devil:
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Skojigt!! Jag slängde mig upp på Jack häromdagen utan hjälp, förvisso helt idiotiskt men han reagerade inte ett dugg. Härligt när första biten är klar, nu är det bara resten kvar :D
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Stämmer bra det och varför i hela friden ska du med en 1.70 häst till eg? Ok om du vill ha en så stor häst. Min Paint är 142 och kommer inte bli större vilket passar mig bra, dels är jag 157 och dels ska han hålla som boskapshäst och jag tycker det är bättre med mindre smidig häst.

Tycker du det känns bra på 155 så är det rätt helt enkelt
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

Japps här kommer dom nya bilderna på killen..
Har haft en liten hovböld på höger fram som nu är utläkt så snart ska d skor på för han e en ömfotad liten stackare..:crazy:

Nytagna kort:
vintern09035.jpg

vintern09025.jpg

vintern09021.jpg


:laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd version 5!

*kl*

Nu har Tobbe varit hos utbildaren i 13 dagar. Enligt uppgift ska han både ha löshoppat och blivit riden i skritt och trav med gott resultat. I morgon em ska jag åka dit o hälsa på och se vad som hänt, ska bli spännande! :)

Siktet är inställt på treårstestet på Bollerup 9 maj.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Äsch, vad typiskt att tråden låstes precis när jag ställt en fundersam fråga. Men då kommer den här igen då! :D När vi nu ändå är...
49 50 51
Svar
1 008
· Visningar
89 242
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp