08:0rna del 9

Irländaren var på sin första fälttävlan igår, gjorde superbra insats med tanke på hur länge han varit här o hur många ggr kamikazepiloten ridit honom...dvs 3...:idea:, 52 straff i dressyren med ett par 8:or t om!! I fredags kunde han inte gå på tygeln alls så han måste sovit på saken...hoppa bana är ju heller inte nåt man behöver träna på tydligen för det gjorde han snällt men två pet. Galopperade runt terrängen i full sula men fattade inte vitsen med smalhinder utan infångare högst upp i mördarbacken. Övriga hinder såg han nog knappt när han susade runt!:D
Är så stolt över min lille häst!

 
@Natasha Tack !!:)

Denna vecka nu efter tävlingen har jag dock kännt mig väldigt omotiverad till ridning.. Ingen hoppträning denna vecka och jag har så svårt att se framemot att "bara" trimma hemma. Visst det är okej när jag väl rider och hästen är fin att rida men att ta sig ut till stallet är inte lika kul när man inte har något att se framemot just den veckan.. Rida ut är inte heller så superkul eftersom det går kor överallt vid vägarna och Flip blir riktigt riktigt rädd när de i flock kommer springandes mot honom för att gå till attack :devil:
Aja, idag skulle mamma rida ut så får se om de överlever :angel: Imorgon ska jag till Falsterbo och förhoppningsvis få lite inspiration så då kansks motivationssvackan vänder :p
Hur gör ni andra för att få upp motivationen i små svackor? :)
 
@Natasha Tack !!:)

Denna vecka nu efter tävlingen har jag dock kännt mig väldigt omotiverad till ridning.. Ingen hoppträning denna vecka och jag har så svårt att se framemot att "bara" trimma hemma. Visst det är okej när jag väl rider och hästen är fin att rida men att ta sig ut till stallet är inte lika kul när man inte har något att se framemot just den veckan.. Rida ut är inte heller så superkul eftersom det går kor överallt vid vägarna och Flip blir riktigt riktigt rädd när de i flock kommer springandes mot honom för att gå till attack :devil:
Aja, idag skulle mamma rida ut så får se om de överlever :angel: Imorgon ska jag till Falsterbo och förhoppningsvis få lite inspiration så då kansks motivationssvackan vänder :p
Hur gör ni andra för att få upp motivationen i små svackor? :)

Jag tycker det kan vara skönt ibland att inte ha en träning så man hinner träna på sakerna hemma själv ;) I vanliga fall så hoppar och dressyrtränar vi 1 ggr/vecka och sen vill jag rida ut och ibland så är det tävling på helgen och så måste visst hästen vila någon dag har jag hört:D

Jag rider nästan alltid ut de andra dagarna men då flängrider jag inte utan tränar på de saker som vi övar på för tillfället. Med min häst är det så att ju bättre hon blir ute på övningarna så gör hon övningarna 100 ggr bättre sen på banan.

Sen kan du ju öva på kossorna så han vänjer sig.
 
@Natasha Tack !!:)

Denna vecka nu efter tävlingen har jag dock kännt mig väldigt omotiverad till ridning.. Ingen hoppträning denna vecka och jag har så svårt att se framemot att "bara" trimma hemma. Visst det är okej när jag väl rider och hästen är fin att rida men att ta sig ut till stallet är inte lika kul när man inte har något att se framemot just den veckan.. Rida ut är inte heller så superkul eftersom det går kor överallt vid vägarna och Flip blir riktigt riktigt rädd när de i flock kommer springandes mot honom för att gå till attack :devil:
Aja, idag skulle mamma rida ut så får se om de överlever :angel: Imorgon ska jag till Falsterbo och förhoppningsvis få lite inspiration så då kansks motivationssvackan vänder :p
Hur gör ni andra för att få upp motivationen i små svackor? :)
Ha-ha, du lider av sviterna efter en rejäl adrenalinkick och urladdning. ;) Självklart behöver man återhämta sig efter en sådan grej, och att åka till Falsterbo och halvslappa är väl perfekt för att hämta energi och inspiration. :)

Du säger att du inte har något att se fram emot i veckan. Det är ju ett bekymmer om "kicken" bara kommer när du rider lektion. Har du provat att släppa tanken på att "bara trimma" och börjat planera för fortsättningen och sätta upp nya mål istället?
Försök att skriva ner dem på papper som du hänger upp och sedan bockar av efter hand. Inga stora grejor! Tänk i små, små steg så det blir lagom svårt och roligt att nå.
(Hade en kompis som excellerade i att göra sådana "mål-lappar". Hon dekorerade dem t.o.m, använde olika färgpennor och jag vet inte vad. :D Det tog henne längre tid att tillverka lapparna än att faktiskt uppfylla målen, så jag undrar om hon inte hade roligare med dem än med ridningen ibland.)

Känner du inte för att rida så kan du arbeta från marken med allt möjligt: få hästen att kliva över en presenning t.ex. (Börja med en "bäck" och ta dig stegvis fram till "sjön" - dvs vik ihop den till "bomstorlek" och veckla ut efterhand.) Eller, som Olina föreslog, gå och träna med kossorna!

Sedan finns det massor av "Säker häst-övningar", om man orkar bygga lite "hinder" med plastband, ballonger, lakan, koner mm.
Tänk bara på att bryta ner varje övning i pyttesmå bitar och att vara säker på att hästen förstår och är trygg med varje bit innan du går vidare.
Man måste inte ta sig "i mål" snabbt, utan att det är resan dit som är viktig. "Slow is fast and fast is slow."
 
@Olina och @Natasha jag hopptränar en gång i veckan i vanliga fall och tycker det är lite svårt att träna på det man gör där hemma. Man får ju inte riktigt med sig övningar på det sättet att fortsätta på hemma själv, tycker jag. Försöker dock behålla samma tänk och så från träningarna men jag har lite svårt att själv komma på konkreta saker att göra, och till slut blir det bara att jag rider runt, det känns rätt bra men jag vet inte riktigt vad jag vill mer så då avslutar jag :p Är dock jättedålig på att ha en plan när jag rider. Det är det jag tycker är skönt med hoppträning, där vet jag vad jag ska göra, har ett mål och en färdig plan för att nå dit - med hjälp av tränaren liksom. Det känns liksom som det är hoppträningen som "ger något" och där jag på riktigt märker utvecklingen och så, och det är ju det som är det roliga. Men det skulle nog kunna hjälpa att försöka få mål och lägga en plan för de "vanliga" ridpassen också. Så man får något att "uppnå" då med och känns av utvecklinegn.. Då är det ju bara det, Hur lär man sig sånt? :D

Vi har i princip bara raka rätt hårda grusvägar att rida på här när jag rider ut, så blir mest skritt och lite trav där det går. Och det är lite samma sak där, jag har kvar tänket från hoppträningarn men svårt att veta vad jag kan göra "mer".. Korädslan tycker jag är svår också.. Han blir verkligen vettskrämd och helt okontaktbar och far runt och kastar sig och snurrar omkring så känner verkligen att jag har noll koll:crazy: Sist hoppade jag av när jag såg korna en bit ifrån och kändes som jag hade lite mer koll då, och hästen hade inte samma chans att dra iväg men han blev inte direkt lugnare..
 
kl

Nästa vecka drar vi till Flyinge för att delta i fälttävlansveckan! Verkligen superskoj med en hel veckas aktiviteter! Jag och irländaren rider 90 klass och min lilla elev ska faktiskt rida ponny SM! Är så omåttligt stolt över henne så oavsett hur det går är det ju en bedrift att kvala in!

Häromdagen fick Bosse åka till ny bana o träna lite smalhinder vilket han fixade med bravur men jag hoppas ändå på att det inte är för många sådana i vår första start....:crazy:
 
@Nelliz_Benni Jag tycker man kan göra mycket även på grusvägar. Jag rider övergångar, skolor, skänkelvikningar och tränar halt, ryggning osv,osv. Jobbigt med koskräck men det brukar ju gå att få dom att vänja sig. Bara att traggla, fortsätt led förbi om det känns tryggare så. Här har robotgräsklippare varit ett gissel men nu går han faktiskt förbi dom, om än med nerverna utanpå...

Vad kul @Novali01 att ni ska starta fälttävlan.

Vi tragglar på med dressyrträning, måste få ordning på min sits... Ordentlig fångest också nu när det skiftar i temperatur på natt/dag. Han får (lite) puls när det är kalla nätter så han har fortfarande Greenguard på halva dygnet och går i mager skogshage. Inga andra symtom och är smal men nojjar ändå...:p
 
kl

Nästa vecka drar vi till Flyinge för att delta i fälttävlansveckan! Verkligen superskoj med en hel veckas aktiviteter! Jag och irländaren rider 90 klass och min lilla elev ska faktiskt rida ponny SM! Är så omåttligt stolt över henne så oavsett hur det går är det ju en bedrift att kvala in!

Häromdagen fick Bosse åka till ny bana o träna lite smalhinder vilket han fixade med bravur men jag hoppas ändå på att det inte är för många sådana i vår första start....:crazy:
Så spännande! Håller tummarna att det går bra för er alla.

@Nelliz_Benni, Hade ni kul i Falsterbo?
Instämmer med Pemi om grusvägarnas förträfflighet som träningsbana! :) Mammahästen kunde t.o.m gå i passage på hemvägen när hemlängtan satte in. :D
F.ö kan jag bara säga lyckost dig som har grusvägar att trava på! Här har kommunen satt en ära i att asfaltera upp varenda liten grussträcka :mad: och markägarna har plötsligt drabbats av avverkningsnoja, så nästan alla våra fantastiska skogsvägar är antingen oframkomliga eller avspärrade. :banghead: :arghh: :cry:
Har full förståelse för kosse-problemen! Älskar kor (gammal Blå Stjärna!) men det gör inte Nalle och här vimlar det av dem på somrarna, så jag har varit tvungen att ta tag i det.
Jag har flera förslag på hur du kan prova att träna bort koskräcken, men det tar en hel del plats och tid att skriva ner allt i detalj här.
Har du möjligen någon Western-förening i närheten? De brukar vara väldigt hjälpsamma och en del har t.o.m "kosse-kurser".
Finns det någon kosse-trygg häst i närheten som kan tänka sig att lägga ner några timmar på att följa med er ut och vara trygghetshjälp?
Skulle du kunna tänka dig att prata med någon av bönderna om att få komma hem till dem och träna lite med en endaste kossa (när de är hemma förstås!)
 
Lite nytt på lilla Aurora
hoppelihopp :)
I3546683W413H507V20150712T190835Z.jpeg

I3546682W676H474V20150712T190835Z.jpeg

barbacka bettlöst
I3546319W393H507V20150712T190835Z.jpeg

I3546320W676H461V20150712T190835Z.jpeg

jag som annars älskar rida barbacka och och känner mig säkrast så (speciellt mer känsla och inverkan om jag rider utan bett eller utan huvudlag, och mina andra hästar trivs utan sadel, men jag sitter inte bra på henne barbacka (förlång, förmkt överliv framåt etc) och hon trivs inte riktigt med det så undvikit det.) igår testade jag ny kombination- sadel med halsring- gick kanon :)

slog ihop det med miljöträning
I3547191W461H507V20150713T091129Z.jpeg

I3547178W471H507V20150713T091812Z.jpeg


och lite hopp
I3547182W676H429V20150713T083551Z.jpeg

I3547185W676H449V20150713T092650Z.jpeg


smalhinder (är drygt 1m "brett" 80-90 högt)
I3547188W434H507V20150713T090829Z.jpeg

I3547189W676H449V20150713T083914Z.jpeg

Älskade älskade häst :heart
 
Jättefina bilder! Problemet för dig är ju att du liksom ställer dig helt rakt, dvs rätar ut knäna o kör ut dina tår, upp i sadeln över hinder. Du kommer för långt fram och lägger dig på halsen med fel vinkel på ben o fot. Du skulle behöva träna lite på att nästan vara efter över hindret, dvs stanna lite längre i sadeln o inte slänga dig fram så.. Armarna ska bara följa lite uppåt mankammen o inte vinkla ut armbågen.
 
Jättefina bilder! Problemet för dig är ju att du liksom ställer dig helt rakt, dvs rätar ut knäna o kör ut dina tår, upp i sadeln över hinder. Du kommer för långt fram och lägger dig på halsen med fel vinkel på ben o fot. Du skulle behöva träna lite på att nästan vara efter över hindret, dvs stanna lite längre i sadeln o inte slänga dig fram så.. Armarna ska bara följa lite uppåt mankammen o inte vinkla ut armbågen.

Tack, jo är fullt medveten om detdär :-S . Har slutat hoppa för 6 år sedan typ (pga sjukdom), så tappat en hel del med åren och ska inte hoppa egentligen men kan inte låta bli så blir ett par språng nångång då och då. Men får knepig sits i både dressyr o hopp, överrörliga leder och saknar styrka/kraft/stabilitet i både muskler och leder.

@Iaraphel Nalle och jag har en hel del att lära av er!!! :)
haha tack men näe vet inte om det finns så mkt att lära av oss ;-P
 
@Natasha Jodå, det var trevligt! Alldeles lagom väder faktiskt och derbyt är alltid roligt att titta på. Fick handlat ett par nya underbara vita ridbyxor också så nu börjar jag bli lite taggad igen :angel:

+ @pemi Tack för tipsen och peppen. Känner mig mest lite negativt just nu, det finns egentligen en del man kan göra på grusvägar, dock tröttnar man lite på att rida samma 2-3 rundor i 15 år :D Ska dock försöka att tänka mer på vad man kan göra på grusvägarna och mindre på själva rundan :)
Ja, lite kosseträning kan verkligen behövas ta tag i! Dock bodde ha i mer än ett halvår på en stor gård med typ tusen kor när vi hade han utlånad till en tjej som gick hästgymnasium så tycker han borde vant sig :p Ingen westernförening vad jag vet nära och ingen kossetrygg häst, de enda andra hästarna är våra egna och det är tvååring och ett avelssto som är känd som "Gula faran" ;) Dock är där ett gäng kor som inte är så många och mer lugna (brukar inte komma i full karriär som ungdjuren i de stora flockarna gör)som han inte brukar vara såååå rädd för så kan kanske träna på att stå och snacka med dem lite flera dagar i veckan:)
 
Tack, jo är fullt medveten om detdär :-S . Har slutat hoppa för 6 år sedan typ (pga sjukdom), så tappat en hel del med åren och ska inte hoppa egentligen men kan inte låta bli så blir ett par språng nångång då och då. Men får knepig sits i både dressyr o hopp, överrörliga leder och saknar styrka/kraft/stabilitet i både muskler och leder.

haha tack men näe vet inte om det finns så mkt att lära av oss ;-P
Så duktig du är! Modigt att rida över en presenning med bara ett litet snöre om halsen att hålla i... hästen skulle ju kunna bli rädd.
 
kl

Nästa vecka drar vi till Flyinge för att delta i fälttävlansveckan! Verkligen superskoj med en hel veckas aktiviteter! Jag och irländaren rider 90 klass och min lilla elev ska faktiskt rida ponny SM! Är så omåttligt stolt över henne så oavsett hur det går är det ju en bedrift att kvala in!

Häromdagen fick Bosse åka till ny bana o träna lite smalhinder vilket han fixade med bravur men jag hoppas ändå på att det inte är för många sådana i vår första start....:crazy:

Hur gick det på Flyinge? :)
 
Jag är motiverad igen :bump: Medicinen verkar vara att rida 2-3 gånger på 1,5 vecka och låta mamma rida resten :D Nej men skämt åt sido så var jag mycket mer fokuserad under ridpassen och haft som mål att fokusera på att flytta han mycket för skänkeln och tyngden, vilket faktiskt är något han är rätt duktig på så det har gått jättebra och varit kul. Jag har också försökt tänka på hur det var för typ 2-3 månader sen och hur mycket vi utvecklats sen dess, vilket har hjälpt som en sporre.
Två hopptävlingar till är inplanerade också, den 15/8 och 29/8. Och hoppträning igen imorgon! Nu känns allt kul :D
 
Hur gick det på Flyinge? :)

Det gick lysande!!! Lille Irländaren var riktigt laddad denna gången, tror inte han fattade vad vi gjorde förra, o dressyren lämnar åtskilligt att träna på..:o Men vi hoppade runt med bara ett nedslag o sen gjorde han en helt lysande runda i terrängen utan stopp och bara med några tidsfel då jag tyckte vi kunde hoppa runt i tant-tempo...:angel:

Hinder nr 2 i flygande fläng:
11737915_10203687568984822_8565659744411292005_n_zpsbiyg6i11.jpg
 
Herr Gul är på bete sen en vecka tillbaka, och kommer väl inte hem förrens i mitten på augusti skulle jag tro. Svullnaden är helt borta och han verkar leva loppan ;)

11777632_10152969730211080_1484703037_o.jpg
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 851
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 138
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
612
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp