08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.

Molin

Trådstartare
Startar nu en 5:e tråd, föregående http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1079516

Och jösses vad vi kan skriva alla ;)
Nu är jag äntligen hemma efter underbara dagar på avslutningen i Sälen.

Sakura hade reagerat en hel del igår kväll men min medryttare hade varit ut och pratat lite med henne och då lugnade hon genast ner sig.

Ingenting händer direkt med henne ännu, hovis har inte varit ut ännu eftersom han inte kunde komma när han skulle, och vet inte ännu när han har tid heller. Ska ringa honom imorgon och se om han kan klämma in mig, han skulle ha hört av sig till mig men antar att han har mycket för sig i och med flytt också.

sorbisen
ALLTID kul och se filmer från dig eller din inridare. Ser verkligen kanon ut och säger bara lycka till, var det idag ni skulle visa eller är det längre fram?
Ber om ursäkt för dåligt minne :o
 
Sv: 08:orna del 5

Oj oj oj!! Nu är det nära för min del iaf, startlistorna för strömsholms 3-årstest är uppe nu (Min visas den 8 maj). Träningen med Macmilian funkar väldigt bra faktiskt, känns som om mycket har lossnat och på ett sätt så har jag faktiskt blivit väldigt lugn för hur det än går på testet så vet jag att jag har en kanonfin häst som på sin bästa dag skulle kamma hem testet med dubbeldiplom;)

Lycka till alla som ska testa sina hästar nu i maj! Jag förutsätter att alla kommer att lägga ut bilder och en liten berättelse om er "testdag"? Det kommer jag iaf att göra:laugh:
 
Sv: 08:orna del 5

8 maj är väldigt nära minst sagt, gud jag hade varit super nervös :o

Lycka till nu, och det kommer säkerligen gå över förväntat!! =D
 
Sv: 08:orna del 5

För mig är det ännu närmre, den 6 maj går Flip!

Han har haft tre vilodagar nu, så imorgon blir det lite jobb igen. Inte för mycket dock, han får gärna vara lite laddad när det är dags!

Nu i helgen har jag varit iväg och visat (eller varit assisterande visare rättare sagt) 7 hästar. Tre hopphästar som kammade hem tre diplom (47, 49 och 50 p), och 4 dressyrhästar som blev sågade... Eller, inte sågade kanske, de fick klass I allihop men inga diplom och tre av dem skulle definitivt ha haft det!
Vart lite allmänt missnöje med de nya domarna, inte bara från oss då.

Men alla fick iaf mycket beröm och högsta betyg på ridprovet! En av hästarna är det nästan bara jag som ridit på, den gjorde jag ridprovet på också. De andra, förutom två, har jag gjort det första jobbet i höstas och sedan satt igång dem nu i vår innan chefen tog över dem!
 
Sv: 08:orna del 5

Blir nyfiken, på vilket sätt var domarna "sämre" eller "hårdare" än de som dömt förut? Lägre betyg allmänt eller på vad? Stämde inte omdömen med betyg? Domarna ser ju väldigt många hästar - och vi har ju ofta diplom när vi åker iväg med våra hästar.....inte alltid med hem däremot. Varför/på vilket sätt hade domarna fel och deltagarna rätt?
 
Sv: 08:orna del 5

Såklart - det klagas ju alltid på domarna när det inte går bra, men när erfarna visare väljer att stryka sina hästar för att åka någon annanstans så är det nog lite annorlunda. Det var lite inkonsekvent och dåligt uttnyttjande av skalan. Eller så var det bara att alla var ovana vid deras referensramar - domaren dömer, så är det bara.
Jag är inte själv någon expert, men en annan domare kom nerspringandes från läktaren när vi gick ut med våra 45 poäng och sa - den skulle haft diplom!
Den andra 45-poängaren hade AVN-domaren tittat på en vecka innan och bedömt för att ge avelsråd, inga poäng men väldigt positva omdömen.

Det är ju alltid såhär med bedömningar, inget att göra åt! Tråkigt bara när det händer med alla hästarna, och speciellt för ägarna förstås. Men det kommer fler chanser, och det är jättefina hästar som säkert kommer att få upprättelse på kvalitetstävlan, på tävlingsbanan eller kanske i avelsboxen.
 
Sv: 08:orna del 5

Hur lyckas man få icke godkänt ridprov? Såg nån häst som hade det i listan, tänkte om nån sett och vet varför det blev så?
 
Sv: 08:orna del 5

Tja, man kan trilla av två gånger. Hästen kan vägra gå, få frispel osv. Såg inte det specifika fallet men vet andra som fått ej godkänt.
 
Sv: 08:orna del 5

Ser ut som om andel diplom och klass I är helt normal på denna bed. Brukar vara 12-14% dpl och 30-40% klass I (inkl diplomen)
Framgångar för V Hoby förvånar inte, proffsiga uppfödare i flera generationer med konsoliderad stostam som de också haft i flera generationer. Om inte de skulle lyckas vem kan då. Bara att gratulera!
 
Sv: 08:orna del 5

Jag håller tummarna för alla som kommer iväg på treårs - och även för att det blir många filmsnuttar så man kan få leva genom dem när man nu inte kommer iväg själv.

Fantastiskt nog har Nalle i alla fall gjort sig av med i stort sett all vinterpäls - ngt som verkade omöjligt för någon vecka sedan att han skulle hinna före testet. :D
 
Sv: 08:orna del 5

Hej allihopa! Längesen jag skrev nu. Allt går bra med Aston och jag är jätte nöjd med hans framsteg. Blir tyvärr inget treårs för honom :cry:
Eftersom jag ska ha barn kan jag inte rida honom själv och hon som skulle göra det hoppade av. Sen blev det för sent att hitta någon ny. Hade varit kul annars. Men men..
Har en tjej som rider honom nu som är 16 år och hon rider honom precis som jag vill att han ska bli riden :D Hon är så mjuk i handen men ändå bestämd! Och säger till i rätt ögonblick och berömer honom vid rätt tillfällen. Behöver bara stå och titta på och ibland bara lägga in med små saker. Hoppas hon vill fortsätta rida honom :)
Så kul mad Aston att han ALDRIG har bockat eller något sånt. Hanna ställer ändå en del krav på honom och gallopperar i båda varven och fattar ganska bra fattningar. Har era med varit så snälla?! Eller tror ni det kommer sen kanske? Vissa tror det gör det med honom medans vissa menar att han har haft en så bra uppväxt och litar på människor att han helt enekelt är genom snäll :bow: Jag hoppas på det senaste. Och att han fått en så lugn inridning. Men vå får väll se.. Jävulen kansle flyger i honom en dag :devil:


Nästa vecka kommer en veterinär som ska kolla hans tänder. Kan va så att han har vargtänder. Någon som har erfarenhet av detta? Vad kostade det er?

Kram till er alla!
 
Sv: 08:orna del 5

Min häst som nu är 8 var också sådär snäll och det är hennes dotter med så det var inga bekymmer att rida in. Trillade inte av den som är 8 förrän våran första hoppträning när hon var 4 år, vilket bara var klantighet av mig och inte berodde så mkt på hästen.
 
Sv: 08:orna del 5

Då får jag hoppas att han fortsätter att vara så snäll :)
Är lite ledsen att jag själv inte kan rida honom men det verkar som detta blir bra ändå.

Idag blir det löshoppning för Aston. Hoppas att han denna gången kan konsentrera sig lite mer ;) Sist va han lite okonsentrerad och hade inte riktigt bra koll på sina ben.
 
Sv: 08:orna del 5

Min fd granne red mycket 3-åringar i yngre år (mellan 15 och 35) och menade att det sällan var några problem just för att hon lämnade tillbaka dem som 4-4,5-åringar precis innan de börjat komma på hur starka de var. :D

Min mamma-häst har å andra sidan aldrig gjort ansats till dumheter någon enda gång i sitt 21-åriga liv. Var stallets populäraste HK- och nybörjarhäst vid 5 års ålder. Jo, förresten! Hon blev plötsligt besvärlig i 4-årsåldern vid skänkelvikningar - men det visade sig vara ett tandproblem. Så fort det var åtgärdat, så var allt lugnt igen.
Jag hoppas att Nalle tar efter!

Kommer inte ihåg på rak arm vad det kostade att ta Nalles vargtänder, men någon tusenlapp måste det ha gått på.

Men vad rolig att Aston fått en så trevlig ryttare! Det är uppenbarligen en mening med allt! ;)
 
Sv: 08:orna del 5

Min 05:a var oxå sådär snäll. Henne trillade jag av första gången när jag red barbacka i sånna där träningsbyxor som är så hala, plus att hon var nyligen insprutad med pälsglans. Hon tog ½ steg åt sidan och jag gled fint ner mot marken :D Hon var dessutom högdräktig och lagom rund och gå att rida.

Andra gången, spände inte sadelgjorden då sadelln gled fram då, och hon skuttade åt sidan för nåt, så jag hamnade under magen... Men det gick bra det med.

3 e gången, barbacka med halkiga byxor (att man aldrig lär sig!) skulle galoppera och höll lite hårt i henne... Kastade mig av i ren förskräckelse :angel:

Hon är fortfarande lika snäll. Det enda är att man får absolut inte glömma eftergift, för då hoppar hon rakt upp i luften och bockar efter det. Annars är hon väldigt förlåtande med det mesta, men just eftergift, hon blir fly förbannad direkt!
 
Sv: 08:orna del 5

Resultaten från den 30/4 hittar ni här
dressyr
hoppning
Ser ut som domarna (båda erfarna) använt hela skalan.
Vilka framgångar för Västra Hoby!

Har tittat lite på poängen och är lite undrande att hoppbetyget har så lite inverkan när det gäller hopptalanger

Det finns hästar som har fått bättre exteriörpoäng och hoppat rätt kasst (6) som ligger bra mkt högre än en som hoppat (8)

Tycker ju att hoppoängen borde ge ett högre värde när det är en hopptalang man letar
 
Sv: 08:orna del 5

KL.

Äntligen varit och kramat om flickorna nu =D

Och lite bilder blev det, Sakura blev riktigt busig och skulle försöka få med mamma och busa men det gick inte sådär jättebra.

Började sedan blåsa och hagel/snö höll ner och såhär blev hon då :angel:
32360043.jpg


Lite mer bilder...
32360044.jpg

Mamma lär få vara med, så snyyygg så här
32360038.jpg


För övrigt, vad tycker ni`??
Hon skiftar färg nu igen och hon har varit väldigt vit hela vintern och nu tycker jag hon blir stickelhårig med
mera vita och svarta fläckar/prickar...
Hon är verkligen spännande denna tös!!

32360040.jpg

32360041.jpg

32360042.jpg
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 375
Senast: Fille
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 567
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp