Bukefalos 28 år!

08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Håller tummarna för att allt löser sig och att det går bra på testet! :) Lycka till!

Kl

En till ridbild på lille C

Det har hänt något med bilden men man ser ju hästen i alla fall..
 
Sv: 08:orna del 5

Han är riktigt fin! :love:


KL*

I måndags blev det "löshoppning"
http://www.youtube.com/watch?v=Miu0mL4bVyY

Var alldeles för lat för att dra fram allt själv. :angel:


Och igår körde jag henne till betet!
Vilken underbar häst jag har!
Hon gick in med framdelen sen backade hon ut igen. Men sen gick hon direkt på. Och stod snällt hela resan.
Och var lugn när jag lastade ur och gick lugn bredvid mig när jag ledde henne till hagen.

Släpptes först med två ston. och sen några timmar senare släpptes ett sto och en valack och sen ytterligare någon timme släpptes ett sto och en valack till.
Så nu är dom 7 st som går ihop.
Eftersom om andra kom i par och tidigare kände varandra så har Roxie gått lite imellan.
Och idag när jag var där så gick hon först med två och sen följe hon efter mig när jag tog en sväng för att se mig omkring i hagen. Och då drog hon med sig två andra.
Som hon stannade hos när jag gick till bilen.

Känns riktigt bra! Jag är själv så himla lättad och har redan funnit ett lugn ute vid betet.
Riktigt härligt! :D

Från igår:

32365011.jpg

32365010.jpg



Nu blir det vila några veckor fram tills visningen. Sen får vi se, kommer antagligen få rätt mycket vila fram till mitten av juli, sen en månad till i september innan installningen. Men jag får se hur jag lägger upp det. :)
 
Sv: 08:orna del 5

Men åååh vad härligt med bete redan nu! :love: Hon är så fin din Roxie! :laugh: Här är det bara tussilago överallt, men träden börjar så sakteliga slå ut och gräset SYNS ju iaf! :D
 
Sv: 08:orna del 5

Vi har också grönt gräs nu, det är så fint :)

På lördag kl 12 ska Jobelle genrepa. Ska bli spännande. Det är bara tänkt som miljöträning och de löshoppas därför bara max 1 m. Sedan får man rida efteråt om man vill för att träna det. Kommer nog att ta den chansen.

I morgon ska vi åka till ridbanan så jag ska se om mamma kan tänkas fota lite då kanske :)
 
Sv: 08:orna del 5

Du har lagt fokus på fel saker när du utbildat hästen. Varför överhuvudtaget trava över bommar uppsuttet när du bedömer att den är så ovanligt omogen och outvecklad att den inte klarar av att löshoppa mer än 95 cm?

Ni la upp krysset för att den hade snubblat sig över bommarna på marken. Den vanligaste orsaken till att hästar snubblar över bommar är att de inte rids i balans. Då tyckte ni att det var en bra idé att lägga upp ett kryss för att tvinga den att lyfta mer på benen - trots att den anses vara för klen för att löshoppa högre än vad en normal tvååring klarar av. Ok...

Sen blir ni bli förvånade över att den hoppade över krysset. Ok... Unghästar brukar ta i lite extra över små hinder de första gångerna de hoppas uppsuttet. Knappast något att bli förvånad över.
 
Sv: 08:orna del 5

Tack, kul att du tycker om honom! :)

Härligt det ser ut med bete! Hoppas visningen går bra.

Mitrolle: Lycka till!:banana: Var ska du visa?
 
Sv: 08:orna del 5

Tråkigt med poängen men man ska också veta att olika domare har olika preferenser. På fölvisningen råkade jag ut för en domare som fött upp ett antal föl efter en och samma hingst. Min medtävlare hade ett föl efter samma hingst och båda fick 9 på typ och det var en rätt stor typskillnad mellan fölen.

Sedan anser jag nog att man oftast får mer rättvisande poäng på kvalitets än på 3-årstest så det är bara att bita ihop och komma igen nästa år!

Jag är i alla fall förtjust i ditt sto som jag tycker verkar ha ett fantastiskt temprament.:love:
Och själv har jag inga direkta förhoppningar inför 3-årstestet utan kommer nog att bli mest nöjd över rutinen det ger.

Håller med dig helt och hållet, har också varit med om flera fall när likvärdiga hästar bedömts väldigt olika men på min är det ju pga den låga mankhöjden som typen blir så låg, i övrigt är hon nog inte så pjåkig. Hennes steg är väl inte det allra bästa så där är det rättvis bedömning tycker jag nog.

Om jag är ägare till henne när kvaliten går så ska hon absolut visas men om hon är såld kan jag ju bara önska det av den nya ägaren. Hon är mycket finare under ryttare så då tror jag nog att det går mycket bättre. Tycker det är lite synd att dom inte får en bedömning från ridprovet som vägs in i poängdelen men det kanske är en omöjlighet att få till.

Tack för de fina orden, hon är sååå himla trevlig att hålla på med, det finns liksom ingenting som stressar upp henne utan hon står snällt och fint vad man än gör. Flätor var väl inte det roligaste i världen men efter lite sura miner med de första ställde hon sig och sov.

Tror nog att det kommer gå bra för er, han är ju så fin. Men som du säger så spelar det inte så stor roll för det är ju en typ av socialträning att komma ut bland en massa nya hästar och man får ju en liten föraning om hur det blir att komma ut på tävling :laugh:

Lycka till alla som ska visa och tack till er alla som sagt så fina ord om min lilla ankunge, en dag kanske hon blir en svan :D
 
Sv: 08:orna del 5

LYCKA TILL, Mitrolle o Jfrelin!!!


Vilka härliga bilder, allihop. Man blir glad bara av att se dem.
 
Sv: 08:orna del 5

Tycker det är lite synd att dom inte får en bedömning från ridprovet som vägs in i poängdelen men det kanske är en omöjlighet att få till.

Fast det är väl just så med tanke på att det inte ska bli för höga krav på 3-åringen. Hade ridprovet också bedömts kan jag tänka mig att hästarna blivit tränade mycket, mycket mer innan och att vissa ägare tagit ännu mindre hänsyn till hästens mognadsgrad.
Kanske finns en god anledning till att de först på kvaliten bedöms uppsuttet. :)
 
Sv: 08:orna del 5

Jag instämmer i detta. Jag tycker det är bra att ridningen inte bedöms, det är ju bara att det går att rida på hästen som ska bedömas ungefär. Inte att den är på något vis 'färdig'.
 
Sv: 08:orna del 5

+ Peak

Instämmer mer er, det hade nog varit en del unghästar som kunnat "råka illa ut" om man bedömde ridprovet på annat sätt än man gör nu. Tycker redan det finns de som är överridna...

Samtidigt förstår jag hur sorbisen tänker som har en häst som gör sig bättre under ryttare. Men som sagt så finns det massa chanser för den att hävda sig senare i livet :)

*kl*

Det blev inte alls som jag tänkt mig inför treårs på lördag. Hade velat ha en sista löshoppningsträning senast förra helgen, men ägarna till ridhuset var tydligen inte hemma så det gick inte att boka. Sen fanns det inte tid som jag kunde förren idag! Så genrepet blir alltså idag, inte alls som jag planerat i mitt huvud men det får bli som det blir. Hoppas att hon ska slippa hoppa för mycket och att hon gör det bra så hon är fräsch till lördag :)

Håller tummarna för alla andra som också ska iväg på sina test! :bump: Hejja hejja!
 
Sv: 08:orna del 5

Du var inte där, vilket tydligt märks, och jag kanske inte har förklarat situationen ordagrant. Men fläcka inte ner den här annars så supertrevliga tråden nu. Har du eller någon annan frågor och/eller synpunkter kring detta så var vänlig skriv ett pm till mig istället.
 
Sv: 08:orna del 5

*kl*

Nu är hästen badad, allt putsat och blänkande tills imogon! Och jag är inte ens ett dugg nervös, bara väldigt förväntansfull!

Just nu känns det som att det inte spelar någon roll om han schabblar bort hela löshoppningen, springer som en halt kossa, slänger av mig 2ggr på ridprovet, eller om domarna sätter den mest obegripliga poängraden någonsin. I vilket fall så vet jag vad han kan och han kommer att vara snyggare än han varit någonsin, bara det är något jag ser fram emot :love:

Iiih, jag är helt uppspelt :banana:
Och min stackars arbetskamrat tillika sambo är helt slut och ligger och sover :p

Tog lite bilder nere i stallet med min kassa mobilkamera:

DSC00318.jpg

DSC00322.jpg

DSC00323.jpg


Nyputsat (i princip) aldrig användt träns:
DSC00320.jpg


Med nytt bling i sverigefärger: (Dock budget så det blingar bara i rätt ljus...)
DSC00321.jpg
 
Sv: 08:orna del 5

Fast det är väl just så med tanke på att det inte ska bli för höga krav på 3-åringen. Hade ridprovet också bedömts kan jag tänka mig att hästarna blivit tränade mycket, mycket mer innan och att vissa ägare tagit ännu mindre hänsyn till hästens mognadsgrad.
Kanske finns en god anledning till att de först på kvaliten bedöms uppsuttet. :)

Det är precis det jag menar med att det kanske är omöjligt att få till ;)
 
Sv: 08:orna del 5

*kl*

Här går det verkligen inte bra:cry:. Ceasar verkar ha rumplat i hagen, han har slitit av en baksko och var ordentligt halt när jag provade longera i manegen. Fick en tjej att gå med honom och där ser jag ingen direkt hälta men tycker att vänster bakdel ser sänkt ut. Böjde ihop benen och han tyckte det var lite obehagligt på hö fram, alltså diagonalt.
Suck, blir nog inget test för oss....
Men det viktigaste är självklart att han är frisk, ringer vetrinär imorgon.
 
Sv: 08:orna del 5

Fast jag tycker att det är ganska beklämmande att du inte tycker att du misslyckats med din hästs utbildning. Den klarar enligt dig inte av att löshoppa på normal höjd pga att du inte hunnit löshoppa mer. Hästen har ju i så fall utsatts för fel sorts krav och har fått träna på fel saker eftersom du samtidigt tyckte att den var färdig för att trava över bommar och ett kryss med ryttare på ryggen. Ni skulle ha tränat mindre ridning och mer löshoppning, då hade du kunnat visa den på treårstest :idea:
Sen får du tycka att jag "fläckar ned" tråden om du vill, detta är ett diskussionsforum.

Lycka till alla ni andra som ska visa era guldklimpar på treårstest!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 404
Senast: Fille
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 603
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp