Bukefalos 28 år!

08:orna del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 5

Hon ser fin ut :) Ja hon har verkligen spännande färg. Vad kallar men den? Brunskimmel?
Ser ut som hon har vit svans? Häftigt :D
Vilken ras är det?
 
Sv: 08:orna del 5

Tack så mycket =D

Hennes färg heter Brunmelerad tigrerad och hon är vbltravare/knabstrupper :)

Hon blir vanligtvis väldigt vit på sommaren och sedan mörkare på vintern, men denna vinter höll hon sig väldigt vit för att vara på vintern så att säga. Och nu tycker jag att hon bara blir mörkare... Så nog är det spännande allt.

Slänger in tidigare bilder så lättare och se ;)

Vintern 2010
31930334.jpg


Sommar 2010
31452472.jpg


Vintern 2009
30077612.jpg
 
Sv: 08:orna del 5

*kl*
Nu har Nimbus fått lite förtjänt vila efter insittningen, och när den är över kör vi igång med inkörningen!

april%202011%20191.jpg

april%202011%20230.jpg

april%202011%20248.jpg

april%202011%20256.jpg

april%202011%20187.jpg


Shettis -08an Nalle är satt i vagn!:)
april%202011%20403.jpg
 
Sv: 08:orna del 5

KL

Ikväll var hovis här, och Pilke uppförde sig inte så bra kan jag säga.:angel:

Visserligen blåste det halv storm utanför så det ven i väggspringorna och smällde i takplåtarna, så förutsättningarna var väl inte de bästa.

Började med ena fram, det gick en stund och sen skulle han bara rycka lös det, hämtade lite hö att tugga på och då lugnade han sig lite men lite höll han på och röck, det gjorde han inte förra gången. Höger bak var det enda han stod lugnt och fint med. Har iofs misstänkt att han har spänningar eller låsningar nånstans, han har krånglat med vb vid kratsning och är svårare att svänga åt vänster i tömkörningen, så vi får se vad ET hittar när han kommer om två veckor.:grin:

Har svårt att tro att det bara är trots för han har gått jättebra att hantera och tömköra den sista tiden.
 
Sv: 08:orna del 5

sorbisen
ALLTID kul och se filmer från dig eller din inridare. Ser verkligen kanon ut och säger bara lycka till, var det idag ni skulle visa eller är det längre fram?
Ber om ursäkt för dåligt minne :o

Tack du. Tyvärr kan man väl säga att visningen blev katastrofal HON KOM SIST :eek::eek::eek:
Jag är ju inte speciellt förvånad och inte heller speciellt besviken eftersom hon gjorde ett fantastiskt fint ridprov och det är ju faktiskt ridhäst hon ska bli, synd bara att mamman får så himla dåligt blup tack vare detta men livet går vidare och det är ju samma häst fortfarande. Hon fick väldigt mycket beröm för att vara snäll och trevlig att hantera och med tanke på att hennes ryttare som är fruktansvärt rädd för hästar efter en riktigt hemsk ridolycka väljer att rida henne säger en del om hurdan hon är temperamentsmässigt.

Exteriör:
Typ- lågställd, av mindre modell 6
HHB- Kort o bred hals, djup i bog och bål, rund över manken, välmusklat bakparti 7
Extremiteter- tåtrång fram 7
Skritt- energisk, något kort 7
Trav- lätt men kort 7
Galopp- energisk, ngt markbunden, kort, svag elasticitet 6

Löshoppning
Teknik o förmåga- Säker taxering, ganska god bakbensställning, dålig frambensteknik, svag spänst 5
Temperament och allmänt intryck- samarbetsvillig men spänd och ängslig 5

Hon är kvar hos tjejen som red henne vilket känns jättebra. Planen nu är att hon ska lalla runt lite i skogen ett par veckor för att sedan släppas på sommarbete och sättas igång igen i aug/sept

Avslutar med ett par bilder från ridprovet
soraya5-2.jpg

soraya9-1.jpg

soraya6-1.jpg

soraya3-2.jpg
 
Sv: 08:orna del 5

Vad trist, men som man brukar säga: Man har samma häst med sig hem som man åker dit med.

Hur hög är hon, med tanke på typ-poängen? Hur högt hoppade hon?

Ett bra temperament är guld värt! Det andra kan man alltid lära dem att bli bättre på (kanske inte exteriören men ridmässigt).
 
Sv: 08:orna del 5

Löshoppningen gick bra igår med Aston :) Denna gången viste han lite mer vad han skulle göra. Förra gången kollade han knappt på hindrena och hoppade lite oengagerat. Men denna gången kollade han verkligen på hindrena och hoppade lite över och brydde sig om benen :) Sist rev han någon gång och tog konstiga språng. Men denna gången såg det riktigt fint ut och det kändes som om han skulle kunna hoppa MYCKET högre. Men ville inte anstränga honom för mycket så vi höll oss till typ 105 :)
 
Sv: 08:orna del 5

Hon är bara 159cm så det kan ju inte bli så höga poäng. Annars tycker jag själv att typen inte är så dålig så det är synd att hon är så förtvivlat liten. Jag är inte alls missnöjd egentligen utan mer för blupen på mamma.

Jag vet inte hur högt hon hoppade faktiskt, tror det kan ha varit ungefär 1 meter :o men hon kämpade på bra. En av gångerna kom hon lite fel på första så hon rev och stannade till innan andra hindret men bestämde sig för att försöka i alla fall, kom nästan över men plockade tyvärr med sig översta bommarna, tappert tycker jag och hon vägrade ju inte i alla fall. efter det blev hon lite skraj tror jag för hon rev på nästa runda och sedan sänkte dom ner bakre hindret lite, då gick det bra. Piskförarna behövde inte driva på henne någonting så hon gick för egen maskin hela vägen till skillnad från vissa andra som dom verkligen fick jobba hårt med pisken för att få lite fart på :crazy:

Hon är jättefin riden så jag är inte orolig över framtiden och hon har fått en ryttare som passar henne utmärkt så jag är ganska nöjd ändå.
 
Sv: 08:orna del 5

Det var väl synd att det inte gick bättre rent poängmässigt, men stort GRATTIS till en fantastisk liten pålla som skötte sig så väl.

Nalle var också på löshoppning igår. Han bättrar sig för varje gång, och även om ngt språng såg ut som om han hade talang för steeplechase :grin: så är han kvick i benen (som tur är!!!) och rättade sig när han fick komma om.

Desutom är jag lite extra nöjd med att han tog det så väldigt lugnt hela tiden trots att andra hästar var stirriga och fladdrade omkring. När vi fick vänta 5-10 min medan en häst hoppade om flera ggr i följd, så stod han helt still under tiden, och lyfte inte heller på svansen en enda gång, inte ens i transporten. :D
 
Sv: 08:orna del 5

Synd att ni inte fick bättre poäng, men jag säger som de andra, GRATTIS till en otroligt snäll och trygg tjej som skötte sig så bra! Och som sagt har du ju samma trevliga tjej kvar även efter visningen. :)


KL
Jag är osäker på om det blir nån visning för oss. Det är lång anmälningstid, typ två veckor kvar, men Konjack har fortfarande inte hoppat högre än 95 så jag vet inte riktigt... Jag vill inte ta dit honom 20 mil enkel väg, också blir det bara blaha av alltihop... Jag vet att han skulle klara alla övriga moment med bravur, men som någon sa förut så är det ju så stor vikt vid löshoppningen så jag är lite villrådig. Han ska få hoppa en gång till nu snart så att han iaf får prova en gång till, så tar vi ställning efter det.
 
Sv: 08:orna del 5

Jag hade nog inte velat ställa upp med en häst som inte ens varit och nafsat på höjden och framförallt bredden på hindrena. Det är stor skillnad på att ha hoppat 95 högt och ca 70 cm brett jämfört med 1.10 högt och 1.10 brett (för godkänd, för högre betyg brukar de höja upp). Hur många gånger till har ni möjlighet att hoppa innan testet?
 
Sv: 08:orna del 5

Tråkigt med poängen men man ska också veta att olika domare har olika preferenser. På fölvisningen råkade jag ut för en domare som fött upp ett antal föl efter en och samma hingst. Min medtävlare hade ett föl efter samma hingst och båda fick 9 på typ och det var en rätt stor typskillnad mellan fölen.

Sedan anser jag nog att man oftast får mer rättvisande poäng på kvalitets än på 3-årstest så det är bara att bita ihop och komma igen nästa år!

Jag är i alla fall förtjust i ditt sto som jag tycker verkar ha ett fantastiskt temprament.:love:
Och själv har jag inga direkta förhoppningar inför 3-årstestet utan kommer nog att bli mest nöjd över rutinen det ger.
 
Sv: 08:orna del 5

Det är det jag inte riktigt är säker på, tyvärr... Men en gång i veckan skulle vi nog kunna få till om vi ansträngde oss. Testet är den 21 maj här, så det skulle då innebära kanske tre gånger till. Hmm... Nej, det blir nog inget treårs för oss...
 
Sv: 08:orna del 5

Jag skulle inte heller utsätta hästen för det när den inte är förberedd, det är tillräckligt jobbigt även om de är väl förberedda. Sista veckorna tycker jag heller inte man ska behöva hoppa så mycket utan de ska kunna få smälta det lite inför testet.
 
Sv: 08:orna del 5

Precis vad jag tycker... Därför avstår vi. :) Håller istället tummarna stenhårt för er andra som ska visa!
 
Sv: 08:orna del 5

Ja det behövs säkert för jag är redan lite smått nervös :p

Men jag vet ju att jag har en fin häst och oavsett vad dagsformen visar så är det samma häst som innan :) Men roligt hur som att komma iväg och göra ett försök.
 
Sv: 08:orna del 5

Varför har ni inte löshoppat högre än 95 cm?
Ärligt talat förstår jag ingenting - din treåring är alltså inte utbildad för att hoppa godkänt på treårstestet men är så pass utbildad att den hoppas uppsuttet av en spekulant...?
 
Sv: 08:orna del 5

Jag tycker att du gör alldeles rätt!
Visst är det en liten besvkelse när man planerat i tre år för det här, men jag tror att du får igen detta tiofallt med tiden. :)
 
Sv: 08:orna del 5

Varför har ni inte löshoppat högre än 95 cm?
Ärligt talat förstår jag ingenting - din treåring är alltså inte utbildad för att hoppa godkänt på treårstestet men är så pass utbildad att den hoppas uppsuttet av en spekulant...?

Han är inte löshoppad högre för att han inte varit mogen för det, han har inte riktigt haft konditionen och orken. Tycker det är jätteroligt men har inte orkat hålla upp teknik och "power" så då har jag inte velat pressa honom.
Som jag tidigare sagt i mitt inlägg som jag förstår att du syftar på, så var det inte alls meningen att han skulle hoppas uppsuttet i nån form av utbildningssyfte. Att lägga upp en minikryss på 20 cm att KLIVA över i trav var den enda meningen. Alla på plats blev överraskade när han valde att hoppa, det kan du få massor med ögonvittnen på om du inte tror mig. Jag vill verkligen inte "utbilda" min unghäst till att kunna hoppa uppsuttet som treåring. Läs mitt inlägg en gång till om det var så du fick till det.


Natasha: Ja det är klart att det är en liten besvikelse, men som sagt, dumt att pressa på så att det går helt åt pipan istället "bara för att". Nu kan vi lugnt satsa vidare mot kvaliten istället!
 
Sv: 08:orna del 5

*kl*

Joline är nu helt klar för 3-års testet och jag hoppas det kommer gå bra. Hon har löshoppat 1,30 och hoppar med bra teknik och vilja, skulle kunna släppa till rygg något bättre, och är riden i alla gångarter.
Nu väntar jag bara på hennes pass, strul med ASVH, hingsthållare, uppfödare och SLU :), så vi kan åka nästa söndag. Skulle vara jättetråkigt att missa testet nu när hon är så klar och förberedd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 403
Senast: Fille
·
Hundhälsa Vår lille dv.schnauzer har sista veckan haltat rejält på höger bak. Ska försöka dra hela historien kort. Ända sen han har varit lite...
Svar
17
· Visningar
4 602
Senast: Raderad medlem 19815
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp