Bukefalos 28 år!

1-åring som bits!

Sv: 1-åring som bits!

Men det är ju du som skriver att det är ok att göra illa små barn. Under förutsättning att det är andra små barn som står för smärtan. Att det är helt ok om barn slår varandra, om de bits och plågar sina jämnåriga tills dess att de jämnåriga får nog och slår tillbaka. För det är en del av utvecklingen, inget fel i det.

Jag håller inte med om det. Jag skulle inte vilja att mitt barn skrattade åt andras smärta, och satte i system att plåga andra människor bara för att få det höga nöjet att skratta åt dem när de skriker av smärta.

Jag anser inte att mitt barn skulle ha den moraliska rätten att roa sig med att plåga andra, i väntan på att de skulle få nog och slåss tillbaka så mycket och så hårt att mitt barn till slut lärde sig.


Det går inte att undvika att små barn är hårdhänta mot varandra, det var bara det jag menade. Inte att det var okej nånstans.

Ta hjälp av en expert, gör inte illa "ditt" barn till lydnad.
 
Sv: 1-åring som bits!

Men du skriver ju att barn får lära sig själva, att de om de biter troligen kommer att få en leksak i huvudet och så vidare? Hur ska en treåring kunna veta skillnad på en kruka och en plastleksak?

Men vad bra då börjar vi alla att aga våra barn så blir världen perfekt.
 
Sv: 1-åring som bits!

Men här hade man ju försökt prata i ett och ett halvt års tid, med enda resultat att barnet skrattade av glädje över andras smärta? Att barnet med avsikt gjorde andra illa, bara för att det var så roligt att se dem ha ont?

För mig är empati en av de absolut viktigaste grundvärderingar jag vill lära mitt barn. Jag skulle inte bli ledsen om mitt barn lärde sig att om någon under ett och ett halvt års tid gör en illa, fast man igen och igen och igen säger nej, så är det faktiskt ok att freda sig. Alternativt, om man själv är den som plågar andra, att det faktiskt kan bli tråkiga konsekvenser av att göra andra illa. Att andras smärta inte enbart är en källa till glädje.

Det finns folk som kan det här med uppfostran utan att ta till våld. SÖK HJÄLP!

Uppenbarligen fungerade inte snacket i ett och ett halvt års tid = tålamod och kunskap tryter - tar till våld. Den sista delen skulle jag vilja byta ut till "sök hjälp" istället.

Du sitter och skriver att det är okej att göra illa sitt barn, det känns fruktansvärt för min del.
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag blir så arg att jag sitter och skakar.

Det är inte okej att göra illa sitt barn - hur än situationen är! Kan ni inte uppfostra på "normala" sätt så SÖK HJÄLP, slå/nyp inte era barn bara för att ni inte vet hur man gör annars.
 
Senast ändrad:
Sv: 1-åring som bits!

Jag har rapporterat tråden nu, jag tycker att att det är högst olämpligt att förespråka aga.

Det är aldrig okej.
 
Sv: 1-åring som bits!

MYSIG? Vart sjutton skrev jag mysig??

Hur tänker NI?! Ni skriver för fan att det är okej att göra illa små barn

Jag vill INTE vara med i den här primitiva diskussionen mer. Jag skäms!

Nej lambo det är ingen som skriver att det är okey att göra sitt barn illa!
 
Sv: 1-åring som bits!

Nu ska jag väl eg inte uttala mig än eftersom mitt barn fortfarande är liten plutta, men jag hoppas aldrig att jag någonsin tar till metoder i min uppfostring som gör illa mitt barn så som det beskrivs här .

Du gör henne precis lika illa om du någon gång måste sätta dig på golvet och hålla i henne som om du skulle nypa henne på de sätter jag nöp Rasmus. För jag hoppas du lika jag har en spärr då och inte kastar ner henne på golvet och lägger dig på henne utan faktiskt kan kontrollera hur hårt du måste hålla i och dessutom kan släppa när det behövs samtidigt som du förklarar för henne att man inte får göra så/hon måste lugna ner sig.
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag svarade inte dig specifikt utan mer diskussionen som kom efter och mitt förtydligande föll visst bort när du citerade ?!

Att nypas är enligt mig inte alls samma sak som att hålla fast, om det är mer hålla fast du gjorde så får du vara tydligare. Att hålla fast är väl inte att göra illa ?
 
Sv: 1-åring som bits!

Nej jag tog bort en del och svarade på det jag citerade.

Det jag ville få fram med det var att precis som man kan hålla fast sitt barn så hårt att man gör barnet illa kan man nypas så löst att man inte gör barnet illa. Syftet med nypet var att få rätt reaktion på hans handling. Hade jag inte gjort något hade han bitit tills jag gjorde något, hade jag tagit bort honom, sagt aj, blivit arg hade han fått den reaktionen han önskade av sin handling eftersom han uppfattade det som något roligt. Nu hände något helt annat när han bet som han inte alls förväntade sig och poletten trillade ner att det faktiskt är fel att bitas.

Han har inte blivit nypig för det jag gjorde. Han är inte våldsam alls av sig utan den som ska pussas och kramas med alla istället :)
 
Sv: 1-åring som bits!

Okej :)

Men jag svarar rent generellt ( som diskussionen efter ditt inlägg gled in på ) på att använda smärta i uppfostringssyfte.

Jag har ju inte den blekaste hur hårt/löst du nöp till, därför kan jag inte uttala mig specifikt om just din händelse utan jag kan bara svara för hur jag tycker rent allmänt om sådana saker i uppfostringssyfte och för mig är det fel.
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag blir så arg att jag sitter och skakar.

Det är inte okej att göra illa sitt barn - hur än situationen är! Kan ni inte uppfostra på "normala" sätt så SÖK HJÄLP, slå/nyp inte era barn bara för att ni inte vet hur man gör annars.

Jag tycker det är precis lika galet att du tycker man ska överlåta empatiinlärning på andra barn. Att ditt barn ska kunna slå och plåga andra barn på dagis, följa efter dem för att plåga dem och få dem att skrika av smärta, för att sedan skratta av glädje över hur roligt det är att göra andra illa. Är det ok för dig om dina barn beter sig så?

Hur kan du överlämna ansvaret för ditt barns empatiutveckling till andras två- och treåringar? Varför ska de göras ansvariga för ditt barns uppfostran?

För mig är det en oerhört kränkande tanke. Jag skulle inte vilja att mina barn betedde sig som psykopater, och jag vill inte att andra barn beter sig som psykopater mot dem. Och jag tycker inte det är upp till barnen att uppfostra varandra, det ansvaret är för vuxna.

Just för att det annars kan bli så som någon refererade i tråden - att treåringen löser det på treåringars vis, genom att slå något tungt i huvudet på sin plågoande för att få vara ifred. Är det bättre, tycker du?

Vill inte du att dina barn ska lära sig empati, eller är du lika glad om de tycker det är så roligt att göra andra illa att de skrattar av glädje när de får se det?
 
Sv: 1-åring som bits!

Ni skriver för fan att det är okej att göra illa små barn
Jag har rapporterat tråden nu, jag tycker att att det är högst olämpligt att förespråka aga.

Det är aldrig okej.
Du överdriver. Ingen säger att man ska slå barn här.
Att nypa är inte att slå. Att hålla i är inte att slå.
Får man nypa till/ta tag i en hundvalp som bits? Det är det nog många som gör, och jo jag anser att det går att jämföra.

Snacka om att ha blivit "världens mest perfekta mor" bara för att du fått en unge :crazy:

Fast det här är ju inte fråga om att nypas för att bestraffa, utan för att lära barnet att det gör ont när man gör illa andra, att visa hur det känns för den andre när man bits. Alltså att få barnet att utveckla någon sorts rudimentär empati, istället för att bete sig som en rubbad pyskopat. ................
Citerade inte allt men håller helt med i det du skriver.
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag håller med Lambo här. Man nyper inte barn, det är för mig jämförbart med att slå. Man förebygger, avleder, lyfter bort och påminner gång på gång på gång att man inte får slåss. Men man nyper inte! Någon sa att det var bättre att nypa än tjata, men man behöver faktiskt tjata på/påminna små barn tills det sitter där. Det tar ett tag innan det är befäst hos dem.

Sen tycker jag en del av er drar lite för höga växlar på att pmm:s son skrattade när andra skrek till när han nöp. Det är inte psykopati och att njuta av andras smärta. Vid tillsägelser och rädsla reagerar små barn ofta först med skratt. Dvs om de inte blivit riktigt så rädda att de istället börjar gråta.
 
Sv: 1-åring som bits!

Att nypa är inte att slå. Att hålla i är inte att slå.
Får man nypa till/ta tag i en hundvalp som bits? Det är det nog många som gör, och jo jag anser att det går att jämföra.

Att hålla och att nypas är inte heller samma sak eller hur, att nypas anser jag visst kan vara likvärdigt med att lappa till ..

Vem i hela fridens dagar anammar hunduppfostran på barn :confused:
 
Sv: 1-åring som bits!

Sen tycker jag en del av er drar lite för höga växlar på att pmm:s son skrattade när andra skrek till när han nöp. Det är inte psykopati och att njuta av andras smärta. Vid tillsägelser och rädsla reagerar små barn ofta först med skratt. Dvs om de inte blivit riktigt så rädda att de istället börjar gråta.

Nej, han tyckte reaktinen var rolig och gjorde det även när han bet mig. Ögonen avslöjar mer än hur barnet låter.
 
Sv: 1-åring som bits!

kl

Oj vilken jättediskussion det har blivit här! Jag ska inte lägga mig i jerseykos nypande eller inte nypande men försöka förklara hur jag tror man kan lösa en liknande situation. Självklart förespråkar jag inte aga heller men jag tror verkligen inte att jerseyko kommer att behöva använda liknande metoder igen.

Sam är nästan 2 och inte ett dugg snäll mot katter eller hundar när han inte känner för det. Han vet mycket väl att det är helt fel, vi har markerat VARENDA gång och pedagogiskt visat hur man gör. Om han inte kunnat klappa fint har vi avlägsnat antingen honom eller hundarna.

Jag kan se skillnaden på mitt sätt och sambons sätt att vara med Sam. T ex kunde sambon skratta och säga ajjaj på samma gång när Sam knep honom hårt i kinden. Sen förstod han inte varför Sam knep honom igen, han hade ju sagt aj.

När jag markerar att något är totalt o-okej eller direkt farligt så låter jag och ser helt annorlunda ut än om jag skojar. Alltså att det är skillnad på Nej - jag vill helst inte att du gör sådär och Nej - sluta i denna sekunden. Först nu har Sam börjat höra skillnad på dessa nejjen och kunnat tolka hur allvarlig jag egentligen är.

Bits gör han när han inte får som han vill, men kanske bara en gång i veckan numera. Om jag haft mitt barn på förskola och det blivit bitet av andra hade jag definitivt velat att mamman till barnet skulle ta tag i problemet. Det är väl inte förskolepersonalens uppgift?

Hm, nu vet jag inte om jag mest svamlar men gotta go, köket kallar.
 
Sv: 1-åring som bits!

kl
Det låter helt galet att det är så många som tycker det är helt ok att nypa sina SMÅ barn! Vad gör ni om barnet drar i håret? drar ni barnet i håret då eller nyps ni då med? om barnet drar i sladdar eller pillar med saker det inte får, blir den smälld på fingrarna då?

Hur kan man lära barn att inte göra illa då man själv gör det?!
 
Sv: 1-åring som bits!

kl
Vad gör ni om barnet drar i håret? drar ni barnet i håret då eller nyps ni då med?
Säger med bestämd röst Nej man får inte dra i håret man klappar fint. Fungerar inte det öppnar handen och tar barnets hand och klappar istället.

Om barnet drar i sladdar eller pillar med saker det inte får, blir den smälld på fingrarna då?
Har ett helt annat tonläge än när han gör något som gör ont, ett mer varnande det är farligt tonläge. Säger att det är ajabaja att dra i sladdarna och det är farligt. Tar honom där ifrån om jag inte hunnit stoppa honom innan han vart på och dra/pilla.

Hur kan man lära barn att inte göra illa då man själv gör det?!
Man kan nypas utan att göra illa den man nyper.
 
Sv: 1-åring som bits!

Är väl väldigt underligt om man inte får ändra tonläge för att markera. Att betona ord lite strängare tycker inte jag är samma sak som att höja rösten. Men jag är ingen expert, bara säger vad jag tycker :)

Beror nog på vad man menar med "höja rösten" :). Jag menar just det, alltså tala med en något högre / mer bestämd röst (som när man nejar hunden ungefär ;)), inte att skriva o gapa. Fast skrek AJ gjorde jag ju förstås ;)...
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 428
Senast: Migo
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 040
Senast: lady_vip
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 399
Senast: Ponnyfoton
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 570
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp