Bukefalos 28 år!

1-åring som bits!

Sv: 1-åring som bits!

*lite kl, mest annat*

Jag förstår inte hur man kan förknippa ett "nyp" med smärta??? (Nyp går ju att utläsa som något man gör med naglarna, att man tar i allt vad man kan osv. Så läser jag inte det utan jag tror att det är något som är lite obehagligt) Som jag skrev innan tror jag inte att någon förespråkat något som har med smärta och bestraffning och göra. Men att vara bestämd. Har man tjatat öronen ur sig under lång tid förstod barnet inte vad man menade. 1½-åringar behöver inte vara direkt verbalt utvecklade. Vår son ligger efter hans kompisar i förståelse. Men jäklar vad han kan klättra mycket högre än dem... Lyckligtvis är han väldigt snäll fortfarande och han har aldrig bitits eller ryckt i någon hund eller något alls faktiskt.

Själv blir jag helt matt när allt ska överlämnas till andra. Nej det är väl inte mitt problem att mitt barn har ett oönskat beteende?? Det kan väl någon annan fixa? Eller ska man gå och hoppas på att det kommer ett 10 kg yngre barn som slår till hårdare eller bits hårdare så att ens barn slutar? Ska det vara ens framtidstro? Jag anser inte att någon annan har rätt att ta tag i ett sådant problem än föräldrarna.

Vad ska man göra för att lära ens barn att det är varmt? Hålla bort barnet från allt varmt och låta det bränna sig som satan om man missar kontrollen någon gång, eller ska man ta fram något som är obehagligt varmt utan att skada och låta barnet känna att det är otrevligt. Att det är otrevligt behöver inte innebära smärta eller skada. Men helt enkelt obehagligt.

Det är väldigt otrevligt och obehagligt att hålla i en vilt sprattlande och tjutande 1½ åring för att mäta tempen, ge febernedsättande, nässpray osv. Det är inte alls roligt. Det om något borde väl ge en förtroendekris?

Tänk er själva om det var ert barn som kom på morgonen och de andra föräldrarna börjar skruva på sig. När du förstår att dit barn inte är önskvärt. Då är det inte så roligt något mer och "ajjabajja" har tydligen inte fungerat.

Eller om det är ditt barn som blir bitet gång på gång av ett speciefikt barn. När det kommer till ens eget barn som blir bitet önskar man att någon sagt åt det barnet på skarpen. Jag struntar ärligt om barnen biter sin familj, men när det kommer till att de biter andra barn blir jag redigt arg.
 
Senast ändrad:
Sv: 1-åring som bits!

Vad ska man göra för att lära ens barn att det är varmt? Hålla bort barnet från allt varmt och låta det bränna sig som satan om man missar kontrollen någon gång, eller ska man ta fram något som är obehagligt varmt utan att skada och låta barnet känna att det är otrevligt. Att det är otrevligt behöver inte innebära smärta eller skada. Men helt enkelt obehagligt.

Bra exempel tycker jag. Sam har bränt sig på kaminen (öppen spis kasett typ) ett par gånger. Vi har ju såklart sagt åt honom var gång han gått nära att "akta den är varm" eller "hot hot hot" beroende på vem som pratar med honom :D . Ändå har han medvetet provat typ tre gånger. Ena gången var kaminen rätt så varm så han fick ett brännsår på fingret. Är detta också aga?

Ugnen vet han också att den är varm och går fram och säger hot hot hot själv och sen ska han ändå testa hur pass varm den är. Han kanske bara är korkad helt enkelt :p
 
Sv: 1-åring som bits!

Du överdriver. Ingen säger att man ska slå barn här.
Att nypa är inte att slå. Att hålla i är inte att slå.
Får man nypa till/ta tag i en hundvalp som bits? Det är det nog många som gör, och jo jag anser att det går att jämföra.

Snacka om att ha blivit "världens mest perfekta mor" bara för att du fått en unge :crazy:


Citerade inte allt men håller helt med i det du skriver.


Du är på mig i varenda tråd om att jag är "SÅ perfekt". Jag ber dig - SLUTA.

Jag vill inte bli påhoppad av dig i varje tråd bara för att jag inte tycker och är som alla andra.

Edit: Jag pratar om aga. Nypas hör dit. Jag tror absolut inte att folk HÄR slår sina barn. Jag tror även att 99% (100) på det här forumet är toppenbra föräldrar och jag lär mig av många här.

(Varför får jag en känsla av att mitt "Edit" kommer undgå dom flesta...)
 
Senast ändrad:
Sv: 1-åring som bits!

Nu verkar det som att du är så arg att du inte läser vad folk skriver längre, utan svarar på vad du i din ilska tror att de skriver. Kan det vara så?

Ja absolut för jag är fruktansvärt upprörd över att du tycker att man lär barn att det gör ont med fysiska medel.
 
Sv: 1-åring som bits!

Man kan väl ta hjälp om man inte klarar av att uppfostra sitt barn utan att använda fysiska bestraffningar (det låter hårt men det är ju vad det är)?

Jag hoppas för sjutton att jag har den insikten att jag skaffar hjälp när jag behöver det.
 
Sv: 1-åring som bits!

Bra exempel tycker jag. Sam har bränt sig på kaminen (öppen spis kasett typ) ett par gånger. Vi har ju såklart sagt åt honom var gång han gått nära att "akta den är varm" eller "hot hot hot" beroende på vem som pratar med honom :D . Ändå har han medvetet provat typ tre gånger. Ena gången var kaminen rätt så varm så han fick ett brännsår på fingret. Är detta också aga?

Ugnen vet han också att den är varm och går fram och säger hot hot hot själv och sen ska han ändå testa hur pass varm den är. Han kanske bara är korkad helt enkelt :p


+ Brandgul

Det jag tycker är så hemskt är att det "obehagliga/onda" kommer från ena föräldern. Det finns ingen godkänd anledning att ta till samma metoder som barnet - som jag sagt 118 gånger i denna tråd men som INGEN kommenterat nåt om, SÖK HJÄLP om du känner att du måste börja nypas/annat.

Alla jag har pratat med tycker att dom (här på forumet) som säger att det är okej att nypas/dylikt är totalt skruvade och blir riktigt upprörda. Jag har berättat allt och ÄNDÅ kan ingen hålla med er. Varför skiljer det IRL? För att ingen här vågar säga emot strömmen eller för att ni helt enkelt har ett gammeldags tänkande?
 
Senast ändrad:
Sv: 1-åring som bits!

Hade plitat ner ett långt inlägg men så stänga E av datorn :/, nu har jag ingen tid att återge men jag svarar lite kort.

För mig är nypa = smärta/obehag och jämförbart med:

Smisk på rumpa som inte heller behöver göra ont, att smälla till på fingrarna behöver inte heller göra ont men det är båda metoder ( tillsammans med nyp ) som jag inte vill använda i uppfostringssyfte av mitt barn.

Vart ska man dra gränsen?

Att överlämna uppfostringen av sitt barn till andra på det sätt du beskriver anser jag också vara fel. Det är mitt barn och jag bär huvudansvar för att mitt barn ska bli en god medborgare som kan bete sig bland andra.

Vindvissla:
Nej för mig är det en jäkla skillnad på att Sam bränner sig själv och att du medvetet tar hans hand och lägger på kaminen.
Dvs barn gör illa sig så är det, men som förälder vill jag inte medvetet tillfoga mitt barn smärta ( som att nypa )
 
Sv: 1-åring som bits!

Dvs barn gör illa sig så är det, men som förälder vill jag inte medvetet tillfoga mitt barn smärta ( som att nypa )

Jag tror ingen här vill ge sitt barn smärta. Och nypas kan man göra utan att det gör ont. T.ex. som alla "gamlingar" gör gulli-gull nyp i kinden på en. Det gör knappast ont och man nyper inte heller för att göra illa personen och man nyper med "hela fingrarna" inte naglarna.
 
Sv: 1-åring som bits!

Jo det är det visst. Om det går så långt att man inte längre klarar av sitt barn får man göra illa det tillbaka. Så tolkar jag det, alla dagar i veckan.

Då tolkar du det fel, kanske även därför du upplever det som att många är emot dig? (och inte bara i den här tråden...)
 
Sv: 1-åring som bits!

KL

TS här.

Oj vad denna tråden blev lång! Många åsikter!

Vill bara säga att jag är helt emot aga, däremot hålla fast/hindra barnet från att göra farliga saker kan man ju behöva ibland. Däremot ALDRIG tillfoga barnet smärta med flit.

Vi är mera för att barnet får lära sig på egen hand, t.ex. att om man drar katten i örat/svansen tillräckligt många gånger så säger katten ifrån. Eller att saker är varma; han får prova att ta utanpå kaffekoppen/handdukstorken, de ger inga brännskador, men han märker att det är obehagligt varmt.
 
Sv: 1-åring som bits!

Alla jag har pratat med tycker att dom (här på forumet) som säger att det är okej att nypas/dylikt är totalt skruvade och blir riktigt upprörda. Jag har berättat allt och ÄNDÅ kan ingen hålla med er. Varför skiljer det IRL? För att ingen här vågar säga emot strömmen eller för att ni helt enkelt har ett gammeldags tänkande?

Jag tror det beror på din tolkning av vad som skrivs här. Jag gissar att du presenterat det för dina bekanta som att "på buke tycker folk att det är ok att slå sina barn"? Det skulle inte jag heller hålla med om, och ingen annan på forumet heller, misstänker jag.

Du verkar inte se skillnaden mellan att ge barnet en örfil för att de pangat en ruta (som ingen här argumenterat för), och visa handgripligen för ett barn som vägrar lyssna trots många förklaringar att om man gör andra illa så gör det ont på dom, visa hur det känns för ett barn som har lite svårt med att begripa sig på empati. Det är alltså inte fråga om en bestraffning (lika lite som det är en bestraffning att ropa "Aj!" och kanske få lite tårar i ögonvrån av smärta om barnet biter en illa på ett känsligt ställe), utan att visa för ett barn som uppenbarligen inte kunnat förstå på något annat sätt att det inte är roligt och skrattretande med smärta.

En del barn, som Björks, förstår snabbt, redan när mamman ropar "Aj!", att det inte var kul att bitas, andra, som jerseykos, behöver lite mer hjälp för att förstå.

I vilket fall så tycker jag att det är rätt att man lär barnet någon sorts rudimentär empati på den nivån att man inte gör illa andra för att det är så roligt att se dem ha ont innan man släpper lös sitt barn på andra små barn.
 
Sv: 1-åring som bits!

KL

Vill bara säga att jag är helt emot aga, däremot hålla fast/hindra barnet från att göra farliga saker kan man ju behöva ibland. Däremot ALDRIG tillfoga barnet smärta med flit.

Vi är mera för att barnet får lära sig på egen hand, t.ex. att om man drar katten i örat/svansen tillräckligt många gånger så säger katten ifrån. Eller att saker är varma; han får prova att ta utanpå kaffekoppen/handdukstorken, de ger inga brännskador, men han märker att det är obehagligt varmt.

Det är ju ingen här som verkat FÖR aga, åtminstone varken som jag eller många andra tolkar det (att det sedan finns dem som tolkar helt annorlunda är en annan sak).

Sedan är vi ju tillbaka på det att barnen ska lära sig själva, förstår hur ni menar, men vad händer om katten säger ifrån så pass att den klöser ögonen ur barnet? Eller om det handlar om en hund, vad händer om den hugger barnet i ansiktet? Eller, om det handlar om att barnet biter andra barn, om det andra barnet säger ifrån för hårt, med svåra skador som följd? Är det inte bättre att man som förälder tar sitt ansvar och försöker säga ifrån på olika sätt innan det går så långt?
 
Sv: 1-åring som bits!

Men snälla.

Självklart är det ingen här som tycker att djuret i familjen ska uppfostra barnet, jag förstår inte varför man ska dra allting till sin spets.

Självklart kommer jag att lära mitt barn hur man handskas ( och inte handskas ) med djur, men varför är det antingen eller?

Är det inte bättre att man som förälder tar sitt ansvar och försöker säga ifrån på olika sätt innan det går så långt?

Men självklart, men varför tolkar jag dig som att om man inte vill använda ex nypa som metod så tar man inte sitt ansvar ?
 
Sv: 1-åring som bits!

Klokt skrivet.


kl

Det är inte bara handlingen i sig som avgör om det är misshandel.
Det är sinnesmodet och avsikten med nypet som avgör frågan.

Ett lätt nyp på lek är inte aga.
Ett lätt nyp för att visa hur det känns är inte aga.

Däremot.

Ett nyp som utförs i ilska, kontrollerad eller okontrollerad är aga.
Ett nyp som utförs för att bestraffa är aga.
Detta oavsett hur hårt du nyper.

Att lägga en hand på en varm platta är inte aga utan en bra metod att lära barnet att det är varmt. Detta förutsatt att plattan inte är så varm att den skadar barnet och givetvis förutsatt att handlingen inte sker i vredesmod.

Barn lär genom att utförska, genom att känna och uppleva.
Att som Jersyko gjorde - visa genom en handling - var en aha upplevelse som hennes son förstod då den var på hans "språk."

Hade samma handling gjorts i ilska, med syfte att göra illa eller så hårt att det gjort riktigt ont så hade det däremot vart aga.

Det handlar om nyanser.
 
Sv: 1-åring som bits!

Men alltså, läs på lite om barnutveckling så kommer du att se att det är helt meningslöst att ge ett barn som bits (nästan enbart barn som inte har språket ännu) ett nyp för att lägga av! Småbarn utvecklar inte förmågan till empati förrän runt 3-årsåldern och de har ingen impulskontroll. Barn tar dessutom efter sina föräldrar, är det okej för föräldern att nypas som ett sätt att kommunicera så lär barnet göra det också i ett trängt läge. Frågan är hur man som förälder då ska ställa sig till det, ska man nypas tillbaka då för att visa att det inte är okej att nypas? Och som jag skrivit i tråden: ett litet barn skrattar INTE av elakhet när mamma blir arg, läs på du som är forskare så ser du att så inte är fallet.

Sen är det överlag väldigt oroande om man är så maktlös med något så kontrollerbart som en ettåring att man nyper den. Det blir knappast enklare att kontrollera viljan hos en 3-åring eller en 10-åring. Ska man fortsätta att nypas så fort barnet inte gör som man vill eller vad? Jag säger som Lamborghini, sök hjälp om ni inte klarar av att kontrollera barnen utan att ta till handgripligheter, särskilt i en ålder då de inte är kapabla till det ni vill att de ska göra.
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag haller med i varje stavelse. Dessutom tycker jag mig minnas att jerseyko skrev att hon nop barnet lika hart som han bet henne - och det gjorde ju ont pa henne sa lar ju ha gjort ont pa honom :confused:

Numera har jag faktiskt traffat ett par foraldrar har i England som agar sina barn, dvs daskar till dem i rumpan eller over handerna nar de gjort nagot fel. Inte HART sa att det blir marken - men det klassas ju likval som aga.
Sa vad ar skillnaden? Jag ser faktiskt ingen...

Och kommer foraldern att sluta med beteendet? Eller kommer det att bli som min ena svarsyster - en valutbildad kvinna med ansvarsfullt och hogt uppsatt jobb om det nu spelar nagon roll i sammanhanget - som jagade efter och nop sin 7-ariga dotter for att hon var sa rykande arg att dottern gjort detsamma mot sin aldre bror nagra minuter tidigare... Som foralder kan man inte sjunka till den nivan, tycker jag....
 
Sv: 1-åring som bits!

Jag tycker det är precis lika galet att du tycker man ska överlåta empatiinlärning på andra barn. Att ditt barn ska kunna slå och plåga andra barn på dagis, följa efter dem för att plåga dem och få dem att skrika av smärta, för att sedan skratta av glädje över hur roligt det är att göra andra illa. Är det ok för dig om dina barn beter sig så?

Hur kan du överlämna ansvaret för ditt barns empatiutveckling till andras två- och treåringar? Varför ska de göras ansvariga för ditt barns uppfostran?

För mig är det en oerhört kränkande tanke. Jag skulle inte vilja att mina barn betedde sig som psykopater, och jag vill inte att andra barn beter sig som psykopater mot dem. Och jag tycker inte det är upp till barnen att uppfostra varandra, det ansvaret är för vuxna.

Just för att det annars kan bli så som någon refererade i tråden - att treåringen löser det på treåringars vis, genom att slå något tungt i huvudet på sin plågoande för att få vara ifred. Är det bättre, tycker du?

Vill inte du att dina barn ska lära sig empati, eller är du lika glad om de tycker det är så roligt att göra andra illa att de skrattar av glädje när de får se det?

Blandar mig i lite igen... Tacka F-N för att barn ska lära sig empati - det är väl alla överens om????? Dock är vi inte överens om i fall det är OK att nypa sitt barn eller ej. Det måste väl gå att lära ut empati utan våld??????

Sen är vi nog inte perfekta föräldrar någon av oss och alla kommer säkert att göra något (därmed inta sagt "någon våldshandling") som inte är det bästa för sitt barn någongång - av misstag eller okunskap. Personligen tycker jag ett femminutersmetoden verkar minst lika elak som att nypa till sin huggande ettåring (OBS att jag INTE skrev att jag tyckte det var OK att nypas), men den är ju vedertagen o innehåller inget fysiskt våld. Skulle jag hypotetiskt sett bli tvingad hade jag hellre nupit L i armen en gång än låtit honom gråta förtvivlat i fem långa och upprepade minuter ensam i sin säng, men ok då nu kom jag i från ämnet...

Oavsett vad man tycker så tror jag att tråden har gått överstyr... Inte 17 har PMM plågat sitt barn. Hon nöp till (mjukt, hoppas jag) för att FÖRKLARA att det faktiskt känns obehagligt när någon bits eller nyps. Det är inget jag ställer mig bakom, men heller inget jag kan tycka jämförligt med aga...
SvammelAKO ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 318
Senast: Migo
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 025
Senast: lady_vip
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 337
Senast: Ponnyfoton
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 461
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp