10:orna del 7

@sassiball
Super trist att du tappat intresset, får hoppas bara det är något tillfälligt.
30år är i övrigt annars lång tid också. Och säkerligen en massa bra år också att komma ihåg och njuta utav =)

Hoppas du får tillbaka suget! Vet hur det känns som sagt :(
 
Ush själv känner jag mig sjukt omotiverad att rida överhuvudtaget. Blir inte fler träningar, känner absolut inte för detta. Har lite att göra med att min andra häst nu ska sättas igång efter en tid som konvalescent och jag pallar inte med att rida två stycken. Egentligen vill jag inte rida alls men får ge min andra häst en chans i alla fall.
Så det blir sommarlov för Fendi. Det har hon ändå förtjänat, hon har varit igång sedan i november.

Jobbigt ned sånna perioder, vet precis som många andra hur de känns.. Men som någon mer i tråden påpekade så mår dem ju inte dåligt att bara gå och skrota heller, de är ju faktiskt en bra tid för de , lite sommarlov helt enkelt :)
 
Vi har haft en upptagen vecka. Måndags hoppade vi små stuts i paddocken. Tisdag första terrängträningen för Viktoria Carlebäck, som gick så galet bra!!! Så synd att inte ha fotograf vid de tillfällena. Onsdag uteritt, skulle bli lite lagom långt med red vilse så 1 mil visade appen på när vi kom hem.. dock mycket skritt. Torsdags hoppträning som gick så otroligt bra!! Har verkligen kommit in i ett fantastiskt flyt just nu. Hoppade bl.a. fyra hinder i rad med 2, 1, 2 galoppbommar mellan som han tog med bra rytm och helt enkelt bäst varje gång. :) Slutet på veckan blev lugnare med jobb för min del.
Nu har jag fått tid till dressyrträning imorgon kl. 10. :o
Ska rida idag men regnet vägrar sluta. Hoppas det lugnar sig till kvällen.
 
Igår jobbade jag Våd från backen. Försöker hitta den där samhörigheten vi hade i höstas, vill sig inte riktigt. Märks att han blivit tryggare i sig själv och med det "vågar" säga ifrån mer i mina krav. Inte för att han var kuvad innan, men väldigt mammig så följde mig som en hund ;)
Han är duktig och gör för det mesta vad jag ber honom om, och han är väl medveten om när det blir fel. Men han kan lixom inte låta bli att fråga "varför?" :p

Vårat betessläpp har blivit förskjutet en vecka pga ett virus på en av hästarna. Verkar dock inte vara någon annan som insjuknar så till helgen ska det släppas. Våd går ju redan ute sen någon vecka, men i vinterhagen så blir en del meck med att fixa hö dit varje dag. Speciellt när min häst leker "kast med litet hönät" varje dag så jag får leta reda på dom hela tiden :cautious:
Men i söndags fick han två nya brudar i hagen som oxå vill gå ute. Snacka om att han fick fullt upp att ordna upp alla. Där syns oxå hans nyfunna självsäkerhet. Älskar att sitta och titta på hästarna och hur de ordnar upp rangen. :love: Vi har så mycke att lära i vår hantering av flocken.

Idag får han lite vila, jag ska skriva sista salstentamen för terminen imorn så ska ladda inför den.
Sen är det looooov och massa hästtid!!!:banana:
 
Vad kul med hubertus, tyvärr är nog jag för feg :p Mina hästar är inte direkt vana med den där starten då alla springer iväg i full fart i princip så tror det skulle bli något bakutsprång och sen full fart och då skulle jag säkert smaka på gräset :rofl:

Men dagen till ära så tog jag mig ut på en ridtur i skogen (min rygg höll för en ridtur iaf), stack ut direkt efter jobbet i morse faktiskt för dom lovade regn på eftermiddagen och eftersom förmiddagen bjöd på sol och växlande molnighet så tog jag det då. Fick stå ut med tröttheten :angel:

Eftersom hon stått i 3 dagar nu pga att jag har ryggont, regn och tävling så fick det bli en rolig tur, först tänkte jag klättra men kände mig dum och göra det nu så vi tog den vanliga rundan, lite uppför och lite nerför.
Körde mesta delen skritt sedan lite travsträckor och 3 galopper, alla tre fattningarna tog hon fint och dessutom RÄTT varje gång! Happyface kan jag säga efter allt strul vi haft nu med galoppen.

Kunde även få mer steg av galopperna idag och inte bara några steg som hon oftast gjort förut när man tar efter någon väg. I mördarbacken är väl där hon kan hålla galoppen hela tiden i stort sätt men annars är hon duktig på bryta av ner till trav, så det går framåt helt enkelt!

Sedan körde jag en hel del skänkelvikningar emellanåt och tycker hon är riktigt duktig och lyhörd på det. Dessutom blir hon riktigt mjuk och fin av det och söker sig mer och mer ner och framåt och stundtals ggr tyckte jag mig känna ryggen höjas (lr så var det inbillning).

Hon frustade på fint sista biten vi körde en del travarbete, pigg och fin framåt. Verkligen superkul och rida henne idag. Satt med ett stort smile hela ridturen :bump:

Så med andra ord, super nöjd för idag!
Blir nog något liknande imorgon om dom inte är för blöta när jag kommer ut. Men det sägs att vi ska få lite mer sol nu efter imorgon. Hoppas innerligt på det!

Betessläppet hos oss verkar bli av runt 13 lr 14:e juni, jag röstar på 14:e då jag ska ner till Örebro den 12:e då lillsyrran tar studenten :bump: Hade tänkt stanna hela helgen då men det får väl bli en natt bara helt enkelt.

Så vi ska väl skicka in träckanalys snarast då :)
 
Vad kul med hubertus, tyvärr är nog jag för feg :p Mina hästar är inte direkt vana med den där starten då alla springer iväg i full fart i princip så tror det skulle bli något bakutsprång och sen full fart och då skulle jag säkert smaka på gräset :rofl:

Men dagen till ära så tog jag mig ut på en ridtur i skogen (min rygg höll för en ridtur iaf), stack ut direkt efter jobbet i morse faktiskt för dom lovade regn på eftermiddagen och eftersom förmiddagen bjöd på sol och växlande molnighet så tog jag det då. Fick stå ut med tröttheten :angel:

Eftersom hon stått i 3 dagar nu pga att jag har ryggont, regn och tävling så fick det bli en rolig tur, först tänkte jag klättra men kände mig dum och göra det nu så vi tog den vanliga rundan, lite uppför och lite nerför.
Körde mesta delen skritt sedan lite travsträckor och 3 galopper, alla tre fattningarna tog hon fint och dessutom RÄTT varje gång! Happyface kan jag säga efter allt strul vi haft nu med galoppen.

Kunde även få mer steg av galopperna idag och inte bara några steg som hon oftast gjort förut när man tar efter någon väg. I mördarbacken är väl där hon kan hålla galoppen hela tiden i stort sätt men annars är hon duktig på bryta av ner till trav, så det går framåt helt enkelt!

Sedan körde jag en hel del skänkelvikningar emellanåt och tycker hon är riktigt duktig och lyhörd på det. Dessutom blir hon riktigt mjuk och fin av det och söker sig mer och mer ner och framåt och stundtals ggr tyckte jag mig känna ryggen höjas (lr så var det inbillning).

Hon frustade på fint sista biten vi körde en del travarbete, pigg och fin framåt. Verkligen superkul och rida henne idag. Satt med ett stort smile hela ridturen :bump:

Så med andra ord, super nöjd för idag!
Blir nog något liknande imorgon om dom inte är för blöta när jag kommer ut. Men det sägs att vi ska få lite mer sol nu efter imorgon. Hoppas innerligt på det!

Betessläppet hos oss verkar bli av runt 13 lr 14:e juni, jag röstar på 14:e då jag ska ner till Örebro den 12:e då lillsyrran tar studenten :bump: Hade tänkt stanna hela helgen då men det får väl bli en natt bara helt enkelt.

Så vi ska väl skicka in träckanalys snarast då :)

Hubertusritt kan anordnas på så många sätt. Min idé är att alla som kan hantera sin häst i alla gångarter ska kunna vara med. Ska försöka få till lite hinder oxå.
Beroende på underlag och hur vädret varit så har jag olika planer för svansjakten/upploppet. :)

Härlig tur nu verkar ha haft! Här öser det bara ner och den där jäkla fläkten går på högvarv hela tiden. Jag vill ha sommar nu!!! :arghh:
Eller iaf inget regn och temperaturer över 10 grader. :mad:
 
Hubertusritt kan anordnas på så många sätt. Min idé är att alla som kan hantera sin häst i alla gångarter ska kunna vara med. Ska försöka få till lite hinder oxå.
Beroende på underlag och hur vädret varit så har jag olika planer för svansjakten/upploppet. :)

Härlig tur nu verkar ha haft! Här öser det bara ner och den där jäkla fläkten går på högvarv hela tiden. Jag vill ha sommar nu!!! :arghh:
Eller iaf inget regn och temperaturer över 10 grader. :mad:


Låter kul som sagt, hur långt är det till dig från Falun tro då? :p
Miraz brukar iof inte vara den som bryr sig så mycket så det hade varit kul och vara med. Prova iaf ;)

Hm, ja regnet kom som sagt på em/kvällen hos oss, sen uppehåll hela natten och nu börjar det droppa igen. Suck.
Jag håller med dig, SOMMAR NU TACK!! För tusan det är den 3 Juni och folk går med vinterjackor, mössa och halsduk ute. Det är INTE ok!
 
Härligt!! :D

Vad aktiva ni e! Kul!
Se till att ragga fotograf i framtiden bara. (Säger hon som är mästare på att bara lägga ut "mellan-öronen-bilder" :angel:)

Det som är så tråkigt när man jobbar oregelbundet och kan åka iväg på dagarna är ju att ingen annan kan då...

Idag var vi på dressyrträning. Tänk att det är så lätt egentligen!! Och är det så svårt hemma. Han jobbade på så himla bra. Blev helt slut och tom svettig.
 
Jag blir tokig! !!

Ny sko för Nilmar i fredags...

Idag var det dags att ringa hovis igen. Men nu byter jag hovis. Fick tag i en som jobbar på kliniken. Dyr men väl värt det.

Haft ute laser på svullnaden och det har gjort stor skillnad. Hon kommer ut imorgon också. Får köra ett antal gånger så hoppas jag att det går ner.

Gaaahhh!!@
 
Idag jobbade jag Våd på töm. Och han jobbade på såååå fint. Lite loj i början, ville inte riktigt trampa igenom. Men vaknade snart till med lite övergångar och tempoväxlingar.
Tränade galoppfattningar, och jäääklar vad bra vissa blir! :love: speciellt i vänster varv. Och han kunde rulla på helt ok i en sjysst form.
I höger är det svårare, men ändå så mycket bättre än tidigare. Han behöver lite mer stöd där bara. Även avsaktningarna funkade riktigt bra. Nu ska bara piloten lära rida så vi kan lyckas lika bra uppsuttet :wtf:
41E16B5D-62C7-4206-B148-3C9DC12178DC_zpsjzion7pd.jpg
 
Senast ändrad:
Våd har fått massage idag, som han njöt av till fullo! Helt slut var han efteråt, som om han gått ett hårt träningspass :p
Så kul att se hans reaktioner när hon hittade punkter och han verkligen njöööt! Ibland vinglade han och såg ut att somna vilken sekund som helst. Sen stod han med sträckt hals och sträckte läppen allt han kunde :D
Härligt att få höra att hästen är fin muskulärt, inga ridrelaterade spänningar och ett "fortsätt träna som du gör för det funkar bra för honom" :love:
 
Våd har fått massage idag, som han njöt av till fullo! Helt slut var han efteråt, som om han gått ett hårt träningspass :p
Så kul att se hans reaktioner när hon hittade punkter och han verkligen njöööt! Ibland vinglade han och såg ut att somna vilken sekund som helst. Sen stod han med sträckt hals och sträckte läppen allt han kunde :D
Härligt att få höra att hästen är fin muskulärt, inga ridrelaterade spänningar och ett "fortsätt träna som du gör för det funkar bra för honom" :love:

Härliga bilder =D Gud så fin han är alltså!

Vad skönt med massage! Och härliga saker och få höra.
 
Delvis kl

Igår var jag och Miraz ut på en tur tillsammans och vi tog mördarbacken och körde en galopp upp för den jobbigaste delen sedan fick det bli lite skritt och sen sista trav.
Lite jobbigt men superkul tyckte hon minsann.

Mjuk och framåt, så himla kul och rida henne nu alltså och hon är SÅ taggad inför allt.
Jag njuter i fulla drag alltså, helt överlycklig.

Idag skulle jag ut på turer med båda igen MEN jag förstörde det med och sova bort den tiden så istället fick båda sig en rejäl dusch i denna kokheta värme. Sakura hann jag schamponera in men Miraz fick bara en rejäl omgång med vattnet och gud så hon NJÖÖÖÖT! Fina tjejen!

Om snart 1 vecka så släpps mina på bete med och det oroar mig lite. Miraz kommer ju ha munkorg första tiden, dygnet runt för säkerhetsskull men Sakura har aldrig behövt en men dom slänger sig över gräset varje gång jag låter dom käka vid hand en stund och alltså, det oroar mig. Båda är ju väldigt lättfödda hästar och MATGLADA, Miraz har aldrig haft symtom på fång inte heller Sakura MEN efter att jag fick veta detta med fettdepåer så vill man ju inte vara dum.

Sakura har aldrig haft sådana heller men man blir ju nojig ändå, är jag knäpp då?
Tycker ni att hon ska ha en i början också? Jag tänker just på detta med att hon rasade i vikt i vintras och att hon precis kommit upp i fint hull nu, finns risken att hon vräker i sig? JA absolut, hon är ett matvrak, tusen ggr mer än Miraz och DET oroar mig. Hm.. Hur hade ni gjort?

05C37000-3C5D-4740-8BA9-E43D8A891BA7_zpsa4akdhfk.jpg

C09E5ACE-2C82-4BAB-B418-F25DEDFB59EB_zpskccbjgnp.jpg

F4F21D52-BC76-4A24-BE2F-49D47FA47CEA_zpsf7tbzz1z.jpg

CDEB43EB-86D2-464E-9A4E-C8A37F24E84A_zpsknfcs0z1.jpg



Nyduschad tjej från idag :heart
4A9B4F6B-CAF5-4B7F-B97A-CC884B486CF0_zps04er5wqv.jpg


Och såklart blev det rulla av dess like efteråt ;)
27173DFE-C8F5-46AD-9FD9-DA675B632A7F_zpsrhh53qnh.jpg
 
Hugo har fått flytta stall till ett lösdriftstall med många kallblodskompisar. Nu ser han otroligt smal ut för en gångs skull :D

Den bruna med ljus man och svans och tinkern är båda väldigt höga i rang och hingstiga, så det var ett hemskt bråkande med de två. Sen tog de varsin kompis och står nu två och två. Hugo och skäcken verkligen gosar upp sig med varandra redan några minuter efter ihopsläppet. :up:
 
Idag var jag ut på en härlig tur med Miraz, var en annan som frågade om jag ville med ut på en tur och jag sa det att jag tänkte bara ta
mig en liten tur, ganska lugn så hon sa att det blir bra.

SÅ därför sket jag i benskydden, hon slår inte direkt i sina ben utan jag föredrar och ha dem vid arbete i skogen, som klättring, hoppning osv.
Jag ångrade mig definitivt för turen hon ledde oss ut på var en massa klättring i blandad terräng, men tror det gick bra trots allt.

Pigg och glad definitivt, tror hon tyckte det var superkul trots att hon blev trött emallnåt, vilken jäkla klätterbacke hon visade oss, den blir det mer av. Lite stenig och rötter så dom fick tänka samtidigt. Kalas tyckte jag, Miraz ville helst bara trava rakt upp men hon fick minsann skritta uppför ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 547
· Visningar
50 841
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 798
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp