10:orna del 7

Duktiga! Vad är det för ponny?
Ponnyn heter Spidie och är en herre på 24 år. C-ponny, modell mindre. Mycke welsh i tror jag. Tävlat hoppning i sina glans dagar på hög nivå och klipper fortfarande hinder på 1.10 utan problem om han får.
Han tillhör en tjej i stallet som tyvärr börjat växa ifrån honom. Men Jason (sonen) ska få låna honom under veckorna han är hos mig :)
Kanske kan det bli ryttare av honom oxå ;)
 
@KrullTroll Anordnar du hubrtus är jag på med min tant! Trollhättan ligger inte så långt bort varit där och tävlat ett par ggr :D

Angående sin sko så fick han en rejäl hovböld när jag köpte honom. Boxvila mm you name it. Tog lång tid för det att läka. Detta har inneburit att höger fram varit lite smalare/mindre och vi har jobbat på att få den att växa ordentligt. Tyvärr efter att vi släppt ihop alla hästar och med blöta marker så sugs skon av. Lättare att trampa av sig högern när hoven är mindre.

Speciellt när man är stor och varje gång bootsen åker på så tycker Nilmar att det var ngt nytt det biter vi på och ser om det lossnar :D

Min hovis kommer inte förrens imorgon vid 16. Detta innebär att ytterligare en veckas vila är lagd på honom. Även på Stoet.

Lite irriterande. Han har både höjt priser och blivit svårare att få tag på. För jäkla tråkigt att han är så grymt bra! *morr*

Ingen terrängträning denna vecka. ingen träning alls men men

Snart hoppas jag komma igång ordentligt.
 
Varken barn eller ponny är -10r, men va tusan. :p
Försöker sälja på min son hästlivet, och med denna ponny kom jag ett steg närmar.
10982613_10153018042933789_3778270486352572986_n.jpg


Handen vart lite fel här, men annars har han gjort ett fint ridpass med slalom, rida över bommar och ryggning :love:
Hälen ner och rak som en fura i ryggen :p

Så fina :love:
 
@KrullTroll
Alltså det var lite spooky att DU ska anordna en bruksträning också imorgon, det ska en i mitt stall också göra.
Dom är ett helt gäng som ska träna/leka lite på banan imorgon. Funderar starkt på och vara med. Men jag vet ej, dom ska samlas vid 10 och bygga en bana.

Vet inte om jag är så pigg på och gå upp så tidigt när jag ska jobba natt igen på söndag. Så vi får se!
Blir säkert fler ggr annars.

För övrigt så går allt bra här. Var ut och red i förrgår, igår blev det inget för det blev så sent.
Idag var jag upp på banan och busade lite, försökte oss på och få till Bugan men hon fortsätter och vrider kroppen så hon nästan lägger sig ner på sidan :p Är så rädd för att hon ska tippa omkull, hahaha

Sen fick hon hoppa över en "mur" också. Hon är så duktig min fina flicka :heart

http://vid577.photobucket.com/album...2-63AF-4A9E-A328-708EA477A495_zpsnd9al3nz.mp4

9B742886-F590-4A87-A82F-EC6672CB5BCB_zpsgnm83fxl.jpg

73B258A4-0448-43D8-B57A-8016EA6C0803_zpsobhdppu6.jpg

1AE8250A-DD0D-40A8-8931-564EF27697B7_zpsslkfrezz.jpg


Sen tänker jag visa hur fin Sakura också blivit, äntligen =D
4295F084-5A9B-4896-A8C7-8866FB4A95DB_zps6zsghw31.jpg
 
@Molin vilket sammanträffande :D

Vår "tävling" jättebra!!
Var två klasser, en riden och en för tömkörning.
I ridklassen gick det så jäkla bra, ända tills vi kom till ryggningsmomentet. Våd hade plötsligt glömt hur man ryggar. Speciellt hur man gör det rakt :banghead:
Så där misslyckades vi totalt.
För övrigt gick han jättebra!! Så med våra missar slutade vi på 3:e plats.

Sen skulle vi tömköra och jag var sjukt revanschsugen. :p
Nu funkade ryggningen nästan perfekt!! Dock missade vi vändningen i ruta lite och en kon föll.
Trodde ändå att vi skulle ta hem det och så även vår första blågula rosett. Men vi vart slagna....med 4 ynka sekunder :arghh:
Blev en andraplats, vilket inte är fy skam. Men jag är en så sjukt dålig förlorare :o

Bara att kämpa vidare mot den där blågula:D

Jag filmades när jag red, ser det inte för jävligt ut så lägger jag ut den sen ;)
 
Nu har Royal bytt stall, han har varit väääldigt mammig sen vi kom dit. Så var han när vi flyttade sist oxå. Bryr sig inte om andra hästar, utan gnäggar efter matte o ska vara med mig hela tiden istället, aaaw:love:
Imorn ska han släppas ihop med 6 andra hästar i en stooor gräshage. Jag är jättenervös då han gått ensam i hage senaste halvåret. Men jag vet att han funkar bra med alla hästar, speciellt när det finns mycket gräs. Så jag tog ledigt från jobbet imorn o ska vara där imornbitti och rulla in honom i bubbelplast när vi släpper ihop dem:crazy:

Idag red vi en långtur i skogen, och en bra bit på 70-väg där folk kör som idioter(!), Royal som varit vääldigt rädd för alla fordon innan, har nu blivit så duktig o bryr sig inte så värst om bilarna:love: stolt! Vi gick ner till vattnet, och då sprack matte av stolthet ännu mer. Jättebabyn som knappt vill doppa tassarna i en vattenpöl, klampade efter lite övertalning ner i sjön:love:
:heartÄlskade underbara häst:heart
11391192_10153308465041067_5452697481327024805_n.jpg
 
Nu har Royal bytt stall, han har varit väääldigt mammig sen vi kom dit. Så var han när vi flyttade sist oxå. Bryr sig inte om andra hästar, utan gnäggar efter matte o ska vara med mig hela tiden istället, aaaw:love:
Imorn ska han släppas ihop med 6 andra hästar i en stooor gräshage. Jag är jättenervös då han gått ensam i hage senaste halvåret. Men jag vet att han funkar bra med alla hästar, speciellt när det finns mycket gräs. Så jag tog ledigt från jobbet imorn o ska vara där imornbitti och rulla in honom i bubbelplast när vi släpper ihop dem:crazy:

Idag red vi en långtur i skogen, och en bra bit på 70-väg där folk kör som idioter(!), Royal som varit vääldigt rädd för alla fordon innan, har nu blivit så duktig o bryr sig inte så värst om bilarna:love: stolt! Vi gick ner till vattnet, och då sprack matte av stolthet ännu mer. Jättebabyn som knappt vill doppa tassarna i en vattenpöl, klampade efter lite övertalning ner i sjön:love:
:heartÄlskade underbara häst:heart
11391192_10153308465041067_5452697481327024805_n.jpg

Så härligt foto, jättefint! Så skönt att han inte bryr sig om fordon längre. Förstår att du är lite nervös inför hopsläppet men så kul för honom :)
 
Ush själv känner jag mig sjukt omotiverad att rida överhuvudtaget. Blir inte fler träningar, känner absolut inte för detta. Har lite att göra med att min andra häst nu ska sättas igång efter en tid som konvalescent och jag pallar inte med att rida två stycken. Egentligen vill jag inte rida alls men får ge min andra häst en chans i alla fall.
Så det blir sommarlov för Fendi. Det har hon ändå förtjänat, hon har varit igång sedan i november.
 
@KrullTroll Spännande o grattis!:up: Fiiiilmeeeen tack!!! :bump:

Film kommer, har bara sett en dålig uppladdning. Men det såg inte för jävligt ut iaf. Så får jag bara bättre upplösning på den så kommer den :)

Gött att flytten gått bra och att han har morskat till sig. Är man så stor får man ju tuffa till sig. Något jag iof har försökt banka in i skallen på stallets ardennervalack i 6,5 år. Hästen väger nästan ett ton men blir skiträdd för en björk i en granskog ;)
Lycka till med ihopsläppet imorn.
 
Ush själv känner jag mig sjukt omotiverad att rida överhuvudtaget. Blir inte fler träningar, känner absolut inte för detta. Har lite att göra med att min andra häst nu ska sättas igång efter en tid som konvalescent och jag pallar inte med att rida två stycken. Egentligen vill jag inte rida alls men får ge min andra häst en chans i alla fall.
Så det blir sommarlov för Fendi. Det har hon ändå förtjänat, hon har varit igång sedan i november.

Men vad trist :(
Tungt när lusten bara försvinner. Kan hoppas att med att ge en vila så lugnar sig pressen och då kommer lusten tillbaka?
 
Ja jag hoppas det ändå. Har ju haft häst i 30 år, men nu är jag riktigt trött på det.

Har en kompis som är lite i samma situation. Hon har haft häst sen innan hon kunde gå i princip, oftast haft 2-3 hästar samtidigt. Nu har hon en kvar, men lusten har sakta försvunnit under det senaste året.
Hon löste det genom att låna ut honom under sommaren för att helt få semester. Sen får hon se till hösten om hon saknat det eller om han får stanna där han är.

Kortare perioder av tappad lust är ju inget konstigt eller ovanligt. Värre när det blir mer bestående.
 
Jag hade planer på att låna ut min i våras, men efter diskussion med maken så menade han att händer det då något när hon är utlånad så kommer du att bryta ihop helt. Så jag gör inte det ändå.... hon får gå här o skrota.
 
@sassiball Hästen mår inte dåligt av att bara gå i hagen och skrota. :)

Allmänt:

Här går det långsamt. Igår var första dagen som vi kom ut och skritta och jag tycker hästen har tappat megamycket. Känns väldigt svag i bak men nu kör vi på så att han kan bygga. Blåste halv storm igår och gör det nu med men Nilmar är lugnet själv. Dock lät jag hann gå först så han kunde ha fokus på mig och allt runtomkring. Går vi som nummer 2 så blir han lite för glad *s*

11148406_10152972107726819_3910615426556100982_n.jpg


Min mamma red stoet och jag Nilmar.

11391256_10152971794891819_8975331982756941026_n.jpg
 
Jösses vad ni skriver!

@Diabetikern Skönt att ni får börja komma igång igen! Jag har glömt, vad var det som var fel?

Min lilla prins kördes iväg på bete igår.
Han har bara åkt transport 2 gånger i sitt liv men klev rakt på och stod som ett ljus hela vägen. Talade om högt för alla när han kom dit (gnäggar så man får ont i öronen för tillfället :mad: ) men så fort han kom ut i hagen körde han ner näsan i gräset och där stod han sedan.
Känns jättebra att han får vila nu samtidigt som det kommer kännas tomt utan honom i stallet!
Fortsätter han hålla sig såhär lugn så kommer han ev släppas ut i hingstflocken, vore såååå kul om han kunde få gå med småkompisar ett tag :love:
 
@Molin Miraz är så fruktansvärt söt! Så, nu fick jag det äntligen sagt. Har tänkt så hur många gånger som helst men inte fått det ur mig. :o;)

Här har Hugo fått testa sadlar de senaste dagarna. Han har varit på hemskt humör och stod senast idag och sparkade med bakbenen på gången, samt skrapar med framhoven som en tok. Men sen så... inte undra på. Han har gått i vinterhagen ensam som sällskap till den nya hästen A som står i sjukhage, granne till beteshagen. Dock verkar stallägaren tycka att vi ska köpa hö själva, alternativt att Hugo klarar sig på halm att äta, eftersom nu helt plötsligt är höet slut och de vill inte öppna en ny bal hösilage eftersom det är så varm säsong? :confused::confused: Så stackars Hugo har varit jättehungrig när han behövt klara sig på halm.
För att inte nämna att det är helt omöjligt att hitta hö att köpa nu så här sent? Lite framhållning hade varit bra från stallägarens sida då kontraktet säger att hö ingår i hyran :arghh: :rage: Men vi är trollkarlar så A's ägare tipsade om en som hon hade fått köpa loss lite hö från och som hade lite över till oss också. :bow: Så imorgon blir det hö hämtning och lilla hästen går på bete nu idag på eftermiddagen tills kvällen så han slipper vara hungrig (alltså det finns hö i stallet som vi fått låna av A's ägare, vi = alla i stallet... men ändå).

Idag hittade vi äntligen en hoppsadel som passade, jag som hoppats på att köpa en dressyr, men det här funkar bra det också. Jag har alltid tänkt att "Hur ska vi hitta en extra vid sadel som passar denna tjockis utan manke??", men tydligen passade en normal-vid bom och han är tydligen inte så vid. :o:D

Glad Hugo på bete! Och sen en bild från vinterhagen och A som står i sin lilla sjukhage. Han är inte så tjock längre. :heart
11287313_10203936770322855_954322349_n_zpshw0hcmyy.jpg
11356106_10203936770602862_1571139363_n_zpsdukdocfg.jpg
 
@Molin Miraz är så fruktansvärt söt! Så, nu fick jag det äntligen sagt. Har tänkt så hur många gånger som helst men inte fått det ur mig. :o;)

Tackar så hemskt mycket snälla du =D
Vad glad jag blir och få höra det, för mig är hon den sötaste i världen! hihii

Dina fina kille är en riktigt charmknutte med, gillar honom skarpt!
Du gör ett bra jobb med han och det ska bli kul och följa er ihop. Skönt att du hittat en sadel, oavsett vad för sort så är det skönt och ha en när
väl ska rida.

Själv har jag en mjuk bomlös sadel också som jag rider mycket i eftersom jag rider mest i skogen. Tycker det är skönt och ha en sådan. Man sitter inte helt rätt med benen men man sitter som en Gud i den ;) haha
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
869
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 349
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
72 73 74
Svar
1 474
· Visningar
48 054
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp