10:orna del 7

Jag har inte helt låtit Fendi vila ändå, eftersom hon blev smällfet av det nya betet, så jag blev orolig att hon skulle bli sjuk av det, bara att rida lite till så det värsta hullet försvinner och så in i ponnyhagen med henne. Mest uteritter och galopparbete, hon är pigg o glad trots magen.
 
Vår lilla utflykt igår gick så jäkla bra!!

Var ensam i stallet när jag skulle åka så fick helt enkelt lasta själv. Vilket gick utan problem. Våd gick på som vanligt och stod sen lugnt kvar medan jag stängde allt och vi rullade iväg.
Körde till andra sidan stan där kompisen bor. Där lastade jag även av själv utan problem :D

Vi hoppade upp och red iväg. Red längs gamla nossebrobanan som är en gammal sträcka där det tidigare gick tåg. Nu är rälsen sen länge borta men istället är det en lååååång grus/sandväg som är helt perfekt att rulla i galopp på. Vilket vi oxå gjorde :love:
Sen kom vi fram i grannbyn, och där tog vi skogsvägen tillbaka.
Glömde sätta på appen men det var en tur på några mil, tog oss drygt 2 timmar.
Våd känns så lagom pigg och framåt, efter massagen känns han oxå mycket mjukare :)

Väl hemma spolade jag av honom och sen lastade jag in honom och rulla hem. Han var rätt trött, vilket sällan händer :p men var en lång tur i varmt väder. Så idag får det bli lite lättare motion.
Själv ordnade jag en redigt snygg ridbränna med fräsiga vita linjer efter linnet :up:
 
Hugo har fått några dagar för sig själv nu. Alltså ingen träning eller promenader. Vi skulle träna han med sadel igår när vi äntligen hittat en sadelgjord till den nya sadeln, men då såg vi att han hade trampat sönder en söm/hoven så han fick stå ca 15 min med hoven upp i luften medans jag försökte få ur den j*vla sömmen (den ville inte lossna :rage:) innan mamma hittade en tång vi kunde knipsa av sömmen med. Men vid det laget hade den snälla hästens tålamod försvunnit och han försökte lägga sig, sitta, resa sig osv för att få sätta ner hoven. Kändes inte som en bra dag att ta ut honom med sadeln för första gången på nya stället, så han fick gå tillbaka till hagen med kompisarna och lugna ner sig. :p
Imorse åkte vi ut tidigt på morgonen och hittade en sovande flock hästar. Och Hugo ser så rolig ut med sin flugkostym. :rofl: Täcket ligger dock inte 100 på honom, det är inspänt längst in överallt men åker fortfarande bak utan att det drar i bogen. Så vi funderar på att sy in täcket och korta ner den långa ryggen, får se om det skulle hjälpa... :idea:
10446567_10203992032544376_991922510552224355_n_zpsyokh1ywe.jpg
1795706_10203992031744356_2373335827394264354_n_zpsk5oz3xhl.jpg


Förresten, ni kommer få se tinkern bakom Hugo photobomba en hel del nu verkar det som. Han följer Hugo vart han än går. Idag följde Hugo efter mamma och mig när vi skulle fixa vattnet en bra bit från flocken (som vanligt då, Hugo följer med överallt), så gnäggade Hugo och L (tinkern) kom galopperandes runt hörnet. :love: Han är hemskt snygg!
 
@Aionee
Hugo är en riktigt fin kille =D

Vad skönt att allt rullar på för er och han verkar mer nöjd dessutom. Det betyder mycket för en.
Jag måste få fråga, vad har du för stl på munkorgen? Och vad har han på grimmor?

Jag köpte en i stl COB till Sakura men den kändes liten. Den går på precis, men den sitter så tajt runt om nosen, skall den göra det?
Hade bara tänkt haft den i några dagar på henne för säkerhetsskull, hon kasta sig på gräset idag vid betessläppet så är lite nojig efter detta året med stress och viktnedgång pga det.
 
Kl.

Idag var det betessläpp och det blev en stohage, går en valack med våra också för att han blir mobbad av dom andra valackerna lr hur det var.

Släppet gick väl helt ok måste jag säga, totalt 7 hästar i våran hage och dom delade in sig 2 och 2 förutom en som går vid sidan om själv.
Mina håller givetvis ihop och dom drog sig undan dom andra direkt, först sprang alla runt tillsammans sen delade dom upp sig.

Valde att låta mina gå utan munkorg i natt eftersom dom förmodligen kommer springa runt och göra upp allt emellan säkerligen även om det var lugnt medans vi var där efter släppet.

Var ett sto som blev lite het i gröten och var på två andra, så mina blev jagade lite i den vevan men dom försökte springa ifrån dem och till slut kom dom ifrån med.
Mina är inte dom som ger sig in i bråk direkt, dom håller sig borta. Så det är skönt!

Tror detta blir kalas.
Men imorgon åker munkorgar på, och dom får väl ha dom på i 1-2v, Sakura kommer inte behöva ha så länge tror jag. Men Miraz kommer jag ha lite mer på för säkerhetsskull. Vill inte riskera något!

Annars har det varit lugnt, Miraz var ut på en tur på berget igår med en tjej som lånade henne.
Hon och hennes kompis skulle upp och fika så hon fick låna Miraz då eftersom jag iaf varit i Örebro och firat min syster som tog Studenten i fredags!
 
Vad härligt med alla betesbilder! :love:
Kommer själv precis från stallet där vi tillslut släppt ihop alla kusar. Laddar i detta nu in bilderna från kameran, så snart kommer det upp här oxå :)

Släppet gick bra. Våd försökte som väntat ta ledarrollen, vissa var med på hans planer. Tidigare ledaren sådär, men verkar kunna övertalas. Gravida ardennermadamen tyckte mest han var fjantig och visade tydligt att hon inte ville ha med han att göra :p
Tror det kommer bli bra detta :D
 
@Aionee
Hugo är en riktigt fin kille =D

Vad skönt att allt rullar på för er och han verkar mer nöjd dessutom. Det betyder mycket för en.
Jag måste få fråga, vad har du för stl på munkorgen? Och vad har han på grimmor?

Jag köpte en i stl COB till Sakura men den kändes liten. Den går på precis, men den sitter så tajt runt om nosen, skall den göra det?
Hade bara tänkt haft den i några dagar på henne för säkerhetsskull, hon kasta sig på gräset idag vid betessläppet så är lite nojig efter detta året med stress och viktnedgång pga det.
Tack, visst är han :love:
Han har full på både grimmor och munkorgen (eller munkorgen kanske var cob-full?). Dock är hans huvud lite knepigt för han är stor i övre delen av huvudet vid ganaschen och sen är mulen liiten. Och rätt så kort är huvudet också. Tycker också att munkorgen är liten i korgen, men som tur nog är mulen liten och passar någorlunda bra. :)
Hugo förstår dock inte alls vad den är bra för (han kan inte äta med den alls)så nu används den bara som betesblockare när jag tar han på banan där han inte ska äta.
 
Vad fina bilder @KrullTroll och @Catrool , sommarbilder är ju det bästa på alla vackra hästar

Vad skönt att allt gått bra för er.

Hos oss fick dom igår plocka bort 1 sto, hon jagade och kickade mot en annan varv mina blev jagade lite i det sambandet då den jagade hästen ville ta skydd hos mina men mina ville vara i fred.

Nu nyss läste jag något om att ev ett till sto kan ha tagits ur hagen. Vet inte alls varför. Stämmer det så är vi nu bara 5 hästar i hagen. Så himla trist när vissa inte går ihop med andra

Jag ska upp idag och kika till dom, idag har vi fint väder igen iaf, dock blåser det lite.

Funderar skarpt på och skita i munkorgen på Sakura, det är inte så mycket gräs egentligen men jag vet ej.

Vad tycker ni? Tror ni hon behöver den? Jag menar, hon är ju fin i hullet nu igen så, det är mest slänga insåg biten som oroar mig

Miraz får ha iaf ett tag, henne vågar jag inte chansa med i och med fettdepåerna.

Sen vill jag fråga, hur länge ska jag låta dom bara vara nu? Tänkte dom skulle få bekanta sig med resten, två av dom har dom gått med i lösdriften iaf.
 
Vad fina bilder @KrullTroll och @Catrool , sommarbilder är ju det bästa på alla vackra hästar

Vad skönt att allt gått bra för er.

Hos oss fick dom igår plocka bort 1 sto, hon jagade och kickade mot en annan varv mina blev jagade lite i det sambandet då den jagade hästen ville ta skydd hos mina men mina ville vara i fred.

Nu nyss läste jag något om att ev ett till sto kan ha tagits ur hagen. Vet inte alls varför. Stämmer det så är vi nu bara 5 hästar i hagen. Så himla trist när vissa inte går ihop med andra

Jag ska upp idag och kika till dom, idag har vi fint väder igen iaf, dock blåser det lite.

Funderar skarpt på och skita i munkorgen på Sakura, det är inte så mycket gräs egentligen men jag vet ej.

Vad tycker ni? Tror ni hon behöver den? Jag menar, hon är ju fin i hullet nu igen så, det är mest slänga insåg biten som oroar mig

Miraz får ha iaf ett tag, henne vågar jag inte chansa med i och med fettdepåerna.

Sen vill jag fråga, hur länge ska jag låta dom bara vara nu? Tänkte dom skulle få bekanta sig med resten, två av dom har dom gått med i lösdriften iaf.

Svårt att säga om hon behöver eller inte. Även om det inte är mycket gräs så är gräset (iaf här omkring) mycket koncentrerat pga den kalla våren. Hovslagaren (oxå mycket kunnig inom foder, beten mm) förklarade i förra veckan att just nu är ett kg gräs som tre i kraft. Därför har vi väntat med att släppa våra med förhoppning att värmen som kommit nu gjort att gräset fått växa lite och "spädas" ut.
Så det beror ju lite på hur kraftigt ert gräs är, hur mycke de haft möjlighet till att "förbeta" och hur mycke de motioneras och får röra på sig.
Här har vi sagt att vi låter flocken vara ifred i någon dag så ser vi hur den artar sig. Verkar det lugnt imorn så tänkte jag ta ut Våd och motionera honom lite. Annars får de gå nån dag till.
Så kolla och läs av hur er flock verkar må :)
 
Ja men precis, det är väl först efter midsommar som gräset börjar ge med sig så att säga.

Jag satte på Miraz munkorgen idag iaf, Sakura verkar det gå bra med. Hon slänger sig inte mer på gräset utan dom vandrar runt lite också. Så det kanske funkar utan som vanligt iaf. Sakura har ju aldrig haft några besvär, kanske bara jag som nojar mig... Hm..

Då tänker vi lika, jag brukar vänta och se hur flocken vänjer sig med alla osv. Tyvärr tänker inte alla så, en av stona togs ut redan idag och reds på banan så alla stod väl och vänta på henne vid grinden, Sakura skrek lite ibland.

Jag väntar nog lite till. Jag kollade igenom dom i hagen och smörjde flugmedel på dem bara. Dom ville dock mer, det märktes.
Flocken verkar lugn nu, det är ett sto som piper och donar lite fortfarande så dom har inte hälsat klart ännu alla men det är lugnt trots det. Dom håller sig i gruppen (5 st nu) men ibland går någon undan osv.

Riktigt skönt!

Det hade plockats bort ett till sto, det sto som blev jagad av den dumma. Hon hade blivit träffad ganska illa, hål in i senen så ska stå inne i 8v nu tror jag. Hoppas det går bra :(
 
Hugo har slängt av sig en framsko (troligtvis pga sömmen som han trampade sönder häromdagen), inte så imponerad :meh:

Idag när jag kom låg lillhästen och sov i hagen. Första gången jag sett honom ligga ner sedan jag fick honom. :D Han fick träna med sadeln på idag och för första gången lekte han inte rodeohäst. Han var lugn över förväntan, longeringen hade han helt glömt vad det var men ändå; Han var superduktig även när jag började hoppa och klänga på sadeln. Min bebis. :love:
11407057_10204000975807952_7185085395370857590_n_zpsrrmxxrq4.jpg
 
Ja men precis, det är väl först efter midsommar som gräset börjar ge med sig så att säga.

Jag satte på Miraz munkorgen idag iaf, Sakura verkar det gå bra med. Hon slänger sig inte mer på gräset utan dom vandrar runt lite också. Så det kanske funkar utan som vanligt iaf. Sakura har ju aldrig haft några besvär, kanske bara jag som nojar mig... Hm..

Då tänker vi lika, jag brukar vänta och se hur flocken vänjer sig med alla osv. Tyvärr tänker inte alla så, en av stona togs ut redan idag och reds på banan så alla stod väl och vänta på henne vid grinden, Sakura skrek lite ibland.

Jag väntar nog lite till. Jag kollade igenom dom i hagen och smörjde flugmedel på dem bara. Dom ville dock mer, det märktes.
Flocken verkar lugn nu, det är ett sto som piper och donar lite fortfarande så dom har inte hälsat klart ännu alla men det är lugnt trots det. Dom håller sig i gruppen (5 st nu) men ibland går någon undan osv.

Riktigt skönt!

Det hade plockats bort ett till sto, det sto som blev jagad av den dumma. Hon hade blivit träffad ganska illa, hål in i senen så ska stå inne i 8v nu tror jag. Hoppas det går bra :(

Visst dröjer det till midsommar innan gräset är "safe", men så länge hade vi inte möjlighet att vänta.
Våd har gått i hage med rätt mycke gräs hela våren så han är lixom van vid "sprutten" i det så där bör det inte vara någon fara. Han har inte visat några tendenser till tråkigheter iaf. Och nu ligger det på mig att hålla igång honom under sommaren så ska det nog gå fint. Positivt tänkande ;)

Var ute ikväll och kollade till honom. Han verkade lite trött så det har tagit på krafterna att hålla koll på så många (de är 8 i flocken med honom) kusar :p Men flocken verkar lugn och relativt trygg. Så imorn så tar jag ut honom så han får jobba lite :)
 
Nu känns det som om jag spammar lite (jag som är halvdålig på att uppdatera här). Men Hugisen såg ut som en riktig häst idag när han fick prova ett hemmagjort bettlöst träns som vi tränade på att lära honom svänga med (dock var pannbandet för litet då tränset var i storlek cob hah). Mamma fick även träna på att leda honom och hantera honom. Han var även idag superduktig! Det känns verkligen som om han trivs på det nya stället då han aldrig är rastlös på samma sätt som förr.
Sen kanske han var lite hungrig idag efter att ha gått med betesreduceraren, så varför inte äta grimskaftet? :angel::laugh:
11418320_10204007274685420_2015023459_n_zpsqemichbw.jpg

11419829_10204007274965427_909976278_n_zpsxxlp2bdy.jpg

(ser nu att vinkeln på bilden och sättet han står gör att sadeln ser ut att ligga väldigt mycket i bakvikt, men så är inte fallet i verkligheten :p)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 341
· Visningar
44 200
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp