Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

I dag har vi tagit en ridtur igen jag och min fina fina häst.

Hoppade upp barbacka för första gången i måndags när vi gjorde sällskap med min mamma som skulle upp på den andra hästen för första gången på nästan ett år. Då hade jag ingen sadel, så varför inte klättra upp barbacka. Hon är ju inte så stor tack och lov så jag lyckades svinga mig upp.
Hon skötte sig så fint. Vi gick fram och tillbaka i hagen med den andra hästen i hagen bredvid med en galen fölunge som tyckte det var lattjolajbans det här. Sen tog vi en skritttur ner till grannen och över deras träbro. Över gick vi!

I dag red jag igen, i sadel denna gång. Hopp och bus men för det mesta hade vi alla fyra på rätt höjd. Hon är så fin att rida. Trots 3 veckors vila är hon ändå uppmärksam och fin och lyssnar även om det verkligen kryper i kroppen på henne. Min fina fina fina häst!
 
Idag var vi på en pay and jump... fast innan det började. Den stora ljusa grå tävlade på fm och sen åkte jag och hämtade lilla mörka grå och red på banan mellan tävlingen och pay and jumpen. Väldigt bra! Det var soligt som skam idag till skillnad från ösregnet för 14 dgr sedan och nu var det LIVSFARLIGA skuggor framför och bakom hindren som han skulle glo på och sen hoppa 2 meter över.. att där stod en vattenkanon på banan och vattnade och lät, var helt ointressant.. den sket han fullständigt i. Man blir inte klok på hur dom tänker... i morgon ska vi terrängträna och sen väntar en liten vila igen! Blir så då stora ljusa grå ska tävla i helgen och jag ska iväg på planeringsdag på jobbet några dgr veckan efter.
 
Min häst betar gräs och brunstar. Typ.Om 2 veckor ska vi t veteirnären igen och se om hon fortfarande är halt. Eller ja...definitionen av halt vet jag inte vad det är men hon tar lite kortare steg med vänster bak. Förra gången blev hon inte mer halt av böjprovet men något är det.
Sen då? Ja....sen ska hon väl vila...o vila....o vila....

Blir liite jobbigt ibland faktiskt, när jag ser på henne och jag vet att det finns kapacitet i den där hästen, hon har trevliga gångarter med en stor rund galopp (3 års gjorde henne inte rättvis i gångarter och hopp). Men jag hoppas vår tid kommer! Vi får vänta helt enkelt!

Ja so what! Skit samma, hon kommer bli 5 och 6 och 10 och 14 år så du har gott om tid.
 
Satt upp igen på nyhästen igår. En kompis höll i linan så att vi fick testa att trava också. Lite vingligt som det brukar bli men annars inga större problem.

Jag är lite rädd att jag går för fort framåt. Idag har jag haft henne tre veckor. Och när hon kom fick jag knappt borsta henne och inte lyfta hovarna.

Hur hade ni gjort? Lagt in en kortare vila för att smälta alla nya saker, eller hållt igång lite till för att ge en längre vila sen?
 
Satt upp igen på nyhästen igår. En kompis höll i linan så att vi fick testa att trava också. Lite vingligt som det brukar bli men annars inga större problem.

Jag är lite rädd att jag går för fort framåt. Idag har jag haft henne tre veckor. Och när hon kom fick jag knappt borsta henne och inte lyfta hovarna.

Hur hade ni gjort? Lagt in en kortare vila för att smälta alla nya saker, eller hållt igång lite till för att ge en längre vila sen?
Jag har inte följt alla dina inlägg men hon var oinriden när du fick hem henne? Jag hade nog sett till att rida henne i alla gångarter några gånger och efter det en kortare vila. Kul att det går bra :)
 
Jag har inte följt alla dina inlägg men hon var oinriden när du fick hem henne? Jag hade nog sett till att rida henne i alla gångarter några gånger och efter det en kortare vila. Kul att det går bra :)


Oinriden och inte alls mycket hanterad. Importerad från Holland för en månad sen. Har precis hittat uppfödaren så ska slänga iväg ett mejl då jag inte vet någonting om henne förutom stammen :)
 
Satt upp igen på nyhästen igår. En kompis höll i linan så att vi fick testa att trava också. Lite vingligt som det brukar bli men annars inga större problem.

Jag är lite rädd att jag går för fort framåt. Idag har jag haft henne tre veckor. Och när hon kom fick jag knappt borsta henne och inte lyfta hovarna.

Hur hade ni gjort? Lagt in en kortare vila för att smälta alla nya saker, eller hållt igång lite till för att ge en längre vila sen?


jag tror på bägge två, vila när man känner att de lärt sig nya saker och är lite trötta i skallen. Men även en längre vila oxå. Min Sessan visar tydligt när hon tycker det blivit för mycket info för skallen, då får hon vila 5-10 dagar.
 
Phuuuuu... Urladdning! :D

Tog in pålle kl åtta och putsade i 1,5 timme så inte ett strå låg fel! Sen fick han stå inne tills de kom efter tio. Han skötte sig som vanligt jättebra och jag fick massor med beröm över hur välhanterad och snäll han var. :o Kul att höra!

Sen visade jag mest bara att det gick bra att sitta upp och sen red jag en sväng i alla gångarter innan de satt upp. De ville mest se att han var snäll, typ att man fick galoppera utan att åka i backen. ;) Det var jättekul att se dem rida honom! Två tjejer som båda är jätteduktiga, en jobbar som unghästutbildare och en är dressyrtränare. Känner tränaren sen förut och det är hon som är eventuell spekulant. :)

Deras omdöme var att det fattas styrka, att han inte är färdig utan fortfarande är valpig. "Han är som 10 i skallen men 3 i kroppen". Jag håller med helt och fullt! De gav ändå massor med beröm och tyckte att det finns massor att plocka fram och att han har mycket kvalitéer. Jätteroligt att höra! Hon ville fundera över helgen men var väldigt positiv och det lät som att hon ville prova honom igen på bana. :banana: Så vi får väl se, inte ropa hej... Men vi diskuterade lite om upplägg och sa att jag kan köra ner honom till henne kanske så får hon se honom i ny miljö och prova honom några dagar i rad. :)

Jag hoppas hoppas hoppas att hon vill ha honom! Han kan verkligen inte få ett bättre hem!
 
Idag har lilla mörka grå verkligen fått bekänna färg! Var hemma hos Johan och terrängtränade, han fick hoppa dubbelt så höga hinder som han är van vid haha.. samt smalhinder, alltså rejält smalt och inga infångare fick vi ha heller utan enbart skänklarna, galopperade genom 2 vatten och hoppa stock efter vatten, dike och räcke på diagonalen med ett galoppsprång mellan, rejält upphopp och nerhopp, han glömde bakkärran i upphoppet, det tog tvärstopp så jag föll av, men hoppade upp igen och tog om det, vilket gick bra. Han är grymt duktig, hoppade allt utan vidare, lite vingligt mellan linjerna såklart!
 
KL

Har gått ett bra tag sen jag har hunnit gå in och läsa/uppdatera här! En ny tråd har ju till och med gjorts :o

Nu har jag i alla fall öglat igenom era inlägg, kollat på lite filmer och bilder mm så jag har lite koll på läget ;) Tänkte att jag ska presentera min nya nu. Änja åkte hem den 3 maj, så alltså snart 4 veckor sedan och jag hämtade hem Redhawk samma dag då han stod i samma ort.

Trodde att det skulle ta mycket längre tid att lära känna honom och trivas med honom än vad det faktiskt gjorde! Var ju lite ledsen där efter att jag hade lämnat tillbaka Änja och så. Men gud vad jag trivs med denna kille! Han är mycket roligare på så sätt att han är mer arbetsvillig och har lite mer personlighet på något vis. Han ska pilla på ALLT; borstar, spön, jackor, ja allt som kommer i hans väg! Vilket kan vara lite irriterande ibland dock, men han är ju så söt :p

När han hade varit hos mig i två veckor så fick han komma ut på bete, dock får han gå själv i sommarhagen precis bredvid de andra då det är en fjording och en ponny som inte tål så mycket bete. Han har varit coollugn med det och fastän jag gärna vill att han ska gå med sina kompisar, så känns det bra att han kan vara själv också. Hade gärna haft honom på bete med yngre hästar som han hade kunnat busa runt med, men men, man kan inte fixa allt tyvärr..

I ridningen går det också bra. I början tog vi det lugnt (mycket skritt) och han gick på sig väldigt mycket i samband med sommarbetet.. Nu rider jag dock hårdare med mycket trav och galopparbete, fast ändå bara 4 dagar i veckan. Vi rider mycket i skogen, ensamma, då vi inte har tillgång till en bra paddock här. Han fjantar en del på skrittvägen till skogen, men är jätteduktig sen när vi kommer fram till skogen och börjar trava. Vi har till och med lyckats att trava ifrån och lämnat hans hästkompis på en runda i skogen. Redhawk gnäggade inte ens även om kompisen stod och gnäggade! :D Men igår skulle jag prova att rida i hans stora, gröna hage samtidigt som det blåste väldigt mycket = ingen bra kombination! Han flög iväg, stegrade, bockade, sprang mot grinden mm, haha!

Vi har även hunnit med att åka till ridhuset på dressyrlektion, vilket gick superbra! Dock gick inte lastningen så bra, men det har vi övat mycket på nu med hjälp av klickerträning :D Så vi hoppas kunna vara med på en liten pay&jump här på klubben den 12 juni.

Jag hoppas på att han kommer gå ner i vikt nu när jag rider lite hårdare. Men hur gör ni som har lättfödda hästar? Här finns ingen hage med något "mellanting", antingen är det kraftigt bete på en gammal åkersmark eller så är det vinterhagen där fjordingen och ponnyn går som gäller som är så nedbetad att det bara är jord typ.. :( Är det betesreducerare som gäller då eller?

Lite bilder på Redhawk som alltså är en 4-årig Morganvalack. Dock inga ridbilder då jag aldrig har någon fotograf..
10369192_10203232500468625_6268649496472465100_n.jpg

10337707_10203232503428699_8947077231546819726_n.jpg

10330505_10203232500868635_7376132597768966557_n.jpg

1506702_10203226347554806_407945093910357475_n.jpg
 
KL

Har gått ett bra tag sen jag har hunnit gå in och läsa/uppdatera här! En ny tråd har ju till och med gjorts :o

Nu har jag i alla fall öglat igenom era inlägg, kollat på lite filmer och bilder mm så jag har lite koll på läget ;) Tänkte att jag ska presentera min nya nu. Änja åkte hem den 3 maj, så alltså snart 4 veckor sedan och jag hämtade hem Redhawk samma dag då han stod i samma ort.

Trodde att det skulle ta mycket längre tid att lära känna honom och trivas med honom än vad det faktiskt gjorde! Var ju lite ledsen där efter att jag hade lämnat tillbaka Änja och så. Men gud vad jag trivs med denna kille! Han är mycket roligare på så sätt att han är mer arbetsvillig och har lite mer personlighet på något vis. Han ska pilla på ALLT; borstar, spön, jackor, ja allt som kommer i hans väg! Vilket kan vara lite irriterande ibland dock, men han är ju så söt :p

När han hade varit hos mig i två veckor så fick han komma ut på bete, dock får han gå själv i sommarhagen precis bredvid de andra då det är en fjording och en ponny som inte tål så mycket bete. Han har varit coollugn med det och fastän jag gärna vill att han ska gå med sina kompisar, så känns det bra att han kan vara själv också. Hade gärna haft honom på bete med yngre hästar som han hade kunnat busa runt med, men men, man kan inte fixa allt tyvärr..

I ridningen går det också bra. I början tog vi det lugnt (mycket skritt) och han gick på sig väldigt mycket i samband med sommarbetet.. Nu rider jag dock hårdare med mycket trav och galopparbete, fast ändå bara 4 dagar i veckan. Vi rider mycket i skogen, ensamma, då vi inte har tillgång till en bra paddock här. Han fjantar en del på skrittvägen till skogen, men är jätteduktig sen när vi kommer fram till skogen och börjar trava. Vi har till och med lyckats att trava ifrån och lämnat hans hästkompis på en runda i skogen. Redhawk gnäggade inte ens även om kompisen stod och gnäggade! :D Men igår skulle jag prova att rida i hans stora, gröna hage samtidigt som det blåste väldigt mycket = ingen bra kombination! Han flög iväg, stegrade, bockade, sprang mot grinden mm, haha!

Vi har även hunnit med att åka till ridhuset på dressyrlektion, vilket gick superbra! Dock gick inte lastningen så bra, men det har vi övat mycket på nu med hjälp av klickerträning :D Så vi hoppas kunna vara med på en liten pay&jump här på klubben den 12 juni.

Jag hoppas på att han kommer gå ner i vikt nu när jag rider lite hårdare. Men hur gör ni som har lättfödda hästar? Här finns ingen hage med något "mellanting", antingen är det kraftigt bete på en gammal åkersmark eller så är det vinterhagen där fjordingen och ponnyn går som gäller som är så nedbetad att det bara är jord typ.. :( Är det betesreducerare som gäller då eller?

Lite bilder på Redhawk som alltså är en 4-årig Morganvalack. Dock inga ridbilder då jag aldrig har någon fotograf..
10369192_10203232500468625_6268649496472465100_n.jpg

10337707_10203232503428699_8947077231546819726_n.jpg

10330505_10203232500868635_7376132597768966557_n.jpg

1506702_10203226347554806_407945093910357475_n.jpg

Kul med ny häst :D och att allt går så bra.

Ang bete och vikt, du kan inte varva honom mellan beteshagen och vinterhagen? Halva dygnet på varje ställe, så har han inte chans att äta dygnet runt :)
 
Satt upp igen på nyhästen igår. En kompis höll i linan så att vi fick testa att trava också. Lite vingligt som det brukar bli men annars inga större problem.

Jag är lite rädd att jag går för fort framåt. Idag har jag haft henne tre veckor. Och när hon kom fick jag knappt borsta henne och inte lyfta hovarna.

Hur hade ni gjort? Lagt in en kortare vila för att smälta alla nya saker, eller hållt igång lite till för att ge en längre vila sen?

När jag fick hem min Våd så var han knappt ledbar i grimma, väldigt social och mysig. Men ett mindre "monster" att ta utanför hagen. Såg minst en månad framför mig av vardaglig hantering innan jag ens kunde tänka på att sitta upp.
Men när vi kom över första tröskeln (att han inte fick springa över mig) efter 2-3 dagar så kom allt annat som rinnande vatten. 2 veckor efter han kom till mig så red/åkte jag med ut i skogen tillsammans med min stallkompis.
Ett par dagar efter så knäppte vi loss linan. Sen kom traven och inom en månad så hade jag galopperat honom.
Var oxå orolig att det gick för fort. Men kände samtidigt att jag inte hade pressat honom. Vi tog bara nästa naturliga steg hela tiden.
Efter 2 månader tvingades vi byta stall hastigt vilket gav honom en naturlig vila då ridmöjligheterna var usla. Han fick vila i två månader innan jag hittade nytt stall.
Då repeterade vi lite av det han lärde sig sist, en veckas vila pga uselt väder.
Men nu har han varit igång sen årsskiftet. Har en plan på att ställa av honom i sommar runt 4 veckor. Rycka skor och allt och låta honom äta sig tjock och go :)

Så lyssna på din känsla och lita på att hästen säger ifrån om det blir för mycket.
Njut av stunden nu när det går lätt och minns den sen om det skulle krångla senare ;)
 
KL


Jag hoppas på att han kommer gå ner i vikt nu när jag rider lite hårdare. Men hur gör ni som har lättfödda hästar? Här finns ingen hage med något "mellanting", antingen är det kraftigt bete på en gammal åkersmark eller så är det vinterhagen där fjordingen och ponnyn går som gäller som är så nedbetad att det bara är jord typ.. :( Är det betesreducerare som gäller då eller?

jag har två shettisar som blir tjocka om jag inte håller efter dem. Varvar dem med magert bete och munkorg, munkorg fungerar hur bra som helst. Funderar på att köpa en och ha till Sessan om hon inte börjar gå ner lite i vikt när jag börjar rida henne. Har inte mycket magert bete så de kan inte gå där jämt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
939
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
95 96 97
Svar
1 935
· Visningar
62 266
Senast: Scata
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp