Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Min har fått en veckas vila efter tuff terrängträning. Det blir några dgr vila till sen får vi ta tag i hoppningen lite känner jag. Tänkte vara med på ett par pay and jumps här i närheten nu framöver. Det är inte helt lätt att hinna planera för två hästar när dom är så olika i utbildningsgraden. Jag behöver ha semester nu för att hinna med!!
 
Idag var jag iväg på vår första utomhustävling. Nilmar skötte sig otroligt bra.

Riktiga hinder, blommor mm och rejäla vattenpölar. Fick 2 stopp på en oxer pga av detta.

I andra klassen fick jag stryka mig då blodsockret inte höll. Surt men sånt som händer.

Ruggigt nöjd iallafall
 
Liten uppdatering från oss. :) Mysen har varit iväg på tillridning i en månad. Tyvärr har han fortfarande tendenser till att bocka när det inte passar herrn.. Tillridaren tycker inte att det är några större problem men han hade ju klister i arslet.. Jag känner mig tveksam till att jag lyckas rida igenom det pga att jag faktiskt inte ridit jätte regelbundet dom senaste 6 åren eftersom min förra häst var skadad så mycket och efter dom resorna jag gjort på Mysen så är inte självförtroendet på topp direkt. :(
Har hittat en tjej som ska hjälpa mig lite på hemmaplan så hoppas jag att det ger sig med lite mer ridning! Han är ju trots allt bara riden i 4 veckor.

Inflammationen i käklederna har läkt ut bra och på senaste besöket så fanns det bara lite kvar där själva frakturen är så han blev sprutad en gång till för säkerhetsskull.

Tyvärr så är jag som vanligt otursförföljd så precis när det känns som vi började komma igång så går han och gör sig illa i hagen.. :( Var in till vet och det visar sig att han har en liten blödning vid förstärkningsbandet på vänster fram. Dock väldigt lindrig och inga trasiga fibrer eller så, så vet tror att han är i full gång om ca 4-6 veckor. Så tur i oturen i alla fall.. Vet tyckte vi kunde rida och trava lätt på fast underlag ca 20 min om dagen. Men det är ju inte direkt ultimat med en häst som egentligen ska longeras ordentligt innan uppsittning, vilket inte går nu.. Så det lutar åt att vi får ägna oss åt tömkörning..

Funderar oxå på att investera i ett Rambo Micklen Multi bridle och sätta dit bett klipsen för att inte behöva vara rädd för att ta i honom vid ev bus och ändå skona käkleden.
Vad tycker ni, har ni testat det?
 
Jag har bara micklem tränsen nu. Tycker dom är helt outstanding, har precis även inhandlat ett brunt så jag kan ha det i hoppningen/terrängen. Dock använder jag aldrig clipsen.
 
@fio Låter ju jätte bra! Det jag är lite fundersam på är hållbarheten på clipsen. Jag har en fundering, som jag faktiskt inte är så säker på är jätte bra, men min tanke är att kanske sätta på graman som jag fäster i sidorna för att kunna ha mer kraft att få stopp på honom om han drar iväg men jag vill ju samtidigt inte dra honom för mycket i munnen och tänkte därför på Micklem och att en del av trycket hamnar på nosryggen och skonar munnen. Men då är frågan om clipsen håller för det? Vill ju som sagt inte att han drar upp inflammationen i käkleden men vill faktiskt heller inte riskera livet.. Alternativet är ju att sälja till någon skickligare men det känns inte så kul heller för jag gillar ju hästen jätte mycket och hoppas att detta är en fas som går över.. Tillridaren säger att han sköter sig 99 gånger av 100 men att hästen har lärt sig sätta av folk när det blir lite jobbigt/tråkigt vilket känns sådär och jag vill verkligen inte att han ska fortsätta utveckla denna talang..
 
Jo jag tror clipsen håller, dock tror jag inte dom gör så mkt inverkan på näsan faktiskt. Har provat att rida på clipsen en gång och tyckte inte man direkt fick någon inverkan alls?
 
Jag har kikat runt på bilder och nu när du säger det så sitter ofta clipsen på bilderna väldigt löst så det ska mycket till innan dom går in. Hm nu blev det svårt, kan man spänna nosgrimman på något sätt så clipsen går in tidigare?
 
Ingen aning faktiskt, möjligtvis om du har mindre bettringar kanske? Annars kan jag rekommendera denna kombinationen, den funkar makalöst bra! Det var denna hästen jag provade med clipsen och då var nedanstående kombination betydligt bättre. Rakt tränsbett hade jag + kinetonnosgrimman. Det är en bettlyftare samt att man får bra inverkan på näsan.

27148_10151571286496797_104454422_n.jpg
 
Jag googlade alternativ och råkade då ramla över din bild från ett tidigare inlägg. ;) Faktiskt mycket intressant! Hur hårt spänner du nosdelen och är det någon risk för skav eller nyp mellan nosdelens metalldelar och bettet?
När jag longerade honom med mitt vanliga träns hemma strax efter hemkomsten så upptäckte jag att han inte gillar fårskinnsluddet som jag hade satt för att skydda nacken.. Var jätte sur och sprang och skakade på huvudet och jag fattade inget.. Provade sedan med ett annat träns men med samma bett och då blev han nöjd och glad.. Hm kommer bli spännande denna resa då han verkar vara en häst med mycket starka åsikter...
 
Nosdelen spänns ju bara när du tar i tygeln men den ska ju ligga an näsan sas. Den övre nosgrimman behöver man inte ha, jag hade den bara för att jag var osäker på om jag fick ha kombinationen på tävling utan nosgrimma. Nej jag har aldrig upplevt skav... inte ens efter en terräng då det kan bli lite mkt tagandes i tyglarna emellanåt.
 
Låter ju jätte bra!! Tack så hemskt mycket för tipset! Ska fräsa iväg till Täby och shoppa på måndag. :)
 
@super
Kul med uppdatering! Mindre kul att han gjort sig illa... Skönt att det inte var värre ändå!


KL
I onsdags gick herrn ett pass i töm, fokus långa stora kliv med bra påskjut. Det märks så väldigt tydligt att han växer, allt är såååå seeeegt och ingenting hänger ihop. Man får verkligen hjälpa honom hela tiden om han ska få till nånting alls. Galopp i töm är bara att glömma, han blir sju mil lång och bara fladdrar iväg. Så det blev mycket skritt - trav-övergångar. Stundtals väldigt fin häst men som sagt har man verkligen ingenting gratis nu så man får driva och driva hela tiden.
Idag hade jag sällskap och tog en liten tur ut. Han var galen i hagen innan när vi red iväg/kom tillbaka med två andra hästar så jag tänkte att det var bäst att koppla på gramanen, men han var så seg så herregud... Återigen så märks det så ofantligt tydligt att kroppen inte hänger med. Det är stooora kliv som gäller, helst i slowmotion. Vi tog en galopp i varje, han tog rätt båda gångerna, men det blir som sagt sjumilakliv. Det går ju bra ute när man kan låta honom gå på i lite mer tempo. Han har så stor galopp även i vanliga fall så nu när det är som det är så blir den ännu mycket större och hela han blir som ett långt tåg. Han bjöd dock till en fin form i alla gångarter idag (gramanen bara hängde helt löst hela tiden, den var bara med som backup som sagt eftersom jag var lite beredd på vildhäst-tendenser).

Vore det inte för att han ska ner till tjejen som ska ha honom på prov så hade han fått stå i sin hage ett par veckor tills det värsta lagt sig. Men nu känns det som att jag måste hålla igång honom åtminstone lite halvt så att han inte är helt avställd när han ska dit ner... Det roliga är att han fått jättefin hals nu, trots växtspurten. Den har jag väntat på så länge, och nu äntligen har den kommit tillbaka igen! :love:
 
Åh, smärta. Jag tyckte verkligen att jag räknat ut det hela då jag fixat ryttare till championat i Skåne för Adrielle. Nu har jag fått viss information som gör att jag inte längre vill skicka iväg henne till den ryttaren och står nu helt rådvill.... Känner ni "medbukefalister" någon ryttare i skåne (eller nära till) som är välridande och snäll med hästen, där hästen kan få en dräglig tillvaro med utevistelse och som är villig att visa på championat? Hör av er i så fall!
 
Varför måste det vara i skåne? Bor inte du i Norrland?

Förresten i vilken gren? Proffs som tar betalt eller duktig amatör?
 
Åh, smärta. Jag tyckte verkligen att jag räknat ut det hela då jag fixat ryttare till championat i Skåne för Adrielle. Nu har jag fått viss information som gör att jag inte längre vill skicka iväg henne till den ryttaren och står nu helt rådvill.... Känner ni "medbukefalister" någon ryttare i skåne (eller nära till) som är välridande och snäll med hästen, där hästen kan få en dräglig tillvaro med utevistelse och som är villig att visa på championat? Hör av er i så fall!
Undrar samma som fio, proffs eller amatör?

Här har man fått sig första flygturen ;) otroligt klantigt av mig själv, satt o skrittade av på långa tyglar och skulle bara klappa lite bakom sadeln av någon konstig och mycket ogenomtänkt anledning... Lincoln flög i luften och 3-4 "kaprioler" senare låg jag i grusen.
Han är "elektrisk" och har alltid varit, lite i sin egen värld och hoppar ofta till om man klappar honom eller gör någon rörelse som han inte är med på.
Jag slog inte mig och tänker nog någon gång extra nästa gång ;)

Hade ET ute i onsdags och det var välbehövligt! Hade låsningar i korset och ner i bakbenet på höger sida och i ryggen och korset på vänster. Ungefär det jag misstänkte. Hon kollade även sadeln och den ligger perfekt utan ryttare. Med mig på så blir den för låg och trycker på en punkt precis nedanför manken, där han oxå var öm. Så padd på, ett tag åtminstone, så får vi se hur den ligger när han musklat sig och växt klart.

Fokus framöver kommer att ligga på kondition och styrka, det blir mkt skogen i backar och travhoppning.
 
Här hemma går vi på halvfart, rider tre dagar i veckan under tiden Sessan går på bete. Har satt på henne ett tredelat fullcheckbett som hon är super fin att rida på. Försöker rida ut själv två dagar så jag kan sitta och korta länga hela tiden i alla gångarter. (rider jag ut med andra så tappar hon all fokus på mig och vill bara tävla med den andra)

Har ett litet grustag en liten bit från där jag bor, har byggt upp "hinder" runt grustaget. Så igår invigde vi våran "bana" 5 hinder ca 60cm super roligt tyckte både jag och Sessan. Är super sugen att åka till hajjerna och hoppa riktiga terränghinder.
 
Varför måste det vara i skåne? Bor inte du i Norrland?

Förresten i vilken gren? Proffs som tar betalt eller duktig amatör?

Vår närmaste kvalplats är 60 mil bort, skulle hon gå vidare blir det sen ytterligare en resa. Skånekvalet ligger sist tidsmässigt med bara ngn vecka mellan kval och final så det passar mig bäst. Grenen är dressyr och jag hade tänkt mig ett proffs dom tar betalt
 
Jahapp, ny skada på min klantiga häst. Troligen rullat fast i boxen och slagit på sig. Förmodligen skada på djupa böjsenan.

Jag har aldrig haft en häst med så mycket sjukdagar. Kommer knappt ihåg allt hon ställt till med sen jag köpte henne för ett år sen. Bland annat ligamentskada i bäcken med säkert minst ett tiotal vetbesök, griffelbensfraktur, kolik, mängder av fula broddtramp och två virusomgångar med hög feber.
 
Vår närmaste kvalplats är 60 mil bort, skulle hon gå vidare blir det sen ytterligare en resa. Skånekvalet ligger sist tidsmässigt med bara ngn vecka mellan kval och final så det passar mig bäst. Grenen är dressyr och jag hade tänkt mig ett proffs dom tar betalt

Ok då förstår jag. Ja det verkar ju lämpligt tidsmässigt.
 
Jahapp, ny skada på min klantiga häst. Troligen rullat fast i boxen och slagit på sig. Förmodligen skada på djupa böjsenan.

Jag har aldrig haft en häst med så mycket sjukdagar. Kommer knappt ihåg allt hon ställt till med sen jag köpte henne för ett år sen. Bland annat ligamentskada i bäcken med säkert minst ett tiotal vetbesök, griffelbensfraktur, kolik, mängder av fula broddtramp och två virusomgångar med hög feber.

Men fy sjutton vad ledsamt :(
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
994
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 073
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp