Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

@cirkus
Håller tummarna!

Till alla
Ska iväg med Dora på onsdag. Till veterinärkliniken och till seminstationen. Hoppas att hon inte hunnit gå ur brunsten då. Kan inte åka tidigare nu när stallet är isolerat.
 
Åh nej, skulle vetrinärkolla Adrielle nu innan jag skickar ner henne för championatet och står nu med en halter häst med två lösa benbitar, en i varje framkota. De satt väldigt konstigt till, på utsidan och vetrinären gissar på något sorts trauma.
Jag övertog före detta ägarens försäkring men jag vet att de försäkrade in henne rätt sent (1-2 år) så nu vete sjutton om jag inte får stå för kalaset själv. Jag har dock den extra tilläggsförsäkringen för hältor (AGRIA).
Just nu vill jag bara lägga mig under täcket och storgråta, mitt tappra lilla sto...
 
Åh nej, skulle vetrinärkolla Adrielle nu innan jag skickar ner henne för championatet och står nu med en halter häst med två lösa benbitar, en i varje framkota. De satt väldigt konstigt till, på utsidan och vetrinären gissar på något sorts trauma.
Jag övertog före detta ägarens försäkring men jag vet att de försäkrade in henne rätt sent (1-2 år) så nu vete sjutton om jag inte får stå för kalaset själv. Jag har dock den extra tilläggsförsäkringen för hältor (AGRIA).
Just nu vill jag bara lägga mig under täcket och storgråta, mitt tappra lilla sto...

Om det är pga ett trauma, då bör ju försäkringen täcka det.
 
Åh nej, skulle vetrinärkolla Adrielle nu innan jag skickar ner henne för championatet och står nu med en halter häst med två lösa benbitar, en i varje framkota. De satt väldigt konstigt till, på utsidan och vetrinären gissar på något sorts trauma.
Jag övertog före detta ägarens försäkring men jag vet att de försäkrade in henne rätt sent (1-2 år) så nu vete sjutton om jag inte får stå för kalaset själv. Jag har dock den extra tilläggsförsäkringen för hältor (AGRIA).
Just nu vill jag bara lägga mig under täcket och storgråta, mitt tappra lilla sto...

Nej så tråkigt! :( Har du ringt och pratat med agria?
 
Nya hästen reds för femte gången igår. Gick inte alls bra. Irriterad direkt jag tog i tygeln och bara slängde med huvudet och lättade fram. Gav upp och longerade istället. Såg sen att två tänder håller på att bytas ut så det var inte så konstigt.

Påväg till beteshagen chansade jag och parkerade henne i ett dike så jag kunde sitta upp. Gick superbra! Skrittade barbacka med grimma och grimskaft.


Dora nöjd över att slippa boxhagen och gå på bete istället
3E43A21C-D7E4-48BC-BC45-37F9E33A581E.jpg


F5D431C6-7C1B-459C-99B7-EC9EF84EE02C.jpg


780A8078-6D35-4FB6-BFCD-892AD86CF9F3.jpg
 
Fick svar från förra ägaren och hon var försäkrad som föl ( de måste ha blandat ihop det tidigare) så jag ringde försäkringsbolaget och de lovade mig ersättning om hältan kunde härröra från benbitarna. Puh! Eftersom jag bor då långt från stallet så funderar jag faktiskt på att låta henne få sin konvalescens på ett rehabstall. Har någon av er erfarenhet av detta?
 
KL

Lite uppdatering om mig och Redhawk :)

Vi flyttade till ett nytt ställe igår. Jag har haft 1 mil till stallet tidigare och jag har inget körkort så jag har cyklat 1 mil till stallet och 1 mil hem igen varje dag. Jobbigt till en början, men efter några veckor var det inga problem alls förutom att det tar sån jäkla tid. Och nu när jag börjat sommarjobba i byn där jag bor med och inte slutar förrän 18.00 så har det blivit rejäla problem med att hinna med hästen efteråt! Så jag frågade alla som har stall och bete här i byn igen och lyckades då övertala mig ett sommarbete hos en av dem ;)

Och här finns det så mycket bättre förutsättningar för träning då det finns en stor paddock med bra underlag och hinderpark ca 1,5 km ifrån stallet :D Sen är stallet mycket finare och jag har det helt för mig själv! Så jag har lånat en 22-årig valack av min kompis som sällskapshäst till Redhawk.

Var och red en sväng i paddocken idag så slänger in några bilder. Han går mycket bakom hand från stund till stund, men vi jobbar på det! Provade att ta några skutt med.. Blir så nervös när jag hoppar så benen bara skakar efteråt! :crazy:

10390172_10203436094598351_1265679749453324985_n.jpg

10358738_10203436100478498_8848602125363178221_n.jpg

10458037_10203436096798406_1113826874992851446_n.jpg

10414531_10203436103118564_1028301923015758873_n.jpg
 
@Sar
Men fy vad tråkigt! :( Skönt ändå att försäkringen täcker, hoppas det blir en okomplicerad operation. Ang rehabstall så har jag själv inga erfarenheter men av vad jag läst här på buke så är det många som rekommenderar det och tycker att det är bra.

@Rodluvan
Jättefin häst! Kul med uppdatering. Näsan kommer fram med mer styrka. :) Roligt att få så fina träningsmöjligheter!


KL
Jag är depp. Kaptenen växer inte längre = bra. Men nu har den där satans jetmotorn vaknat igen och allt han gör ska göras i 200 knyck, får han inte gå i sitt tempo blir han arg och går och nickar med huvudet hela tiden... Nej, han är inte halt, han bara gör så när det är jobbigt eller om han inte får göra som han vill. Jag red ut idag. Hoppades på en fin ridtur med min röda som ju faktiskt kan bli vår sista ridtur eftersom han åker på torsdag och jag inte kommer hinna rida honom innan dess. Men han var uppe i det blå, hade inget mellanläge alls utan skulle antingen ånga på i full fart eller så stod han typ still. :arghh: Vi mötte två orädda älgar bara bredvid vägen som såklart pajade en hel del och fick upp honom i varv ordentligt redan i början av turen, jag både kände och hörde hans hjärta dunka. Sen försökte jag fånga hans uppmärksamhet med lite övergångar men han körde sitt eget race. Till slut blev jag faktiskt förbannad, jag är inte på nåt sätt glad över den ridningen, men jag slet faktiskt tag i honom ordentligt, var så frustrerad över det jävla noll-kontakt-modet som han kopplat på så jag satt där mitt i skogen och bara skällde på honom. Men, han verkar ha lyssnat på mina hot om häst-korv för på slutet gick han ganska trevligt emellanåt. Men när man berömmer för att han går bra så tar han det som automatisk "varsågod-att-springa-så-fort-som-du-behagar-igen"-signal. Också är man tillbaka på noll igen. :( Han blir som en stel pinne. Springer med öronen spikade framåt, jättelycklig, tar inga förhållningar såvida man inte verkligen TAR I honom och så fort man släpper efter drar han iväg igen. Nu var det länge sen det gick så satans dåligt att rida. Väldigt kul att ha en sån tur som sista minne... :(

På ett sätt känns det så SKÖNT att han åker, han kommer hamna hos en superduktig tjej som verkligen kan ge honom allt. Men på ett annat känner jag att det inte är direkt kul att lämna iväg en häst som är såhär. Han är så jävla ojämn! Ena dagen är det handbroms i och man får driva i varje steg, sen kommer en sån här dag där man bara får bromsa hela hela tiden. Det är ytterst sällan vi hittar läget lagom... Jag hoppas så innerligt att han beter sig där nere så att hon vill ha honom...

På torsdag går alltså vägen ner. Håll en tumme att han sköter sig.
 
@Sar Nej vad tråkigt med lösa benbitar men skönt att försäkringen tar det! Håller tummarna att op går bra och att det inte blir några komplikationer!

@Maja_Kandi Trist med en sådan sista ridtur men jätte kul att han får komma till en kompetent köpare som kan utveckla honom. Är det långt att åka och hälsa på honom?

Min tur bara fortsätter.. Mysen lyckades dra på sig en blödning på förstärkningsbandet för två veckor sedan så skulle ta det lugnt. Nu har han dessutom kanske fång så ska stå på boxvila i en vecka med butta och sedan in och röntga. Blir bara såååå less!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :'( För mer info se tråd på hästvård, orkar inte skriva allt igen. :(
 
@Sar Nej vad tråkigt med lösa benbitar men skönt att försäkringen tar det! Håller tummarna att op går bra och att det inte blir några komplikationer!

@Maja_Kandi Trist med en sådan sista ridtur men jätte kul att han får komma till en kompetent köpare som kan utveckla honom. Är det långt att åka och hälsa på honom?

Min tur bara fortsätter.. Mysen lyckades dra på sig en blödning på förstärkningsbandet för två veckor sedan så skulle ta det lugnt. Nu har han dessutom kanske fång så ska stå på boxvila i en vecka med butta och sedan in och röntga. Blir bara såååå less!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :'( För mer info se tråd på hästvård, orkar inte skriva allt igen. :(

Så otroligt tråkigt med fånget, håller tummarna att det ändå går bra! Det är en av mina farhågor, våra hästar är fortfarande för tjocka så de går i lösdriften på nätterna. Nu kan jag inte ens motionera för att hålla nere magen, vore ju ödets ironi att åka på fång då....
 
@Sar En kompis till mig har en häst på rehabstall i Halland, är det ngt du kan tänka dig? Verkar himla bra där.
Det finns faktiskt ett rehabstall bara 16 mil från mig som har gott rykte så jag hoppas få lämna henne dit om det blir operation. Det måste dock säkerställas att det är benbitarna som ställt till det för att det ska hå på försäkringen.
 
@Sar tråkigt med de lösa benbitarna. Hoppas det löser sig till det bästa!
@Maja_Kandi Tråkigt med en sista tur som inte riktigt kändes bra, vet hur det känns - hade en 4 åring som sista gången jag red dängde av mig rätt in i sargen.

kl*
Mitt lilla monster går ganska bra just nu. Efter en välbehövlig vila som hon växte rejält i. Både på bredden och höjden. Min lilla räka är inte längre 161 utan hela 163. Men nu får hon gärna stanna i denna storlek ett tag till.

Vi har varit ute i skogen och hittat nya ridvägar, toppen när vi fått reda på att vi aldrig mer kommer få rida upp i skogen på andra sidan en å, eftersom ägarna till en bro inte vill att vi rider där. Tråkigt men bara att acceptera.


Och vi har varit iväg på vår första Pay&Jump. Hela 50 och 60cm kravlade vi oss runt. Hon är ju inte hoppad så mycket på "riktiga" hinder, 3-4gånger max. Mest några språng i skogen. Men tänkte att det är lika bra att ge sig ut.
En lite krångligare bana än jag väntat mig men vi tog det lugnt och hon hoppade riktigt fint vissa språng. I 50 stannade hon några gånger och ville kolla till lite, rosa hinder har vi ju aldrig sätt. Men hon hoppade alltid på andra försöket. Hon hade nog hoppat på första om jag ridit lite bättre. Men jag var nog lite nervös.
I 60 bestämde jag mig dock för att verkligen rida, rama in ordentligt. Och hej och hå så fint det gick. Petade en bom eller två - men hon hann bli lite trött. Men jag är sååååååå nöjd över min fina tjej som skötte hela grejen så bra. Första gången hon rids med andra hästar och hon bara knatade på, lastade sig själv i princip och verkade väldigt nöjd över lag.
Ikväll ska vi iväg igen.

Och min finaste finaste efter en tur där vi firade att jag fixade en ruggigt svår munta med att ge oss ut och galoppera i skogen. - lyckligare häst och ryttare får man leta efter!
 
Det är båda framkotorna och hon har en lös benbit på två som sitter ganska exakt placerat på samma ovanliga ställe. Jag vet inte graden men det syndes att det gjorde ont
 
@Van Remo han är såå fin din Royal!

I onsdags var jag och pärlan i väg på Pay & Jump igen. Lika lätt att ha med sig denna gång. Men de där små ponnysarna som finns, det måste vara något av det farligaste som finns tydligen, speciellt de som är pyttesmå och vita. Tur att det bara är nu under de här träningarna som de kan finnas på framridningen och inte under "riktiga". Men självklart ska hon få lära sig att, nej de är inga hästätande monster de där små.

Hon var jättefin på framhoppningen. Tog bara några språng på varje och sen ut i solen. Och då försvann gasen lite kändes det som tyvärr. Lite spänd och värmen spelade in tror jag. Men hon hoppade glatt runt banan i både 50 och 60cm, plank och blommor var inga problem alls! Petade en bom i varje klass. Men jag är sååå nöjd med min pärla.

varning för bildbomb*






Jag tror att det hänt lite på ett år...
 
@Esswe
Vad roligt med p&j! Jättefina bilder också! :)

@Van Remo
Fina Royal! Vad bra han ätit på sig! :)


Kl
Igår flyttade mitt hjärta. Han fick först nya skor vilket som vanligt gick jättebra. Sen hjälpte hovis mig att lasta, pålle knallade på direkt trots att vi inte åkt på jättelänge och att andra sidan mellanväggen var full med hö. :) Stod som ett ljus hela vägen (men hade såklart vräkt i sig all mat och sen roat sig med att förstöra ikeakassen som maten hängt i och sparkat bak resterna under magen, så typisk Kaptenen!). När vi kom fram (tog ca tre timmar att köra) stod han på släpet en stund medan vi pratade, inte ett ljud därifrån. Klev ur väldigt världsvant och snällt. Knallade lugnt in i nya stallet och fann sig snabbt tillrätta bredvid sin nya kompis. Blev lite impad av honom faktiskt. Nya stallet är så jäkla snyggt, stora lyxiga boxar, såna där tjocka gummimattor i mitten på stallgången som "kloppar" lite extra när dom går på dom men han rörde inte en min. Var som om han alltid följde med matte till konstiga ställen. :love: Tog ett varv runt boxen, kollade självklart krubban, och sen fick de lite hö och allt var lugnt.

Det tog faktiskt emot ordentligt att åka hem med tom transport... Min fina duktiga underbara lilla vän... Men som sagt, han har kommit till ett så galet bra ställe. Tjejen han står hos är jätteduktig och han kunde inte fått en bättre chans att komma nånstans och samtidigt få ett kanonbra hästliv. Han kommer stå där i två veckor till att börja med, sen får vi se... Jag håller tummarna allt jag kan!

Imorse fick jag en bild på en pålle ute i hagen med gräs upp till knäna, allt hade gått bra och han hade skött sig bra. Så skönt att höra!
 
Har haft så jäkla fullt upp med allt så har inte hunnit rida som jag velat. För Våd har det betytt lite mer vila än planerat på betet vilket gjort att han har gått upp i vikt. Det var behövligt så jag e nöjd.
Dock har han blitt en redig fjantpelle ute :yuck:
Blommor, maskrosblad på grusvägen, olika färger/nyanser på marken, "monster" i dikena mm...
I skritt är det ingen fara, men i trav och galopp så hoppas det från sida till sida, tvärnit för att sen kasta sig framåt igen, hoppa ner i diken och annat trams.
Jag som var så stolt över min kille som gick fram överallt :(
Han går ju fortfarande fram, men det är knappast en rytmisk ridning.
Men när vi kommit till halva rundorna och är "på väg hem" så är inget farligt längre :banghead:

Tanken var att vi skulle rida en 2-dagars tur i början på juli och sen skulle han få hel vila ett par veckor. Men turen blir inte av för min del så jag funderar på om han ska få vilan nu, eller om jag ska rida igenom "problemet" först :confused:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 022
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 530
Senast: zarmino
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
66 753
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • Åkerfräken

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp