Bukefalos 28 år!

10:orna kapitel 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är helt ok att skratta @KrullTroll :D

Idag vart vi inne på behandling nr 2 och Femke njöt som hejsan av det denna gång. Så pass att hon inte ville gå därifrån :rofl:

Ska bli spännande att se hur hon känns imorgon.

Fuxåbäket vart riktigt dyr igår. Vi var iväg och tränade och trots att vi inte kunnat göra så mycket hemma var hon klockren igår. Hoppade 130 bana med trekombination och det gick som hejsan. Länge sen man hoppade högt så det var riktigt riktigt roligt. Fick man massor med motivation och glädje igen :D

Det är de där guldkornen man får hålla i minnet när allt går emot och leran går upp till öronen, det regnar i vinkel och hästen har förvandlats till en stjärnkikande giraff som plötsligt inte alls vet vad sidoförande skänkel betyder ;)
 
Ikväll förvandlades Batman till Superman :D:p
15107232_10154251642008789_2114729086561507713_n.jpg
 
Det är helt ok att skratta @KrullTroll :D

Idag vart vi inne på behandling nr 2 och Femke njöt som hejsan av det denna gång. Så pass att hon inte ville gå därifrån :rofl:

Ska bli spännande att se hur hon känns imorgon.

Fuxåbäket vart riktigt dyr igår. Vi var iväg och tränade och trots att vi inte kunnat göra så mycket hemma var hon klockren igår. Hoppade 130 bana med trekombination och det gick som hejsan. Länge sen man hoppade högt så det var riktigt riktigt roligt. Fick man massor med motivation och glädje igen :D
Å, så roligt! Det är härligt när det vänder och en minns varför en har hästar och rider och traggla på. Världens bästa känsla!
 
Jag har ridit ett pass ikväll efter att ha kravlat mig upp ur djupet efter att hela familjen drabbats av vinterkräksjukan...
Banan var härligt sviktande och hästen tog i som bara den och verkade mycket nöjd med att bli satt i arbete (om än ganska lätt sådant. Vi galopperade mest runt och njöt av tillvaron). I söndags red sjuåringen. Hon har inte ridit sedan i somras någon gång och då ledde jag hela tiden. Innan har hon ridit ponny lite sporadiskt. I söndags kunde jag släppa ut henne i lina och hon travade över bommar. Hon har växt så pass att hon når om lite bättre med skänklarna och hittar balansen fint. Så himla duktig! Och hästen också som tar hand om den lilla ryttaren så väl. Stolt mamma dubbelt upp.

I morgon ringer jag och bokar sadelutprovaren för jag bara halkar omkring i den sabla allroundsadeln, som dessutom släpper bak och åker fram i galoppen. Nu när sommarkilorna är borta så jag kan äntligen prova ut något annat. Det ser jag fram emot.
 
Gissa vem som tappade en sko under eftermiddagen?
Gissa vems hovslagaren som åkt till Holland?
Gissa vem som hade en planerad provridning imorn av en potentiell medryttare :wtf::banghead:

Är så jävla trött på denna förbannade tappskon jämt. Har en bra hovis och en häst utan onormalt rörelsemönster men ändå så trillar den jäkla höger framskon. Kan räkna antalet skoperioder då skon inte åkt på mina händer de senaste 3.5 åren.
Bytte hovis för snart 2 år sen då han hela tiden tappade vänster framskon. Och det slutade han med, istället är det höger som ryker. Kanske borde låta hovisarna sko varsin framhov? :meh:
Vet att det finns värre saker som kan drabba en, men det är jäkligt träligt...
Numera så trasar han inte sönder hoven iaf, utan går lixom bara ur skon. Men ändå....:arghh:
 
Gissa vem som tappade en sko under eftermiddagen?
Gissa vems hovslagaren som åkt till Holland?
Gissa vem som hade en planerad provridning imorn av en potentiell medryttare :wtf::banghead:

Är så jävla trött på denna förbannade tappskon jämt. Har en bra hovis och en häst utan onormalt rörelsemönster men ändå så trillar den jäkla höger framskon. Kan räkna antalet skoperioder då skon inte åkt på mina händer de senaste 3.5 åren.
Bytte hovis för snart 2 år sen då han hela tiden tappade vänster framskon. Och det slutade han med, istället är det höger som ryker. Kanske borde låta hovisarna sko varsin framhov? :meh:
Vet att det finns värre saker som kan drabba en, men det är jäkligt träligt...
Numera så trasar han inte sönder hoven iaf, utan går lixom bara ur skon. Men ändå....:arghh:

Nä fy vilken dålig tajming! Men visst är det alltid så, att de där rackarns skorna trillar när man som mest behöver dem..
Kaprifol går ju barfota sen i februari och det fungerar faktiskt bättre än förväntat, och ett stort plus att inte behöva vara rädd för tappskor!

Vi hoppade lite häromdagen vilket var skoj! Har en P&J inplanerad på söndag också så jag hoppas vi kommer iväg på den, har fått avanmäla mig på de två senaste som vi varit anmälda till på grund av småskador.
dsc_0049.jpg
 
@Diabetikern tyvärr inte. Inte nu när det är helg och andra dagar är ändå hovisarna sådär pigga på att sko en annans kund. Har en som slått på om han varit ute, men han kommer inte extra för min tappsko :/
Hovis är hemma på måndag igen så hoppas hon kan snart därefter.

@Lovise skönt med barfota!
Fin bild, och lycka till på söndag :D
 
Detta med tränare.. Hur hittar man en bra? Ska man bara chansa och ringa någon och hoppas dom är bra?
För har frågat runt men de flesta rekommenderar en som jag inte funkar med och vill verkligen hitta någon som tänker ungefär som mig i ridningen.

Annars går det framåt för Max och mig :D Hade ett riktigt bra pass igår och ett mindre bra idag hah men så är det ibland.
Har även haft ut en tjej som provred som medryttare men hon galopperade sjukt mycket fast jag sa åt henne att ta det lugnt..
Så får fortsätta letandet :)
 
Chansa! Prova runt lite och se hur det funkar :) Förr eller senare hittar du någon som ni klickar med.

Detta med tränare.. Hur hittar man en bra? Ska man bara chansa och ringa någon och hoppas dom är bra?
För har frågat runt men de flesta rekommenderar en som jag inte funkar med och vill verkligen hitta någon som tänker ungefär som mig i ridningen.

Annars går det framåt för Max och mig :D Hade ett riktigt bra pass igår och ett mindre bra idag hah men så är det ibland.
Har även haft ut en tjej som provred som medryttare men hon galopperade sjukt mycket fast jag sa åt henne att ta det lugnt..
Så får fortsätta letandet :)
 
Detta med tränare.. Hur hittar man en bra? Ska man bara chansa och ringa någon och hoppas dom är bra?
För har frågat runt men de flesta rekommenderar en som jag inte funkar med och vill verkligen hitta någon som tänker ungefär som mig i ridningen.

Annars går det framåt för Max och mig :D Hade ett riktigt bra pass igår och ett mindre bra idag hah men så är det ibland.
Har även haft ut en tjej som provred som medryttare men hon galopperade sjukt mycket fast jag sa åt henne att ta det lugnt..
Så får fortsätta letandet :)

Jag har tagit tips från vänner och bekanta, sen försökt kika på när tränaren har träningar för att få ett hum om hur hen är och lägger upp träningar. Då är inte risken lika stor att man "köper grisen i säcken".
Är det någon som faller mig i smaken så har jag bokat in egen träning.
 
@border_kelpie Åk och testa. Jag brukar ge tränare 2 chanser ibland kan det vara svårt att se på pass nummer ett och tränaren kan behöva bilda sig en uppfattning innan man kan få rätt coachning. Går det dock helt emot vad jag tror på så åker jag inte tillbaks.

@Lovise Hur har det gått?

@Molin Hon är så fin din lilla donna :D

@Louice Hur gick hoppträningen?

själv märks det nu just hur svag fröken är i ena bak efter behandlingen. Blir trött snabbt. Ska även åka till en equi... vad det nu heter som kan kika lite och se om vi kan få lite extra hjälp. Bocka kan hon fortfarande dock. Nu är det hanterligt men hon har börjat med den lilla grejen att först försöka dra tyglarna ur handen på mig. Buse
Min tränare prickade helt rätt när han sa att den hästen måste lära sig att vänta. :D Enligt Femke ska allt ske nu och på hennes villkor. Nu har jag dock fått till ett öronspel nrä vi rider. Innan var det öron rakt fram och fokus på henne själv. Nu får jag vara med och styra lite också :D
 
@Diabetikern

Åh det gick bra! Jag hoppade 70cm x2 och vi fick två stop i första rundan ( på ettan och tvåan, vi kom inte riktigt igång tror jag) och sen andra rundan felfritt :) Är jättenöjd över hoppningen men också allt runtomkring, det var bara andra gången vi var iväg på P&J och det var ett år sen förra gången. Men hon skötte allt med framridning/hoppning med andra hästar toppenbra och var allmät avslappnad och glad liksom. Lite spänd inne på banan till en början, men det släppte till andra rundan.
img_0090.jpg

Synd att vi kommer igång lite fel tid på året bara :p Men vi får försöka fortsätta träna nu under vintern och så kanske vi kan komma ut på lite "riktiga" tävlingar till våren sen.
 
Jag har varit sjuk i en vecka nu, igår kunde jag äntligen rida lite.
Började med kaos för det blåste halv storm så han stod på bakbenen, kastade sig och höll på. Kände att nej, jag vill inte ramla av idag så jag satt av och ledde runt honom en stund.
Tillslut lugnade han ner sig så kunde jag hoppa upp och rida, gick över förväntan. Så det slutade med nöjd häst och nöjd ryttare, jag är så glad att jag köpte denna häst! :love:
Jag är glad att jag inte gav upp direkt och gick in när han började skutta omkring, kan bli lite feg när jag inte ridit på ett tag. Har ju inte haft honom så himla länge heller.

Sötnos, fick ha huva för det blåste :)
f9gvap.jpg
 
@Thrillie igår blåste det halv storm ett tag. Vi hade tur och red tidigt på morgonen/fm så det blåste bara litegranna. Hade inte suttit upp efter lunch. Fifan vad det ven. Hästarna for runt i hagen i omgångar så jag hade inte suttit upp på en häst som vilat en vecka i det busvädret. Du är tuff! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 846
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 159
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp