Bukefalos 28 år!

11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Jag som bara läst i skymundan hoppades, som alla andra, på ett bättre slut än detta :cry:
Beklagar så hemskt mycket!
Såg filmen igår, den på när han går in i boxen, och både jag och sambon (som inte alls är hästvan) satt med gapande mun.
Stackars liten och stackars dig!!
 
Sv: 11-orna version 2.0

Åh nej :cry: Skickar en drös med styrkekramar jag med, vet att du gjorde ditt bästa för honom. Så otroligt trist att det inte gick bättre :cry::cry:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Det finns verkligen ingen rättvisa i världen..:cry: Jag hopas att han betar av det grönaste gräset, galopperar vid vackra stränder och har det fullständigt bekymmersfritt tillsammans med sin mamma.

Stor kram till dig, som är kvar. Tänker på dig!
 
Sv: 11-orna version 2.0

Så otroligt sorgligt att det inte gick vägen :cry: Har läst varje dag och hoppats och hållt tummarna. Skickar styrkekramar!
 
Sv: 11-orna version 2.0

Åh nej... Åh vad tårarna rinner nu :-( Vad hände? Om du orkar berätta så klart :-( Du har varit så himla duktig o tagit hand om honom på bästa sätt, styrkekramar till dig :-)
 
Sv: 11-orna version 2.0

+ alla andra. Tack, på nåt konstigt sätt värmer det...

Ja här rinner tårarna fortfarande som floder. Jag hade precis börjat hoppas, det var väl där det gick snett... Igår jobbade jag men hade en jätteduktig och erfaren väninna hemma på kvällen som fixade åt lillen, och han hade skött sig fantastiskt och inte hakat sig en enda gång. Hade frivilligt gått med ut på gången och varit hur mysig som helst. Hon skulle följt med till Sundsvall på tisdag och lät mycket optimistisk.

Idag när jag kom hem och ut i stallet var han lika pigg och glad som alltid, åt med glupande aptit och skulle helst sitta i knä och vara go. Benet hakade sig nån gång men det löste sig efter nån minut, "som vanligt". Runt tio gick jag in i huset igen, och nån timme senare blev jag uppringd av Ultunas veterinär som fått se videon jag skickat (som tydligen gått ut på internmail till alla där...) och absolut tyckte att vi skulle komma ner dit så snabbt som möjligt och skippa Sundsvallsresan på tisdag. Han kunde inte för sitt liv förstå varför inte Östersunds klinik tagit emot oss för undersökning, nej vem kan det?

Under tiden jag pratade med dem gick jag ut i stallet och hittade en lika pigg och matglad häst, men med hakat ben som aldrig släppte. Jag stod och pratade i telefon sammanlagt kanske en timma med flera olika veterinärer, och det hade fortfarande inte släppt. Under tiden började han hoppa runt och försökte lägga sig ner, men med ett bakben som fastnat spikrakt kunde han ju inte. Han försökte kissa men det gick inte heller för han kunde inte ställa sig rätt. Tillslut stod han med huvudet in i ett hörn och ville inte röra sig alls. Det syntes verkligen hur ont han hade.
Pratade med Ultuna igen som sa att jag skulle ta ut hemmaveterinär för att försöka få tillbaka patellan eller vad det nu var som hakat på plats, och om det gick att få loss skulle vi gipsa upp foten så att han hela tiden stod med böjt knä. Sagt och gjort, min vanliga vet kom ut och hade på vägen haft ett långt samtal med Ultunas vet. Hon gjorde verkligen allt hon kunde, vi försökte med allt, men benet satt stenhårt... Han hade jätteont och försökte både bitas och hoppa ut ur boxen, det bara gick inte. Trots alla tips man kunde få från Ultuna så gick det inte. Allt låg fel, knä och patella och hela köret hade hamnat helt åt helvete.

Kort sagt, i det skicket tog han sig knappt ut ur boxen, det fanns inte en chans i planeten att han skulle palla en transport på 50 mil... Efter att ha haft benet låst i minst två timmar (det låste sig nån gång mellan 10-11.30) var han så trött att frambenen nästan vek sig på honom, och det var helt enkelt inget vi kunde göra... Han var så tapper, så underbar hela vägen. När det skulle sättas kanyl stod han med mulen mot min kind och bara gosade, vet undrade om vi inte skulle bremsa honom, men det behövdes aldrig nåt sånt på min underbara kille. Redan när han gipsades som liten och låg och sov i mitt knä hela tiden, varför ta lugnande när man kan passa på att sova? Han kämpade sig ut ur stallet och fick känna friska luften en sista gång innan han somnade med huvudet i min famn. Nu galopperar han med mamma på den grönaste av ängar, helt smärtfri.

Det känns helt fruktansvärt, han var ju inte ens 16 månader gammal! Livet är så fruktansvärt orättvist... Jag fortsätter följa era småttingar, men några uppdateringar blir det ju inte mer. :cry:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Men åh och fy:cry:.... Vet inte vad jag skall säga. Är själv förväntansfull inför våren, men lider verkligen med dig!! Du gjorde det man kunde göra för sin älskade vän, kramar om ordentligt!!
 
Sv: 11-orna version 2.0

Usch, jag bara sitter här och gråter, fina fina Koronn... :cry: ibland är hästägandet inte rättvist någonstans.

Don't Cry For The Horses, av Brenda Riley-Seymore

Don't cry for the horses
That life has set free
A million white horses
Forever to be

Don't cry for the horses
Now in God's hands
As they dance and they prance
To a heavenly band

They were ours as a gift
But never to keep
As they close their eyes
Forever to sleep

Their spirits unbound
On silver wings they fly
A million white horses
Against the blue sky

Look up into heaven
You'll see them above
The horses we lost
The horses we loved

Manes and tails flowing
They gallop through time
They were never yours
They were never mine

Don't cry for the horses
They will be back someday
When our time has come
They will show us the way

On silver wings they will lift us
To the warmth of the sun
When our life is over
And eternity has begun

We will jump the sun
And dance over the moon
A Ballet of horses and riders
on the winds
to a heavenly tune

Do you hear that soft nicker
Close to your ear?
Don't cry for the horses
Love the ones that are here

Don't cry for the horses
Lift up your sad eyes
Can't you see them
As they fly by?

A million white horses
Free from hunger and pain
Their spirits set free
Until we ride again
 
Sv: 11-orna version 2.0

Läser tråden lite i smyg och har inte postat innan men har följt dig och din olycksfågel ... såg filmen här om dagen och ville bara gråta för din stackars fina lilla kille. Så himla trist att det slutade som det gjorde :cry:

Även om det inte är någon tröst så kan ju du åtminstone känna att du gjort vad du kunde. Att veterinärerna sedan sa att du inte skulle till klinik... ja det får stå för dem.

Vila i frid lilla häst ...
 
Sv: 11-orna version 2.0

Men fy Maja.... Vet inte vad jag ska skriva, det är ju bara så himla sorgligt. Sitter här och lipar som om finaste, finaste Koronn hade varit min egen, fy fan rent ut sagt, hästägandet är bara skit ibland :cry::cry:.
En stor varm omfamning till dig och hoppas att du snart får svansen lite uppåt igen.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Åh så sorgligt! :cry: Jag trodde och hoppades så att det skulle gå vägen. Finaste fina Koronn. Tänker på dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 369
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp