11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.

RebeccaJoli

Trådstartare
Jag tar mig friheten att starta en ny tråd om våra fina fölisar eftersom den gamla blev för lång :)

Igår så lämnade jag CC i boxen medan jag red Z för första gången och det gick skitbra! Tant Lina stod ju såklart inne och höll honom sällskap i boxen bredvid. Passade på att raspa hans hovar (och min egen tumme- AJ!) och det gick bra! Han e så duktig min lille skimmel-pojke!! :love:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Sen finns det ytterligare en aspekt, många hästar blir mörkare i vinterpälsen. Så även om ditt föl idag inte ser svartbrun ut så kan han definitivt göra det i vinter. Har själv ett sto som är svartbrun på vintern och mycket ljusare på sommaren, hon är också lite släkt med din unge via Ceylon. För att göra det mera rätt håller jag med om att ditt föl ska kallas mörkbrunt.

Då svarar jag på Görels inlägg i denna tråden istället! ;)

Det var ungefär detta jag var brydd över! Alltså hur dessa mörka hästar ändrar sin färg. Alla mina andra har varit ljusare; fux, ljusbrun och en skimmel så dem har det liksom inte varit nån tveksamhet alls på. Mamman till Koronn blir också mörkare på vintern, men inte alls lika som grabben. Som han såg ut när han blev ritad tyckte jag att han skulle vara "mörkbrun" i passet. Har ingen bra bild på honom från det tyvärr (och pixbox vägrar samarbeta), men visst var han lite ljusare än vad han är nu, men det var ju också innan fölpälsen trillade av...

Fick som sagt passet igår, där han står som brun, så vi får väl se hur det blir.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Min lilla tjej är nu 4 månader. Mätte henne lite snabbt idag och hon är 127cm fram och 131cm bak :eek: En söt liten tös. Hoppas hon inte blir för liten bara. Det gör inget om hon hamnar runt 160cm. Hon är verkligen jätte snäll att hantera. Väldigt social och tillgiven.
Hon har nu fått vita hår i ljumskarna så jag antar att hon blir skimmel. Det hade ju inte gjort något om hon behållt sin fina fux färg. Men men man kan ju inte få allt här i livet.
32757830.jpg
[/url][/IMG]
 
Sv: 11-orna version 2.0

KL

Idag var jag en hård matte ;)
Dags för verkning utav fötterna igen, avmaskning och uppepå det så fick stumpan gå till stallet själv helt utan mamma för första gången.
De båda tog det MKT lungt. Så jag är så stolt över mina små töser idag.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Fick Imbras pass i veckan. Färgen på papprena var skum, väldigt ljus grå grön färg.... ska det vara så? Hon ska ju ha gröna papper och morsans pass har verkligen grön färg på papprena.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Kl:¨

Min lilla kille, snart 4½ månad.
version-a330eb38c1b10b95b1d075f587f5cc94


(Jag är 180 cm lång, han ligger runt ca 134-135 i mkh.)
 
Sv: 11-orna version 2.0

Min fuxfia är jättestickelhårig, din kanske oxå blir det om du har tur :)

Jag har ju önskat mig en skimmel, och det fick jag! :) Här är min fina lilla kille, numera grå! :love:

cc2_169819995.jpg


bild-291_169820688.jpg


ccz2_169827032.jpg


169812240
 
Sv: 11-orna version 2.0

Börjar löpnumret på 0-5 är papprena gröna. Löpnumret är alltså det som kommer efter 0411
 
Sv: 11-orna version 2.0

Din verkar ju helt klart vara mörkbrun av de bilder jag har sett:)

Jag fick vara på id-kontrollanten själv när hon skrev "fux" på min som defintivt är mörkfux.. har inte fått hans pass ännu men hoppas det blir rätt nu.

kl.
För att spinna vidare lite där förra tråden slutade angående hingsten Sack, mitt sto är efter honom och har likadan färg. Klassas den alltså som svartbrun? Hon står som mörkbrun nämligen.. är lite nyfiken bara:idea:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Mitt sto är reggad svartbrun.
version-fda99af80191bb3305171fe62ee360cf


Fölis blir mörk brun... Enligt min kontrollant..
version-b334173eaa3085f16cc7679b03ed9cc1


Och han är bra mycket ljusare än Maja_Kandi´s....?
 
Sv: 11-orna version 2.0

Tack:) De här bilderna är ju sedan förra helgen, nu har han vuxit ännu mer framtill och är inte lika överbyggd, han är STOOOR nu! Hans mamma är 169cm. Skulle tippa att han är ca 133cm, blir 4 månader imorgon :D
 
Senast ändrad:
Sv: 11-orna version 2.0

Ååh vilka fina bilder! :laugh: Vilka likisar du har i hagen! :D

Lady Horse: Vilken myshäst! :love:


KL
Har fått svar från ASVH!

"Hej
När det gäller färgen tycker jag att du skall avvakta något år. Hästarna kan ändar sig ganska mycket under sina första år och om den står som brun eller mörkbrun spelar inte så stor roll eftersom den ändå är identifierbar."

Så tja, jag gör väl det då... :grin:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Tack :love:

Vad gäller färgen i passet:

Zamona står som "bay or brown". Där har ju kontrollanten fegat lite haha:D
 
Sv: 11-orna version 2.0

Tänkte presentera mina bebisar.

Jaapke, friesersto, född 5/5 2011
Photo_90679_1489037.JPG


Pontiac, russhingst, född 14/7 2011
Photo_90679_1486844.JPG


Fama, welsh partbredsto (welsh/fullblod), född 10/5 2011
Photo_90679_1467254.JPG


Constantin, welshhingst, född 19/6 2011
Photo_90679_1486843.JPG


Cornelis, welsh partbredhingst, född 16/6 2011 *Såld*
PagePhoto_90679_121655.JPG
 
Sv: 11-orna version 2.0

Jag fick vara på id-kontrollanten själv när hon skrev "fux" på min som defintivt är mörkfux..

Inte för att det riktigt har med tråden att göra, men jag fick omvärdera vad jag tyckte var en mörkfux efter att ha träffat den här herren. :D

Tajpan11690.jpg
 
Sv: 11-orna version 2.0

KL på mig själv

Idag blir min lille nordsvensk 5 månader. Det har vi firat med att han har fått stå inne inatt för första gången för hösten, dock var det bara tillfälligt eftersom det varit sånt busväder här. De får fortsätta att gå ute dygnet runt några veckor till, om vädret håller sig skapligt. Hovslagaren var här i fredags och verkade honom för tredje gången och han skötte sig fint som vanligt. Fick mycket beröm för hans benställning och det känns förstås jättekul! :)
 
Sv: 11-orna version 2.0

Korkad fråga kanske, men:

Vad är det som skiljer en mörkbrun/brun häst från en mörkfux? Jag har hört att det ska vara svart tagel i man och svans, samt mörka ben, men min valack (på avataren) som står som brun (bay) i passet har mörkbrun man och svans och bruna ben. Är det att de har ljusare färg i ljumskar och på mule?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 304
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp