11-orna version 2.0

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 11-orna version 2.0

Men nu får det väl räcka med veterinärer i denna tråd! Håller tummarna för att du bara är en sjåpig matte!

Charlottee: Vad tråkigt att han är sämre. Hoppas så att du får en behandlingsbar diagnos på Zolero! Vad gäller transportresa, Abbe var ju rejält vinglig när vi körde honom till klinik och med lite stöd av bommen bak (han "satt" mer eller mindre på bommen hela resan) så gick det bra. Svårast var urlastning bakåt, så det var i princip första gången vi använde framlemmen.

*KL*
idag har Abbe blivit en det. Ingreppet gick bra, så nu håller jag tummarna för komplikationsfri läkning. Som jag har våndats över detta, tycker så synd om min skrutt som äntligen börjar må bra och så beslutar elaka matte att det är dags för att bli av med kulorna...:crazy:
 
Sv: 11-orna version 2.0

Charlottee: Vad tråkigt att han är sämre. Hoppas så att du får en behandlingsbar diagnos på Zolero! Vad gäller transportresa, Abbe var ju rejält vinglig när vi körde honom till klinik och med lite stöd av bommen bak (han "satt" mer eller mindre på bommen hela resan) så gick det bra. Svårast var urlastning bakåt, så det var i princip första gången vi använde framlemmen.

Superskönt att höra! Vi har också fronturlastning så kommer använda oss av det.. vill inte begära att han ska backa med dom benen.

härligt att fått kastreringen överstökad på Abbe ;) håller tummarna för att det läker fint.

ekedal tack!!

Gogo min har i princip bara hängt med jämnåriga bästisen i beteshagarna. Nu gör han inte många knop heller pga sitt tråkiga tillstånd..
När jag säger "hantering" menar jag den dagliga hantering dsv in-utsläpp osv för vår del :)
 
Sv: 11-orna version 2.0

Borde jag sätta igång och träna/aktivera honom mer? Gör jag för lite?

Jag håller inte på med min hela tiden heller mer än det vardagliga som att leda, borsta, binda upp och ta hovarna.
Kanske hittar på något varannan vecka,, lite beroende på hur mycket tid jag har över.
Jag tror han får mycket "gratis" eftersom han går med min äldre valack och är med mycket i hagen och på lösdriften när jag grejar med den gamle.
Sen busar han loss med den lille emellanåt :D

546992_274703352632891_2052880933_n.jpg


Men mest står han å sover (och växer :p)
 
Sv: 11-orna version 2.0

Jag tror att min 11:a går att leda :D

Eller jo jag vet det, lasta också.

I övrigt kommer det nog inte hända så mycket det här året.

När jag får råd så köper jag en tömkörningsgjord från Tärnsjö och så blir det promenader med den på.

Lite i taget liksom. Nästa år så tänkte jag åka på så många utställningar vi orkar. Det blir ju hantering och miljöträning i ett :D
 
Sv: 11-orna version 2.0

Jag gjorde så förra sommaren att jag band fast fölisen i mammans tömkörningsgjord så fick hon hänga med fram och tillbaka till ridbanan ca 3-4 ggr den sommaren och sedan gjorde hon likadant hemma i vårt stall några gånger förra hösten. Jag började tömköra henne själv ett par gånger i vintras.
Sedan är hon väl kanske tömkörd 4 ggr från tidig sommar tills nu. Lasttränat gjorde jag ca 4 ggr i sommras och en gång nu i höst. Hon åkte transport med sin mamma första sommaren till och från betet och till fölvisningen.
Min plan är att kanske tömköra 3-4 ggr till innan vintern och befästa styrningen. Därefter börjar jag med henne igen i vår. Hon är så trygg och tam av sig självt. Eftersom jag har henne på stall så leds hon ju dagligen och borstas nån gång i månaden:) men hovarna kratsar jag varje kväll.
Jag är så nöjd med min lilla tjejs beteende:) Hon är så lätthanterlig utom när hon bockar järnet:) Jag har lärt henne att hon måste gå till krubban och vänta där innan hon får sitt kraftfoder och det fattade hon direkt.
 
Sv: 11-orna version 2.0

kl
Nu har Dahlia fått prova träns, fick bli stl full (:eek:), det gick bra att ta på, och jag fick ändra remmarna lite, men sen var det som om hon tyckte jag var skitelak som tagit på henne detta hemska, tog flera dagar innan hon ville gosa igen:cry: Jag tog det ändå väldigt lugnt o försiktigt...

Sen har hon nu blivit tjock i båda bak, från kotan till hoven, känns som lite mugg :( Vad brukar ni smörja med?

5pjvdf.jpg
 
Sv: 11-orna version 2.0

stora tjejen med träns på! :love:

Jag har varit förskonad mot mugg på mina hästar så har tyvärr inga heta tips.

KL.
Imorgon gäller det för Zolero.

Vi har haft mysstund ikväll bara han och jag.. talat om för honom att på andra sidan finns ingen smärta.. bara grönt härligt gräs och massor av roliga kompisar att leka med.

Han ramlade omkull ikväll igen.

:love:
313286_10150982215411344_704406691_n.jpg


..ja, jag har svårt att se hur detta ska bli bra.. men ingen skulle vara gladare än jag om jag kan återkomma med ett positivt besked imorgon.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Fina pojken! Vilken underbar bild på er, verkligen kemi:)

Håller tummarna så hårt jag kan för ett positivt besked imorgon.
 
Sv: 11-orna version 2.0

Alltså ååh... Började gråta, typiskt. Håller tummarna stenhårt för er! Hoppas verkligen att det är nånting behandlingsbart så att han blir bra igen! Kramar :heart
 
Sv: 11-orna version 2.0

Håller tummar och tår för er idag, hoppas på en positiv uppdatering senare! Kram
 
Senast ändrad:
Sv: 11-orna version 2.0

Här är en till som håller tummarna så hårt det bara går och hoppas du får med dig den fina gosse hem igen.

En stor styrkekram!
 
Sv: 11-orna version 2.0

jag håller tummarna!

conny gör inte mkt utbildningsmässigt. Han har provat o löshoppa. Sen tränar jag honom på att vara ensam i hage o i stall korta stunder då hans hagkompis rids. Men det bekommer honom inte alls, ute i hagen ser han ju massa hästar, o i sin box e han alltid trygg :)
 
Sv: 11-orna version 2.0

En till som håller tummar och tår för din fina röding :love: har följt er i "smyg" från början och hoppas så innerligt att den här sagan får ett fint slut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vet jag inte om tråden hamnat helt fel, då den till störst del involverar en skada. Jag är 15 år, och har min första sommarhäst, kan...
2
Svar
26
· Visningar
3 304
Senast: Krillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp