Bukefalos 28 år!

12.5 bett till travare?

Jossantt

Trådstartare
behöver lite hjälp med att köpa bett..
ska köpe att begagnat (aldrig använt bett) men undrar om jag kan ha 12.5 bett till min travare. han brukar ha full när det gäller träns och allt men just bettet... har ingen möjligthet att mäta men kan det fungera?eller är det bara att chansa??
 
Mät ditt gamla bett, avståndet mellan bettringarna, så ser du storleken! Eller prova bettet, som du tänkt köpa, i munnen på hästen.
 
Det är svårt att bara gissa vilken storlek du ska ha på bettet. När jag köpte min kallblodstravare så följde det med ett gammalt trav-bett som var alldeles för litet så jag köpte 13,5 för jag tänkte att det får han nog ha. Men JÖSSES så stort det blev. Så sen köpte jag 12,5 men det är faktiskt lite stort ändå. Provade en kompis bett som är 11,5 och det satt faktiskt bäst. Mitt kallblod är inte så stor i munnen som man skulle kunna tro. Tycker nog att du bör försöka låna några olika storlekar och prova för det är ganska viktigt att det passar så bra som möjligt. :)
 
Sen kan det ju bero lite på vilket sorts bett du tänkt köpa... Ett rakt bett brukar vara lite "längre" än ett delat har jag märkt...
Alltså, ett delat stl 12,5 tycks kortare i munnen än ett rakt 12,5 som sticker ut mer...
 
Det är ingen skillnad i längd, 12,5 cm är ju alltid 12,5 cm...

Däremot så köper folk en storlek längre (för långt) på delade bett, i tron att det blir för kort annars. Men om man öppnar munnen så syns det hur bettet hänger ner. Även ett delat bett ska ju ligga rakt i munnen...

Man kan alltså säga att det lättaste sättet att mäta ut en hästs storlek är med hjälp av ett rakt bett.
 
De flesta travare jag träffat har haft 11,5 och NERÅT i bett-storlek.

En enkelt sätt att kolla är att helt enkelt sätta en tumstock i munnen på hästen och mäta. Bara att lägga på ca. 0,5-1 cm sedan.

/// ghost
 
som sagt, svårt att säga när man inte vet hur stor din häst är i munnen.
tänk på att munnen är mycket smalare än den ser ut att vara vid första anblicken. köp därför det minsta möjliga bettet som fungerar till din häst.
tänker också rekommendera de raka betten med fasta ringar (min veterinärs ordineran till alla hästar). :)
 
Jag skulle tro att du ska ha 11,5 eller 12,5.
Bettet ska ligga rekt i munnen och inte sticka ut på sidorna. När du tar ett ledande tygeltag ska inte bettet flytta sig nämvärt.

Jag har 11,5 till mitt lilla halvblod som är ganska nätt i modellen.
 
Jag har 10,5 cm till mina varmblodstravare. Den ena kan ha 9,5 men det är så fruktansvärt svårt att hitta så små bett! (om man vill ha något annat än de vanliga tränsbetten)
 
Jag skulle tro att du ska ha 11,5 eller 12,5.

Vilken storlek som helst från 9,5 till 12,5 kan ju passa...

Min häst har för övrigt 10,5 cm. :D (Om man nu kan få ut något av det, det är ju inte Pinky som trådskaparen ska köpa bett till... :smirk:)
 
Du får nog prova dig fram det är svårt att säga vad din häst ska ha för bettstorlek, vad den har i grimmor och träns har inte men bettstorleken att göra, så du får prova dig fram till rätt storlek... Mina travare har 11,5 och då är den ena grövre än den andra..
 
Liten spin off fråga...

Om man drar i bettet på ena sidan, tänk kraftigt ledande tygeltag, och bettet åker så att leden ligger i lanen, visst är bettet för långt då?

Urprungsfrågan:
bara att håll amed dem andra. Mät eller försök låna och se vad som passar.
 
jo det är skillnad..

min häst har 10,5 i rakt bett och 12,5 i tredelat. båda sitter där de ska.
har provat 11,5 i rakt och tredelat varav det första var för stort och det andra för litet... :smirk:
 
Mät ditt gamla bett, avståndet mellan bettringarna, så ser du storleken! Eller prova bettet, som du tänkt köpa, i munnen på hästen.

Och vad finns det som säger att det gamla bettet är rätt storlek? :confused: Eftersom trådskapare verkar osäker på vilkens storlek hästen har är risken stor att även bettet hästen har nu inte passar. Ta ut nån som kan passa ut bettet! Jag tycker personligen att 12.5 låter väl stort, men kolla upp med ngn kunnig, gärna hästtandläkare (då kan du även få andra tips ang. bett osv). :)

Nirak
 
"Och vad finns det som säger att det gamla bettet är rätt storlek? :confused: Eftersom trådskapare verkar osäker på vilkens storlek hästen har är risken stor att även bettet hästen har nu inte passar. Ta ut nån som kan passa ut bettet! Jag tycker personligen att 12.5 låter väl stort, men kolla upp med ngn kunnig, gärna hästtandläkare (då kan du även få andra tips ang. bett osv). :)"


Provrid med det begagnade bettet du tänkte köpa, du märker om hästen går bra eller dåligt. Gör inte så stor affär av att köpa ett nytt bett... Det kostar förmodligen massor att ta ut en hästtandläkare...
 
Fast i mitt tycke är bett köpet väldigt viktigt...

Lika viktigt som en sadel. Det måste också ligga helt bra, annars har man en kil som ligger och stör utbildningen av hästen hela tiden.

Kanske man inte måste ta ut en tandläkare extra bara för det. Men det kan ju rekommenderas att skaffa sig en bok om ämnet och plugga på så har man i alla fall lite kött på benen.
 
behöver lite hjälp med att köpa bett..
ska köpe att begagnat (aldrig använt bett) men undrar om jag kan ha 12.5 bett till min travare. han brukar ha full när det gäller träns och allt men just bettet... har ingen möjligthet att mäta men kan det fungera?eller är det bara att chansa??

Jag tycker ju gott att du kan chansa... Om det inte passar kan du ju alltid sälja det vidare. (Visst det är viktigt med bett och ju mer man kan ju större är chansen att man lyckas hitta rätt, men även om saker "ska" passa/fungera i teorin, så kan det vara annorlunda i praktiken!)
 
Kanske man inte måste ta ut en tandläkare extra bara för det. Men det kan ju rekommenderas att skaffa sig en bok om ämnet och plugga på så har man i alla fall lite kött på benen.

Sveas bettsida är ju också jättebra ! Finns i hennes profil ! :idea:
 
jag tycker att 12,5 låter väldigt stort till en travare (om det är av varmblodstyp alltså)

det 'r ju väldigt svårt att säga utan att ha sett hästen, men skulle tippa på 10,5 eller max 11,5
 

Liknande trådar

Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
423
Senast: Oknytt
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 370
Senast: Oknytt
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 148
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp