Bukefalos 28 år!

12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Hur höga är era föl som är född -12 i manken? Mitt kallblodssto som är född i 13 Juni är 110 cm i manken. Vill höra om hon är liten/normal/stor i förhållande till andras kallblodsföl.

Jag har ett fjordföl, sto, som är född 23 maj och är ca 110 cm i manken. Vi har räknat med att hon kommer bli ca 145-150 cm som vuxen:) eftersom din är född lite senare skulle jag tro att din blir något större.
 
Sv: 12:orna - del 2

Alla mina sympatier till dig, Stella och fölis IW! Jag har inga direkta råd att ge men håller tummarna att det löser sig för er!

I onsdags var By Mercy (Bellagio- Don Primero- Magritte) på fölmönstring! Hans andra äventyr här i livet ;) Det första äventyret var Elitfölsselekteringen på Tullstorp i början av augusti där han faktiskt visade upp en sådan trav att han blev filmad :banana:

Tyvärr var han lite loj på mönstringen och visade inte riktigt upp samma register som på Tullstorp men med tanke på att han är i växtfas (tunn hals, stor rumpa) just nu så är jag nöjd med siffrorna och kritiken:

Typ: Proportionelig, högställd, ngt överbyggd - 8

HHB: Uttrycksfullt huvud, ganska välformad hals, ngt tunn. Djup bog, välformat kors- 8

Extr: Ännu tät, markerade ledgångar -8

Skritt: Rörlig & avspänd- 8

Trav: Taktmässig, avspänd, kunde visa mer register- 7

Galopp: Rytmisk, ganska vägvinnande och avspänd - 8 = 47p. och klass 1!

Lite bilder från dagen:
Uppställd
311880_4093340184625_1893000250_n.jpg


Mamma Mercy med på bild
554857_4093345064747_565979906_n.jpg


Två glada pållar
484520_4093355745014_734652414_n.jpg


Flygande:D
394180_4093356705038_1434892555_n.jpg
 
Sv: 12:orna - del 2

Åh fy fanken! Jag beklagar! Usch, jag får ont i magen. Stackars Stellafamiljen. :cry:

Jag håller tummarna - ända tills de går av eller Stella blir bättre!
 
Sv: 12:orna - del 2

Även min stjärna har varit på fölvisning. Det blev en väldigt tuff dag med nästan 6 timmar i transporten fram och tillbaks =( Men både han och mamma skötte sig exemplariskt. Mammahäst var speedad på morgonen då hon skulle knoppas och transportskydden kom fram. Trodde väl det var tävlingsdags igen =) Men liten var lugnet själv och stod som en ljus då han blev han knoppad. När vi kom fram till visningsplatsen så var de långt före i schemat så det var bara raka vägen in. Jag som hade planerat för att de skulle få gå och beta och återhämta sig lite...

Det var fantastiskt roligt att äntligen få se honom röra sig. I hagen har jag bara sett bus och gångarter som inte tillhör de tre "standard-gångarterna"... Men det såg riktigt trevligt ut.

Typ 8 Välutvecklad med god könskaraktär
HHB 8 Vackert huvud, välansatt, välformad hals, lång bog, omarkerad manke, välformat välmusklat kors
Extremiteter 8 Tät, i övrigt välbenad
Skritt 8 Avspänd och rörlig med god steglängd
Trav 8 Välbalanserad, taktmässig, god steglängd
Galopp 7 Energisk men ngt obalanserad och spänd

Angående galoppen kan jag efter att ha sett filmen, bara hålla med... visade mest korsgalopp tyvärr =(

Hoppas jag lyckas få med en bild nu...
DSC_0020.jpg
 
Sv: 12:orna - del 2

kl

liten uppdatering från oss utan att handla om nåt speciellt egentligen... Nu får vi igen för att vi hade så vackert vänder under några veckor. Enligt SMHI ska det regna oavbrutet söndag - tisdag och även fortsätta regna en hel del under nästa vecka... just nu går Tardee och Tore här hemma i den stora sommarhagen med mycket skog. Jag hade ju gärna velat ha dem på betet längre tid dock, eftersom det finns mer mat och bättre ytor att busa på. Han blir tre veckor gammal i morrn, när tror ni jag kan våga släppa dem på betet igen? Är det för tidigt att gå ute dugnet runt trots regn när man är fyra veckor? (Inte ihållande regn över flera dygn givetvis)

Eller ska jag bara ge upp betet och inse att det börjar vara dags för vinterhagarna på heltid nu?
 
Sv: 12:orna - del 2

Delvis knapplång*

Tack så mycket alla! Vi får se vad dom säger på måndag, dom står kvar på kliniken än så länge.
 
Sv: 12:orna - del 2

Det är så pass uppvärmt i markerna så här års så jag hade inte tvekat. Ut på bete!:) Stora ytor och fritt betesliv är mumma för de små så länge det funkar! Regn fixar de om de har träddungar att gå in i.
 
Sv: 12:orna - del 2

När min lilla var tre veckor ville jag inte ha dom ute i regnet, men jag är ju en hönsmamma.

Nu har jag dom ju hemma för att det ska regna under slutet av helgen/början av veckan.

Nej jag funderade mest på om man kan låta honom vara ute i regn när han är en månad... alltså om en vecka... eller om jag helt enkelt kanske ska ta hem dem för gott nu och skippa hagen där det mesta betet finns men inget vidare skydd. (Det finns skugga och skydd för lättare regn och vind bara)

Då pratar jag om någon timmes regn som mest. Någon gång måste han ju även få gå ute fastän det regnar, även om jag tycker det är för tidigt än. Jag hör från andra håll att jag är fånig som tar hem dem nu för att det ska regna, därför ville jag kolla vad ni tycker och hur ni gör...
 
Sv: 12:orna - del 2

När min var ungefär 6 veckor så fick hon börja vara ute oavsett väder.

Men hon var ju liten och sjuk när hon föddes, så jag var lite extra försiktig.
 
Sv: 12:orna - del 2

När min var ungefär 6 veckor så fick hon börja vara ute oavsett väder.

Men hon var ju liten och sjuk när hon föddes, så jag var lite extra försiktig.

tack för svaret :) Jag är ju också ordentligt hönsig, och även om det är bättre att vara lite försiktig så vill jag ju att han ska växa upp och tåla regn och rusk också så jag vill inte vara för daltig heller. Svårt det där!

Tore har varit pigg och stark sedan födseln, men det börjar ju gå mot höst nu och är kanske 10 - 12 grader när det regnar.

Cormelia - träddungar att gå in i är just vad jag INTE har på betet... Det finns träd och högväxt sly runt om hagen samt en stor loge precis utanför staketet men själva hagen är utan växtlighet.

Att hägna in träd och sly går inte eftersom det växer i sjökanten (brant backe ner i vattnet) och logen är inte min så den kan jag inte heller att hägna in.
 
Sv: 12:orna - del 2

Grattis till bra poäng på Bellagioungen ;)

Ampereungen visade du inte den ?

Mia
 
Sv: 12:orna - del 2

min har varit ute i princip ur o skur sen hon var lite äldre än en månad, men det var i den varma sommarvärmen.. Nu blir det ju rätt kallt så om jag hade en månadsgammal unge nu så skulle jag ta in den.
 
Sv: 12:orna - del 2

Om det var min du syftade på så tackar jag så mycket :laugh: Han blev än så länge bättre än vad jag som aldrig tidigare tagit föl, vågat hoppats på :bump:
 
Sv: 12:orna - del 2

min har varit ute i princip ur o skur sen hon var lite äldre än en månad, men det var i den varma sommarvärmen.. Nu blir det ju rätt kallt så om jag hade en månadsgammal unge nu så skulle jag ta in den.

Både du och IW verkar tänka som jag gör, så då skiter jag i de andra som tycker jag pjoskar sönder ungen och tar in dem till torr och mjuk bädd under tak när det är ihållande regn. :)

Ska det vara uppehåll några dagar kan de ju gå ner på betet, men jag kan pga min värk inte hålla på och hämta hem och gå bort med dem varje dag... Hagen de går i här hemma är en kuperad gräs/skogshage på ca 2,5 - 3 ha med skog och tre "mindre ängar" (rent bete är väl drygt halva hagen), som visserligen är ganska nerbetade/övervuxna på sina ställen men med stödfodring ska det nog funka bra.
 
Senast ändrad:
Sv: 12:orna - del 2

Om det var min du syftade på så tackar jag så mycket :laugh: Han blev än så länge bättre än vad jag som aldrig tidigare tagit föl, vågat hoppats på :bump:

Snygg fölunge och grattis till de fina siffrorna :)
Vad är det för stam (ledsen om jag missat att du skrivit det tidigare)?
 
Sv: 12:orna - del 2

Bisse är ju helt förtjusande i all sin fluffighet:love: vilken härlig bildbomb på dina pållar.

Terrores: vilken vacker fölunge du har där. Chirlon verkar ge mörka eleganta föl :)

Aliah: så mysigt med en lekfarbror! Jag har släppt ihop mina andra hästar med sto+föl nu, men det är två äldre ponnyer. Welshen är en dam som inte tolererar bus och trams, men Shettisen kliar manken med fölungen. Tror att mamma sto gillar lite avlastning och hjälp med uppfostran :D
 
Sv: 12:orna - del 2

I dag har vi vært på følvisning for danske Poul Graugaard og Ole From Christensen. Corretto har vært supersnill, men vokser mye nå, og er veldig overbyggd. Han fikk 8 for type og hhb, 7 på ben, 7-6-7 på gangarter og 8 i helhet med kommentaren "Et harmonisk føll med godt kjønnspreg".

Bilder fra i dag:

IMG_3127.jpg


IMG_3122.jpg


e. Cortado/Jimtown/Concorde
 
Sv: 12:orna - del 2

Jaa, en lekfarbror är toppen, förhoppningsvis så lär han henne lite hästvett också eftersom Mammahäst är väldigt snäll och försiktig med sin bebis. Lillan har lite väl fria händer och mamma tolererar nästan vilken behandling som hellst..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 340
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Ja, som rubriken säger; hur köper man in sig i ett hus? Jag och min sambo bor i ett hus som han äger och har bott i i 12 år. Det har...
2
Svar
23
· Visningar
4 178
Senast: Bapelsin
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 427
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 690
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp