Bukefalos 28 år!

12:orna - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna - del 2

Men så gräsligt med Stella! :cry:
Så skumt att det kommit på så plötsligt och bara på ena benet.
Hoppas hovbenet slutar rotera och att ni kommer ur detta på bästa möjliga sätt under dessa omständigheter.
. Håller tummarna!
 
Sv: 12:orna - del 2

jag beklagar! Du har verkligen haft otur sista månaderna! Man kanske kan ha henne i en lösdrift och spärra av så att den lilla kan springa under och ut?
 
Sv: 12:orna - del 2

Vilken fruktansvärt oflyt du haft med Stella! Hoppas det löser sig på bästa sätt. Jag ska nog sluta gnälla över att min mamma-häst tappar skorna och får otäcka sår av bromsbett och äckliga flugor...
 
Sv: 12:orna - del 2

jag beklagar! Du har verkligen haft otur sista månaderna! Man kanske kan ha henne i en lösdrift och spärra av så att den lilla kan springa under och ut?

Det låter väl som en bra ide! Blir lite som creepfeeding, då spärrar man ju också av t ex boxen så att fölet kan komma under en bom och äta sitt kraftfoder utan att mamman kan komma åt det.
I det här fallet kan lillan springa ut och leka och sen gå in till mamma och käka ....
 
Sv: 12:orna - del 2

Problemet tidigare har varit att Stella blir hysterisk när fölis går.

Så fruktansvärt tråkigt IW!
Om Stella inte blir fräsch nog att kunna gå i hage hade jag nog valt att låta henne gå och låta fölis få en ny familj. Kanske skulle Amman ni har släppa till fölis?
Hon är så stor att även om man måste stödfodra är det inte 20 ggr om dagen.
 
Sv: 12:orna - del 2

KL

Efter en tids hälta på en av mina fölisar med tillhörande vila i mindre hage och succesiv utökning av busområde vågade jag äntligen släppa iväg dem på bete igen. Så idag har småttingarna åkt transport för första gången i livet (det gjorde de alldeles utmärkt) och fick nya jaktmarker att utforska.


01-1280.jpg

Cia börjar bli en stor dam.

18-1297.jpg

Bisse är inte fullt så stor, men om ni minns när han föddes och fick ha hundtäcke och nappas så har det ändå hänt en del... Här med mamma Dolly.

07-1286.jpg

Men mest är han fluffig överallt...

12-1291.jpg

...och det där med kamouflagefärgad har fått en helt ny innebörd när man knappt hittar honom i hagen.

13-1292.jpg

Cia är inte så svår att hitta dock, hon kommer farande så fort man närmar sig.

06-1285.jpg

Ja, just det...

08-1287.jpg

Lyckliga över att ha återförenats!

10-1289.jpg
 
Sv: 12:orna - del 2

Hon kommer inte att kunna gå i hage nu. Det är lång konvalicens om hon kan bli bra. Men du kanske syftar på i framtiden?

Amman vi har till det andra fölet är inte världens bästa mamma och hon bryr sig inte jättemycket om sin fosterson - inte som
Stella bryr sig om sin unge - hon tar ju hand om honom men jag tvivlar på att hon skulle ta till sig Stellas föl.

Däremot så finns det en islänning som är så extremt förtjust i mitt föl att hon inte ens kan gå förbi hagen som min fölunge går i.
Och så har stallägaren en minishettis som är snäll. Sen så finns det ett halvblodssto som är dräktigt nu inför nästa år som älskar fölungar.
+ En hel drös med andra avelsston.

Till alla, tack för era fina ord.

Stella blir helt galen om hennes fölunge går ut ur boxen och hon står kvar inne. Dvs. hon låter inte ens ungen gå ut på gången i stallet
utan att försöka bryta sig ut. Ungen är hennes allt. Skulle det vara avspärrat så att ungen kan gå under så skulle Stella krypa ut för att
ta sig till ungen.
 
Sv: 12:orna - del 2

Idag har Shammy blivit chippad. Allt med det gick bra, men hon besitter ett jädra hetsigt temperament som jag inte har en aning om vart hon har fått det ifrån! Allt "viktigt" som sprutor, hovslagare o sånt går jättebra. Men så kliar man henne lite för lite... Eller begränsar henne på nåt sätt. då blir hon förbannad. Första stampar hon i backen, stryker öronen bakåt o trycker på en. Men idag gick hon ännu längre o började slå både fram o bak... Hästjävel! har ju iaf nåt o se fram emot i vinter... :S

Sådär var min 11:a som föl. Idag är han betydligt coolare.. men vi får väl se vad som händer när vi ska börja ställa krav på honom:devil:
..pssst! en fågel har viskat i mitt öra att det är dom med temperament som blir bra tävlingsindivider;)
 
Sv: 12:orna - del 2

Hur höga är era föl som är född -12 i manken? Mitt kallblodssto som är född i 13 Juni är 110 cm i manken. Vill höra om hon är liten/normal/stor i förhållande till andras kallblodsföl.
 
Sv: 12:orna - del 2

Fy fanken IW vilken otur ni har med allt!!!! det där låter inte alls vidare bra :(

Hoppa, hoppas, hoppas att allt löser sig så du får hem en något friskare Stella inom kort. Skönt i alla fall att du har många som kan ställa upp ifall det skulle behövas en ny förälder till lillan. Stor tröstekram!
 
Sv: 12:orna - del 2

Men få tusan vad tråkigt IW!!!:cry::cry::cry:

Lider verkligen med dig då jag vet hur hemskt det är med fång, har fortfarande inte hämtat mig efter den hemska våren:cry:

Lew, Tore är alldeles UNDERBAR!!!:love::love:

Bäst att du låser in honom, skulle kunna tänka mig honom:angel:
Bildbomba på du:D
 
Sv: 12:orna - del 2

Hur höga är era föl som är född -12 i manken? Mitt kallblodssto som är född i 13 Juni är 110 cm i manken. Vill höra om hon är liten/normal/stor i förhållande till andras kallblodsföl.

Totalt irrelevant eftersom min inte är ett kallblod, och dessutom född 5 augusti... men Tore är ca 1 m hög över manken. Jag ska försöka mäta honom i helgen tänkte jag.
 
Sv: 12:orna - del 2

Fy vad tråkigt, lider med dig :(

Var Stella skodd eller gick hon barfota? Det kan ta lång tid innan man upptcker symtom på fång när de är skodda.
 
Sv: 12:orna - del 2

Så var tiden inne för Meciliah att träffa på lite andra hästkompisar. Första kompisen blev två-åriga lekfarbrorn Cobrah som genast tyckte om sin nya plastsyster. Lilla Cobrah känns minsann inte särskillt liten nu längre då man jämför honom med "missilen"


 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 336
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Ja, som rubriken säger; hur köper man in sig i ett hus? Jag och min sambo bor i ett hus som han äger och har bott i i 12 år. Det har...
2
Svar
23
· Visningar
4 173
Senast: Bapelsin
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 426
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 674
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp