Bukefalos 28 år!

12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Haha hon kommer säkert att försöka lära mig flyga oxå :) Får skaffa westernsadel och superlim till dess samt en fallskärm att ha i nödfall :)
 
Sv: 12:orna del 4

charlottee Vad fin hon är. Hoppas hon blir bättre fort. Såg väldigt fin ut på filmen.

Aliah Härliga bilder. Hon blir säkert rolig att rida;).


001_zps3cb12f60.jpg


Har inte lika fartfyllda bilder på min, men här är ett med hennes nya kompis.:love:
 
Sv: 12:orna del 4

Men hej sötbläsarna! :love:

Kl

Idag blev det bara kort på våran hästskötare och Alerts allra första träns. :)

20131114-195621.jpg


20131114-195810.jpg
 
Sv: 12:orna del 4

nämen vilken söt hästskötare ^^

kl

Fick idag syn på en (för mig) ny bild på min pålles avkomma som är en 12:a. Jag lånade ut magen och det blev denna lilla dam (i mitten). Är helt kär i hennes uttryck! (får nog göra en egen om ett par år :p )

943716_1374743356103992_436410253_n.jpg
 
Sv: 12:orna del 4

Visst är han! Duktig är han också, men det försvinner lite väl många morötter av någon anledning..?

Åh herregud vilket otroligt fint uttrycksfullt huvud. Jag röstar för framtida fölis!
 
Sv: 12:orna del 4

Skönt att höra att besöket gick bra! Tänkte på er. :) Var inte skor fram ett alternativ?

Hon är superfin! :love: Om hon rör sig sådär nu som överbyggd ettåring med ont i fötterna, hur blir det då sen!? :d Gillar när hon travar mot kameran helt i takt med musiken. ;)

nej skönt nog behövdes inga skor ännu, vi testar med att stalla in och vila först :) Hon har starka trakter och tenderar att bli rak och därav belastningen på tån, krävs att hovslagaren verkar henne mer ofta (5-6 v) och främst håller ner trakterna.

tack för fina ord om Hollie :love: Syns att våra fuxar är släkt? :D

Hon rör sig ju betydligt mer smärtfri på filmen (man ser ingen hälta öht) eftersom hon redan är bättre av vila samt metacamen förstås.
 
Sv: 12:orna del 4

Guud vad rörlig och läcker hon är!:love::d

Skönt att hon var ok i benen, måste ju vara en otrolig lättnad.:)

Verkligen härlig bild på er två.

Silhouette är inte halt och svullnad och värme har försvunnit, så det har nog bara varit en liten touch, som tur var. Men jag känner mig så kluven nu när vintern närmar sig och det här med broddar eller inte i hagen. Både min vet och hovslagare rekommenderar broddar, eftersom de menar att en fläkskada oftast har värre utgång. Men Silhouettes Mamma blev sparkad av sin hagkompis precis på knäleden (med brodd) så ledvätskan sprutade ut. (ambulans, operation, klinik i 12 dagar + boxvila:cry:) Det var verkligen oväntat för de kivade aldrig annars de två. Nu när Silhouette också har fått sig en känga vill jag absolut inte ta den risken. Hur funkar det hos er andra?

Har ni broddar i hagen?

ja verkligen en lättnad, räcker med en skadad häst. Men trist att hon inte kunde bo kvar på lösdriften.

En barfota unghäst klarar sig bra ändå, har den däremot skor behövs ju brodd såklart för annars blir det svinhalt. Men tycker din veterinär o hovslagare att du bör sko och brodda en åring alltså??

Låt henne vara barfota om hon kan vara det , så gör jag :)
 
Sv: 12:orna del 4

Det var evigheter sedan jag postade bilder här, och evigheter sedan jag öht fotade dom små liven, fy skäms på mig!

Här kommer iaf några bilder på Trassel och hans kompanjon, som han börjar växa ikapp! Dom är så söta ihop, förhoppningsvis kan jag i framtiden sätta ihop dom i ett par istället, T och T ser ut att bli så ojämna.





Lilla blondie :love:


Trubbel är det hopplöst svårt att få bra bilder på. Antingen så står han en bit bort och låtsas inte som om man finns, eller så är han upp i kameran och man får bara bilder på hans mule... Nåväl, han är söt, egentligen ;) Och har faktiskt tagit sig riktigt fint! Han var ju så sjukt ful och överbyggd ett tag att jag ville nästan gråta då jag såg honom, nu har han börjat vara ganska jämn, 100 cm i mnkh och 101-102 i rumphöjd :D



Minns ni denna ankungen? :D






Trassel såg ut såhär i somras, lite tunn över rygg och rumpa men växer som vanligt väldigt jämt.



Måste ta nya uppställningsbilder på honom, eller ja, på dom båda! Får försöka ordna det i helgen.

Vilken blandning av nya och gamla kort det blev, ber om ursäkt för det, men när man sätter igång och tittar bland bilderna.
 
Sv: 12:orna del 4

söta snebläsar minst sagt! :D godingar!!

tack angående min fröken! hon är redan mkt bättre som synes :)

mooi jättefin verkligen! Men är inte förvånad över uttrycket, hottie (är väl mammahäst?) har ju ett väldigt sött huvud ;)
 
Sv: 12:orna del 4

Ja dom är bra lurviga allt :D

Har ägnat kvällen åt att knyta repgrimmor åt dom, för att jag hittade ett repslageri nära med massor utav fina rep till superbra priser, så då var jag tvungen att hitta på lite användningsområden för det.

Ja snön har väl varit när i några veckor nu, jag muttrar redan över att handskotta hela gården... Nåväl, bara någon vinter till, sen ska jag prioritera en traktor! (eller så är någon utav ponnyerna inkörda så jag kan bygga en plog och få ha lite roligt medans man skottar iaf...)
 
Sv: 12:orna del 4

Ja, man får nästan hål i tänderna ;) kul att de verkar växa ikapp lite, du önskade väl att de skulle bli ungefär lika stora, så du kunde köra par...eller har jag helt hittat på det själv? :crazy:
 
Sv: 12:orna del 4

Nej, dock är det med den 3e shettisen som Trassel, den ljusa och mindre, verkar bli jämnast med. (dom som är på dom två översta bilderna).

Men det är ju eg svårt att säga nu, det är bara att vänta och se, men rödskimlarna hade gjort sig snyggast i par ;)

Tömkörde lilla Trassel idag, har gjort det några gånger förut, och han är så duktig så jag behöver eg inte alls pyssla med det där egentligen... Han står lugnt och fint när man gör iordning, väntar på kommando för skritt och senare trav, kan gå både på volt och med mig bakom. Och står sedan lugnt och fint utanför stalldörren medans jag "låtsas spänner av en vagn" och går runt, joxar och pillar lite här och där.

Shettisar alltså, så himla okomplicerade! Han är kanske tömkörd en 4 gånger, och aldrig några längre stunder. Idag kom vi inte ens utanför gårdsplanen, vi gick fram och tillbaka över gården (med en volt åt vardera varv), ville mest kolla att han kunde stå lugn utanför efteråt, vilket han bevisligen kunde.
 
Sv: 12:orna del 4

Så duktig! Det är verkligen imponerande hur snabbt vissa av dem lär sig. Och bara accepterar.

Jag har nog sagt det förr i den här tråden, men vi i vårt galoppstall (som gör allt lite tidigare än rid/körhästar till vissas fasa uppenbarligen) har approachen som vi kallar " alla hästar har på sig clownnäsa" dvs. Vi har en rutin som vi går efter när det gäller vänja vid bett (många åringar vi får in har ju iofs redan haft stigbett på auktion eller så) , sadel, ridtäcke, skramlande stigbyglar, hängandes, gjordar, sitta på, styrning osv... Clownnäsa syftar lite på att de som bara "tar allt" på en gång ska man inte göra för stor grej av att de just gör det. Vi berömmer såklart, men det ska kännas för hästen som att "alla hästar gör det här" varför vi ofta har med en trygg äldrehäst och sitter t.ex. Jag på en åring och viftar och flaxar med armar , sjunger eller klappar på rumpan, så gör den på äldrehästen samma grej (förhoppningsvis får inte äldrehästen spader just då ;) )

När vi har individer som behöver mer tid, så backar vi såklart. Men "allt är normalt" är grundtanken
 
Sv: 12:orna del 4

Jag och min fjutt har äntligen rört på fläsket igen! Gud känns som evigheter sist och det har det också varit. En lång "vila" och han blev helt tooooookig av att få träna lite igen, gudars över energisk och fokus som en jakt hund. Så vi tränade helt enkelt på att släppa fokus, men alltid lyssna ;) Haha

Låter kanske konstigt, men var nästan så han klättrade på mig så vi tränade på att slappna av på turen och inte fokusera på träning direkt. Detta tränade vi på en tur i skogen, vi gick och han gick löst. Så efter kanske 10min släppte han fokus och gick å strosade på egenhand, slappnade av fint och var väldigt väääääldigt lyhörd. Riktigt roligt, gick aldrig före om jag inte bad honom och kom alltid närmre när jag bad honom att inte sacka efter för mkt. Riktigt härligt var det, han älskar verkligen att gå ut i skogen. Det finns ju så mycket roligt att nosa och bita i :D

Klipp från lite klickerträning i sommras. Mina skills i klickerträning har dock förbättrats sedan jag tränade med Cash sist så ni får en uppdaterings film när jag tar ut Cashen igen ;) Jag är nämligen väldigt flaxig i filmen och de är väl lite för att jag inte riktigt har koll på allt än där :) vilket jag fortfarande inte har, men de har blivit bättre (Y)

http://www.youtube.com/watch?v=l65v_z3R0MA
 
Sv: 12:orna del 4

ja verkligen en lättnad, räcker med en skadad häst. Men trist att hon inte kunde bo kvar på lösdriften.

En barfota unghäst klarar sig bra ändå, har den däremot skor behövs ju brodd såklart för annars blir det svinhalt. Men tycker din veterinär o hovslagare att du bör sko och brodda en åring alltså??

Låt henne vara barfota om hon kan vara det , så gör jag :)


Nej, nej! Inte skor på Silhouette, hon är såklart barfota:). Jag menade broddar eller inte på hagkompisarna, som är skodda, om de råkar sparka henne eller varandra.
 
Sv: 12:orna del 4

Vad fint han lyssnar på dig!:) Ser så harmoniskt ut.
Jag blev väldigt sugen på att testa med Sillan :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp