Bukefalos 28 år!

12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12:orna del 4

Tack tack, ja men gör det! Det skapar ett otroligt band till hästen också, de lär sig även lyssna på ett annat sätt känns det som. Lite mer uppmärksamma och så är det så tusan så kul med, för man kan ju göra precis allt! :D
 
Sv: 12:orna del 4

mooi jättefin verkligen! Men är inte förvånad över uttrycket, hottie (är väl mammahäst?) har ju ett väldigt sött huvud ;)

Javisst är Hottie mammahäst :) jag längtar tills jag har möjlighet att "göra" en egen fölis efter henne ^^
 
Sv: 12:orna del 4

Så duktig! Det är verkligen imponerande hur snabbt vissa av dem lär sig. Och bara accepterar.

Jag har nog sagt det förr i den här tråden, men vi i vårt galoppstall (som gör allt lite tidigare än rid/körhästar till vissas fasa uppenbarligen) har approachen som vi kallar " alla hästar har på sig clownnäsa" dvs. Vi har en rutin som vi går efter när det gäller vänja vid bett (många åringar vi får in har ju iofs redan haft stigbett på auktion eller så) , sadel, ridtäcke, skramlande stigbyglar, hängandes, gjordar, sitta på, styrning osv... Clownnäsa syftar lite på att de som bara "tar allt" på en gång ska man inte göra för stor grej av att de just gör det. Vi berömmer såklart, men det ska kännas för hästen som att "alla hästar gör det här" varför vi ofta har med en trygg äldrehäst och sitter t.ex. Jag på en åring och viftar och flaxar med armar , sjunger eller klappar på rumpan, så gör den på äldrehästen samma grej (förhoppningsvis får inte äldrehästen spader just då ;) )

När vi har individer som behöver mer tid, så backar vi såklart. Men "allt är normalt" är grundtanken

Det där är jättebra. Jag som jobbat i travstall i många år är van vid samma tankesätt och jag gör så med min egen ettåring nu. Jag agerar utifrån att jag förutsätter att det vi gör inte är en "big deal". Det är inte märkvärdigt att gå in i stallet från flocken, stå på gången, lyfta fötter, bli borstad etc. Jag gör precis lika som jag skulle gjort med vilken gammelhäst som helst. Men förstås med beredskap för att hästen är oerfaren. Jag har alltid det i bakhuvudet. Beröm får hon förstås också. Hästarna köper det mesta om man inte gör en stor grej av det. Det är liksom "Tjaaa om du säger det så... då gör vi väl så" :)

Jag kan ta till vissa säkerhetsåtgärder eftersom jag alltid är själv med att hantera min häst. Som när jag lade sele, förbygel och ryggstycke på henne så gjorde jag det i lina på ridbanan istället för på stallgången (hon har ingen egen box, lösdriftshäst). Eftersom jag inte visste om hon skulle bocka eller knipa/slå så kändes det onödigt att det skulle hända på när hon stod uppbunden. För att inte skapa problem. Nu brydde hon sig inte alls så nästa gång blir det påklädning uppbundet. :)
 
Sv: 12:orna del 4

Jag var faktiskt ute en sväng i morse och provade lite på att löslongera. Funkade hyfsat bra. Fantastiskt att hon galopperade när jag "galopperade":) Fick även till en liten "join up" i slutet, dvs hon kom in till mig och följde med i mina vändningar med huvudet vid min axel. :love:

Fantastiskt kul upplevelse!:) Tack för inspirationen!
 
Sv: 12:orna del 4

Så duktig! Det är verkligen imponerande hur snabbt vissa av dem lär sig. Och bara accepterar.

Jag har nog sagt det förr i den här tråden, men vi i vårt galoppstall (som gör allt lite tidigare än rid/körhästar till vissas fasa uppenbarligen) har approachen som vi kallar " alla hästar har på sig clownnäsa" dvs. Vi har en rutin som vi går efter när det gäller vänja vid bett (många åringar vi får in har ju iofs redan haft stigbett på auktion eller så) , sadel, ridtäcke, skramlande stigbyglar, hängandes, gjordar, sitta på, styrning osv... Clownnäsa syftar lite på att de som bara "tar allt" på en gång ska man inte göra för stor grej av att de just gör det. Vi berömmer såklart, men det ska kännas för hästen som att "alla hästar gör det här" varför vi ofta har med en trygg äldrehäst och sitter t.ex. Jag på en åring och viftar och flaxar med armar , sjunger eller klappar på rumpan, så gör den på äldrehästen samma grej (förhoppningsvis får inte äldrehästen spader just då ;) )

När vi har individer som behöver mer tid, så backar vi såklart. Men "allt är normalt" är grundtanken

Ja, man kunde önska att fler hade lite mer av det tänket, då skulle jag inte behöva börja om från början med min nyinköpta sexåring som tycker att människor på ryggen är läskiga när dom RÖR på sig...
 
Sv: 12:orna del 4

Vi får faktiskt ofta höra av de som köpt våra hästar när de inte ska tävla längre att "herregud vad cool och opåverkad hen är av 'läskiga saker'!" det är kul att höra, då har våra galenskaper funkat :D

Jag kom på att jag glömt visa vår nyaste 12a. Hon kom i onsdags.

Här är lilla madamen
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/p480x480/1454769_430827290374038_362270918_n.jpg

Fancy Crow
Eishin Dubkirk - Funny Crow/Funambule

Hon är inte mycket hanterad, så det blir ju att börja från början. Idag har jag och en kollega introducerat longering och en kort promenad. Fint steg hade hon och så verkar där finnas en del attityd (fux,flicka,fullblod ;) )
 
Sv: 12:orna del 4

Hahahaha, jag dog lite, läste "Fancy Cow" först, och tyckte att ja, det är väl det som hästar är, eller? :D

Fin tjej!
 
Sv: 12:orna del 4

Jag försöker också med ett liknande tänk. Säkerhet först och främst och vara genomtänkt och planerad i det jag gör, och inte göra någon grej av det som händer, oavsett om det är binda upp i gången eller gå förbi en lastbil eller liknande. Mina killar är för det mesta coola, men ffa när det gäller uppbindning i gången tog det ett tag innan dom skötte sig, numera står dom som ljus.


Här regnar det nu på snön= blixthalka... Det hade man gärna kunnat slippa... Får se om det finns något bra ställe att stå och ta lite kort imorgon.
 
Sv: 12:orna del 4

Jag var faktiskt ute en sväng i morse och provade lite på att löslongera. Funkade hyfsat bra. Fantastiskt att hon galopperade när jag "galopperade":) Fick även till en liten "join up" i slutet, dvs hon kom in till mig och följde med i mina vändningar med huvudet vid min axel. :love:

Fantastiskt kul upplevelse!:) Tack för inspirationen!


Det är ganska basic, du lägger ju egentligen ett osynligt tryck på hästen när du gör en större rörelse så hästen gjorde ju det du bad om, mer energi :)
MEN det är en super härlig känsla när man själv får det så rätt. Att det går så bra redan direkt för er är nog också för att ni redan har en fin kontakt och hon litar på att det du säger är rätt. Så då kommer hon säkerligen också följa dig som en hund om du börjar gå efter att hon kommit fram till dig :)

Sånt här är jätte kul och det är ju härligt att det kan inspirera andra! :D
Jag lägger ju även på positiv förstärkning i allt det här(med hjälp av godis) och använder sedan kroppsspråket med. Det är långt ifrån alla som använder godis och det gäller ju att hitta det man tycker fungerar bäst för sig och hästen. :) Du kan ju testa en ny liten övning och det är att med din energi och din blick försöka stanna henne ute på spåret när du löslongerat ;) Det brukar vara ett vågspel när jag tränar det med Cash, riktigt roligt när man får till det!
 
Senast ändrad:
Sv: 12:orna del 4

Jag är själv också väldigt noga med att inte göra någon big deal av något. Utan allt ska gå lugnt till, som min 12.a när han kom var han rädd för i princip allt! Det gällde då att heller inte bli försiktig i hans närvaro utan snarare överdriva det mesta, som hosta högt så han fick rycka till lite. Släppa en borste här och var. Han är fullt botad och längtar aldrig till hagen eller kompisarna när vi jobbar ihop utan han är lika trygg med mig som med dem. Ända gånger jag hör honom gnägga är när jag tar ut någon annan istället för honom xD haha
 
Sv: 12:orna del 4

Hahahaha, jag dog lite, läste "Fancy Cow" först, och tyckte att ja, det är väl det som hästar är, eller? :D

Fin tjej!

Hahaha.
Jag tycker hennes namn när man läser det rätt är kul med. "Tjusig kråka" jag ser alltså framför mig en kråka i hatt, pärlhalsband och med handväska som struttar omkring och är lite tjusigare än de andra kråkorna :rofl:

En kul grej är att hennes morbror, som också är 12 a kommer i januari.

Vi har alltså haft både Fancys mamma och mormor i träning, och nu är de avelsston och har båda fölat 2012 :)

Morbror heter Izmael och är alltså
Mandrake el mago - Indiana crow/diaghlyphard

Anledningen till att de inte kommer tillsammans (är uppfödda tillsammans) är att Izmael är så sjukt jäkla stor att vi ändå inte kommer kunna börja med honom på flera månader. Då kan han lika gärna bo på gården ;)
 
Sv: 12:orna del 4

Ja det var riktigt roligt att testa lite. Fantastiskt det här med energi och psykiskt tryck. Jag ska prova att stanna henne ute på spåret såsmåningom. Det är nog inte det lättaste...:D Tack för fler tips!

Jag använder också godis som förstärkning. Upplever att poletten trillar ner så mycket lättare då. Lite klicker träning har vi också kört med. Bl.a. när vi har lyft bakhovarna, vilket hon inte varit så bekväm med. Nu kan jag säga "lyft" och ta hoven i luften när hon gett den till mig:) Smidigt att klicka i sekunden de gör rätt och att de vet att ljudet betyder bra, rätt, godis:d

Jag tror att det viktiga är att godiset är en förstärkning på ngt önskat beteende och inte en muta, så man inte riskerar tiggiga hästar.
 
Sv: 12:orna del 4

Ja men precis det är jätte viktigt att bara ge godis också när de har gjort något eller så, vid ett beteende. Inte ge godis bara för att ge godis ibland för då blir de tiggiga ;) Märkte det på Cash när systern kom hem från sina resor och hon gav alla hästar äpplen i hagen, då tyckte han plötsligt att man inte behövde göra något för att få godis och jag fick börja om med hela motiverings glöden. Men det går fort ändå, så fort de slutade att få äpplen i hagen kom motiveringen tillbaka, men de är först nu han har slutat tigga ;P

Men sedan tycker jag att godis är en viktig del i det att man inte bara ger tryck och eftergift, där eftergiften är belöningen. För vissa hästar måste man ju lägga JÄTTE mycket tryck på, alltså psykiskt. Och då blir inte eftergiften bra nog och träningen går långsamt. Lägger man till godiset så kan man ju nästan motivera alla hästar till det mesta eftersom det är en så positiv grej. Och som du säger så lär de sig tio gånger fortare med klickerträning och godis, för då vet de ju exakt när de gör rätt med klicket och får godis för det :)

Sedan är jag noga med att inte klickerträna alla hästar heller. Som min 09.a blir fruktansvärt frustrerad av det lätt och fort. Så han fick man ta pytte steg med och ibland hjälpte inte det, så jag la ner godis biten för honom. Cash visar nästan aldrig frustration och gör han det så är det lite rusk på huvudet som gäller. Så det är rätt skönt :)

Kul att diskutera detta! du får gärna filma lite med så vi får se :D
 
Sv: 12:orna del 4

Kul att läsa och se eran träning!

Ikväll gjorde jag en upptäckt. Vart är min rufsiga lilla ettårshingst? Här börjar det ju växa fram ett fint litet welshhuvud! :)

20131116-224101.jpg
 
Sv: 12:orna del 4

Några tråkiga bilder på Stormen och hennes sjukhagekompis som också hade lymfangit! Båda odjuren är dock friska igen.
Ser lite roligt ut med ett tvåårigt halvblodssto vid sidan om mitt troll. :rofl:

s57tyityi767_by_erehsidne-d6uhknr.jpg


Trollungen är dock ganska lurvig nu. Och sådär pissgul... :cautious: Manen är nybadad! Den är helt enkelt pissgul!

s47678678_by_erehsidne-d6uhkeb.jpg


wtrtert_by_erehsidne-d6uhjc7.jpg


678678678_by_erehsidne-d6uhk2t.jpg


808008078078078_by_erehsidne-d6uhk78.jpg
 
Sv: 12:orna del 4

kl

Hur höga är era nu? Mätte Diva i förrgår, hon är ca 155, snart 1½. Kan man hoppas på att hon stannar på 165? Jag vill jag ha henne mellan 165-168 så när hon börjar närma sig får jag väl lägga tyngder på ryggen:D
 
Sv: 12:orna del 4

Haha min är 156 och är född 23 maj, så de är ju jämnhöga. Haha jag hoppas också min stannar på 165, men är rädd att han blir större än så :( Högst 169 har jag sagt till honom, högre får han absolut inte bli ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp