12:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara för att han är så duktig så slänger jag in lite ögonblicksbilder från filmen ovan. Här hoppar han 80 cm.

Oumlgonblicksbild22014-12-1010-38_zps127f7831.png

Oumlgonblicksbild12014-12-1010-40_zpsc953a508.png
Oumlgonblicksbild32014-12-1010-39_zpsa7778ecf.png
 
Åå vad jag längtar efter att rida och träna:( visst är det kul med unghäst och se alla framsteg och forma själv. Men hade gärna spolat fram tiden 2år:grin:
 
För en månad sedan blev vi med valp så det har blivit lite paus i Lex utbildning, eftersom han är född i slutet på juni så så passade det ändå väldigt bra. Men jag har följt allas framsteg, tycker att det är så härligt att kunna dela unghästtiden med andra även om det inte finns någon i hemmastallet! :) :up:

I lördags var vi i alla fall i väg och löshoppade för första gången. Det har inte blivit av att jag har löshoppat något tidigare, inte ens hemma. Tidigare har Lex behövt tid på sig att bara vara och nu i höst står vi i ett stall med ett jättefint 20 x 60 ridhus, inte optimalt för löshoppning... Även om detta skulle bli första gången för Lex och lördagens löshopning var riktigt bra ordnat med Micke Nolin på plats så kände jag att det är lika bra att komma igång. Jag hade försökt att få någon att följa med men det var helt hopplöst just den dagen och tiden och i sista stund kunde min sambo pga jobbet inte ta hand vår valp heller, så iväg körde jag själv med 3,5 månaders valp och 2,5 års hingst... Men så duktiga småkillar jag har! :love: Hela utflykten gick över förväntan och när vi skulle hem lastade jag Lex själv som gick in på en gång helt utan tveksamheter. Sen fick han väldigt mycket beröm för sitt fina temperament och Micke tyckte att han hade fått sin pappas kloka sätt. Enligt mig hoppade han dessutom över förväntan, svårt att säga så mycket om teknik på så små hinder men jag blev iaf hoppsugen ;)

I går satt jag dessutom upp på Lex för första gången och han skötte sig utmärkt. Min plan att trava på honom innan jul och helt inriden innan nyår känns väldigt genomförbar :)

@_Zacke_ Jag förstår precis känslan men det gäller att se de olika åldrarnas höjdpunkter!

Bonusbild på fina lilla Ludde :love:
 
Då det utfärdats stormvarning för oss i Halland tog vi in hästarna från lösdriften nu på sena em. Det var andra gången Musse var inne i en box sedan han var föl (de var inne en natt förra vintern med) men han var helt lugn trots att han var omgiven av både ston och okända valacker och det sprang diverse barn och hundar i stallgången. Inte en enda liten gnäggning ens. Duktig kille :up:
 
Kul att läsa om och titta på alla andra finatt små bebisar! Min är färdiginriden och vilar nu. Kliar i fingrarna att få börja igen! Jag får dock nöjja mig med löshoppning från och med 13helgen och uppsittning blir nog först i februari /mars någon gång. Treårs är målet.

Min första bebis jag rider in, även om jag har en mamma på marken som gjort det några gånger för många år sedan ;) Jag är lika förbluffad varje dag över hur snabbt de lär sig.

Frans är e. Sir Donnerhall II ue. Tip-Top

Film från sista ridpasset, ganska exakt en månad efter första uppsittningen. Hade longerat en månad innan och innan dess var han typ ohanterad.

 
Råkade skriva i 11ornas tråd istället för här så det blir lite dubbelt:

Vi fortsätter varierad träning, och jag har upptäckt att hon blir VÄLDIGT pigg nästa dag om jag låter henne stå en dag. Det är mycket bus och lite trots om hon får vara, så jag skapar bara extrajobb till mig själv genom att låta henne stå, men samtidigt vill jag ju inte jobba henne varje dag. Tur vi kan variera med lastträning och promenader som inte är så slitit.

Idag skulle vi klättra lite i backarna som finns i en hage, men hon var ganska hyper (eftersom hon stod igår) så det blev en hel del markarbete på ett fält och jobba på att fokusera på mig och inte en annan häst som gick i en hage brevid, eller allt annat som var superspännande och läskigt på samma gång. Men på slutet var hon så samarbetsvillig så, och jag har också för första gången verkat hennes svåraste bakhov, inga problem alls. :love: Det blir nog en häst av henne också till slut :up:

1509752_10152543211582483_3799073948451301379_n.jpg

Vi behöver jobba bort den runda magen lite och lägga på mer muskler.
10849806_10152543211632483_7742440444518125803_n.jpg

10670008_10152543211812483_5884375663103356149_n.jpg
 
Asså min lilla gris är ju bäst i hela världen :love: Hon har på ca 1,5 månad sedan jag köpte henne gått från att rycka åt sig framhovarna, sparka med bakhovarna och varit helt stressad om man försöker ens kratsa hovarna & inte kunna stå still för fem öre till att idag stå helt stilla i gången medan jag verkade alla 4 hovarna utan minsta försök till att rycka åt sig dem eller nåt! Hur duktig är inte hon! :D
 
Efter ha "ridit" lite, dvs skritt med ledare... ;) fick jag även hjälp med att ställa upp Lex så jag kunde ta en bild. Insåg att det var flera månader sedan sist. Det är svårt att se hur de utvecklas utan foton när man ser dem varje dag. Han har varit valpig så länge men börjar växa till sig och jag tycker att han ser riktigt fin ut även om han är lite tjock för tillfället :) Fick också reda på att hans/min nya sadel har skickats så snart är det dags för full dressyrmundering!

 
@AW mumselimums! :love:

Ska be mannen knäppa lite bilder senare i veckan, har inga uppställningsbilder sedan han flyttade från betet.
 
@AW och @Waco kul med uppställda sidobilder på era pojkar! Jättefina båda två!

Min har också börjat bredda sig nu... växer på höjden också :nailbiting:
Blir nog lite nya bilder i samband med flytten.

Lägger ut den här gulliga bilden på två småpluttar tillsvidare.... känns inte så länge sedan, tiden går fort :D

Storm&Hollie tar sovmorgon :love: @Springsteen
967930_10152553135826344_1453056563_n.jpg
 
Kan någon once and for all förklara för mig varför min lilla flickas hoppnings-blup ändrades från 122 till 128 nu när de nya resultaten registrerats? Hon har ju inte direkt gått och blivit 6 poäng bättre overnight. Är det att det generella indexet har sjunkit/höjts?
 
Kan någon once and for all förklara för mig varför min lilla flickas hoppnings-blup ändrades från 122 till 128 nu när de nya resultaten registrerats? Hon har ju inte direkt gått och blivit 6 poäng bättre overnight. Är det att det generella indexet har sjunkit/höjts?

Antagligen har hennes syskon gjort bättre resultat ---> pappans (eller ev mammans) index höjs ---> din hästs preliminära index höjs också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp