12:orna del 6

Jag börjar tycka det är så svårt att ta det lugnt nu.
Hon är så himla fin och känns som hon verkligen lär sig något för varje ridpass. Jag har ridit henne 2 "dressyr pass" i ridhus (dock max 30 min),en gång longera, en gång uteritt, och resterande tre dagar väldigt lugnt. De står tyvärr inne mycket i stallet så istället för att vila helt tar vi långa promenader, är ute och klättrar eller löshoppar.

Jag blir ibland lite rädd att jag kör för hårt eller går för snabbt fram men hon är verkligen "vuxen" i sättet och verkar trivas himla bra med att det händer mycket runt om henne.

Delmål nu - skänkelvirkningar! Vi har börjat lite smått att flytta undan i skritt och hon är rätt känslig och verkar fatta grejen. Hur börjar ni introducera skänkelvikningar?

Mål - Visa på 4årskvaliten i höst, samt ev starta någon liten tävling i sommar för rutin.

Vore jätte roligt att få höra lite hur ni lägger upp en vecka och vad ni har för planer! :D
 
Hur går det för er alla? Har ni mål, delmål och planer?

Just nu har min häst vilat i 4 dagar för hon sträckte sig i söndags :confused: Blev så inspirerad att hoppa efter all ridsport på tv så jag byggde upp en liten bana och tänkte, nu ska vi träna så vi kommer ut på P&J.......:banghead:
La fram lite titt hinder och började på bom höjd och trava över, skulle skutta lite försiktigt över en bom med mur plastmatta på och hon hoppar snällt men mitt i blir hon rädd för hindret och sträcker sig som typ stålmannen över och landar halt :cry:

Ohalt några timmar senare så jag hoppas verkligen inte det är någon fara, longerade henne dagen efter och då ohalt. Så nu har hon fått vila, tänkte rida lite imorgon men det har kommit nya hästar i stallet så antar att hon kommer vara i sitt esse nu ett tag tills det lugnat ner sig.

Mitt mål... ja jag har lagt ner, hade tänkt visa henne som 4 åring men ångrat mig. Jag vill bara att hon ska lära sig att hoppa, å gå hyfsat på banan sen tar vi det när det kommer, vara lite skogsmulle och ta ridlektioner när det finns möjlighet. Jag ska ha henne hela hennes liv så jag har inte bråttom någonstans, så småningom ska hon betäckas men det blir inte det här året...

Måste bara hitta någon snygg dressyrhingst.. eller hopphingst... :D
 
Då jag är gravid i v 28 så är tempot rätt lugnt. Har flyttat från lösdrift till stall nu, Libro trivs väldigt bra med tillvaron! Har longerat honom i någon månad och min mamma har tömkört honom i skogen. Min mamma har även börjat sitta upp på Libro, vilket hon kände sig oerhört tveksam till först :p Var väl fyra år sedan hon red och då mest i skritt och trav, men hävdar att det sitter i ryggraden! Idag skrittade de runt själva och bara red volter, halt och hitta kontakt med munnen. Så basic men är mest glad att han rida överhuvudtaget.

Har en kompis som ska upp och rida lite mer ordentligt, tanken är att jag framåt sensommaren ska kunna sitta upp och rida.
Libro kommer utbildas i långsam takt, närmsta åren kommer han få vara min "egentid" :up:
 
Har era pållar skor?
Min fick skor för första gången igår.
Köpte ju henne för en vecka sen drygt, långa tår å ömfotad.
Gick jätte bra att sko hon var snäll, men efter var hon stapplig och tyckte det var jätte obehagligt med dojjor :/
 
Har era pållar skor?
Min fick skor för första gången igår.
Köpte ju henne för en vecka sen drygt, långa tår å ömfotad.
Gick jätte bra att sko hon var snäll, men efter var hon stapplig och tyckte det var jätte obehagligt med dojjor :/
Jag har skor på min under vinterhalvåret, annars är ridning ute en omöjlighet. Jag har precis ryckt dem för i år. När han är mer igång och rids mer regelbundet kanske han blir skodd beroende på hur fötterna håller. Hittills har hovarna varit extremt starka och fina, och han har inte varit ett dugg öm så vi får se :)
 
Hur går det för er alla? Har ni mål, delmål och planer?

Mitt mål är Hubertusjakt i höst. Jobbar på att bryta ner allt i konkreta delmål som ska gå att bocka av. Typ "går att lasta", "kan ridas på öppet fält i galopp", "går att rida ut med okända hästar", och så vidare :D

I torsdags lösgalopperade vi tillsammans med en till unghäst på vår stora ridbana, jättebra kondisträning! Fredag blev det dressyr i trav med fokus på volter och sätta under bakbenen. Idag red vi ut tillsammans med stallägaren. Murre hoppade två diken och tvekade bara på första (som det rann lite vatten i). Vi har också ridit ute ensamma en gång, då ledde jag honom en bit, hoppade upp och red hem (med sällskap på marken bara).

Babysteps men ändå så roligt och jag är så stolt och nöjd! :love:
 
Nu är det dags för första pay and jumpen utomhus. Klarade målet med 90cm inomhus för en månad sedan. Bötrjade på 50, 70 med rivning i båda. Nästa 70 och 80. Där 80 gick felfritt. Hon hoppar bättre högre och slarvar inte då med benen, så sista rundan blev en felfri 90cm inomhus. Idag kör vi på 90cm direkt utomhus så får vi se hur det går. Hon har gjort en riktig resa från att inte vilja gå över en bom på marken ifrån dess att hon var föl tills tre och ett halvt års ålder, då vi började träna för tränare till detta på ett halvår. Duktig dressyrstammad hopphäst har det blivit.
 
Nu är det dags för första pay and jumpen utomhus. Klarade målet med 90cm inomhus för en månad sedan. Bötrjade på 50, 70 med rivning i båda. Nästa 70 och 80. Där 80 gick felfritt. Hon hoppar bättre högre och slarvar inte då med benen, så sista rundan blev en felfri 90cm inomhus. Idag kör vi på 90cm direkt utomhus så får vi se hur det går. Hon har gjort en riktig resa från att inte vilja gå över en bom på marken ifrån dess att hon var föl tills tre och ett halvt års ålder, då vi började träna för tränare till detta på ett halvår. Duktig dressyrstammad hopphäst har det blivit.
Åh vad duktigt! Och vad roligt att ligga så väl framme för sin ålder. :D
 
Vi har vart dåliga på att uppdatera pga sår osv.
Lillen ska få nya skor och tandkoll på torsdag, sen blir det att börja lära sig dressyrprogram :eek:
Igår vart det lite löshoppning!
02f34a8c80fcc96be28354d8ef110270_zpsrb0aoekv.jpg

dd3a163c46a8ed7d8d4ced13cba2de73_zpsbed7wzua.jpg
 
Cash har också påbörjat inhoppning, så vi kontrar ridning med lite löshoppning, löslongering och promenader i skogen. Ska även försöka få tag på en nyhovslagare, så han kan få på sig skor. Inte lätt att flytta 10mil åt ett håll man inte känner till.. ;P
 
Vi hoppade uppsuttet för första gången igår! Ett nedfallet träd i skogen på ca 30cm låg helt perfekt över stigen så vi tuffade på i trav och jag var beredd på det mesta men hon hade örona framåt och tog ett fint litet hopp över och fortsatte i galopp efteråt:)
 
Åh så var det dags för första avramlingen :crazy:
Emma - min dotter - som är den som rider Poohlia skulle galoppera och sadeln glider fram och hästen börjar bocka OCH snurra. Varpå Emma dunsar i backen med en smäll. Huvudet, axeln och höften fick mest stryk :(
Hon hoppade upp igen men ville/kunde inte göra så mycket mer än att skritta.

Så nu kommer vi ta fram svanskappan igen och se om det kan hjälpa.

Det finns film på "eländet" :D
 
@Charlottee Hon ser så trevlig ut!
@pews1972 Hoppas hon inte gjorde sig allvarligt illa.

Jag är sämst på att uppdatera, just nu så rider vi typ bara ute längs med åkrar och i skogen. Har hamnat i en fas då jag bara vill ut och rulla på i galopp :D
Nästa vecka bjuder iaf på hoppträning, då vi har anmält oss till ett Derby i Juni, så är det dags att börja träna:)
Och så har vi vart och skott, kollat tänderna och vaccinerat på kliniken.
e2363b7e27975c217d7cb87598139c28_zpsfzckehmv.jpg

2e1ee550490349237c48f5fd234b26bc_zpsr4zrcffk.jpg
 
Senast ändrad:
@Charlottee Hon ser så trevlig ut!
@pews1972 Hoppas hon inte gjorde sig allvarligt illa.

Jag är sämst på att uppdatera, just nu så rider vi typ bara ute längs med åkrar och i skogen. Har hamnat i en fas då jag bara vill ut och rulla på i galopp :D
Nästa vecka bjuder iaf på hoppträning, då vi har anmält oss till ett Derby i Juni, så är det dags att börja träna:)
Och så har vi vart och skott, kollat tänderna och vaccinerat på kliniken.
@Toxid - jo lite men det är ingen fara. Jag känner minsann igen kliniken på bilden :D Det är samma klinik som vi också åker till :) Vad är det för derby du anmält till? Låter ju jätteroligt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 483
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 168
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp