12:orna del 6

@Toxid - jo lite men det är ingen fara. Jag känner minsann igen kliniken på bilden :D Det är samma klinik som vi också åker till :) Vad är det för derby du anmält till? Låter ju jätteroligt!
Så härligt, då har vi säkert setts där någon gång. Jag brukar nämligen jobba extra där :)
Det är hos ett stall hos oss på Ekerö som anordnar derby med natur och fälttävlanshinder på 50-80cm. :)
 
Sitter och funderar på en sak. Lona är gärna stjärnkikare när vi är ute och rider, vill inte tjafsa med henne för mycket men i längden är det ju inte bra att hon springer så. Någon som har förslag?

Hon är aldrig longerad inspänd, funderar på att sätta på en gummisnodd så hon får en liten vägledning om var snoken ska vara. Tömkörde mycket i höstas men har inte kommit igång än.

Har ridit ut i 4 veckor, nu har hon minivila i 5 dagar. Hon känns positivare, är nyfiken hur hon skulle bete sig på ridbanan.

Sent svar men..
Jag använder aldrig inspännings (/hjälp-) tyglar, varken på unghäst eller vuxen. Det är så lätt att lära dem hitta sin egen balans, böjning och lång/högre form ändå så det känns sjukt onödigt att fuska med hjälptyglar. Min åsikt då.
 
Mål för oss är att i vår träna lite mer seriöst vilket blir möjligt nu när ridbanan är nästan färdig. I sommar blir det säkert vila några veckor blandat med roliga skogsturer, bad (deras hagar går ända ut i hjärtaredssjön men det finns massvis med sjöar däromkring, vi kommer säkert åka ett par ggr t havet med) och annat kul. I höst kommer jag börja introducera lite samlingsarbete även uppsuttet och åka på någon clinic.

Änsålänge är han faktiskt förvånansvärt balanserad och o-hormonell fortfarande :up: minns att han var mycket värre förra året redan i början av Mars. Och det står ju ändå ston i stallet också. Men han mår så himla bra på lösdrift så det påverkar honom väldigt positivt på alla plan. Han rids tex bara ca 2 dagar/veckan just nu i 15-20 min men är ändå väldigt fint musklad.

Här en liten film i hur jag tränat honom i att parkera sig när jag sitter upp. Slarvar med repet här men det blir tyvärr lätt så när man har en häst som aldrig blir orolig/får panik för något..

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1178203938864929&id=100000260020322
 
Nu är Murre skadad med okänd prognos och strikt boxvila :cry:
Han har fått ett långt och djupt sår lågt på ett framben och just nu är det bara att be om att ingenting illa (sena, ligament, skelett) är skadat. Ledskada är det enda vi kunnat utesluta hittills.

Imorgon kommer veterinären tillbaka och har vi tur går det att få någon slags diagnos eller prognos då.
 
Nu är Murre skadad med okänd prognos och strikt boxvila :cry:
Han har fått ett långt och djupt sår lågt på ett framben och just nu är det bara att be om att ingenting illa (sena, ligament, skelett) är skadat. Ledskada är det enda vi kunnat utesluta hittills.

Imorgon kommer veterinären tillbaka och har vi tur går det att få någon slags diagnos eller prognos då.
Men nej så tråkigt, håller alla tummar för att inga strukturer är skadade :-(
 
Nu är Murre skadad med okänd prognos och strikt boxvila :cry:
Han har fått ett långt och djupt sår lågt på ett framben och just nu är det bara att be om att ingenting illa (sena, ligament, skelett) är skadat. Ledskada är det enda vi kunnat utesluta hittills.

Imorgon kommer veterinären tillbaka och har vi tur går det att få någon slags diagnos eller prognos då.
Åhh vad tråkigt! Hoppas det är något som läker fort!!!
 
Tack @Toxid och @pews1972 ! Ovissheten är ju det värsta och förhoppningsvis känns det bättre efter veterinärbesöket imorgon.
Hädanefter, om vi klarar oss ur det hela, blir det fasen heltäckande skydd på!

Någon som har förslag? :idea:
 
Har han skadat sig i hagen eller vid ridning?

I hagen.
Hittade en rostig järn...grej som han troligtvis skurit sig på. De har grejat med traktor där inne så troligtvis kommit upp ur jorden i samband med det och att det är allmänt mjukt just nu.
wp_20160413_19_46_58_pro_570fe87c2a6b222917a7f6d6.jpg

Järngrejen jag hittade i hagen (låg lös så inga brädor i hagen)
 
I hagen.
Hittade en rostig järn...grej som han troligtvis skurit sig på. De har grejat med traktor där inne så troligtvis kommit upp ur jorden i samband med det och att det är allmänt mjukt just nu.
Usch :(
Vad menade du med heltäckande skydd? Menar du att han ska ha skydd på sig i hagen? Vi har mjuka skinnskydd klädda med teddy på våra tävlingshästar i hagen på vintern när de har broddar. Annars går alla "nakna" utan skydd här hemma. För några år sedan hade jag ett sto som bara slog på sig HELA tiden - helt hopplös, hon fick hagskydd ... kommer inte riktigt ihåg vad de hette eller märke men de var himla bra. Materialet var något andas-material, de skydda hela benet från ballarna upp till knäet. Det visade sig dock att hon hade en synskada så när ögat var bortopererat och hon vant sig vid sitt liv med bara ett öga slutade hon slå på sig i hagen.
 
Vad menade du med heltäckande skydd? Menar du att han ska ha skydd på sig i hagen?

Japp, jag tänker skydd i hagen. Det funkar ju inte att han ska skada sig illa varje halvår och sen massa småskador där emellan..
Det du beskriver är nog det jag letar efter, ju mer heltäckande (men smidiga då såklart) desto bättre! Murre är nog bara lite låg i rang - ni vet, kan behöva komma undan fort ibland, och unghäst-klantig..
 
Nu är Murre skadad med okänd prognos och strikt boxvila :cry:
Han har fått ett långt och djupt sår lågt på ett framben och just nu är det bara att be om att ingenting illa (sena, ligament, skelett) är skadat. Ledskada är det enda vi kunnat utesluta hittills.

Imorgon kommer veterinären tillbaka och har vi tur går det att få någon slags diagnos eller prognos då.
Hur gick det?
 

Vi verkar ha klarat oss från allt otäckt och såret har läkt (förvånansvärt) bra! :)
Dock fortsatt boxvila helst en vecka till (minst) om möjligt, så att det får chans att läka ihop mer och man inte riskerar att allt går upp igen och svallkött och sånt..
 
Vi verkar ha klarat oss från allt otäckt och såret har läkt (förvånansvärt) bra! :)
Dock fortsatt boxvila helst en vecka till (minst) om möjligt, så att det får chans att läka ihop mer och man inte riskerar att allt går upp igen och svallkött och sånt..
Härligt!
 
Vi verkar ha klarat oss från allt otäckt och såret har läkt (förvånansvärt) bra! :)
Dock fortsatt boxvila helst en vecka till (minst) om möjligt, så att det får chans att läka ihop mer och man inte riskerar att allt går upp igen och svallkött och sånt..
Åhh men så skönt att höra!!
 
Cash har fått stå nu, pga tjock i kotan. Troligtvis har de lekt i hagen och så, inte varm eller puls så han får helt enkelt vila innan jag gör någon stor grej av det ;) De har precis fått större hage och där är de väldigt stenigt så är ju inte oväntat egentligen. För övrigt trivs han kanon bra i nya stallet ^^
 
Japp, jag tänker skydd i hagen. Det funkar ju inte att han ska skada sig illa varje halvår och sen massa småskador där emellan..
Det du beskriver är nog det jag letar efter, ju mer heltäckande (men smidiga då såklart) desto bättre! Murre är nog bara lite låg i rang - ni vet, kan behöva komma undan fort ibland, och unghäst-klantig..

När en häst jag en gång hade behövde heltäckande benskydd till hagen så körde vi (efter en massa rekommendationer) Keflys Close contact chaps. Både jag och häst gillade skarpt.
 
@tolksele vilken läskig järnbit att hitta i hagen! Tur att det verkar läka bra iaf.

@MattiZ hoppas svullnaden går ner, men kul att han trivs.

Min pålle har blivit tam igen. Nu börjar vi så sakterliga komma igång, men rider mest ut i skogen för att hitta tillbaka till bjudningen. Det var lite si och så med den när han saknade styrkan i början, men det börjar ordna upp sig. Han fick tyvärr vintervila betydligt längre än planerat pga hovbölder, så nu ligger vi ganska mycket efter känns det som. Snart kommer han att åka iväg till en hoppryttare för att hoppas in och även stärka galoppen. Sen blir det bete, fast troligtvis kommer han bara få helvila någon månad. Sedan kommer han att ridas igång på betet. Är fortfarande lite sugen på att visa på kvaliten i höst, men just nu ligger det väldigt långt bort eftersom vi ligger så långt efter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 517
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 191
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 636
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 183
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp