Bukefalos 28 år!

12:orna del 6

Det verkar som om det inte bara är jag som har en sprakfåle :D Nu får vi skärpa oss, man kan inte flyga av till höger och vänster ;)

Jack har haft ledigt i ca. två veckor, och vi tog en liten tur ute igår. Ingenting var bra enligt honom. Han skrek, krumbuktade, taktade, sparkade mot skänkeln och visade tydligt att gå ifrån kompisarna inte är högt upp på favoritlistan... Tålamod är en dygd säger jag bara. Vi kom runt helskinnade och det var en mycket nöjd och avslappnad ponnyhäst när vi kom hem.

Dock så blir jag lite ledsen att han är så osäker efter flytten. Vi har ändå stått i nystallet i två månader, men han landar inte riktigt. Han hade en jättebra period för ca. tre veckor sedan då han var kolugn och det kändes som om allt var okej, men nu är det oroligt igen.
 
Vi åkte aldrig på clinicen, min häst har börjat gå på lösdrift i helgen (egen hage och kan gå ut och in i sin box när hon vill) så jag låter henne vila mån tis ons. I helgen ska min man få låna en häst i stallet så vi kan rida ut ihop :love:
 
Det verkar som om det inte bara är jag som har en sprakfåle :D Nu får vi skärpa oss, man kan inte flyga av till höger och vänster ;)

Jack har haft ledigt i ca. två veckor, och vi tog en liten tur ute igår. Ingenting var bra enligt honom. Han skrek, krumbuktade, taktade, sparkade mot skänkeln och visade tydligt att gå ifrån kompisarna inte är högt upp på favoritlistan... Tålamod är en dygd säger jag bara. Vi kom runt helskinnade och det var en mycket nöjd och avslappnad ponnyhäst när vi kom hem.

Dock så blir jag lite ledsen att han är så osäker efter flytten. Vi har ändå stått i nystallet i två månader, men han landar inte riktigt. Han hade en jättebra period för ca. tre veckor sedan då han var kolugn och det kändes som om allt var okej, men nu är det oroligt igen.
Vad tråkigt att höra att han inte har kommit till ro, jag hoppas det löser sig snart :-(
 
Cash är fortfarande larvig och mer i luften än på marken. Som tur är bockar han inte när jag är på (Y)

Ska försöka få tag på en hovslagare nu för det är dags snart. Jobbigt när man inte känner till något här omkring. Har dessutom kommit fram till att jag ska sälja en av mina vackra pållar, men jag vet helt enkelt inte när eller vem av dem. Sånt som märks i framtiden, blir ingen försäljning förens till sommaren isf :)

13228367463456345.gången han ser fåren, de är ändå farliga !!
1555456_10154035422873094_5967743833750968987_n.jpg

Promenad ner till sjön ^^
1240355_10154027903103094_4873085410049030417_n.jpg

12790994_10153968152963094_737148155463754163_n.jpg
 
@MattiZ Känner igen den där första posen, ibland känns det lite som att de letar anledning att explodera.

@phie var det någon förändring på lösdriften i samband med att han blev orolig igen efter att ha varit lugn? Hoppas han lugnar sig snart igen.

Även min har varit som ett galet popcorn, mer i luften än på backen... Inte ens värt att försöka kravla sig upp om man inte är rodeoryttare med dödslängtan. Men nu har vi hittat ett sätt att "lufta ur", löshoppning och lösgalopp någon gång i veckan :) Då får han bocka och springa av sig och är sen sitt vanliga jag. Så i förra veckan red jag igen för första gången efter vintervilan. Hoppas vi kan komma igång nu, men först ska han vaccineras och så måste jag få ut hovslagaren igen eftersom han tappat en sko. :banghead:
 
@MattiZ Känner igen den där första posen, ibland känns det lite som att de letar anledning att explodera.

@phie var det någon förändring på lösdriften i samband med att han blev orolig igen efter att ha varit lugn? Hoppas han lugnar sig snart igen.

Även min har varit som ett galet popcorn, mer i luften än på backen... Inte ens värt att försöka kravla sig upp om man inte är rodeoryttare med dödslängtan. Men nu har vi hittat ett sätt att "lufta ur", löshoppning och lösgalopp någon gång i veckan :) Då får han bocka och springa av sig och är sen sitt vanliga jag. Så i förra veckan red jag igen för första gången efter vintervilan. Hoppas vi kan komma igång nu, men först ska han vaccineras och så måste jag få ut hovslagaren igen eftersom han tappat en sko. :banghead:

Ja absolut!! Så känns det verkligen ibland.. Just nu tar han mer energi än vad han ger tyvärr.. Jag jobbar 07-17 så jag är rätt trött efter jag mockat också.. Men jag håller iaf ugång honom 4dagar i veckan så hoppas jag han blir bättre snart ;)

Fördelen med tappskokompetens (y)
De är något fler borde skaffa, väldigt enkelt tkr jag ;D då slipper man vänta!
 
På de typ två veckorna sen jag skrev sist så har det gått fort framåt för oss.
Hon har verkligen mognat, blivit trygg och har fått lite bättre kondis som gör att hon inte alls är motsträvig i ridningen längre. Vi har även hoppat uppsuttet och tagit oss ut i skogen på egen hand, ibland glömmer jag nästan bort att hon bara är 4! :love:

Vårt problem just nu (framåtbjudning är inte allls något problem längre), är höger galopp. Hon har blivit så duktig med galoppfattningarna men det blir ALLTID vänster galopp. Gör om det så många gånger, och berömmer men hon har verkligen svårt för det. Både med mig på ryggen och utan.

Någon som har tips på hur man lyckas fatta rätt galopp i sådana lägen? Hur man tränar det på bästa sätt?

2016-03-22-2130_56f1ab4b9606ee6e4f853284.jpg

Nöjd tjej i paddocken igår. Skönt att slippa ridhuset ibland!
 
dåligt med uppdatering här men det går frammåt :) jag kommer inte kunna att rida själv på ett tag så min kompis rider henne åt mig så länge och jag jobbar från marken.

Hon har ridits med repgrimma fram tills nyligen men nu har fokus legat på bettinvänjning och det går riktigt bra! Hon rids i skogen och på fältet men hoppas på att komma iväg till ridhus nu under våren :)

skarmavbild_2016-01-27_kl_181930_56abb3c3e087c32f16d1f6f0.png

skarmavbild_2016-01-27_kl_181844_56abb3e2e087c32ed9b302b6.png

temporary-image1458151106962_56e99ec92a6b221a1706ee94.jpg
 
Har missat den här tråden! Har en -12a men vi "ligger efter" som tjyven i utbildningen. Men skritt, trav, galopp och bromsen funkar så jag får vara nöjd med det tillsvidare:D
 
Har missat den här tråden! Har en -12a men vi "ligger efter" som tjyven i utbildningen. Men skritt, trav, galopp och bromsen funkar så jag får vara nöjd med det tillsvidare:D
Vi ligger också efter - vi har inte ens galopperat än Men vi har inte så bråttom. Hon ska betäckas i vår och kommer motioneras fram till nyår ungefär. Då vill jag vara ikapp lite så hon med gott samvete kan få vila fram tills sommaren när bebbe tittat ut.
 
Hur går det för er alla? Har ni mål, delmål och planer?

Vi fortsätter som planerat. Var rätt mycket inne på ridbanan under senvintern, sen fick han vila nästan 2 v och nu är han igång igen och vi lägger istället mer fokus på konditionsträning i skogen. Kommer rida på banan 1 dag/vecka och fortsätta slipa på grunderna och lägga in lite bommar ibland, resten blir i skogen med mycket galopp.

Mål under våren är att befästa skänkelvikning i skritt och trav, samt galoppfattningar på "vuxet" vis :p Har även börjat med tydligare tempoväxlingar där vi testar registret lite.
 
Hur går det för er alla? Har ni mål, delmål och planer?

Vi fortsätter som planerat. Var rätt mycket inne på ridbanan under senvintern, sen fick han vila nästan 2 v och nu är han igång igen och vi lägger istället mer fokus på konditionsträning i skogen. Kommer rida på banan 1 dag/vecka och fortsätta slipa på grunderna och lägga in lite bommar ibland, resten blir i skogen med mycket galopp.

Mål under våren är att befästa skänkelvikning i skritt och trav, samt galoppfattningar på "vuxet" vis :p Har även börjat med tydligare tempoväxlingar där vi testar registret lite.

Ojoj - du har kommit långt du :D Vad roligt!! För några år sedan hade vi en 4-åring här hemma som sedan på sensommaren gick ungponnySM för 4-åringar (och faktiskt blev 5e bästa) och han var ju så där bra i fas. Denna 4-åring vi har nu ligger ju aaaaningens efter kan man ju lugnt säga hihi.

Vårt korta mål nu är att galoppera första gången idag eller i morgon
Vårt lite längre mål är hinna så långt innan årsskiftet så att vi med gott samvete låter henne vila resten av dräktigheten (ska betäckas i maj).
Och då tänker jag att hon ska vara riden i alla gångarter ute såväl som inne helt utan problem och inhoppad små hinder innan årsskiftet. Allt annat är bonus :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 550
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 281
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 725
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 287
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp