12:orna del 6

Hur ser era planer ut inför sommaren, någon som har några mål uppsatta?

I helgen var vi på P&R igen. Måste vara sämst på att planera, för denna gången hade jag missat att de flyttat fram första start en timme... Tyckte jag var lite väl ensam på framridningen. Så vi fick ta en paus i uppvärmningen och sen ladda om. Men han tog det med ro, var nog lite nöjd över att få stå och äta en stund, och kändes lika fin i andra framridningen. Målet var att få till bättre bjudning och fokus på framridningen för att ta med in på banan. Det lyckades vi med och jag är jättenöjd med känslan och domaren verkade hålla med.

Har haft lite motivationssvacka under vintern pga väder och underlag då det varit svårt att få till någon vettig ridning alls, men nu känns det som att motivationen börjar komma tillbaka. Funderar på att byta stall till ett med ridhus för att inte hamna i samma läge igen....

Innan vi tar semester på bete i sommar så hoppas jag att vi har ridit någon LB också. Men just nu är jag mest nöjd över att vi utvecklas och att det känns som han tycker det är kul.
 
Idag fyller Musse 5 år :banana: Bästaste lilla häst :love:

FB_IMG_1493155565004_zpsdt8myyyw.jpg

DSCN9857_zpsd4ieb6ts.jpg

DSCN9836_zpsdrgvvc4s.jpg
 
Hur ser era planer ut inför sommaren, någon som har några mål uppsatta?

I helgen var vi på P&R igen. Måste vara sämst på att planera, för denna gången hade jag missat att de flyttat fram första start en timme... Tyckte jag var lite väl ensam på framridningen. Så vi fick ta en paus i uppvärmningen och sen ladda om. Men han tog det med ro, var nog lite nöjd över att få stå och äta en stund, och kändes lika fin i andra framridningen. Målet var att få till bättre bjudning och fokus på framridningen för att ta med in på banan. Det lyckades vi med och jag är jättenöjd med känslan och domaren verkade hålla med.

Har haft lite motivationssvacka under vintern pga väder och underlag då det varit svårt att få till någon vettig ridning alls, men nu känns det som att motivationen börjar komma tillbaka. Funderar på att byta stall till ett med ridhus för att inte hamna i samma läge igen....

Innan vi tar semester på bete i sommar så hoppas jag att vi har ridit någon LB också. Men just nu är jag mest nöjd över att vi utvecklas och att det känns som han tycker det är kul.

Vi har både massor och inga planer. Massvis med idéer och saker jag vill/tänkt vi ska träna på (bla förbättra slutan i trav utan vägg/på volt, börja jobba med slutan i galopp, rida med vapen mot både fotfolk och andra ryttare, diverse eldprojekt mm) men samtidigt får allt ta den tid det tar. Ett par veckors vila ska han få med och kanske ett par till där vi bara rider ut kravlöst/tränar trick el likn.
 
Är det bara jag som uppdaterar här numera? :angel:

Vi är inne i värsta flowet nu så här kommer en till iaf :D Från idag, flera saker som var första gången och allt är filmat på en gång. Dessutom tog kamerabatteriet slut sen :o

 
För oss går det bra, Cayenne har så mycket talang att jag inte vet vart jag ska göra av den. Han är så arbetsvillig nu men jag har fått en liten dip i självförtroendet i hoppningen så det har smittat av sig på honom tyvärr. Så vi har backat bandet och sänkt hindren så att allt går lugnt och smidigt :) Vi flyttar hem till smålandsskogarna igen 25.e Maj och då får han vila 1v eftersom jag inte slutar skolan för ens den 2.a juni ^^ planen efter det är väl att försöka komma ut på lite fler pay & ride/jump och eventuellt någon dressyrtävling om saker och ting blir som planerat :)
 
Då gör jag entré i den här tråden då jag just köpt ett D-ponnysto född -12. Har haft unghäst förut men det var måååånga år sedan så det är lite läskigt, men mest roligt förstås! Tanken är hon så småningom ska fungera till både mig och barnen, som är ganska orutinerade.

Ponnyn är inte alls mycket riden och de har gått fort fram i utbildningen för att kunna sälja, så vi tänkte backa lite så det inte blir forcerat. Rida ut mycket och korta, lättsamma pass.

Så småningom hoppas vi på att träna och tävla dressyr.
 
@Bri kul med nya till tråden :up:
Berätta gärna lite mer om er ponny och så vill vi hemskt gärna se bild... :)

Här fortsätter vi att träna och det känns som det börjar lossna och att Lilla fröken allt oftare hittar bra takt, tempo och form.
För tillfället känns det hoppfullt :)
 
@Bri kul med nya till tråden :up:
Berätta gärna lite mer om er ponny och så vill vi hemskt gärna se bild... :)

Här fortsätter vi att träna och det känns som det börjar lossna och att Lilla fröken allt oftare hittar bra takt, tempo och form.
För tillfället känns det hoppfullt :)
Om jag bara fattar hur man lägger upp bilder här så :D
Jag får läsa bakåt i tråden och se vilka ni alla är och vad ni har för hästar :)
 
Cayenne och jag fortsätter med hoppträningarna och vi har även hoppat våra första terränghinder, vilket är lättare då han inte är tittig ute och får väldigt mycket framåtbjudning. Så vi hoppade tom lite stockar på 70 jätte höga cm, super läskigt men han tyckte det var kanon kul :D tur det!

Vi har hoppträning nu i veckan och om det går bra så ska jag anmäla oss till vår första pay and jump som blir på söndag ^^ 24/5 flyttar vi hem och det ska bli skönt att gå in i lite gamla rutiner och komma hem till de vanliga tränarna igen :)
 
@Bri Kul med fler i tråden!

Förra veckan hade min pålle ingen bra vecka på jobbet... Han lyckades backa ner i ett dike när han blev rädd för något i skogen, gick omkull på uppställningsplatsen när han skulle vända runt :crazy: och hoppade ut ur paddocken när vi skulle löshoppa. Tror det är en kombination av tonårshjärna och att han ännu inte fått gå ut i gräshage, han är i det närmaste manisk just nu med att försöka äta på allt han ser. Stannade direkt när han hoppat ut ur paddocken och började beta. Försöker handbeta honom, men det räcker liksom inte till. Tjatar på stallägaren att de ska få gå ut på gräs, men får inget gehör... Tur vi ska flytta snart. Då får han både gå på gräs och så har vi bättre möjligheter att träna.

Bonsubild från senaste P&R
18342023_1062100927253698_7981521657270183317_n.jpg
 
Musse har dels lärt sig stegra samt attackera sköld på kommando. Askul är det och hjälper honom dessutom med att stärka baken för viktfördelningen dithän. Om jag ger "en halv" hjälp för stegring tex så gör han en skolhalt istället. Lärde sig såklart allt på typ 10 minuter. Så sjukt smart häst.

Sen har vi även börjat lite med bågskytte samt att ridningen på en hand blir bättre och bättre. Snart ska vi på kurs med Arne Koets, en av de bästa i världen på beriden stridskonst.

Bilder från igår när vi lekte med några vänner till mig.

18_zpsgvirasg2.jpg

12_zpsymtig9rh.jpg

received_1553988837953102_zpseymeiyea.jpeg

FB_IMG_1496406403003_zpsyfkwznwn.jpg
 
Musse har dels lärt sig stegra samt attackera sköld på kommando. Askul är det och hjälper honom dessutom med att stärka baken för viktfördelningen dithän. Om jag ger "en halv" hjälp för stegring tex så gör han en skolhalt istället. Lärde sig såklart allt på typ 10 minuter. Så sjukt smart häst.

Sen har vi även börjat lite med bågskytte samt att ridningen på en hand blir bättre och bättre. Snart ska vi på kurs med Arne Koets, en av de bästa i världen på beriden stridskonst.

Bilder från igår när vi lekte med några vänner till mig.

18_zpsgvirasg2.jpg

12_zpsymtig9rh.jpg

received_1553988837953102_zpseymeiyea.jpeg

FB_IMG_1496406403003_zpsyfkwznwn.jpg
Häftiga bilder!
 
Min lilleman åker idag på bete i 8 veckor, det ska bli väldigt skönt då vi har haft en olycksdrabbad vår. Nu när han är fräsch, så åkte jag för två veckor sedan av och blev trampad över revbenen. Det resulterade i en punkterad lunga, brusten mjälte och revbensfrakturer. Opererades och har ridförbud i 3 månader..
Nya tag i höst! ;)
 
Jag har inte varit in på Buke på tusen år känns det som! Vad fina era hästar har blivit :heart

Jack är hos en utbildare sedan en tid tillbaka. Jag har haft det jobbigt med pappa som dog osv, så det känns skönt att ponnyskrutt blir riden och genomarbetad ett tag framöver. Räknar med att få hem en liten superstar :) Känns konstigt att vara hästlös, det är första gången på 9 år som man inte är ut till stallet och härjar.
 
Vi har hunnit flytta hem och kommit till ro, Cayenne har lärt sig busbocka i skogen och vi har vår första träning hemma på tisdag så de blir säkert fler flygturer då vi ska även träna för en ny dressyrtränare senare i veckan, spännande!
 
Åh, juste. Chillisen fyllde 5 igår när han åkte på bete, hipphipphurra! Stora fina killen. :love:
Till höger då. ;)
FEED1D17-8CFE-4824-B6C3-B87667865F3D_zpsqy2b9pce.jpg
 
Glömde helt bort att säga att min svarta -12.a Cash nu mer är såld och bor bara 1mil ifrån mig när jag är hemma. Super nöjd med ägare och hem, jag vet att han kommer få det fantastiskt bra där :)

Min 3.e 12.a, det senaste tillskottet är påväg att ridas in nu, som mitt lilla sommarprojekt. Eller ja jag är ledig 1mån så det är vad jag kommer roa mig med när jag har massor av tid över :D
 
@Toxid Krya på dig! Skönt ändå att släppa på bete.
@phie Jobbigt, men skönt att få hjälp med utbildning/ridning när man behöver lägga sin tid på annat.

Vi har flyttat till nytt stall där lillgrabben får vara ute längre och de har ridhus :love: Det verkar ha gjort underverk för oss båda, för hästen har äntligen hittat bjudningen ordentligt och jag tycker att det är kul att rida igen. Verkligen ett lyft efter en väldigt tung vinter som aldrig verkade ta slut.
 
Min plutta har varit hostig och snorig ett par veckor och därför vilat, men nu är vi igång igen. Hon går på dygnet runt-bete nu, och är sååå lugn och trevlig att rida. Det fungerar så bra att jag tänkte försöka ställa henne på lösdrift till hösten.
 
@Toxid Krya på dig! Skönt ändå att släppa på bete.
@phie Jobbigt, men skönt att få hjälp med utbildning/ridning när man behöver lägga sin tid på annat.

Vi har flyttat till nytt stall där lillgrabben får vara ute längre och de har ridhus :love: Det verkar ha gjort underverk för oss båda, för hästen har äntligen hittat bjudningen ordentligt och jag tycker att det är kul att rida igen. Verkligen ett lyft efter en väldigt tung vinter som aldrig verkade ta slut.
Men vilket lyft för er att få ett ridhus på hemmaplan. Det är verkligen guld!
Det är verkligen inte fel med längre utevistelse heller. :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 625
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 165
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp