12:orna del 6

Här vilar vi igen sen 2-3 veckor tillbaka. Tanken var att komma igång snart igen men i ärlighetens namn har jag ingen lust med det alls. Hela det här hästeriet känns bara jobbigt nu. Alltid ensamt i stallet, finns inget ridsällskap, inget ridhus och så finns det ingen hovslagare att få tag på. Min gamla som jag haft i 11 år är puts väck, superkul. Så här står jag nu med en häst som blev verkad för 10 veckor sedan.

Har till 90% bestämt mig för att sälja min pärla under det här året. Han förtjänar så mycket bättre :(

Men då måste jag ju först få tag på en hovslagare och rida igång honom :turd: :wtf:


Men nej, känn inte så! Eller, det är inte konstigt att du känner så. Den här tiden på året är långt ifrån trivsam, så är det bara. Jag förstår dig, men jag tycker nog att du ska hålla fast vid din fina häst. Orken kommer tillbaka och då kommer det kännas fantastiskt igen!
 
Här vilar vi igen sen 2-3 veckor tillbaka. Tanken var att komma igång snart igen men i ärlighetens namn har jag ingen lust med det alls. Hela det här hästeriet känns bara jobbigt nu. Alltid ensamt i stallet, finns inget ridsällskap, inget ridhus och så finns det ingen hovslagare att få tag på. Min gamla som jag haft i 11 år är puts väck, superkul. Så här står jag nu med en häst som blev verkad för 10 veckor sedan.

Har till 90% bestämt mig för att sälja min pärla under det här året. Han förtjänar så mycket bättre :(

Men då måste jag ju först få tag på en hovslagare och rida igång honom :turd: :wtf:


Börja med hovslagare, skaffa en medryttare och ta det där ifrån? :) märker du att det fortfarande är skit så lägg ut honom på annons när han är igång om inte så behåller du ju honom :)

Jag skulle hålla hårt i en så fin häst ;) men å andra sidan har jag aldrig känt att det är jobbigt med hästar, bara när jag hade 4st x) nästan alltid ridit själv och har innan aldrig haft ridhus nära men alla är ju olika! Stå ut till våren iaf är mitt tips! Det kanske vänder :D
 
Sitter och funderar på en sak. Lona är gärna stjärnkikare när vi är ute och rider, vill inte tjafsa med henne för mycket men i längden är det ju inte bra att hon springer så. Någon som har förslag?

Hon är aldrig longerad inspänd, funderar på att sätta på en gummisnodd så hon får en liten vägledning om var snoken ska vara. Tömkörde mycket i höstas men har inte kommit igång än.

Har ridit ut i 4 veckor, nu har hon minivila i 5 dagar. Hon känns positivare, är nyfiken hur hon skulle bete sig på ridbanan.

Jag longerar alltid med inspänningar på mina unghästar, ingen gummisnodd eller så då jag inte tycker de blir bra :)

Skulle dock inte ha inspänningar när jag rider på dessa små unghästar, tror inte deras kroppar mår bra av det :)
 
Idag tömkörde jag Lona och det gick jätte bra, måste göra det oftare, minst 1 gång i veckan. Skippar longeringen, tömkörning är roligare :D

Hon har vilat 3 dagar och idag när jag kom till stallet hade hon grävt en stor grop i hagen :banghead:
Hon gjorde så på förra stället och trodde bara det var en fix idé och att det försvann iom flytten men icke. :(
 
Idag tömkörde jag Lona och det gick jätte bra, måste göra det oftare, minst 1 gång i veckan. Skippar longeringen, tömkörning är roligare :D

Hon har vilat 3 dagar och idag när jag kom till stallet hade hon grävt en stor grop i hagen :banghead:
Hon gjorde så på förra stället och trodde bara det var en fix idé och att det försvann iom flytten men icke. :(

Har hon sysselsättning i hagen?(mat) och hur länge är hon ute? :) tyder på att hon vill något eller så letar hon goda rötter i marken.. När vi hade en flock på 14 hästar kunde våran vinterhage se invaderad ut av något djur på vårkanten då de grävde massvis :)
 
Har hon sysselsättning i hagen?(mat) och hur länge är hon ute? :) tyder på att hon vill något eller så letar hon goda rötter i marken.. När vi hade en flock på 14 hästar kunde våran vinterhage se invaderad ut av något djur på vårkanten då de grävde massvis :)
Jag har två teorier..e ndera har hon tråkigt.. eller så har hon kommit på att det kan finnas rötter..

KL:

Låsning på dräktig unghäst suck.. ordentlig sådan dessutom.. en liten bit ner på ryggen efter manken.. what to do? Visst är det så att man inte få ta ut kiropraktor när de är dräktiga?
 
Har hon sysselsättning i hagen?(mat) och hur länge är hon ute? :) tyder på att hon vill något eller så letar hon goda rötter i marken.. När vi hade en flock på 14 hästar kunde våran vinterhage se invaderad ut av något djur på vårkanten då de grävde massvis :)

Nej det är ju dåligt med sysselsättning i hagen, tyvärr. Hon går ute ungefär 8-19. Står själv i hage och kan gå in och ut i sin box. I gamla stallet stod hon och grävde trots sällskap. Med det höet jag har nu kan jag inte ge fri tillgång då får hon överskott på både det ena och det andra. Har plan att försöka få upp ett sånt där nät med små hål med lunchen + halm i men så är jag nojig att hon ska få problem med tänderna eller nacken, för jag vet att hon skulle stå där tills maten tog slut, matvrak. Tror tyvärr inte hon letar efter rötter :(
 
Här vilar vi igen sen 2-3 veckor tillbaka. Tanken var att komma igång snart igen men i ärlighetens namn har jag ingen lust med det alls. Hela det här hästeriet känns bara jobbigt nu. Alltid ensamt i stallet, finns inget ridsällskap, inget ridhus och så finns det ingen hovslagare att få tag på. Min gamla som jag haft i 11 år är puts väck, superkul. Så här står jag nu med en häst som blev verkad för 10 veckor sedan.

Har till 90% bestämt mig för att sälja min pärla under det här året. Han förtjänar så mycket bättre :(

Men då måste jag ju först få tag på en hovslagare och rida igång honom :turd: :wtf:


Nej vad tråkigt att du känner så :( Finns det inte möjlighet att ändra om lite, stalla upp nånstans med ridhus och lite roligt folk att snacka med -motivationen dippar ibland men har man lite folk runt sig och bättre träningsmöjligheter så brukar man kunna ta sig igång igen.
Men han är förjäkla snygg :love:
 
Så skönt att läsa att vi inte är ensamna om våra problem med 4- års åldern. Här ska det helt plötsligt sparkas bakut vid galoppfattningen. Vi började fundera på om något var fel vid senaste träningen så på söndag ska vi se igen, då är nästa träningstillfälle. Vi har startat upp nu, snön har smält och vädret har hållt sig över nollan så underlaget är ok. Tänkte starta vår första pay and jump i mitten av februari, vilken höjd tycker ni vi ska hoppa?
 
Hej! Hoppar in här också. :) Har en shettisdam på fyra år som jag köpte för ett drygt år sen, Hon hade inte gjort så mycket hos dåvarande ägare och här hos mig har hon fått delta i både utställning och agility och iår hoppas jag på att kunna starta henne i någon ridklass. Hon blir lätt utråkad så hon är en utmaning att jobba med. Tyyvärr kan jag inte för tillfället träna alls då jag nyss blivit hjärnopererad = trött och utan balans. :/
 
Här jobbar vi på efter vilan, han har sådan arbetsglädje, det är verkligen superkul! Vi har ett långsiktigt mål att vara med i klubbhoppningen i maj och klubbdressyren i juni, mest för att samla erfarenhet på hemmaplan. :-)
image_zpsr223ilm1.jpeg
 
Nej det är ju dåligt med sysselsättning i hagen, tyvärr. Hon går ute ungefär 8-19. Står själv i hage och kan gå in och ut i sin box. I gamla stallet stod hon och grävde trots sällskap. Med det höet jag har nu kan jag inte ge fri tillgång då får hon överskott på både det ena och det andra. Har plan att försöka få upp ett sånt där nät med små hål med lunchen + halm i men så är jag nojig att hon ska få problem med tänderna eller nacken, för jag vet att hon skulle stå där tills maten tog slut, matvrak. Tror tyvärr inte hon letar efter rötter :(

Låter som hon är fullständigt uttråkad om jag ska vara ärlig :( jätte trist, har du inte möjlighet till en rolig hagkompis hade jag faktiskt köpt in berikande leksaker. Vet att de finns lite krångliga slickgodisar man kan hänga upp, du kan frysa in lite äppelbitar i vatten med lite juice i så de kan slicka i sig under längre tid. Mer jobb men jag försöker berika mina hästar på samma sätt som min hund om de behövs :) då slipper man även mkt olater ;)
 
Eftersom jag inte vågar rida när jag är ensam i stallet tömkörde jag Murre igår. Det gick väl inte så bra. Han började med att vägra gå av stallplanen, hotade att resa sig, backade, snurrade osv. Det redde vi ut och allt började lugnt.

På vägen hem däremot fick han lite spunk, fick för sig att resa sig sådär onormalt högt (specialitet inom rasen) i en nedförsbacke på is och höll på att gå omkull på mig. Efter det var det kaos resten av vägen. Han reste sig ett par gånger till men inte så högt, galopperade på stället och travade väldigt samlat (piaffträning är väl något för fyraåringarna?).

Suck alltså.
Vet inte om jag ska ge upp det här tills det går att aktivera honom ordentligt eller försöka träna så gott det går ändå...

Vad tror ni är bäst?
 
Eftersom jag inte vågar rida när jag är ensam i stallet tömkörde jag Murre igår. Det gick väl inte så bra. Han började med att vägra gå av stallplanen, hotade att resa sig, backade, snurrade osv. Det redde vi ut och allt började lugnt.

På vägen hem däremot fick han lite spunk, fick för sig att resa sig sådär onormalt högt (specialitet inom rasen) i en nedförsbacke på is och höll på att gå omkull på mig. Efter det var det kaos resten av vägen. Han reste sig ett par gånger till men inte så högt, galopperade på stället och travade väldigt samlat (piaffträning är väl något för fyraåringarna?).

Suck alltså.
Vet inte om jag ska ge upp det här tills det går att aktivera honom ordentligt eller försöka träna så gott det går ändå...

Vad tror ni är bäst?
Har du inte möjlighet att tömköra i paddock eller ridhus? Om ni har dom förutsättningarna dvs.
 
Har du inte möjlighet att tömköra i paddock eller ridhus? Om ni har dom förutsättningarna dvs.

Vi har ridbana, men den är ju tyvärr frusen. Tänkte att det skulle vara tråkigt att bara skritta runt på ridbanan i 30 minuter :p
Kanske är det bästa ändå?

Egentligen skulle jag bara vilja kunna rida/tömköra på så att han blev lite trött :sneaky:
 
Vi har ridbana, men den är ju tyvärr frusen. Tänkte att det skulle vara tråkigt att bara skritta runt på ridbanan i 30 minuter :p
Kanske är det bästa ändå?

Egentligen skulle jag bara vilja kunna rida/tömköra på så att han blev lite trött :sneaky:
Personligen så hade jag föredragit att skritta där dom dagarna du inte hade sällskap ut. Det blir så lätt att hamna i stressade farliga situationer annars om hästen inte är helt trygg i att gå ut själv än. :-)
 
Jag brukar såna dagar köra powerwalks istället med min.. tycker det är bättre att gå före om de är på bus/trotshumör än att vara på ryggen eller bakom.. Har då alltid långgrimskaft med och skickar med jämna mellanrum ut henne på något uppdrag.. hoppar något dike.. skuttar någon stock.. låter henne galopper något varv på volt om vi hittar en lämplig plätt osv osv.. :)
 
Personligen så hade jag föredragit att skritta där dom dagarna du inte hade sällskap ut. Det blir så lätt att hamna i stressade farliga situationer annars om hästen inte är helt trygg i att gå ut själv än. :-)

Han är helt trygg ute själv (i alla fall där vi går ensamma, nära stallet och långt från vägar och grannhästarna :P). Känns som om det mest är "myror i benen" - trots att han går på lösdrift i stor hage med ganska roliga hagkompisar.

Har då alltid långgrimskaft med och skickar med jämna mellanrum ut henne på något uppdrag.. hoppar något dike.. skuttar någon stock.. låter henne galopper något varv på volt om vi hittar en lämplig plätt osv osv.. :)

Går också ofta promenader (med långt grimskaft/ledrep) men tror att det där bara lätt hade triggat min pålle, dumheterna började efter att han hoppade ett dike.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 483
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 626
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 172
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp