12:orna del 6

Själv är jag lite splittrad, Lona har nu blivit riden ca 1 timma 3-4 dagar i veckan i snart 3 månader ute i skogen. Haft 1 veckas vila i början av februari och nu funderar jag på om hon ändå ska få vila lite till :confused:

Hon hade 6 veckors vintervila. För 2 veckor sen red jag varannan dag och förra veckan började jag trappa ner, promenad, vila, tömkörning, rida, vila och nu i helgen har jag ridit ut sen ett litet pass på ridbanan, haft en draghjälp framför oss så hon har glatt sprungit efter den, idag har vi hoppat kryss dessutom, jätte kul! :D

Hon är mer ridbar men känns lite matt men pigg på samma gång, svårt å förklara :banghead:
Därför tror jag att det är bästa att lägga in en liten vila nu så kan vi rida på sen i vår, eller hur gör ni andra? Lägger ni in någon mikrovila eller kör ni bara? Jag tänker nog för mycket och tycker det här med vila helt plötsligt blev jätte svårt :arghh:


Min svarta har vilat konstant i 4mån nu och klättrar på väggarna helt, men när han kändes lite matt i ridhuset när han var igång så la jag in en liten minivila på 4dagar i sträck. Det räcker för honom då han har oändligt med energi känns det som ibland. Hon kanske behöver en vecka? Eller kanske bara några promenader tsm under en vecka, slippa ryttaren lix? :)

Går ju självklart att göra som man vill, men jag brukar försöka lyssna till hästen och inte bara rida på för att man "ska" vara igång. Jag låter även mina hästar vila helt när jag är sjuk eller om något händer ;) Så vilor kommer automatiskt också.


För övrigt har Cayenne nu fått lov och ska vila, Cash ska sättas igång efter 4mån med bullmage... Jätte tjock har han blivit... Men de ändras ju nu! Nya stallet är fint och lösdriften stor, ska bli intressant att se när sista inhyrda flyttar in, än så länge trivs han med sin nya flickvän i alla fall ;)
2km till ridhus ser vi fram emot, tror även granngården hade en paddock så ska fråga om man får använda den :)

12715487_10153949841473094_410221286719881755_n.jpg
 
@sofiaspel
Jag hade lagt in en eller två veckors vila, på beskrivningen så låter det som att både huvud och kropp skulle må bra av en vila.
Jag har planerat att lägga in 3-4 veckor iallafall under våren. För mig är det viktigt att kroppen får en chans att återhämta sig och huvudet får smälta det vi gjort, han ska tycka att det är kul. :-)
 
@MattiZ @Toxid Så glad att man kan fråga här och få bra svar, tack :heart

Känns skönt att få medhåll och att magkänslan säger rätt. Nu är backen så tråkig ändå hårt, knaggligt och isigt så hon får vila nu 2 veckor :D Måste dock promenera henne förhand då och då annars kommer hon tycka det är supertråkigt å gräva gropar i hagen :(

Idag var hovslagaren ute och skodde runtom och det gick JÄTTE bra, hon är ju känslig och måste strykas medhårs och nya hovslagaren gillar hon så :up:
 
Jag har ridit!! :banana:

Visserligen sisådär 10-15 minuter men ändå! Har ju bara skrittat ut honom en gång med sällskap sen i början av december..

dsc_7000_56c9fd009606ee32f7391b3e.jpg


Bara att ställa honom bredvid pallen och sitta upp. Han travade på med bra framåtbjudning och sökte sig nedåt istället för att krulla ihop halsen :) Han tog galoppfattningarna också, men orkade inte hålla galoppen mer än något språng. En gång fattade han till och med galopp spontant, duktiga pojk!

...vi är väl inte så igång som de flesta andra men jag har inte bråttom någonstans.
Nu i helgen ska jag åka och kolla på en transport så har jag tur kan jag träna på att åka på utflykt i framtiden :)
 
Vi är rätt bra igång nu. Hör och häpna så har jag fått tag i en hovslagare till slut så nu känns allt lite lättare.

Vårt schema just nu ser ut som följer; 1 dag tömkörning, 1 dag skogen, 2 dagar ridbanan. Rider måndag till fredag (vilar en av dessa dagar alltså).

Efter helg när han har vilat 2-3 dagar tömkör jag alltid då han kan vara rätt mycket i luften o fara, där efter blir det skogen den dag i veckan jag är hemma och kan rida när det är ljust, resten på ridbanan.

Har ju knappt ridit nåt på ridbanan innan så vi har lite att ta igen där. Rider volter och serpentiner i trav med mycket övergångar och är noga med ställning osv, men i galoppen håller jag mig till fyrkantspåret. Har nämligen fullt sjå med att bara sitta kvar så att försöka styra samtidigt är inte att tänka på :o Det blir inte många galoppsprång på en långsida om man säger så, och jag är helt slut efter två varv. Vem hade kunnat tro att det var SÅ jobbigt att rida gångartshäst? :angel:

Den ursprungliga planen är att flytta honom till anläggningen med ridhus nästa vecka men börjar få lite kalla fötter nu av nån anledning. :cautious:
 
Vi är rätt bra igång nu. Hör och häpna så har jag fått tag i en hovslagare till slut så nu känns allt lite lättare.

Vårt schema just nu ser ut som följer; 1 dag tömkörning, 1 dag skogen, 2 dagar ridbanan. Rider måndag till fredag (vilar en av dessa dagar alltså).

Efter helg när han har vilat 2-3 dagar tömkör jag alltid då han kan vara rätt mycket i luften o fara, där efter blir det skogen den dag i veckan jag är hemma och kan rida när det är ljust, resten på ridbanan.

Har ju knappt ridit nåt på ridbanan innan så vi har lite att ta igen där. Rider volter och serpentiner i trav med mycket övergångar och är noga med ställning osv, men i galoppen håller jag mig till fyrkantspåret. Har nämligen fullt sjå med att bara sitta kvar så att försöka styra samtidigt är inte att tänka på :o Det blir inte många galoppsprång på en långsida om man säger så, och jag är helt slut efter två varv. Vem hade kunnat tro att det var SÅ jobbigt att rida gångartshäst? :angel:

Den ursprungliga planen är att flytta honom till anläggningen med ridhus nästa vecka men börjar få lite kalla fötter nu av nån anledning. :cautious:

Grattis till att du kommit igång igen! Tur att du mäktade med att "sitta i båten" lite, det märks ju att du är himla glad att du har kvar din fina häst :heart Tycker att vi kan bli lite bortskämda med bilder också ;)
 
Jack har fortfarande inte kommit tillrätta efter flytten. Han är fortfarande ängslig när vi är ute och rider på egen hand, men det har jag överseende med. I stallet är det katastrof! Han krabbar med höga framben, måste ha mig i synfältet hela tiden annars flippar han, nervös-bajjar otaliga gånger, kan inte stå i lugn och ro och äta och är riktigt forcerad överlag Känns riktigt trist att han känner sig så osäker, så vi ska starta med mycket basal hantering igen.

Ridningen är faktiskt kul, trots hans osäkerhet. Han lugnar ner sig efter en stunds taktande och ropande, och då är det faktiskt angenämt! Han fattar galopp (dock bara höger ute :p ) på kommando och ger en mysig känsla när han väl lugnar sig.

Sedan cirka tre veckor tillbaka så rids han ut två gånger i veckan, där vi har trappat upp från ca 15 minuter till 40. Ska börja byta ut ett av utepassen till ett pass på ridplan och lägga till en hantering/tömkörning framledes också.
 
@Evolution Kan du inte ta galoppen ute och på töm så länge då? :)

Nja det vet jag inte vad det skulle vara för fördel med det? Jag behöver ju träna och det görs ju bäst genom att utsätta sig för det ;)

Grattis till att du kommit igång igen! Tur att du mäktade med att "sitta i båten" lite, det märks ju att du är himla glad att du har kvar din fina häst :heart Tycker att vi kan bli lite bortskämda med bilder också ;)

Faktiskt så hade jag en kameraman med mig idag ;) Tyvärr inte de bästa bilderna men det är vad som finns













Mätte honom idag för övrigt till drygt 165 cm så nu får det gärna räcka tack, det blir bra där till mig :)
 
Fråga; hur gör ni med era galoppfattningar? Jag har hittills stått i en lättare sits, lagt mer vikt i stigbygeln som motsvarar innerbenet och smackat igång honom. Ska man tänka mer "vuxenhästfattningar" egentligen eller gör man det när unghästen blivit något mer stabil? Vill gärna få input på hur ni tar er för :)
 
Fråga; hur gör ni med era galoppfattningar? Jag har hittills stått i en lättare sits, lagt mer vikt i stigbygeln som motsvarar innerbenet och smackat igång honom. Ska man tänka mer "vuxenhästfattningar" egentligen eller gör man det när unghästen blivit något mer stabil? Vill gärna få input på hur ni tar er för :)

Jag gör en riktig fattning, ingen vikt framåt då jag vill visa med sittbenen också :) jag ställer mig i lättsitts först efter fattningen så han tar för sig mer. Växlar dock sitts i galoppen för att han ska veta att det går att galoppera oavsett hur jag beter mig där uppe ;)
 
Fråga; hur gör ni med era galoppfattningar? Jag har hittills stått i en lättare sits, lagt mer vikt i stigbygeln som motsvarar innerbenet och smackat igång honom. Ska man tänka mer "vuxenhästfattningar" egentligen eller gör man det när unghästen blivit något mer stabil? Vill gärna få input på hur ni tar er för :)

Jag gör nog som @MattiZ :)
 
Jag gör nog en blandning så gott jag kan. Jag kan inte sitta ner i traven ens några steg så det blir lättridning in i galoppen. Nu gillar han att galoppera så han fattar lätt ändå. Så fort jag sitter bättre ska vi träna på "vuxenfattning" ;)
 
Så avundsjuk jag blir på er som har en ridbana som går att rida på, här är det minusgrader på natten än så även fast det är soligt och fint på dagarna så försvinner aldrig isen och snön:( Får åka till ridhus för att kunna rida överhuvudtaget just nu. Längtar tills det går att rida 4 ggr i veckan så det går fortare framåt här.
T börjar slappna av mer och mer och formen börjar komma mer, tycker han är väldigt duktig men någon kondition att tala om har han förstås inte än.









 
:love::love:Chilli är något fruktansvärt dyr just nu!
Han har haft det lite kämpigt med galoppfattningar och galoppen, så jag har lagt det åt sidan och fokuserat på annat ett tag.
Igår provade jag igen på töm, han levererade!!
 
Passar på att fråga er istället för att starta en egen tråd för min lilla fundering.
I morgon ska jag få hjälp att rida Zimba av en grymt duktig och trygg tjej. Ska bli så skönt att få hjälp med utbildningen eftersom jag känner att jag inte kommer så mycket längre själv nu :) det blir första gången någon annan än jag sitter upp och första gången han rids i ridhus så det ska bli spännande :laugh:
Det jag funderar på är hur ni gör med tränsningen när ni åker iväg till ridhus? Var super längesen, säkert 10 år sen jag åkte iväg så, har bara varit iväg på löshoppning men det är ju i grimma :D tränsar ni i transporten eller vågar ni ta av grimman och tränsa utanför ridhuset? Zimba kan vara lite bökig att tränsa, blir bättre och bättre men vill ju inte riskera att han drar iväg på okänd plats:o
 
@_Zacke_ Jag hade nog försökt tränsa i transporten.

Min Murre är skadad, igen :( dels är han biten på ryggen som vanligt och kan inte ha sadel. La på ett tjockare täcke och hoppas det hjälper men hur fasen ska man göra på sommaren?!

Sen har han fått ett sår på ett bakben, utsida kota. Satt lite halvdumt men har haft kontakt med veterinär och det finns inga tecken på infektion/inflammation. Men vad trött jag blir :down:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 211
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 655
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 211
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp