Bukefalos 28 år!

12:orna del 6

Mitt förslag är att börja introducera hoppning. Det ökar framåtbjudningen :)

Det har vi faktiskt gjort lite nu i helgen! Hon gillar verkligen löshoppning och bommar, tar tag i dem och verkar tycka det är roligt så ska försöka ta hjälp av det för att hjälpa till med framåtbjudningen.

Hur har ni gjort, har ni hoppat uppsuttet än?

Vi har bara kört bommar och cavaletti men tänker att det kanske går bra att börja med lite små kryss längs långsidan så det blir lite som löshoppningen fast med ryttare på ryggen ;)

Jättedålig kvalite på bilderna men lite från helgen iallafall:

2016-03-05-1925_56db248b2a6b22acb7e08b21.jpg

2016-03-05-1925_56db2496e087c32d45aa07aa.jpg

2016-03-05-1925_56db2480e087c32d3132d1a7.jpg


Och från löshoppningen idag! Dressyrhästen kan tydligen allt hoppa lite med! :love:

2016-03-06-1740_56dc5d71e087c32d45aa0e7c.jpg

2016-03-06-1740_56dc5d8e2a6b22ac94ad5fb6.jpg
 
Det har vi faktiskt gjort lite nu i helgen! Hon gillar verkligen löshoppning och bommar, tar tag i dem och verkar tycka det är roligt så ska försöka ta hjälp av det för att hjälpa till med framåtbjudningen.

Hur har ni gjort, har ni hoppat uppsuttet än?

Nej vi har ju inte det. Vi har inget ridhus utan bara en ridbana och allt hindermaterial står inne så de inte ska bli förstörda. Men nu när du säger det så känner jag jättemycket för att ta fram bommar och bara ha på backen för att bara skritta över. Tror vi introducerar det i veckan! :)
 
Hej!
Har varit inne och smygläst här och följt er nu ett tag, så tänker att nu är det dags för mig också att hoppa in nu. ;)

Jag har haft min fina tjej här nu i snart en månad, har börjat att lära känna varandra och kommit igång nu.

Hon heter Chatzy, e: Charon,

Vad kul att se henne. Jag var intresserad av henne men tyckte det var lite långt att åka så det blev en annan fyraåring e:Bellagio.
 
Det har vi faktiskt gjort lite nu i helgen! Hon gillar verkligen löshoppning och bommar, tar tag i dem och verkar tycka det är roligt så ska försöka ta hjälp av det för att hjälpa till med framåtbjudningen.

Hur har ni gjort, har ni hoppat uppsuttet än?

Vi har bara kört bommar och cavaletti men tänker att det kanske går bra att börja med lite små kryss längs långsidan så det blir lite som löshoppningen fast med ryttare på ryggen ;)

Jättedålig kvalite på bilderna men lite från helgen iallafall:

2016-03-05-1925_56db248b2a6b22acb7e08b21.jpg

2016-03-05-1925_56db2496e087c32d45aa07aa.jpg

2016-03-05-1925_56db2480e087c32d3132d1a7.jpg


Och från löshoppningen idag! Dressyrhästen kan tydligen allt hoppa lite med! :love:

2016-03-06-1740_56dc5d71e087c32d45aa0e7c.jpg

2016-03-06-1740_56dc5d8e2a6b22ac94ad5fb6.jpg

I slutet av september tog jag tag i inhoppningen på min, hade hoppat över ett nedfallet träd ute i skogen i somras, ville hoppa henne innan vintervilan, strax efter detta så slog hon på sig när hon sprang lös i ridhuset och fick sys så då blev det inge mer hoppning, försökte komma igång igen med ridningen men eftersom jag inte kunde rida ut då hon inte är trafiksäker och i ridhuset så dog hon, så fick hon ha vintervila, sen flyttade jag henne till ett annat stall med bättre ridvägar 1 jan.

Så här såg det ut när jag hoppade henne första gången i ridhuset

Sen har vi hoppat 2 hinder efter varandra men då hade jag ingen som filma :) Nu har vi bara hoppat ett litet kryss på ridbanan men jag längtar så att sätta igång igen! From april ska jag försöka åka iväg med henne till gamla ridhuset och hoppa för tränare! :bump:
 
From april ska jag försöka åka iväg med henne till gamla ridhuset och hoppa för tränare! :bump:

Åhh vilket fantastisk ridhus :D: D

Och såklart - det ser hur bra ut som helst! Vi ligger ju lite efter med våra 12a ... vi har henne bara på inridning/utbildning plus att vi i motprestations får låna henne att ta ett föl på, så vi har ju inte haft chansen att börja rida förrän nu för några veckor sedan.
 
Jag red för övrigt idag, ett lite längre pass än i fredags ;)

Vi har haft lite problem med volterna, han tar inte ytterhjälperna utan drar utåt mot staketet och tappar sedan bjudningen och blir sur när jag ber honom gå framåt/när han inte orkar riktigt.

Idag testade jag att skippa volten vid kortsidan (för att ta hjälp av staketet) och tog den på mittvolten istället och det gick jättebra! Vi fick till lite galopp också. Fina fina pojken :love:
 
Angående framåtbjudningen

Min hade också dålig bjudning i början. Lämnade iväg till unghästutbildare i våras (pga att han kastade av mig 2 ggr på 3 minuter och lärde sig hur man gjorde... :angel:). Där löstes både avkastningsproblemet och framåtbjudningen, lösningen var helt enkelt att alltid vara konsekvent och att han ska acceptera spöt (han blev arg när man drev på och kastade av). På med spöt vid behov, det blir ganska mycket spö i början (låter ju grovt men handlar ju inte om några direkta slag, framför allt inte på min som flyger fram som skjuten ur en kanon bara man viftar med spöt.... Men jag antar att man får ta i så mycket som behövs för att få den reaktion man vill ha, varken mer eller mindre). Helt enkelt kräva att de går fram! Unghästutbildaren tyckte även att volter och sådant är överflödigt tills de kan gå fram ordentligt, att man kan ta det på fyrkanten så det inte blir för mycket att hålla reda på för hästen på en gång med balans och sådär.

Min unghäst har aldrig problem med bjudningen sedan dess, alltid framåt på ett trevligt sätt. Nu senaste tiden i takt med att han blivit starkare så börjar han gränsa till het vissa dagar. Alltid lydig men mycket energi, finns inget stopp.
 
Jag har ridit Lona idag efter 16 dagars vila, skrittade på den plogade gamla banvallen, vi tog ju bort snösulorna för 2 veckor sen och nu har det kommit massa snö igen :banghead: men den ligger inte kvar så länge hoppas jag. Vi skrittade och travade lite, Lona kändes super vinglig jämfört mot den hästen jag har fått ridit under tiden. Och min sadel är super hal så så fort hon blir tittig så faller jag fram å glider å har mig :arghh:
 
Håller med @Evolution med att framåtbjudningen ligger mkt i att de ska tänka framåt själva. Jätte viktigt! Jag har aldrig haft svårt med bjudningen hos Cash, han är en galen vettvilling som knappt går att få stop på. Tänk er Arab alla' långben....... Typ. t.ex idag så red vi i skogen, skitkul tycker han även fast han är väldigt ömfotad. Vi håller oss alltså undan grusvägarna, men ibland är ju det oundvikligt, tror ni inte han bjuder in till en halv haltande trav och även galopp, självmant? -.-'

Han är en dåre helt enkelt, Cayenne där emot förstod aldrig från början varför man ska röra på sig. Så han var mycket mer jobb med, började i longeringen och tömkörningen. Att han ska gå fram för egen maskin i ett högre tempo än där han känner sig bekväm så att säga. Sedan i ridningen hade jag hjälp ett tag med drivning från marken, men nu går han på för fullt av sig själv.

Väldigt olika, men för att få framåtbjudning måste man tänka mycket framåt själv också, så att hästen kan göra detsamma :)
 
Vi jobbade lite med bommar idag, tog även våran första uppsuttna skutt. :D
Jag höll på att åka i backen säkert 2-3 gånger tack vare överskottsenergin haha, han höll inte in på bocksprången... :D
 
Vi hade årsmöte i vår rasföreningen idag och efteråt fick alla som ville åka med ut och kika lite på Murre :nailbiting: Han är ju inte sitt finaste just nu i och med att han är så tunn, men jag tror ändå att de tyckte han såg ok ut :)
Släppte honom på ridbanan så att han fick röra sig lite, tror att hans krumsprång tog lite fokus (på ett bra sätt ;)). Svårt att veta vad folk verkligen tycker dock, ingen kan väl säga till någon annan att deras häst är ful?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 285
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 748
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 302
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp