12:orna del 6

@_Zacke_ Jag hade nog försökt tränsa i transporten.

Min Murre är skadad, igen :( dels är han biten på ryggen som vanligt och kan inte ha sadel. La på ett tjockare täcke och hoppas det hjälper men hur fasen ska man göra på sommaren?!

Sen har han fått ett sår på ett bakben, utsida kota. Satt lite halvdumt men har haft kontakt med veterinär och det finns inga tecken på infektion/inflammation. Men vad trött jag blir :down:

Nej vad tråkigt, :down: på skadade hästar! Biten på ryggen? Har han någon hagkompis som inte låter han vara ifred eller vad har han gjort?

@_Zacke_ jag hade tränsat redan i stallet innan lastning om den var bökig.
 
Passar på att fråga er istället för att starta en egen tråd för min lilla fundering.
I morgon ska jag få hjälp att rida Zimba av en grymt duktig och trygg tjej. Ska bli så skönt att få hjälp med utbildningen eftersom jag känner att jag inte kommer så mycket längre själv nu :) det blir första gången någon annan än jag sitter upp och första gången han rids i ridhus så det ska bli spännande :laugh:
Det jag funderar på är hur ni gör med tränsningen när ni åker iväg till ridhus? Var super längesen, säkert 10 år sen jag åkte iväg så, har bara varit iväg på löshoppning men det är ju i grimma :D tränsar ni i transporten eller vågar ni ta av grimman och tränsa utanför ridhuset? Zimba kan vara lite bökig att tränsa, blir bättre och bättre men vill ju inte riskera att han drar iväg på okänd plats:o

Jag tränsar hemma och har grimma över i lastbilen. Åker jag längre sträckor dvs längre än 10-15 min har jag dock endast grimma på och tränsar sedan i lastbilen. Unga hästar kan ju lätt bli lite oroliga och då är det smidigt att bara kunna lasta ur direkt.
 
@_Zacke_ jag brukar tränsa i transporten när vi kommit fram. Är rädd att hästen ska hitta något att fastna i i transporten och slita sönder hela munnen. Många verkar ju åka med träns i transporten och det går bra men jag hade inte vågat chansa :)
 
Han hade tränset på sig under grimman dit :) kollade noga innan om det fanns något att fastna i men kunde inte se något och allt gick superbra! :)

Jag undrar vart @Springsteen och Storm har tagit vägen? :)
 
Nu har veterinären varit här och dragit vargtänder så nu kan bett träningen börja snart och jag har även kravlat upp på ryggen några gånger utan minsta problem eller tja nästan i alla fall hon ville äta på mina fötter:D.

Ligger en del efter många av er men snart är det dags för första rid turen:love:
 
Hej
Ny här :)

Jag och min dotter har en 4-årig c-ponny här på inridning. Hon heter Poohlia och är den mest coola och härliga ponny jag någonsin träffat. Hon är nog det mest kompletta barnponnyn man kan tänka sig.

Hon blev insutten i höstas. Longerad i alla gångarter på kommando. Men sedan inget mera. Vi fick hem henne i början på dec men hann inte så mycket mer än longera och vänja vid svanskappa. Sedan blev hon halt och det visade sig vara en hovböld. När den läkt ut hoppade min dotter upp i sadeln och jag höll i longerlina. Efter 4 ggr i sadeln kan hon nu rida själv på ridbanan, start stopp och svänga i skritt och trav. Vi har också tagit lite turer ut i naturen - där går hon ju såklart fram lite bättre och hon är helt cool och inte rädd för någonting.

Jag har sån tur att vi får låna henne att ta föl på :) Så i vår betäcks hon med Dirco Hästak men vi kommer fortsätta rida henne året ut. Med viloperioder såklart!

Här är några bilder på den vackra fröken :heart
bilderna är från 3-års testet.
poohlia_1.jpg

poohlia_2.jpg


Och så ett i vinterskrud hemma hos oss:
poohlia-micklem.jpg
 
Hej
Ny här :)

Jag och min dotter har en 4-årig c-ponny här på inridning. Hon heter Poohlia och är den mest coola och härliga ponny jag någonsin träffat. Hon är nog det mest kompletta barnponnyn man kan tänka sig.

Hon blev insutten i höstas. Longerad i alla gångarter på kommando. Men sedan inget mera. Vi fick hem henne i början på dec men hann inte så mycket mer än longera och vänja vid svanskappa. Sedan blev hon halt och det visade sig vara en hovböld. När den läkt ut hoppade min dotter upp i sadeln och jag höll i longerlina. Efter 4 ggr i sadeln kan hon nu rida själv på ridbanan, start stopp och svänga i skritt och trav. Vi har också tagit lite turer ut i naturen - där går hon ju såklart fram lite bättre och hon är helt cool och inte rädd för någonting.

Jag har sån tur att vi får låna henne att ta föl på :) Så i vår betäcks hon med Dirco Hästak men vi kommer fortsätta rida henne året ut. Med viloperioder såklart!

Här är några bilder på den vackra fröken :heart
bilderna är från 3-års testet.
poohlia_1.jpg

poohlia_2.jpg


Och så ett i vinterskrud hemma hos oss:
poohlia-micklem.jpg
Fin!!
 
Jag red idag, rekord på 20 minuter. Total ridning alltså :grin:
Måste verkligen få ordning på min klocka igen, jag har verkligen ingen tidsuppfattning! :meh:

Vi går också åt rätt håll, även om det går långsamt. Bjudningen och formen är oftast ganska trevlig, men volter åt... :idea: höger? var svåra, där flöt han ut. Så fort ridbanan är lite bättre ska vi försöka ta ut tränare, det längtar jag efter!
 
Hej!
Har varit inne och smygläst här och följt er nu ett tag, så tänker att nu är det dags för mig också att hoppa in nu. ;)

Jag har haft min fina tjej här nu i snart en månad, har börjat att lära känna varandra och kommit igång nu.

Hon heter Chatzy, e: Charon, ue: Magritte. Vi tänker att i framtiden inrikta oss främst på dressyr men även förhoppningsvis lite hoppning. Hon är så fin, lugn och världens goaste häst verkligen.

Lite bilder på prinsessan:
2016-02-12-1943_56be27e3ddf2b363f9f8c97f.jpg

2016-02-15-2224_56c2420b2a6b22b32d73e140.jpg


Skogspromenad med min syster på ryggen igår:
2016-03-04-2045_56d9e5ebddf2b34f6ac6805c.jpg


Vi har det lyxigt med tillgång till två ridhus. Hon har vant sig vid nya omgivningarna nu och försöker lägga upp varierad träning för henne. Vårt största "problem" är dock i ridhuset. Hon är lite seg av sig så vi jobbar hela tiden på framåtbjudning och att hon ska svara snabbt på hjälperna. Hon blir väldigt fort trött så rider endast väldigt korta pass i taget.

Någon som har lite erfarenhet av detta, och lite tips eller övningar som kan hjälpa med framåtbjudningen? Vi rider som sagt mycket ute också, men vill ju behålla framåtbjudningen inomhus med. :)
 
Hej!
Har varit inne och smygläst här och följt er nu ett tag, så tänker att nu är det dags för mig också att hoppa in nu. ;)

Jag har haft min fina tjej här nu i snart en månad, har börjat att lära känna varandra och kommit igång nu.

Hon heter Chatzy, e: Charon, ue: Magritte. Vi tänker att i framtiden inrikta oss främst på dressyr men även förhoppningsvis lite hoppning. Hon är så fin, lugn och världens goaste häst verkligen.

Lite bilder på prinsessan:
2016-02-12-1943_56be27e3ddf2b363f9f8c97f.jpg

2016-02-15-2224_56c2420b2a6b22b32d73e140.jpg


Skogspromenad med min syster på ryggen igår:
2016-03-04-2045_56d9e5ebddf2b34f6ac6805c.jpg


Vi har det lyxigt med tillgång till två ridhus. Hon har vant sig vid nya omgivningarna nu och försöker lägga upp varierad träning för henne. Vårt största "problem" är dock i ridhuset. Hon är lite seg av sig så vi jobbar hela tiden på framåtbjudning och att hon ska svara snabbt på hjälperna. Hon blir väldigt fort trött så rider endast väldigt korta pass i taget.

Någon som har lite erfarenhet av detta, och lite tips eller övningar som kan hjälpa med framåtbjudningen? Vi rider som sagt mycket ute också, men vill ju behålla framåtbjudningen inomhus med. :)

Välkommen till tråden, fin häst :love:

Vi har samma problem med framåtbjudningen på bana, har hittills bara ridit på banan sen vi flyttade 1a jan 2 gånger och då har vi haft draghjälp runt i form av ponnykompisen framför och vi pinnar på efter. Visst det funkar då men så fort ponnyn går år sidan så dör hon. Jag har ridit ut i 2 månader och nu börjar det klias i fingrarna, jag vill in på banan! Nu har hon vilat 2 veckor, tänkte att det skulle ge henne lite fart, hon är tydligen i växfas, någon mer?

Ska ta hjälp av 2 medhjälpare på kortsidorna som ska hjälpa mig att driva på från marken, så kanske det kommer igång och lite mer konsekvent i ridningen, inte sitta å driva med skänklarna utan bättre att mana på lite med en dressyrpisk.. Hör många som säger att det kommer med tiden men jag gissar att det inte är hela sanningen, dom flesta unghästarna har problem med framåtbjudningen, jag tror inte bara huxflux det ger sig utan det är något man som ryttare måste lösa.
 
Jag har flyttat min häst igen, så nu står jag inte nära ridhus längre :( Men de har belyst paddock och jätte fint stall, så det ska nog fungera ändå! Jag hade inte hunnit hitta något släp så vi tog en lång skritt tur genom stan ;) haha inte många 4åringar som är så trafiksäker som han är, gula bussar, bilar och lastbilar inte ens farligt. Däremot är både mopeder och cyklar livsfarligt -.- Jag gick nog halvvägs också då 1mil är ganska mkt, men han var pigg imorse vid ihopsläppet så han verkar inte ha farit illa :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 519
Senast: Fiorano
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 211
Senast: Liten
·
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 655
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 204
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp