Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 12-orna

lilstar: Han blir ikke skimmel! Det er ingen hvite hår på han lenger, og i registreringspapirene står det fux. :) Jeg hadde håpet han skulle bli svettfux, men fux er også helt ok. ;)

Yttik: Din ser ut til å få en riktig fin farge!

Med tanke på färgen han föddes med så blir han med säkerhet skimmel en fux föds inte med den färgen de är ljusbeiga. Däremot är det vanligt att man inte ser några vita hår när de är så unga vissa börjar de vita håren dyka upp på först när de är runt 3 år gamla, så att han inte har några vita hår nu säger tyvärr ingenting däremot avslöjar hans födelsefärg att det handlar om en skimmel.
 
Sv: 12-orna

Ok, det kan godt hende du har rett, men veterinæren har fylt ut papirene med "fux", og mine to andre skimmelføl fikk hvite hår allerede som føl. Dessuten var han rosa rundt øynene da han ble født, og skimler er vel svarte rundt øyene når de fødes? Jeg mener å ha lest det. Men han får ende opp med hvilken farge som helst, jeg synes han er fin uansett. :)
 
Sv: 12-orna

Ja id kontrollanten måste ju skriva den färg fölet har just då, visar de inga tydliga tecken såsom vita hår tex när de beskrivs så skrivs ju grundfärgen och så får det ändras vid senare tillfälle tex vid 3-års test när det syns tydligare.
Kommer ihåg hans mörka färg som nyfödd iom att vi diskuterade det redan då om han skulle skimla eller ej. Var det inte dessutom så att du hittade vita hår på honom senare eller minns jag fel ? Blir väldigt förvånad i alla fall om han behåller fuxfärgen iom födelsefärgen men man vet ju aldrig hundra han kan ju vara ett undantag finns ju gott om sådana som inte följer skolboken. Har själv en som lurade mig som liten genom att födas med ljusbeiga ben (brun alltså) och jag var säker på att han skulle förbli brun iom det men tji fick jag när han trots det började skimla så han hade inte heller läst skolboken.
 
Sv: 12-orna

Ok, det kan godt hende du har rett, men veterinæren har fylt ut papirene med "fux", og mine to andre skimmelføl fikk hvite hår allerede som føl. Dessuten var han rosa rundt øynene da han ble født, og skimler er vel svarte rundt øyene når de fødes? Jeg mener å ha lest det. Men han får ende opp med hvilken farge som helst, jeg synes han er fin uansett. :)

Väldigt många hästar är felreggade till färgen just för att det inte alltid är så lätt att se och i vissa fall för att kontrollanten har noll koll på färg. Båda mina är felreggade till färgen, men det är inget jag bryr mig om.
 
Sv: 12-orna

gylle og Gimlan: Takk for info! Jeg har aldri vært ute for feilregistreringer på mine andre skimler, men det kan godt hende det har hendt denne gangen. Jeg ønsket meg i utgangspunket en skimmel, så om han blir det blir jeg bare glad, men nå hadde jeg jo endelig lært meg å sette pris på hans fuxfarg ;)
 
Sv: 12-orna

när man är så snygg spelar färgen ingen roll! Han ser ut att kunna bli något utöver det vanliga. Riktigt snygg. Grattis
 
Sv: 12-orna

Snygga fölisar i tråden :d

Min har blivit bättre sen sist, börjar komma fram riktigt fin glänsande päls på halsen.
De är installade och stoet får mat. Men ger allt till fölis, hon ser inte alls rolig ut :(

Mamma har fått på sig skor så nu ska vi kunna börja träna lite mer ordentligt inför visningen.

Hur förbereder ni innan? Badar ni både sto och föl? Mamman knoppar jag på 5 minuter, spännande och se med fölis, hon har ju så tjock lång man!
 
Sv: 12-orna

kl
Så där, nu är vi lite i fas igen. Tore har haft grimma på sig för första gången i dag 2,5 vecka gammal :o Jag glömde totalt av det innan de släpptes på betet, fullt upptagen med att bara beundra det lilla miraklet och oroa mig för att något ska vara fel eller att han skulle bli sjuk osv... men i dag passade jag på medan de var här hemma i lite mindre hage med plats att binda upp draken med sin mathink :)

Lite läskigt var det men inte mer med det. Däremot var grimman på tooook för stor, så i morrn får jag ta en annan. Tur jag väntade två föl och köpte några olika storlekar :)
 
Sv: 12-orna

*KL*

Lite resultat från helgen - som väntat alla bebisar i horribel växtfas..

Escania's Blackjack Pine först ut: 888777-45p. Snålt för traven tyckte jag men han är trots allt kraftigt överbyggd.
Escania's Palomides: 777888-45p, även han i växtfas och såg lite outvecklad ut jämfört med de andra fölen. Hade inte ork att ta ut traven heller ordentligt men galopperade fint.
Escania's Kitalpha som vi behåller: 897868-46p. Tyvärr blev det här en otippad femgångare och även om hon visat en härligt bogfri trav i sommar blev hon spänd och tog bara ett fåtal travsteg och då får man inte mer poäng helt enkelt.. Hon blev iaf bästa föl och jag är jättenöjd med det, jag vet vad jag har.. ;)

Bilder kommer..
 
Sv: 12-orna

Nu är ni snart uppe i 2000 inlägg. Jag låser tråden men starta gärna en ny.

Görel - moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·
Övr. Barn Sonen ska på kalas på lördag, en pojk som fyller 12. VAD hittar man på i present?! Leksaker börjar dom bli lite för stora för känns det...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Lingon
·
Tjatter https://www.expressen.se/nyheter/varlden/drapliga-rymdmissen-tappade-verktygslada/ Det är väl 4 mil upp i rymden, hur kan det vara...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Rosett
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
668
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp