Bukefalos 28 år!

15-åringar försökte tända eld på stall

Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Om polisen inte fick ta till våld i vissa situationer undrar jag hur i helsike det skulle gå att få fast endel tjyyyvar :crazy:
Locka med godispåse kanske? Viltfällor? Öppna dörren och be om att de sätter sig i bilen?

Det senare skulle nog dessutom generera i en oerhörd respekt för samhället tror jag... inte.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Men hallå!!!
Om du har läst samtliga mina inlägg här, hur kan du då fortsätta med sånt här?

"Öga för öga" - är en hämndtanke. Den har du beskrivit.
Jag har också förklarat vad jag syftade på i ett inlägg!

Negativ människosyn tycker jag att man har om man inte tycker att rehabilitering är bra, och om man inte önskar tidigare kriminella att få delta i samhällsbygget efter avtjänat straff.
Jag har 2-3 gånger (om jag minns rätt) sagt just detta i tråden, dvs att först straff- därefter rehab osv.

Efter dina beskrivningar tycker jag att det DU beskriver som "daltare" är en bra samhällsmedborgare. Om jag skulle kalla någon en daltare är det inte något jag betraktar som positivt, det ligger i ordets högst subjektiva definition.
Ordbokens definition är "högst subjektiv"? :confused:

Jag har läst samtliga inlägg av dig i den här tråden och tycker att jag beskrivit min inställning i alla de frågor du tar upp. Att vi inte har samma inställning är liksom tydligt i många fall.
Att vi har olika inställning är inget problem för mig, det är istället en förutsättning för en diskussion. Men läser man inte andras argument så funkar det ändå inte.
Säkert har jag efterfrågat mer än dussinet åsikter etc från dig i tråden, t ex i #141", och som fortfarande står obesvarade. Nu ger jag upp. Vill en person inte diskutera så hjälper det inte att påpeka om igen.
Jag väljer våren därute istället. :)

LIA
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Eller om man tänker sig en beväpnad inbrottstjuv som ertappas...

Snälla tjuven, kan du kanske vänligen lägga ner vapnet, sätta dig i polisbilen här utanför osv. För du förstår, vi poliser får inte använda vapen eftersom du då inte skulle förstå hur fel det är med sådana. Därför kan vi inte heller försvara oss. Inte tänker du väl utnyttja det, snälla tjuven? :o

I en perfekt framtid, kanske? :laugh:

LIA
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Du verkar fortvarande ha lika svårt att skilja på självförsvar o hämnd!!!!
Vi som inte tror på våldstraff o hämnd är mjäkiga, det är ju just när vi andra reagerat mot våldsdrevet som du lagt dig i diskussionen, trots att du inte förespråkar våld???
PL
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

KL. Vad är en lynchmob om inte ett gäng fegisar som bjuder över varandra om hämnd o hemmagjord rättvisa o som i efterhand skyller på de andra o säger sig inte menat allvar!
PL
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Jag blir faktiskt inte speciellt upprörd över att folk inte tycker som jag, oavsett vad de tycker. Blir du så upprörd över det förstår jag inte vad du gör på ett diskussionsforum.

Och ja, jag tycker att jag får säga att jag inte tycker att de som gör såna här saker inte är värda nåt annat. Jag skiter i om det gäller dådet i Gbg eller om det varit nåt liknande i Strömstad eller vem som gjort vad.
Jag har inte tvingat eller bett någon att stoppa pojkarna i ett hus och tutta på. Mitt första inlägg i tråden är ingen uppmaning, det är en reflektion, en nedskrivning av mina tankar. Tål du inte att läsa det så spara din hälsa och låt bli, svårare än så är det inte.

Jag förstår presis hur du tänker och tycker om dessa pojkar och bryr mig inte alls om ditt tänkande och tyckande sålänge du har det i ditt huvud men att skriva här uppmaning: "sätt dem i ....bla bla", det tycker jag är att komma med ett väldigt obehagligt förslag om hur man på eget bevåg tycker sig kunna fixa till ett bättre straff, långt mycket bättre än det du tycker samhället kan göra.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Om polisen inte fick ta till våld i vissa situationer undrar jag hur i helsike det skulle gå att få fast endel tjyyyvar :crazy:
Locka med godispåse kanske? Viltfällor? Öppna dörren och be om att de sätter sig i bilen?

Det senare skulle nog dessutom generera i en oerhörd respekt för samhället tror jag... inte.

Har någon ifrågasatt polisens rätt att ta till våld? Eller har någon ifrågasatt rätten till självförsvar eller rätten att skydda sin egendom?

Det är en väldig skillnad mellan att använda våld för att avvärja brott och att använda våld för att hämnas och straffa.

Inte ens polisen får använda våld som straff eller hämnd. Vi brukar kritisera stater där polisen och inte domstolar dömer ut straff. Som tur är så har de flesta svenska poliser bra koll på detta.
 
Senast ändrad:
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Finns ju vissa begänsningar även vad gäller självförsvar. Jag får tex inte ta fram bössan o blåsa huvudet av tjyven direkt för att jag ser att han är beväpnad, ofta får man inte ens göra det i USA. Dessa begränsningar väcker säkert ont blod hos vissa.
Normalt sett rekomenderas att inte försöka ge sig på brottslingr om det kan undvikas uta att ligga lågt, ger oftast mindre arbete för rättsmedicin polis o åklagare! Jag förundras ofta hur småtjejerna här tror sig kunna rå på en desperat brottsling/psyksjuk.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Finns ju vissa begänsningar även vad gäller självförsvar. Jag får tex inte ta fram bössan o blåsa huvudet av tjyven direkt för att jag ser att han är beväpnad, ofta får man inte ens göra det i USA. Dessa begränsningar väcker säkert ont blod hos vissa.
Normalt sett rekomenderas att inte försöka ge sig på brottslingr om det kan undvikas uta att ligga lågt, ger oftast mindre arbete för rättsmedicin polis o åklagare! Jag förundras ofta hur småtjejerna här tror sig kunna rå på en desperat brottsling/psyksjuk.
PL

Det våld du får använda beror ju på hur mycket våld brottslingen använder eller hotar med. Om någon hotar dig med skjutvapen så är det inte orimligt mycket våld att skjuta brottslingen. Faktiskt.

Sen är det givetvis oftast smartare att inte ingripa mot beväpnade brottslingar men det är en annan sak. Om det gäller våld mot andra människor så kanske man inte kan ligga lågt dock.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Vad jag skriver och flera med mig tidigare har påtalat, är att den som utmäter ett straff i form av våld är precis en lika stor gärningsman som brottslingen själv vilket innebär att vi även måste straffa den personen.

Jag har och kommer aldrig någonsin att bli en vän av att tillämpa våld i någon tappning, det innebär inte i sig att en brottsligt ska gå fri om denne begått ett brott.

Jag kan inte se något som helst skämtsamt i att man i inlägg efter inlägg skriver att dessa killar ska tuttas på, slås ihjäl och andra målande beskrivningar av medeltida strafftillämpningar.

För mig räcker det jättebra att man konstaterat att våldsstraff inte funkar, varför ens köra huvudet i väggen och tillämpa något som ändå inte har den önskade effekten det övergår mitt förstånd.:confused:

Allt flera stater i USA tar bort dödsstraffet, varför? Jo därför att det inte fungerar, och en viktigt punkt är att det kostar mer att avliva brottslingen än att hålla liv i denna person inlåst i ett fängelse under 40 år.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Ja om någon reser vapen mot dig får du naturligtvis skjuta men då blir det lätt försent.
Däremot får du inte skjuta för att du ser att personen har ett vapen.
Att sätta den vassa sidan av spaden i skallen på en hästskärare torde garanterat leda till åtal för dråp om förövaren dör.
Att dunka flatsidan i rygg eller skalle torde innebära en stor risk för en attack som man inte klarar av att avvärja.
Våld mot andra människor ligger på ett annat plan juridiskt o enligt min o säkert din uppfattning.
PL
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Polisen får tillämpa ett visst mått av våld, det får även vissa vakter dock långt ifrån alla. Däremot får inte gemene man tillämpa våld annat än i nödvärn för att freda sig själv mfl i samma situation, då handlar det om så mycket våld att det avstyr den tilltänkta handlingen. Du får hålla fast te x en inbrottstjuv på plats, men endast med dina händer. Låser du in personen, eller binder fast densamma så handlar det om olaga frihetsberövande.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

En lite intessant vinkel är vad som händer om ngn knasig konststudent iscensätter en grov misshandel o någon ingiper med svåra följder.
PL
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

KL. Vad är en lynchmob om inte ett gäng fegisar som bjuder över varandra om hämnd o hemmagjord rättvisa o som i efterhand skyller på de andra o säger sig inte menat allvar!
PL

En bra beskrivning av fenomenet. Jag delar den uppfattningen för de allra flesta fall.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

I princip tror jag nödvärnsrätten tillämpas så att man har rätt att försvara sig med vapen av samma farlighet som angriparens. Termen är att våldet inte får vara "uppenbart oförsvarligt". För poliser gäller att våldet skall vara "försvarligt".

Sen kan man ibland gå fri ändå om förhållandena var sådana att man "svårligen kunde besinna sig", det som kallas nödvärnsexcess. Ett fall som avgjordes i HD (kan ha varit HovR) gällde en person som sprang ifatt en obeväpnad person som han antog hade tagit hans bilstereo och satte sin rakbladsvassa dykarkniv mot halsen på honom och också råkad skära honom lite. Han gick faktiskt helt fri. I ett annat fall där en person blev misshandlad och jagades av ett gäng och slutligen drog kniv för att försvara sig ansågs det inte vara nödvärnsexcess och han fälldes.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Ordet "överdrivet" är subjektivt. Så det är inget konstigt.

I övrigt vet jag inte vad jag inte svarat på. Tyvärr.

Men ha det skönt i solen!
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Tack, bra formulerat och sammanfattar även min ståndpunkt på ett bra sätt.

Och angående straff så är motiven för att utdela straff, dels skyddsbehov för andra medborgare, dels för rehabilitering och till sist också i ett preventivt syfte. Det som aldrig är eller får vara meningen med ett straff är hämnd.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Hämnd är inte rätt beteckning men i ett "straff" finns, och måste finnas, en rättviseaspekt. Den som begår ett brott mot någon skall själv drabbas och frihetsberövande är också en form av "våld".

Straff i avskräckande syfte är ett annat viktigt skäl, där håller jag med, men när det gäller skyddsbehov för andra medborgare och rehabilitering som motiv för straff tycker jag det blir komplicerat.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Hämnd är inte rätt beteckning men i ett "straff" finns, och måste finnas, en rättviseaspekt. Den som begår ett brott mot någon skall själv också drabbas och frihetsberövande är också en form av "våld".

Straff i avskräckande syfte är ett annat viktigt skäl, där håller jag med, men när det gäller skyddsbehov för andra medborgare och rehabilitering som motiv för straff tycker jag det blir komplicerat.

Jag tycker att rehabilitering (dvs prevention av framtida brott och istället få med människan i vårt samhällsbygge) är klart viktigast av allt när det gäller straff. Skyddsbehov för samhället kommer som nummer två. Och avskräckandet som nummer tre.

Hämnd tycker inte jag hör hemma i straffet. Annat än om kan hänföra det till avskräckandet. Hämnd är för mig ett negativt, förstörande begrepp som bör utrotas.
 
Sv: 15-åringar försökte tända eld på stall

Ja som sagt, du läser inte vad jag egentligen skrivit ens efter ytterligare en förklaring på vad jag skrivit. Så vad tänker jag nu göra åt det? Inget.
End of discussion.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 567
Senast: karl_h
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 830
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 332
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp