Bukefalos 28 år!

2 år - sova?

Guldaskig

Trådstartare
Ni som har barn som är runt två år, sover de något på dagen och i så fall hur länge och vid vilken tid? När lägger ni dem sedan på kvällen och när vaknar de på morgonen?
 
Sv: 2 år - sova?

Nu är min pojk visserligen 3 år men han sover fortfarande på dagen. Vi försöker väcka honom efter en timme (men det är inte alltid så lätt), annars tar det en evighet innan han somnar på kvällen. Vi lägger honom ca 20.00. Det är olika när han vaknar, ibland 6.30 ibland ca 7.00 och allt för sällan är det lyx så vi får sova till 7.30. Nu innan vi justerade till max en timma var han ibland vaken i två timmar från det att vi lagt honom och så kan man ju inte hålla på. Speciellt inte eftersom han gärna vill att man ska sitta inne hos honom tills han somnar. Jag höll på att bli stollig när jag fick sitta där från åtta till tio...

Jag minns inte riktigt när vi justerade tiderna, men ganska så länge fick han sova så länge han ville, vilket ofta var 2-3 timmar. Men jag tror det var i 2-års åldern vi satte gränsen max 1,5 timma. Läggningstiden på kvällen och vakningstiden på morgonen var densamma även då.
 
Sv: 2 år - sova?

Jadå Isak är nyfyllda 2 år och sover ca 1h mitt på dagen för att orka med kvällen annars blir han urslut och grinig och trött och allt annat än kul att ha att göra med. Dock får han inte sova längre då får vi han inte i säng på kvällen. :)
 
Sv: 2 år - sova?

Vår dotter på 2.5år sover inte längre på dagen. Ibland händer det att hon somnar, då får hon sova max en timme. Sover inte på dagis utan det är i så fall på helgen eller de dagar hon är hemma från dagis.
Vi lägger henne vid 19, hon går på vardagar upp vid 6.30.
På helgerna har vi lyxen att hon vaknar när jag går upp, vid 9-9.15 :D Hon lägger sig då mellan 19 och 20.

Man kan lugnt säga att vi är välsignade (iaf på helgen) med ett morgontrött barn..:D
 
Sv: 2 år - sova?

Mitt barn är 1 år och 10 månader. Han sover max en timme om dagen, på cvällen lägger han sig vid åtta och går upp cring sju på morgonen. Nu har han precis börjat hos sin dagmamma igen efter sommaruppehåll, det cansce blir att han måste sova längre på dagen då.
 
Sv: 2 år - sova?

Min unge är 2½, han sover inte på dagen om han inte är sjuk. Somnar runt 7-8 och vaknar runt 7-8 oftast. :)
 
Sv: 2 år - sova?

Min 2½-åring slutade sova middag när han var prick 2. Det funkade helt enkelt inte, vi var tvungna att köra omkring i bilen en halvtimme för att han till slut skulle somna och i bästa fall sova en timme, för att sedan röja till 11 på kvällen. Vi tvingade honom att vara uppe (om vi inte körde i bilen somnade han gärna vid 17-tiden...) hela dagen och nu somnar han mellan 19-20 och vaknar mellan 6:30 och 7:15.
 
Sv: 2 år - sova?

Sonen blir 3 år snart. Han sover minst 45 min på dagen efter lunch. Sen 20-06 ungefär på natten.

Det går inte att ta bort hans middagslur. Då går han och kryper ner och sover där han kan, soffan, mattan, vår säng, syrrans vagn ;)
 
Sv: 2 år - sova?

Bägge mina har vid två års ålder sovit 1-1½ timme mitt på dagen för att sedan gå och lägga sig kring 18 tiden (går upp kring 6 på morgonen).
 
Sv: 2 år - sova?

Nu är båda mina "stora" men jag minns att just där var de extremt olika.

Nr 1 sov middag till hon var tre drygt. La sig åtta o upp sju.
Nr 2 slutade sova middag när hon var strax före två, hon var alldeles för pigg :) då somnade hon kanske nio o sov till sex-sju..

Detta hänger i än idag.
Nr 1 blir lättare trött och sover gärna lääänge o kan vila en stund på em om det varit långdag på skolan tex.
Nr 2 är "alltid" pigg o alert o somnar sent o vaknar tidigt.. även om hon kan sova till nio på helgerna numera.

Nr 2 slutade även med blöjor i samma veva som tupplurandet upphörde, både natt o dag! Utan några bekymmer alls. Lättväckt?
 
Sv: 2 år - sova?

Intressant med svaren, ni verkar ha liknande rutiner som varandra.

Anledningen att jag frågade var för att jag för tillfället jobbar med en tvååring och han sover 1 timme på förmiddagen och 2 timmar på eftermiddagen och sover sen 20 till 6-7 kanske. Jag har ingen erfarenhet av hur länge en tvååring "ska" sova men jag tyckte kanske att det var lite länge. Han somnar dock och sover hela tiden så det verkar inte gå någon nöd på honom. Vissa kanske behöver sova mer helt enkelt?
 
Sv: 2 år - sova?

Tror det är väldigt olika. Min kompis som som fyllde tre nyss sover uppåt två timmar på dagen fortfarande, och på natten ca 20- 06. Vår kille, snart två, sover 40 min på dagen om vi har tur (och efter mycket vagnåkande) och sedan från kanske 21-07. På dagis tvärvägrar han sova, o håller humöret uppe hela dagen ändå. Han går bara lång dag på dagis (6 h ) 2 ggr i veckan, dock.
 
Sv: 2 år - sova?

Ja, det är väl väldigt olika antar jag. Så länge dagssömnen inte stör nattsömnen borde det ju inte vara någon fara. Jag har ju inte hand om honom på natten men de har inte sagt något så det går nog bra :) Han gillar ju som sagt att sova på dagen och har inga problem att somna.
 
Sv: 2 år - sova?

Bägge mina har vid två års ålder sovit 1-1½ timme mitt på dagen för att sedan gå och lägga sig kring 18 tiden (går upp kring 6 på morgonen).

Och jag som tycker min sover mycket :eek:

Min dotter (snart 2,5) sover ca 1 timme på dagen och på natten sover hon från klockan 20-21 någonting och går upp runt 6. Ibland tar hon en liten sovmorgon ända till 8, ibland sover hon bara 30 minuter på dagen, ibland kan hon sova middag i 3 timmar. Jag låter henne generellt sova tills hon vaknar (Ja dagismornar väcker jag henne, men väntar i det längsta så hon får sova klart. Ibland blir vi 30 minuter sena men vad gör det :) )
 
Sv: 2 år - sova?

Min 2.5 åriga dotter är en sömntuta :)

Sover mellan 19-07.30 och sover då 2 timmar mitt på dagen också.
De tre dagar hon är på förskolan sover hon bara 1 timme och lägger sig oftast strax efter 18 och då får jag väcka henne morgonen efter vid 8 för att hinna till förskolan.
 
Sv: 2 år - sova?

V blir 2 år i oktober, han sover middag ca 2 timmar, ibland 3. Somnar endast i vagnen eller bilen, det brukar ta max 10-15 minuter.

Somnar 20.30-21 på kvällen och vaknar vid 6.30-7 på morgonen.

Vi låter honom sova så länge han vill på dagen för det verkar inte ha någon inverkan på nattsömnen ändå. Han brukar somna på 10-30 min från att vi lagt honom i sängen.
 
Sv: 2 år - sova?

min son vaknar mellan 6-7.30 sedan är han vaken till ungefär 10 mot 11 sen sover han en 30 min plus minus 10 min. sen sover han ibland en skvätt på eftermiddagen (max en timme) , men inte efter kl 15 (har jag bestämt) sen somnar han mellan 18-20 oftast är det 18 som gäller, men då vi har massa strul med umgänges schemat med pappan och lite oro och stress så tar de olika lång tid beroende på.
 
Sv: 2 år - sova?

Gry är 2 år, hon sover på dagis - i 30 min. Det är efter lunch, alltså runt 12tiden. Sover hon längre så kan hon inte somna på kvällen, och sover hon inte alls så blir hon jättegrinig på eftermiddagen.
Ibland på helgerna sover hon inte alls, eller en liten stund, typ 30 min då oxå.
Hon vaknar strax innan 7 (vardagar) och vi lägger henne 19.
 
Sv: 2 år - sova?

Oscar (Nyss fyllda 2 år) Lägger sig för kvällen mellan 19.30-20.00 och vaknar runt 7.00. Han sover 1,5-2 timmar efter lunch både hemma och på dagis - Får han inte den sömnen blir han trött, grinig & ledsen redan vid 16-17 tiden.

Har inga planer på att dra in på lunchvilan eftersom han behöver den och han sover hela nätter ändå.

//Linda
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 690
Senast: G-uldlock
·
Småbarn När har ni minskat eller nästintill slutat med vila? Sexåringen hade stort behov av vila och vilade tills han var typ tre. Men ena...
2
Svar
22
· Visningar
1 902
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 303
Kropp & Själ Hej Bukedoktorn Kvinna. ålder 42 år Normal kroppsbyggnad, ingen tidigare sjukdomshistorik värt att nämna. Gymmar inte, men är mycket...
2
Svar
20
· Visningar
1 128
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp