2 hundar???

W

Warmia

För och nackdel med 2 hundar?? Har sedan tidigare 1 men har nu hittat en till lika underbar hund. Ni som har 2 är det svårt att få med båda hundarna när ni åker ut, blir det rörigt???
Hur är det att skaffa en hund som har blivit 1år hur pass svårt har dom att anpassa sig? Det är 2 st ganska stora hundar....
:love:
 
Sv: 2 hundar???

Jag har alltid haft 2 hundar..nu har jag t om 3...jag tycker att det är lättare med 2 st än en ensam..men jag bor på landet och går sällan koppelpromendader..har man flera hundar så tycker jag att dom inte blir så mycket beroende av mig som människa utan dom har varandra också och är nöjda så....

Valp19.jpg
 
Sv: 2 hundar???

Vi hade vår Sonic själv i ett år innan vi skaffade Indy, i början var Sonic lite reserverad men det slutade han med ganska fort. De leker, bråkar och är ungefär som vanliga syskon i människovärlden ;)
Dessvärre är det så att Indy inte kan vara själv hemma, man kan alltså inte gå ut med endast Sonic om ingen annan kan hålla Indy sällskap - då början han skälla och tjuta ända tills man kommer tillbaka.
 
Sv: 2 hundar???

det blir dyrare och tar mer tid/jobb med två hundar. det kan vara ganska bökigt att resa kollektivt, speciellt om de är stora. men jag gillar att ha två hundar. dels så lär jag mig en massa hundspråk bara genom att titta på dom, dels har de roligt med varandra. och så det viktigaste, jag tycker det är roligt att träna med två olika hundar.

dock ska man tänka en gång extra innan man skaffar en till, för har den egna hunden problem, även små sådana, så är det mycket lätt hänt att problemet förvärras och dessutom fördubblas när de är två. koppeldragning är ett sådant exempel.
 
Sv: 2 hundar???

Till Alla!!
Skönt att höra att det oftast inte är större problem med en som med 2..... Då jag inte har några problem med min nuvarande hund mer än att jag tror att han skulle bli väldigt glad av att få någon att leka med, så tror jag inte att det blir några problem. Det där med kollektivtrafik och koppel är inget bekymmer då jag aldrig åker med sånt och väldigt sällan (tyvärr kanske) går med mina hundar i koppel. Vi bor på landet där hundarna är ute så mkt dom vill i fritt tillstånd, åker vi någonstanns så blir det mest till sånna platser där dom även där kan gå koppelfria. Dock är jag lite arg på mig själv som inte har vant min hund att gå i koppel då det blir lite problem när vi väl ska göra det.... Men vad gör det när han är en sån underbar hund för övrigt!!!! :love:
 
Sv: 2 hundar???

det enda negativa är att är dom två har dom lättare för att ta "egna promenader" om man inte har koll på dom när dom är ute.....jag har som du, men nu är min ena så gammal att hon inte ids längre och den andra alldeles för ung för att våga....
 
Sv: 2 hundar???

Vi hade två hundar förut och jag tyckte inte att det var nåt problem. Brukade åka bort i husbilen med båda hundarna och lite trångt blev det, men inte rörigt. Tycker att det är skönt att inte ha två stora hundar, utan vi hade en mellanstor och en liten hund. Kan tänka mig att det är svårt om man har en hund som är väldigt avundsjuk av sig att få de att funka ihop. Min lilla hund skulle inte klara av att ha en till hund hemma nu, då han är så bortskämd och blir så avundsjuk. :p
 
Sv: 2 hundar???

Det fungerar fint med två hundar, men man får tänka på att valpen om man skaffar sådan, tyr sig ganska mycket till den hunden som redan finns i familjen. Man får ofta jobba mycket för att få valpen präglad på sig själv och inte den andra hunden. Det krävs lite extra arbete, men det har man igen, när man ser sina voffsingar ihop. Det är kul med två!
 
Sv: 2 hundar???

Hos oss går det utmärkt med två hundar. Det är dock lite jobbigt med tanke på att den yngsta blir präglad på den äldre, men det går att träna bort.
Det är bra med två, eftersom de då har sälskap om man behöver åka bort en stund under dagen och inte kan ha hunden med. Sen har man alltid någon att leka med när man är två.
 
Sv: 2 hundar???

Vi har två hundar (kullsyskon). För det mesta känns det bra, eftersom de har sällskap av varandra och (så gott som) aldrig blir lämnade helt ensamma.
En sak som är dålig är att de lätt stressar upp varandra. Hund 1 skäller, när han blir tyst börjar hund 2 skälla. När hund 2 tystnar har hund 1 fått ny energi att skälla igen osv ;)
 
Sv: 2 hundar???

Mina valpar har alltid blivit präglade på mig först o främst...de äldre hundarna vill inte ha kontakt med den nya valpen på några veckor iallafall..ingen av mina hundar har blivit beroende av den andra hunden i familjen..utan hos mig är det jag som är mest betydelsefull...o husse då :D

Ang att dom äldre inte vill ha kontakten sägs bero på att det är "farligt" för en hund att ta sig an en annans avkomma.....rent instinktivt försöker dom mota bort den lilla, så nån tröst o trygghet hos de äldre hundarna har dom aldrig fått här iallafall.....Nu efter 2 veckor börjar mellanhunden min att leka med valpen, den gamla kommer nog aldrig att låta den lilla bli förtrogen...elak är hon inte , men hon går hellre undan.
 
Sv: 2 hundar???

Wheyy... Tänk om man hade sådana hundar. Trots att min valp valde mig framför allt annat fram tills hon var 5 månader så blev det den stora hunden som tog hem spelet till slut. Det är hon och bara hon som gäller :)
 
Sv: 2 hundar???

En hund är en hund. Två hundar är som TIO hundar! Fast då menar jag ur aktiv synpunkt om du förstår vad jag menar? De har ju himla kul ihop och de drar gärna igång varandra. Jag vill inte ha rally inne så mina får bara leka såna lekar ute. Vi bor på landet så jag tycker ändå att det är ganska lugnt med två.
Håller dock med martha: De tar lättare egna promenader om de är två.
Försöker då och då att ta med bara den ena hunden då jag ska göra något, så att de inte blir allt för beroende av varandra. Det är nyttigt att stå på egna ben!
 
Sv: 2 hundar???

Jag har fått riktigt nyttiga svar tycker jag. Och jag har absolut inte blivit skrämd nästan tvärt om, det kanske kan vara en fördel med 2 ibland speciellt med tanke på sällskap till hund 1. Nu är det så att hunden vi tänkte skaffa är ingen valp utan i 1 års åldern och hunden vi har är 2 år.... Kan det bli konflikt när det kommer en "vuxen" hund?
 
Sv: 2 hundar???

Warmia skrev:
Jag har fått riktigt nyttiga svar tycker jag. Och jag har absolut inte blivit skrämd nästan tvärt om, det kanske kan vara en fördel med 2 ibland speciellt med tanke på sällskap till hund 1. Nu är det så att hunden vi tänkte skaffa är ingen valp utan i 1 års åldern och hunden vi har är 2 år.... Kan det bli konflikt när det kommer en "vuxen" hund?

Det beror på hur de är med andra hundar. Om de inte hatar varandra vid första anblicken brukar inte resten bli så stora problem heller. Se bara till att "gammel hunden" har sina privilegier. Mat först, hälsa först, sitta/ligga närmast etc.

Som människor vill vi gärna vara rättvisa, medan hundarna värdesätter klar rangordning. Genom att klart visa att "nyingen" ligger längst ner på rangskalan hjälper man hundarna att hålla sams. Om gamlingen börjar vakta matte eller husse för nyingen förlorar den privilegiet att vara i närheten av dem i ca. 5 min. När man sedan kallar på gamlingen igen brukar de förstå att privilegierna endast uprätthålls om man håller sig till reglerna.

Var sedan medveten om att nyingen kan få för sig att klättra i rang vid 2 års åldern då den psykiska mognaden inträffar. Då är det viktigt att reglerna och rangordningen är klar från din synvinkel.

Lycka till,
Duvan
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 517
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 610
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 108
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp