Bukefalos 28 år!

20 ton vass skördas för att bli djurfoder

Har man inte historiskt fodrat med vass? För mig känns det mest som om man idag inte gör det eftersom det är svårt att få till skörden med tanke på dagens maskinella drift som för att skörda vass kräver specialfordon som inte kan brukas på andra ställen.
 
Jag brukar plocka vass åt mina hästar som lite extra berikning, dom äter med glädje både nyskördat och torkat.
Ska bli intressant att få veta mer om näringsvärdet då det är lite svårt att hitta någon information om det nu.
 
Vi gav vass som vi slog med lie när det vara 2018. Hästarna åt det lika gärna som hö. Vet dock inte hur det är med energivärde och protein, nån som har koll?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 323
Senast: Wille
·
L
  • Artikel
Dagbok Det kommer säkert vara några som tycker att jag skriver nåt dumt nu eller att jag är taskig eller att jag har fel och sånt som det...
2
Svar
30
· Visningar
2 607
Senast: Pratsch
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 184
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
788
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp